D'Ieteren
D'Ieteren Jaarresultaten 2006
PERSMEDEDELING
Embargo : Woensdag, 28 februari 2007 7u30
JAARRESULTATEN 2006
· Courant resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, met 30,4% vooruit tot EUR 154,6 miljoen
- Autodistributie en Corporate activiteiten: vooruitgang met 64,8%, tot EUR 59,5 miljoen
hoofdzakelijk dankzij een recordaantal verkopen
- Autoverhuur: vooruitgang met 1,8% tot EUR 23,1 miljoen; goede groei van de volumes en
beter vlootgebruik maar blijvende druk op de prijzen en stijging van de vloot- en
interestkosten
- Voertuigbeglazing : vooruitgang met 20,4% tot EUR 72,0 miljoen hoofdzakelijk dankzij de
sterke groei van de verkopen en de verbetering van de operationele efficiëntie
· Groepsaandeel in het resultaat van de periode1 met 31,2% vooruit tot EUR 100,0 miljoen, inclusief
ongebruikelijke elementen onder meer verbonden aan het kostenreductieplan van Avis Europe en
aan de integratie van de overnames in 2005 en 2006 in Noord-Amerika door Belron
· Voorgesteld brutodividend : EUR 2,64 per aandeel, met 10,0% vooruit
Geconsolideerde kerncijfers
2006 2005 2 % wijziging
in miljoen EUR Courante Courante Courante
Totaal Totaal Totaal
elementen elementen elementen
Verkopen 5.335,0 5.335,0 4.757,3 4.757,3 12,1% 12,1%
Bedrijfsresultaat 307,7 239,7 255,7 210,5 20,3% 13,9%
Courant resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel 154,6 - 118,6 - 30,4% -
Aandeel van de groep in het resultaat van de
periode 1 136,4 100,0 97,6 76,2 39,8% 31,2%
P. 1
GECONSOLIDEERDE RESULTATEN
2006 2005 2 % wijziging
in miljoen EUR Courante Ongebruikelijke Totaal Courante Ongebruikelijke Totaal Courante Totaal
elementen elementen en elementen elementen en elementen
waarde- waarde-
aanpassingen aanpassingen
Verkopen 5.335,0 - 5.335,0 4.757,3 - 4.757,3 12,1% 12,1%
Bedrijfsresultaat 307,7 -68,0 239,7 255,7 -45,2 210,5 20,3% 13,9%
Netto financieringskosten -108,8 -1,1 -109,9 -96,5 3,2 -93,3 12,7% 17,8%
Resultaat vóór belastingen 198,9 -69,1 129,8 159,2 -42,0 117,2 24,9% 10,8%
Aandeel in het resultaat van entiteiten verwerkt 0,7 0,0 0,7 0,6 0,0 0,6 - -
volgens de "equity"-methode
Belastingen -27,7 12,5 -15,2 -32,5 8,3 -24,2 -14,8% -37,2%
Resultaat uit voortgezette 171,9 -56,6 115,3 127,3 -33,7 93,6 35,0% 23,2%
bedrijfsactiviteiten
Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 - -
Resultaat van de periode 171,9 -56,6 115,3 127,3 -33,7 93,6 35,0% 23,2%
Resultaat toerekenbaar aan :
Houders van eigen-vermogens- 136,4 -36,4 100,0 97,6 -21,4 76,2 39,8% 31,2%
instrumenten van D'Ieteren
Minderheidsbelangen 35,5 -20,2 15,3 29,7 -12,3 17,4 19,5% -12,1%
Gewoon resultaat per aandeel (EUR) 24,72 -6,61 18,11 17,68 -3,88 13,80 39,8% 31,2%
Verwaterd resultaat per aandeel (EUR) 24,62 -6,59 18,03 17,63 -3,87 13,76 39,6% 31,0%
Courant resultaat vóór belastingen, groepsaandeel
2006 2005 % wijziging
in miljoen EUR
Courant resultaat vóór belastingen 198,9 159,2 24,9%
Aandeel van minderheidsbelangen in het -44,3 -40,6 9,1%
courante resultaat vóór belastingen
Courant resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel 154,6 118,6 30,4%
De geconsolideerde verkopen groeien met 12,1% tot EUR 5.335,0 miljoen.
Het bedrijfsresultaat stijgt met 13,9% tot EUR 239,7 miljoen inclusief EUR 68,0 miljoen ongebruikelijke kosten
en waardeaanpassingen met betrekking tot Avis Europe en Belron. Zonder deze elementen bedraagt het
courante bedrijfsresultaat EUR 307,7 miljoen, een vooruitgang met 20,3%.
