AutoRai

Fiat op de 77e Geneva International Motor Show

(2/28/2007)
De internationale Motorshow van Genève heeft twee wereldprimeurs van Fiat. De 77^ste editie van de beurs is de ideale locatie voor een spectaculaire presentatie van de wonderschone Fiat Bravo waarop het nagelnieuwe Fiat-logo prijkt.

De Fiat stand op de Autosalon van Genève, een van de belangrijkste autobeurzen ter wereld, is het decor voor de lancering van de nieuwe Fiat Bravo en het nieuwe Fiat-logo. Niet minder dan tien exemplaren van de Bravo zullen tijdens de persdagen de stand sieren. Deze tien modellen representeren de hele reeks; Dynamic, Emotion en Sport specificaties uitgerust met de 120 en 150 pk 1.9 MultiJet motor en de 150 pk sterke 1.4 T-JET benzinemotor. De Bravoâs schitteren in de kleuren Maranello Red, Maserati Blue, Nocturnal Blue, Warm Grey, Provocative Black en Trusty Light Blue. Ook alle interieursoorten zijn aanwezig met zowel lederen als stoffen bekleding in diverse kleuren en materiaalsoorten. Er mag geen twijfel over bestaan dat deze prachtig gelijnde autoâs de harten van velen zal stelen. Dezelfde stijl als de auto, met zachte en elegante vormen, is terug te vinden in de 1.200 m2 Fiat-stand. Op de dagen dat de beurs haar deuren opent voor het publiek zullen naast de Bravo-reeks ook andere Fiat modellen te bewonderen zijn te beginnen met de sportieve Panda 100 HP en de exclusieve Panda Monster (een gelimiteerde en genummerde serie waarvan er slecht 695 geproduceerd worden) die Italiaanse styling combineert met de technologische hoogstandjes welke Fiat en Ducati altijd garanderen. Het publiek kan in Genève naast de vernieuwde Fiat Croma MY â07 ook de Sedici bewonderen. Last but not least, tijdens de Autosalon van Genève kan het publiek een nadere blik werpen op de 2007 Grande Punto die vooral qua interieur enige aanpassingen heeft ondergaan en afhankelijk van de markt een andere standaard uitrusting heeft meegekregen: van handmatige airconditioning tot het unieke en stembestuurde Blue&Me systeem waarmee via Bluetooth handsfree gebeld kan worden en naar digitale muziekbestanden geluisterd kan worden.

De nieuwe Fiat Bravo: een wereldprimeur

De Fiat Bravo is weer een nieuwe mijlpaal in het proces om de productlijn van het Italiaanse merk te updaten. Deze bijzondere periode van verandering wordt gesymboliseerd in het nieuwe logo dat zijn debuut maakt op de neus van de Bravo. Hiermee combineert Fiat de uitdagingen in de toekomst zonder haar rug te keren naar een eeuw geschiedenis. Het logo, vol referenties naar traditie, is ontworpen om de âchange in continuityâ oftewel de immer doorgaande veranderingen aan te duiden en verbeeldt een moderne kijk op een menselijke en technologische erfenis waar slechts een enkele autofabrikant op kan terugkijken. Historische identiteit en state-of-the-art technische vaardigheden en kennis, trots op haar verleden en een vernieuwde uitdaging om te innoveren: in deze context is de nieuwe Fiat Bravo ontworpen. Een prachtige goed uitziende Italiaanse hatchback die uitdagend is om te rijden en ook nog zeer concurrerend is dankzij een perfecte balans tussen inhoud en prijsstelling. Zoals de Italiaanse ontwerpers het zelf zeggen: de Bravo is een auto die schoonheid en substantie in zich verenigt