De netto financieringskosten stijgen met EUR 16,6 miljoen tot EUR 109,9 miljoen. Zonder ongebruikelijke
elementen en waardeaanpassingen, nemen de courante netto financieringskosten toe met EUR 12,3
miljoen tot EUR 108,8 miljoen.
Het resultaat vóór belastingen stijgt met 10,8% tot EUR 129,8 miljoen. Zonder ongebruikelijke elementen en
waardeaanpassingen, vertoont het courante resultaat vóór belastingen een stijging van 24,9% tot EUR
198,9 miljoen.
Het aandeel van de groep in het courante resultaat vóór belastingen kent een toename van 30,4% tot
EUR 154,6 miljoen.
Het aandeel van de groep in het resultaat van de periode1 bedraagt EUR 100,0 miljoen, een stijging van
31,2%. Het courante resultaat na belastingen, groepsaandeel, komt neer op EUR 136,4 miljoen, een groei
van 39,8%.
P. 2
RESULTATEN PER ACTIVITEIT
1. Autodistributie en Corporate activiteiten
· Met 9,6% stijgende markt tot een recordniveau van 526.141 inschrijvingen van nieuwe wagens
· Stijging van het marktaandeel tot 19,43% dankzij de vooruitgang van Skoda en Volkswagen
· Vooruitgang van de verkopen met 11,9% tot EUR 2.491,4 miljoen dankzij de groei met 12,5% van
de verkopen van nieuwe voertuigen
· Groei van het courante bedrijfsresultaat met 46,0% tot EUR 81,9 miljoen hoofdzakelijk door de
vooruitgang van de verkopen van nieuwe voertuigen
· Stijging van het courante resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, met 64,8% tot EUR 59,5
miljoen
2006 2005 % wijziging
Ongebruikelijke Ongebruikelijke
in miljoen EUR Courante elementen en Courante elementen en Courante
Totaal Totaal Totaal
elementen waarde- elementen waarde- elementen
aanpassingen aanpassingen
Nieuwe voertuigen geleverd (in
eenheden) - - 112.944 - - 103.239 - 9,4%
Externe verkopen 2.491,4 - 2.491,4 2.227,2 - 2.227,2 11,9% 11,9%
Bedrijfsresultaat 81,9 0,7 82,6 56,1 0,2 56,3 46,0% 46,7%
Netto financieringskosten -22,2 -3,1 -25,3 -19,6 -0,4 -20,0 13,3% 26,5%
Courant resultaat vóór belastingen 59,7 - - 36,5 - - 63,6% -
Courant resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel 59,5 - - 36,1 - - 64,8% -
1.1. Activiteiten en resultaten
D'Ieteren Auto zette een uitstekend jaar 2006 neer. Zijn verkopen bereikten een recordniveau van EUR
2.491,4 miljoen, een vooruitgang van 11,9%, hoofdzakelijk dankzij de groei van de verkopen van nieuwe
voertuigen.
Nieuwe voertuigen
In 2006 bereikten de inschrijvingen van nieuwe wagens in België een recordniveau van 526.141 eenheden,
een groei van 9,6%, hoofdzakelijk beïnvloed door de gunstige impact van het Autosalon en de versnelde
vernieuwing van het wagenpark als gevolg van de sterke economische groei, met de impact van de meer
restrictieve fiscale reglementering met betrekking tot de inschrijving van 4x4's als bedrijfsvoertuigen.
De door D'Ieteren Auto verdeelde merken bereikten voor het jaar 2006 een marktaandeel van 19,43%, een
vooruitgang in vergelijking met de 19,01% bereikt in 2005, dankzij de toenames in marktaandeel van Skoda
en Volkswagen, en ondanks bepaalde vertragingen in bevoorrading als gevolg van de prioriteit die de
constructeur gaf aan de Duitse markt die in 2007 onderhevig wordt aan een verhoging van het btw-tarief en
van de gebeurtenissen eind 2006 in de VW-fabriek van Vorst.
Het merk Skoda waarvan het gamma in september werd uitgebreid met de introductie van de kleine
monovolume Roomster, overschreed de kaap van 2% marktaandeel. Volkswagen heeft zijn 1e plaats op de
Belgische markt teruggewonnen vooral dankzij een grote vraag naar zijn modellen Jetta, Polo, Fox en Passat
geïntroduceerd in 2005 en de introductie tijdens het eerste halfjaar 2006 van de CrossPolo en de Eos. Audi
kon blijven rekenen op een groot succes van zijn A6-gamma en zijn nieuwe 4x4 model Q7, en heeft tijdens
het tweede halfjaar 2006 zijn modellen Allroad en TT vernieuwd. Porsche bereikte een recordniveau aan
inschrijvingen dankzij zijn 911 en Cayman. Seat boekte een lichte daling van zijn marktaandeel. Het nieuwe
model Seat Altea XL (break versie) werd in december 2006 geïntroduceerd.
De markt van de lichte bedrijfsvoertuigen vertegenwoordigde 58.730 nieuwe inschrijvingen in 2006, een
daling van 3,1% wegens de overheveling van de 4x4-inschrijvingen. Het totale marktaandeel van D'Ieteren
Auto bedroeg 9,75%, een vooruitgang in vergelijking met de 9,62% bereikt voor het volledige boekjaar 2005,
onder meer dankzij het nieuwe model VW Crafter dat in mei 2006 werd gecommercialiseerd.
P. 3
Het aantal nieuwe door D'Ieteren Auto geleverde voertuigen, lichte bedrijfsvoertuigen inbegrepen, bereikte
112.944 eenheden voor het boekjaar 2006, een vooruitgang van 9,4%. De verkopen van nieuwe voertuigen,
lichte bedrijfsvoertuigen inbegrepen, groeiden met 12,5% en bereikten EUR 1.987,0 miljoen.
Andere activiteiten
De verkopen van tweedehandse voertuigen bereikten EUR 118,2 miljoen, een vooruitgang van 29,6%, in een
sterke markt.
De verkopen van wisselstukken en accessoires gingen met 2,8% vooruit tot EUR 141,1 miljoen. De groei van
de verkopen van wisselstukken als gevolg van het uitgebreider park van voertuigen verdeeld door D'Ieteren
Auto compenseerde ruimschoots de daling van de verkopen van accessoires die meer en meer standaard
geleverd worden op de nieuwe voertuigen.
De naverkoopactiviteiten van de D'Ieteren Car Centers boekten 12,3% vooruitgang tot EUR 46,6 miljoen.
D'Ieteren Lease, actief in de langetermijnverhuur van de door D'Ieteren Auto verdeelde merken, boekte een
vooruitgang van 7,9% van zijn verkopen die uitkwamen op EUR 116,2 miljoen. Op 31 december 2006, telde
zijn vloot van verhuurde voertuigen bijna 18.800 eenheden, een stijging van 6% tegenover 2005.
De verkopen van D'Ieteren Sport, voornamelijk motorfietsen, quads en scooters van het merk Yamaha,
daalden met 5,7% tot EUR 59,3 miljoen. Onder meer door de sterke concurrentie in quads, daalde het
marktaandeel van Yamaha in een groeiende markt tot 18,14% in vergelijking met 19,58% behaald in 2005.
Resultaten
Als gevolg van de sterke groei van de verkopen en het hefboomeffect van de vaste kosten, bereikte het
courante bedrijfsresultaat van D'Ieteren Auto EUR 81,9 miljoen, een vooruitgang van 46,0%.
De totale netto financieringskosten bedroegen EUR 25,3 miljoen, een stijging met EUR 5,3 miljoen en
omvatten EUR 3,1 miljoen (EUR 0,4 miljoen in 2005) uit aanpassingen van de financiële instrumenten
(hoofdzakelijk rentevoet ruiltransacties) aan hun reële waarde. Zonder deze waardeaanpassingen, stegen de
courante netto financieringskosten met EUR 2,6 miljoen tot EUR 22,2 miljoen. Deze stijging is hoofdzakelijk
te wijten aan de hogere interestvoeten.
Het courante resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, bedroeg EUR 59,5 miljoen tegenover EUR 36,1
miljoen in 2005, een stijging van 64,8%.
1.2. Belangrijkste verwezenlijkingen
Om de klanttevredenheid te verhogen, zet D'Ieteren Auto zijn programma voort van aparte verdeling van de
merken Volkswagen en Audi zowel in het nationale netwerk als in de Brusselse regio waar twee nieuwe
D'Ieteren Car Centers geopend werden in 2006. De architectuur van de showrooms werd aangepast om een
uitgebreider gamma aan wagens te kunnen tonen en weerspiegelt het imago van het merk. D'Ieteren auto
werkt tevens de omvorming van zijn Seat en Skoda netwerken af. Er werd één Porsche Center overgenomen
in het begin van 2007.
Er werden acties gelanceerd om de klantenbinding te versterken en op deze manier zowel de activiteiten
verkoop van nieuwe voertuigen als naverkoop te stimuleren. Deze acties omvatten opleidingsprogramma's
voor de dealers; naverkoopstructuren eigen aan het merk; ontwikkeling van nieuwe tools voor het beheer van
klantenrelaties; nieuwe processen om de terugname van tweedehandse voertuigen door dealers te
verbeteren. D'Ieteren Auto implementeert tevens een "My Way" dealer netwerk voor tweedehandse
voertuigen.