Authentieke schoonheid

Verantwoordelijke voor het oogstrelende design van de nieuwe Fiat Bravo is Fiatâs eigen âCentro Stileâ. Met zijn zachte lijnen, die aan de ene kant Fiatâs streven om een nieuw âfamilie gevoelâ te creëren bevestigt (dat begon met de Grande Punto) terwijl aan de andere kant er nieuwe stilistische elementen zijn herontdekt. Een en ander conform de traditie van de Italiaanse autofabrikant en zonder overdrijven of stilistische excessen. In andere woorden: authentieke schoonheid. De nieuwe 5 deurs Bravo is 434 centimeter lang, 179 centimeter breed, 149 centimeter hoog, heeft een wielbasis van 260 centimeter en een bagageruimte van 400 liter waarmee hij in de top van zijn klasse hoort. De Bravo onderscheidt zich onder andere door zijn kwaliteit, comfort en veelzijdigheid van het interieur. Het raffinement van de materialen en de kleurcombinaties, de soliditeit en de tot in detail nauwkeurig uitgevoerde afwerking representeren allemaal de nieuwe standaard van Fiat en zijn een boegbeeld voor de markt.

Innovatie, betrouwbaarheid en kwaliteit

Met âsubstantieâ verwijzen de ontwerpers niet alleen naar uitstraling, veelzijdigheid en raffinement. Ook prestaties, veiligheid en technologie staan bij de invulling van dat begrip met stip genoteerd. De lancering van de nieuwe Fiat Bravo is tevens de gelegenheid om de nieuwe familie turbo T-JET benzinemotoren (120 en 150 pk) te introduceren. De 1.4 Turbo motoren staan garant voor een laag brandstofverbruik, lage emissies en buitengewone prestaties en sluiten zich aan bij de populaire reeks MultiJet common rail turbodiesels (1.9 met 120 en 150 pk) en de 90 pk sterke 1.4 16v benzinemotor.

De Fiat Bravo is ontworpen om maximaal te scoren in testen op het gebied van passieve én actieve veiligheid. Zo is hij leverbaar met zeven airbags, inclusief een die de onderbenen van de bestuurder extra beschermt. Zogenaamde âAirbag Smart 2â-techniek past de werking van de airbags aan de kracht van de aanrijding aan. Weer andere sensoren in de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags aan die -gezien de richting van de optredende krachten- een nuttige functie hebben. Driepunts veiligheidsgordels met automatische gordelaanspanners en â krachtbegrenzing horen er altijd bij. Evenals vijf hoofdsteunen en Isofix bevestiging voor kinderstoelen. Vanzelfsprekend is de passagiersairbag voorin daarbij (via het individueel instelbare menu) uitschakelbaar, om een achterstevoren in de stoel geplaatst klein kind optimaal te beschermen. Onder het motto âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme weggedrag, de krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende technologieën waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te voorkomen. Zo kent de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging, een geavanceerde ESP dynamische stabiliteitregeling (met geïntegreerde hellingblokkering voor probleemloos optrekken), ASR antislip regeling en MSR motorregeling die blokkeren bij terugschakelen en gelijktijdig remmen tegengaat. Aan fietsers en voetgangers is ook gedacht. Ondanks de opvallend slanke lijn van de Bravo is de voorpartij zo âzachtâ geconstrueerd dat zij bij een onverhoopt ongeval zo min mogelijk letsel zullen oplopen.