D'Ieteren Lease rondde de effectiseringsverrichting van zijn vloot en zijn leasingcontracten af en haalde een
eerste bedrag van EUR 230 miljoen op in april 2006 en beschikt zo over een autonome en flexibele
financieringsmethode.
P. 4
1.3. Vooruitzichten voor 2007
De Belgische automarkt zou in 2007 ongeveer 490.000 inschrijvingen van nieuwe wagens moeten halen.
Hoewel dit onder het recordniveau van 2006 ligt, blijft dit een hoog niveau dat hoofdzakelijk dankzij de
vernieuwing van het wagenpark tot stand zal komen. In deze context zal D'Ieteren Auto zijn doelstelling van
20% marktaandeel aanhouden. De modellen die in 2007 zullen worden geïntroduceerd of vernieuwd,
omvatten de VW Golf Variant, de gamma's Cross en BlueMotion, Skoda Fabia, Audi A5 en Porsche
Cayenne. Bovendien zal D'Ieteren Auto voordeel halen uit de acties van klantenbinding zowel binnen de
verkoop als de naverkoop.
2. Autoverhuur Avis Europe
· Goede volumestijging; aanhoudende concurrentiële prijsomgeving
· Voortzetting van verbeterd vlootgebruik dankzij de initiatieven voor de ontwikkeling van de
opbrengsten
· Verkopen met 4,7% omhoog tot EUR 1.336,3 miljoen
· Courant bedrijfsresultaat 5,5% hoger tot EUR 105,9 miljoen met verwachte hogere vlootkosten
· Courant resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, met 1,8% omhoog tot EUR 23,1 miljoen
· Besparingen uit het kostenreductieplan hoger dan verwacht; lagere ongebruikelijke kosten
2006 2005 2 % wijziging
Ongebruikelijke Ongebruikelijke
in miljoen EUR Courante elementen en Courante elementen en Courante
Totaal Totaal Totaal
elementen waarde- elementen waarde- elementen
aanpassingen aanpassingen
Externe verkopen 1.336,3 - 1.336,3 1.276,4 - 1.276,4 4,7% 4,7%
Bedrijfsresultaat 105,9 -49,7 56,2 100,4 -46,0 54,4 5,5% 3,3%
Netto financieringskosten -67,2 -0,5 -67,7 -62,1 0,8 -61,3 8,2% 10,4%
Courant resultaat vóór belastingen 38,7 - - 38,3 - - 1,0% -
Courant resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel 23,1 - - 22,7 - - 1,8% -
Opmerking: Het gemiddelde belang gebruikt voor de consolidatie van Avis Europe is 59,63% (59,65% in 2005).
Uittreksels vertaald uit de persmededeling van Avis Europe plc van 27 februari 2007 (de integrale versie
ervan is beschikbaar op de internet site van Avis Europe : www.avis-europe.com)
2.1 Activiteiten en resultaten
"De totale verkopen van Avis Europe stegen met 4,8% tot EUR 1.337 miljoen. De verkopen van het Avis
merk, exclusief licentiehouders, kwamen neer op EUR 1.263 miljoen, een stijging met 4,5%. Het aantal
gefactureerde dagen steeg met 5,9%. De gemiddelde opbrengst per gefactureerde verhuurdag lag echter
1,4% lager door de impact van de gemiddeld langere verhuurtermijnen in een algemeen lagere
prijsomgeving, gedeeltelijk gecompenseerd door een gunstige klantenmix verbonden aan een kleiner
percentage van het segment verzekeringsmaatschappijen en vlootbeheerders. De verkopen van het Budget
merk kwamen neer op EUR 36 miljoen, een stijging met 5,9% dankzij de voortgezette groei in het Verenigd
Koninkrijk en Frankrijk.
Het courante bedrijfsresultaat (zonder ongebruikelijke elementen en waardeaanpassingen) bedroeg EUR
105,6 miljoen (2005: EUR 99,9 miljoen), inclusief een voorzien verlies van EUR 4,8 miljoen uit Budget (2005:
verlies van EUR 6,9 miljoen). Het courant bedrijfsresultaat van het merk Avis kwam neer op EUR 158,2
miljoen tegenover EUR 153,9 miljoen in 2005. Rekening houdend met de niet verdeelde kosten van EUR
47,8 miljoen die een stijging kenden van EUR 0,7 miljoen, bedroeg het courante bedrijfsresultaat van het
merk Avis EUR 110,4 miljoen tegenover EUR 106,8 miljoen in 2005. De courante bedrijfsmarge van het merk
Avis, na aftrek van niet verdeelde kosten, lag 0,1% lager op 8,5%. Goede volumegroei en eerste besparingen
uit het kostenreductieplan werden gecompenseerd door lagere prijzen en kosten die boven de inflatie lagen,
vooral met betrekking tot de vloot.
P. 5
De detentiekosten voor de voertuigen namen meer toe dan de groei van de volumes, ondermeer ten gevolge
van een toegenomen gebruik van operationele leases (waarvan de financiële kost opgenomen is in de
vlootkosten en niet in de financieringskosten) en moeilijker aankoopvoorwaarden voor de vloot. Dit effect
werd gedeeltelijk gecompenseerd door een stijging met 0,8 procentpunten van het vlootgebruik, dankzij de
initiatieven om de opbrengsten te ontwikkelen en de langere verhuurtermijnen.
De courante netto financieringskosten kenden een stijging en kwamen neer op EUR 67,2 miljoen. Het
gemiddelde netto schuldniveau lag in 2006 lager dankzij de impact over het volledige boekjaar van de
kapitaalverhoging in juli 2005. De gemiddelde financieringsvoet steeg voornamelijk door de impact van de
nieuwe obligatielening van EUR 250 miljoen uitgegeven in juli 2006 en die in 2013 afloopt.
De netto ongebruikelijke kosten vóór belastingen van EUR 28,9 miljoen omvatten lager dan verwachte
herstructureringskosten van EUR 25,3 miljoen in verband met het kostenreductieplan dat door de groep op
het einde van 2005 werd gestart met betrekking tot de rol van de Europese maatschappelijke zetel, de
corporate activiteiten, het gedeelde dienstencentrum en de call centers. Deze kosten houden rekening met
een krediet van EUR 1,2 miljoen voortvloeiend uit de aanpassingen van bepaalde pensioenplannen."
Opmerking: D'Ieteren rapporteert een courant bedrijfsresultaat van EUR 105,9 miljoen voor de activiteit
autoverhuur. Buiten de ongebruikelijke elementen en waardeaanpassingen geboekt door Avis Europe, neemt
D'Ieteren in zijn rekeningen ook de afschrijving op van de Avis-licentie van EUR 21,7 miljoen (reeds volledig
afgeschreven in de rekeningen van Avis Europe).
2.2. Voortgang van het herstelplan
"De groep heeft zijn strategie voortgezet die erin bestaat zijn marge en rendabiliteit op aangewend kapitaal
op middellange termijn te verhogen en erop toe te zien zijn positie als marktleider te versterken.
De groep is er ruimschoots in geslaagd de belangrijke herstructurering van zijn organisatie en omvorming
van de kernprocessen, bedoeld om de vaste kosten te drukken, tot een goed einde te brengen. Er werd
hiervoor overgegaan tot een vermindering van de personeelsbezetting en van de functioneringskosten in de
Europese centrale diensten, een versnelde transfer van de back-office activiteiten naar het gedeelde
dienstencentrum in Boedapest, de consolidatie van de call center activiteiten naar de bestaande Barcelona
site, en voorts, een vermindering van personeelsbezetting en algemene kosten in de maatschappelijke zetels
van de verschillende landen. Deze veranderingen droegen bij tot een hogere efficiëntie van de activiteiten.
Besparingen in 2006 lagen hoger dan verwacht en kwamen neer op EUR 11 miljoen. Voor 2007 zouden ze
op EUR 25 miljoen moeten neerkomen. De laatste kosten verbonden aan dit plan worden geschat op
ongeveer EUR 10 miljoen in 2007.
Er werd een functie voor de ontwikkeling van de bedrijfsopbrengsten opgezet met het oog op een verbetering
van de prijzen en van het vlootgebruik waardoor in 2006 de eerste resultaten bekomen konden worden wat
betreft vlootgebruik. Een nieuw systeem om de vraag te evalueren werd ontwikkeld en in gebruik genomen in
het netwerk. Voorts werd er geïnvesteerd in informatietools om een snelle implementering te bewerkstelligen
van tactische prijswijzigingen en optimalisering van vlootniveaus.
Avis Europe heeft diverse acties ondernomen met het oog op een oriëntering van zijn activiteiten naar meer
rendabele klantensegmenten zonder na te laten ernaar te streven de andere segmenten te verbeteren. De
genomen initiatieven voor de verbetering van de klantenservice wat snelheid, transparantie en keuze betreft
werden in praktijk gebracht in de belangrijkste servicepunten en worden progressief over het hele netwerk
verspreid. Internet reserveringen bleven toenemen, met op het einde van het jaar 28,7% van de totale
reserveringen (tegenover 24% in december 2005).
De ondernomen acties inzake prijszetting, vlootgebruik en doelgerichte groei passen in het kader van een
rigoureus vlootbeheer. Het evenwicht tussen eigen filialen en licentiehouders wordt geanalyseerd vanuit het
oogpunt van vlootrendement."