Ook ten dienste van comfort en welzijn wordt verfijnde elektronica ingezet. Er valt in de nieuwe Fiat Bravo zelfs een wel heel eigentijdse wereldprimeur te noteren. De zeer betaalbare en toch veelzijdige stembediende âautocomputerâ met diverse multimedia-mogelijkheden, âBlue&Me Navâ, is in samenwerking met Microsoft ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Zoals de naam al aangeeft, wordt bij het reeds bestaande en populaire Blue&Me systeem nu ook navigatietechnologie geïntegreerd. Uiteraard blijven de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties behouden, inclusief Bluetooth. Door gebruik te maken van grote delen van de bestaande autocomputertechniek van de eerste generatie Blue&Me, wordt het daarnaast mogelijk tegen geringe kosten de zeer populaire navigatiefunctie â met pictogrammen in een beeldscherm â toe te voegen. Dit tegen een fractie van de prijs die fabriekssystemen doorgaans vergen, terwijl het voor een deel met de stem instellen van de bestemming toch tot de mogelijkheden behoort. Bovendien leest âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick, zodat het geheel sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD hoorbaar zijn. Die is er overigens wel, maar dan thuis of op kantoor. Je kunt de benodigde info zelf desgewenst per land, regio of zelfs in een gebied dat meerdere landen overlapt in de geheugenstick laden. Tevens biedt âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica services, zoals SOS ondersteuning en INFO-diensten (waar het systeem zich ook bevindt zullen er updates moglijk zijn voor evenementen, films, musea, de verkeerssituatie en ga zo maar door).

Er zijn in de uitrusting talloze andere voorbeelden aan te wijzen die onderstrepen dat de nieuwe Fiat Bravo techniek toepast die je eerder âeen klasse hogerâ verwacht. Zo is er keus uit twee radioâs met specifieke HiFi systemen â eventueel een subwoofer - en kan de koper desgewenst genieten van links en rechts gescheiden instelbare klimaatregeling, een 1,24 m' groot panoramisch zonnedak waarvan de voorste helft open kan, een tweedelige zonwering onder dat zonnedak, cruise control, regensensor, parkeerhulp, bandendruk bewaking, een Nederlandstalig multifunctie-display met persoonlijke instellingen van diverse functies (zoals vertraagd uitschakelende verlichting na parkeren) en bijvoorbeeld mistlampen met geïntegreerde bocht-verlichtingstechniek. Vanzelfsprekend is er tevens een uitgebreide serie accessoires leverbaar zodat de auto een ieder maatwerk biedt. De nieuwe Fiat Bravo is leverbaar in vier uitvoeringsniveaus: Active, Dynamic, Emotion en Sport. Dat alles â als gezegd â in combinatie met vijf verschillende motoren. Het geeft de Bravo alle troefkaarten in handen om een belangrijke rol te spelen in het hart van de Europese autowereld. Een op de vijf verkochte autoâs in ons deel van de wereld behoort tot dit segment. Het afgelopen jaar waren dat er 3.400.000.

Nieuw Fiat-logo

Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen door RobilantAssociati (een gespecialiseerd Brand Advisors & Strategic Design bureau) in samenwerking met het Centro Stile Fiat. Het nieuwe symbool is afgeleid van het beroemde schild dat pronkte op de voorkant van de Fiat-modellen tussen 1931 en 1968, met de naam Fiat -in verticaal uitgerekte letters- tegen een robijnrode achtergrond, omrand door een rond chromen frame. Het driedimensionale effect straalt technologie, Italiaans design, dynamiek en een sterke persoonlijkheid uit en is tevens een eerbetoon aan het ronde logo (witte Fiat-letters tegen een rode achtergrond en met een lauwerkrans omringd) dat jarenlang symbool stond voor Fiats perfect presterende en krachtige modellen.

Het krachtige nieuwe logo vertegenwoordigt de immer voortgaande verandering, een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje. Precies waar Fiat vandaag de dag voor staat; een merk gericht op toekomstige uitdagingen maar dat ook trots is op haar historie. De twee hoofdelementen van het logo (de schildvorm en de rode kleur) roepen direct herinneringen op aan de Fiat 524 uit 1931, de eerste Fiat die het rechthoekige logo gebruikte dat pronkte op een stijlvolle en aërodynamische nieuwe grille, in de vorm van een schild met verticale elementen.

Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen om de missie uit te dragen van een Italiaans bedrijf dat al meer dan honderd jaar prachtig gestileerde autoâs bouwt die toegankelijk zijn en de beste kwaliteit in het alledaagse leven garanderen.