P. 6
2.3. Vooruitzichten voor 2007
"De verwachtingen voor 2007 blijven ongewijzigd. In vergelijking met 2006 zou de volumegroei zich aan een
gelijkaardig ritme moeten voortzetten. Avis Europe beoogt momenteel vrij stabiele verhuurtarieven. Alhoewel
het in deze periode, zoals gewoonlijk, moeilijk te voorzien is hoe de prijzen over het hele jaar zullen
evolueren.
De vlootkosten kenden een stijging die boven de inflatie lag als gevolg van de moeilijke aankoopvoorwaarden
van voertuigen. Avis Europe probeert echter deze druk op de marges te compenseren door een verdere
verbetering van het vlootgebruik die dankzij initiatieven voor de ontwikkeling van de opbrengsten,
besparingen uit het kostenreductieplan en kostenverlagende acties kon verwezenlijkt worden.
De externe omgeving is echter moeilijker geweest en zou dat tot na 2007 moeten blijven dan wat Avis
Europe twee jaar geleden verwacht had. Dit laat niet toe de in 2005 meegedeelde vooruitzichten wat
margeverbetering betreft aan te houden."
Einde van de uittreksels.
3. Voertuigbeglazing Belron
· Verkopen: EUR 1.507,3 miljoen, 20,2% hoger met een gelijke verdeling tussen organische groei en
externe groei en met een kleinere impact uit koersschommelingen
· Courant bedrijfsresultaat: 20,9% hoger tot EUR 119,9 miljoen dankzij de sterke groei van de
verkopen en een verbetering van de operationele efficiëntie
· Courant resultaat vóór belastingen, groepsaandeel: 20,4% hoger tot EUR 72,0 miljoen
· Ongebruikelijke kosten vóór belastingen van EUR 19,6 miljoen hoofdzakelijk als gevolg van de
integratie en transformatie van de overnames in Noord-Amerika in 2005 en 2006
· Februari 2007 : Belron sluit een overeenkomst, onder voorbehoud van de goedkeuring van de
lokale bevoegde overheden, voor de overname van Safelite Group, Inc., marktleider in de VS op
het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing
2006 2005 % wijziging
Ongebruikelijke Ongebruikelijke
in miljoen EUR Courante elementen en Courante elementen en Courante
Totaal Totaal Totaal
elementen waarde- elementen waarde- elementen
aanpassingen aanpassingen
Aantal interventies (inclusief Brazilë - in
miljoen eenheden) - - 6,1 - - 5,3 - 15,1%
Externe verkopen 1.507,3 - 1.507,3 1.253,7 - 1.253,7 20,2% 20,2%
Bedrijfsresultaat 119,9 -19,0 100,9 99,2 0,6 99,8 20,9% 1,1%
Netto financieringskosten -19,4 2,5 -16,9 -14,8 2,8 -12,0 31,1% 40,8%
Courant resultaat vóór belastingen 100,5 - - 84,4 - - 19,1% -
Courant resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel 72,0 - - 59,8 - - 20,4% -
Opmerking: Het gemiddelde belang gebruikt voor de consolidatie van Belron bedraagt 73,7%, hetzelfde als dat gebruikt voor het
boekjaar 2005.
3.1. Activiteiten en resultaten
Belron zette opnieuw een uitstekende prestatie neer in 2006. De verkopen stegen met 20,2% tot EUR
1.507,3 miljoen. Het totale aantal herstellings- en vervangingsinterventies groeide met 15,1% tot EUR 6,1
miljoen.
Bij constante wisselkoersen en vergelijkbare perimeter groeiden de verkopen met 10%. De groei uit
geografische expansie was, met name in Noord-Amerika, in 2006 goed voor 10% en het wisselkoerseffect
had een minimale impact.
P. 7
In Europa groeiden de verkopen, na wisselkoersschommelingen en overnames, met 13,4%. Er werd
organische groei verwezenlijkt in alle Europese landen dankzij meer efficiënte reclamecampagnes gekoppeld
aan het verspreiden in alle landen van de beste praktijken ontwikkeld binnen de groep, alsook dankzij de
verdere ontwikkeling van de relaties met verzekeringsmaatschappijen en vlootbeheerders.
De markten van Noord-Europa kenden, in vergelijking met 2005, gunstige weersomstandigheden tijdens de
winter maar hadden te lijden onder het zachte weer in de herfst. Een uitzonderlijk sterke prestatie werd
neergezet door het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië en de Benelux landen. In Frankrijk zetten de
verkopen hun groeitrend voort, ondanks de impact op de markt van verhoogde snelheidscontroles.
Buiten Europa stegen de verkopen, na wisselkoersschommelingen en overnames, met 44,0% voornamelijk
als resultaat van de overnames in Noord-Amerika.
Het courante bedrijfsresultaat bedroeg EUR 119,9 miljoen tegenover EUR 99,2 miljoen in 2005 dankzij de
vooruitgang van de verkopen in bestaande markten en, in mindere mate, als resultaat van de overnames in
2005 en 2006, en van een verbeterde operationele efficiëntie.
Ongebruikelijke kosten en waardeaanpassingen in bedrijfsresultaat van EUR 19,0 miljoen omvatten EUR
20,2 miljoen eenmalige kosten die betrekking hebben op het integratie- en transformatieprogramma opgezet
in Noord-Amerika om de bedrijfsmarge van de recente overnames te verbeteren, EUR 2,1 miljoen kosten
verbonden aan het sluiten van de productiesite in Australië, EUR 2,6 miljoen eenmalige winst verbonden aan
het opdoeken van een pensioenplan in Nederland en een nettowinst van EUR 0,7 miljoen uit financiële
instrumenten.
De netto financieringskosten bedroegen EUR 16,9 miljoen in vergelijking met EUR 12,0 miljoen in 2005. Vóór
waardeaanpassingen verbonden aan veranderingen in de reële waarde van derivaten, stegen de netto
financieringskosten van EUR 14,8 miljoen in 2005 tot EUR 19,4 miljoen voornamelijk door hogere
interestvoeten en een hogere gemiddelde schuldenlast verbonden aan het feit dat de meeste overnames
van 2005 op het einde van het jaar werden gerealiseerd. Ondanks de voortzetting van de overnames en de
betaling van de dividenden van 2004 en 2005, maakte de stijging van de bedrijfskasstroom het weliswaar
mogelijk om de nettoschuld van Belron te verminderen met EUR 22,9 miljoen per 31 december 2006.
Het courante resultaat vóór belastingen, groepsaandeel, steeg van EUR 59,8 miljoen tot EUR 72,0 miljoen,
een stijging van EUR 12,2 miljoen als resultaat van de sterke operationele prestaties.
3.2. Belangrijkste verwezenlijkingen
Belron hield in 2006 zijn doelstellingen aan gericht op groei van de verkopen en van rendabiliteit.
Het streven naar uitmuntendheid in het leveren van service aan zijn klanten wordt dagelijks gemeten en blijft
voor Belron een prioriteit. Dankzij de uitbreiding van de call center activiteiten die voor een snelle service
zorgen en de promotie van de mobiele service kon de klanttevredenheid op een hoog niveau gehandhaafd
blijven.
Belron bleef sterke strategische relaties ontwikkelen met zijn partners van de verzekerings- en
vlootmaatschappijen. De groep bleef trouw aan het actief promoten van het herstellen van voorruiten als een
veilig en kostenefficiënt alternatief voor vervanging en zo aanzienlijke besparingen voor hen te genereren. In
2006 bestond 30% van alle interventies op voorruiten uit herstellingen.
In Europa nam Belron zijn vroegere franchisehouder in Griekenland over alsook de GLASSCAR® activiteiten
in Italië. Het voerde verder kleinere overnames uit in Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Zweden en
Noorwegen die met succes in de bestaande activiteiten werden geïntegreerd. In september 2006, sloot
Belron een franchiseovereenkomst in Roemenië, en bracht hiermee zijn net van franchisehouders op 9
partners.
Tijdens 2006 ging Belron verder met de integratie binnen zijn bestaande activiteiten van de
voertuigbeglazingactiviteiten van het Canadese AUTOSTOCK INTERNATIONAL, een afdeling van TCG
INTERNATIONAL, dat in november 2005 werd overgenomen. Dit ging gepaard, in geval van overlapping,
met de sluiting van 36 servicepunten en 24 magazijnen, het herverdelen van de merken over de 5 provincies,
de integratie van IT-systemen en de consolidatie van administratieve functies in één dienstencentrum. In de
P. 8
Verenigde Staten werd goede vooruitgang geboekt met de integratie van de 3 activiteiten in 2005
overgenomen alsook met het in 2006 overgenomen MAVERICK AUTO GLASS, met basis in Phoenix,
Arizona.
3.3. Vooruitzichten voor 2007
Voor 2007 wordt een voortzetting verwacht van de organische groei, tegen een iets lager ritme echter gezien
de sterke vergelijkingscijfers van de winter van 2006, terwijl Belron blijft vasthouden aan het leveren van een
uitstekende service aan zijn klanten, verzekeringsmaatschappijen en vlootbeheerders.
In februari 2007 heeft Belron een akkoord gesloten met het oog op de overname, onder voorbehoud van de
goedkeuring van de lokale bevoegde overheden en van andere gebruikelijke voorwaarden, van Safelite
Group, Inc., marktleider in de VS. De transactie bedraagt USD 334 miljoen (EUR 258 miljoen),
schuldovername inbegrepen. Deze overname zal volledig door Belron gefinancierd worden via leningen op
zijn eigen financieringscapaciteit. Gebaseerd op de voor 2006 geschatte resultaten van Safelite en op pro-
forma jaarbasis 2006, zou deze overname geleid hebben tot een stijging van het courante resultaat vóór
belastingen, groepsaandeel, van D'Ieteren van EUR 8 miljoen in 2006.
Deze transactie zou in maart afgerond moeten worden en de integratie van de activiteiten van Belron Inc.,
het huidige filiaal van Belron s.a. in de VS, en Safelite zou vervolgens van start gaan. De kosten voor de
integratie zullen later worden meegedeeld zodra meer gedetailleerde plannen beschikbaar zijn.
Met de overname van Safelite zal Belron meteen een nationale geografische dekking bereiken in de VS met
een onderneming die al 60 jaar bestaat en die over nauwe langetermijnrelaties beschikt met
verzekeringsmaatschappijen en vlootbeheerders. Belron zal de activiteiten in direct contact met de klanten
aanhouden terwijl de huidige back-office activiteiten van Belron in de VS met de centrale diensten van
Safelite zullen worden geïntegreerd. In de belangrijkste functionele domeinen zouden verdere
schaalbesparingen gerealiseerd worden en beide bedrijven zullen erop toezien hun beste praktijken te
bundelen.
VOORUITZICHTEN 2007 VOOR HET COURANTE GECONSOLIDEERDE RESULTAAT VÓÓR
BELASTINGEN, GROEPSAANDEEL
Behalve in uitzonderlijke omstandigheden en rekening houdend met de huidige vooruitzichten in de drie
activiteiten van de Groep, inclusief - onder voorbehoud van de goedkeuring van de bevoegde overheden
de overname van Safelite door Belron, zou het courante geconsolideerde resultaat vóór belastingen,
groepsaandeel, in 2007 een stijging moeten kennen tussen 5 en 10%.
Verslag van de Commissaris
" De controles over de geconsolideerde rekeningen van de Groep D'Ieteren werden grotendeels beëindigd en hebben
geen belangrijke elementen aan het licht gebracht welke een correctie zou vereisen van de financiële inlichtingen welke
in het perscommuniqué werden opgenomen." sc Delvaux, Fronville, Servais et Associes
---
D'Ieteren
D'Ieteren is een internationale groep, met drie activiteiten ten dienste van de automobilist:
- de distributie in België van Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini, Porsche, Yamaha en MBK;
- de autoverhuur op korte termijn in Europa, Afrika, het Midden-Oosten en Azië via Avis Europe plc en zijn merknamen
Avis en Budget;
- de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland
via Belron s.a.
D'Ieteren en zijn activiteiten opereren in 110 landen op 5 continenten.
P. 9
Contactpersonen
Jean-Pierre Bizet, Chief Executive Officer
Benoit Ghiot, Chief Financial Officer
Catherine Vandepopeliere, Financial Communication - Tel : + 32 (0)2 536.54.39
E-Mail : financial.communication@dieteren.be - Internet site : http://www.dieteren.com
Het financiële gedeelte van het jaarverslag 2006 van D'Ieteren is beschikbaar
op de internet site van de Vennootschap of op aanvraag.
Voorzichtigheid omtrent voorspellingen
Dit persbericht bevat vooruitzichten die risico's en onzekerheden inhouden, onder meer verklaringen over plannen, doelstellingen,
verwachtingen en voornemens van D'Ieteren. Lezers worden erop gewezen dat dergelijke vooruitzichten gekende en onbekende risico's
inhouden en onderworpen zijn aan belangrijke bedrijfs-, economische en concurrentiële onzekerheden, die D'Ieteren voor een groot stuk
niet onder controle heeft. Indien één of meer van deze risico's of onzekerheden zich zouden voordoen of indien gehanteerde
grondhypothesen onjuist blijken, kunnen de uiteindelijke resultaten ernstig afwijken van de vooropgestelde, verwachte, geraamde of
geëxtrapoleerde resultaten. Dientengevolge neemt D'Ieteren geen enkele verantwoordelijkheid op zich voor de exactheid van deze
vooruitzichten.
---
1 Resultaat toerekenbaar aan houders van eigen-vermogensinstrumenten van D'Ieteren, volgens IAS 1.
2 Na aanpassing als gevolg van de toepassing van IAS 21 herzien (voor meer informatie, zie toelichtingsnota 2 van het financiële
jaarverslag beschikbaar op de internet site van de Vennootschap).
Einde van de persmededeling
P. 10
---- --