Fiat op de 77e Geneva International Motor Show
(2/28/2007)
De internationale Motorshow van Genève heeft twee wereldprimeurs van
Fiat. De 77^ste editie van de beurs is de ideale locatie voor een
spectaculaire presentatie van de wonderschone Fiat Bravo waarop het
nagelnieuwe Fiat-logo prijkt.
De Fiat stand op de Autosalon van Genève, een van de belangrijkste
autobeurzen ter wereld, is het decor voor de lancering van de nieuwe
Fiat Bravo en het nieuwe Fiat-logo. Niet minder dan tien exemplaren
van de Bravo zullen tijdens de persdagen de stand sieren. Deze tien
modellen representeren de hele reeks; Dynamic, Emotion en Sport
specificaties uitgerust met de 120 en 150 pk 1.9 MultiJet motor en de
150 pk sterke 1.4 T-JET benzinemotor. De Bravoâs schitteren in de
kleuren Maranello Red, Maserati Blue, Nocturnal Blue, Warm Grey,
Provocative Black en Trusty Light Blue. Ook alle interieursoorten zijn
aanwezig met zowel lederen als stoffen bekleding in diverse kleuren en
materiaalsoorten. Er mag geen twijfel over bestaan dat deze prachtig
gelijnde autoâs de harten van velen zal stelen. Dezelfde stijl als de
auto, met zachte en elegante vormen, is terug te vinden in de 1.200 m2
Fiat-stand. Op de dagen dat de beurs haar deuren opent voor het
publiek zullen naast de Bravo-reeks ook andere Fiat modellen te
bewonderen zijn te beginnen met de sportieve Panda 100 HP en de
exclusieve Panda Monster (een gelimiteerde en genummerde serie waarvan
er slecht 695 geproduceerd worden) die Italiaanse styling combineert
met de technologische hoogstandjes welke Fiat en Ducati altijd
garanderen. Het publiek kan in Genève naast de vernieuwde Fiat Croma
MY â07 ook de Sedici bewonderen. Last but not least, tijdens de
Autosalon van Genève kan het publiek een nadere blik werpen op de
2007 Grande Punto die vooral qua interieur enige aanpassingen heeft
ondergaan en afhankelijk van de markt een andere standaard uitrusting
heeft meegekregen: van handmatige airconditioning tot het unieke en
stembestuurde Blue&Me systeem waarmee via Bluetooth handsfree gebeld
kan worden en naar digitale muziekbestanden geluisterd kan worden.
De nieuwe Fiat Bravo: een wereldprimeur
De Fiat Bravo is weer een nieuwe mijlpaal in het proces om de
productlijn van het Italiaanse merk te updaten. Deze bijzondere
periode van verandering wordt gesymboliseerd in het nieuwe logo dat
zijn debuut maakt op de neus van de Bravo. Hiermee combineert Fiat de
uitdagingen in de toekomst zonder haar rug te keren naar een eeuw
geschiedenis. Het logo, vol referenties naar traditie, is ontworpen om
de âchange in continuityâ oftewel de immer doorgaande veranderingen
aan te duiden en verbeeldt een moderne kijk op een menselijke en
technologische erfenis waar slechts een enkele autofabrikant op kan
terugkijken. Historische identiteit en state-of-the-art technische
vaardigheden en kennis, trots op haar verleden en een vernieuwde
uitdaging om te innoveren: in deze context is de nieuwe Fiat Bravo
ontworpen. Een prachtige goed uitziende Italiaanse hatchback die
uitdagend is om te rijden en ook nog zeer concurrerend is dankzij een
perfecte balans tussen inhoud en prijsstelling. Zoals de Italiaanse
ontwerpers het zelf zeggen: de Bravo is een auto die schoonheid en
substantie in zich verenigt
Authentieke schoonheid
Verantwoordelijke voor het oogstrelende design van de nieuwe Fiat
Bravo is Fiatâs eigen âCentro Stileâ. Met zijn zachte lijnen, die aan
de ene kant Fiatâs streven om een nieuw âfamilie gevoelâ te creëren
bevestigt (dat begon met de Grande Punto) terwijl aan de andere kant
er nieuwe stilistische elementen zijn herontdekt. Een en ander conform
de traditie van de Italiaanse autofabrikant en zonder overdrijven of
stilistische excessen. In andere woorden: authentieke schoonheid. De
nieuwe 5 deurs Bravo is 434 centimeter lang, 179 centimeter breed, 149
centimeter hoog, heeft een wielbasis van 260 centimeter en een
bagageruimte van 400 liter waarmee hij in de top van zijn klasse
hoort. De Bravo onderscheidt zich onder andere door zijn kwaliteit,
comfort en veelzijdigheid van het interieur. Het raffinement van de
materialen en de kleurcombinaties, de soliditeit en de tot in detail
nauwkeurig uitgevoerde afwerking representeren allemaal de nieuwe
standaard van Fiat en zijn een boegbeeld voor de markt.
Innovatie, betrouwbaarheid en kwaliteit
Met âsubstantieâ verwijzen de ontwerpers niet alleen naar uitstraling,
veelzijdigheid en raffinement. Ook prestaties, veiligheid en
technologie staan bij de invulling van dat begrip met stip genoteerd.
De lancering van de nieuwe Fiat Bravo is tevens de gelegenheid om de
nieuwe familie turbo T-JET benzinemotoren (120 en 150 pk) te
introduceren. De 1.4 Turbo motoren staan garant voor een laag
brandstofverbruik, lage emissies en buitengewone prestaties en sluiten
zich aan bij de populaire reeks MultiJet common rail turbodiesels (1.9
met 120 en 150 pk) en de 90 pk sterke 1.4 16v benzinemotor.
De Fiat Bravo is ontworpen om maximaal te scoren in testen op het
gebied van passieve én actieve veiligheid. Zo is hij leverbaar met
zeven airbags, inclusief een die de onderbenen van de bestuurder extra
beschermt. Zogenaamde âAirbag Smart 2â-techniek past de werking van de
airbags aan de kracht van de aanrijding aan. Weer andere sensoren in
de neus (ECS) registeren de klap zo vroegtijdig, dat de airbags veel
eerder en beter gecontroleerd ontplooien en sturen alleen de airbags
aan die -gezien de richting van de optredende krachten- een nuttige
functie hebben. Driepunts veiligheidsgordels met automatische
gordelaanspanners en â krachtbegrenzing horen er altijd bij. Evenals
vijf hoofdsteunen en Isofix bevestiging voor kinderstoelen.
Vanzelfsprekend is de passagiersairbag voorin daarbij (via het
individueel instelbare menu) uitschakelbaar, om een achterstevoren in
de stoel geplaatst klein kind optimaal te beschermen. Onder het motto
âvoorkomen is beter dan genezenâ helpen het sublieme weggedrag, de
krachtige remmen en een rijk pakket aan beschermende technologieën
waar mogelijk mee om ongevallen en letsel actief te voorkomen. Zo kent
de Bravo Dualdrive instelbare stuurbekrachtiging, een geavanceerde ESP
dynamische stabiliteitregeling (met geïntegreerde hellingblokkering
voor probleemloos optrekken), ASR antislip regeling en MSR
motorregeling die blokkeren bij terugschakelen en gelijktijdig remmen
tegengaat. Aan fietsers en voetgangers is ook gedacht. Ondanks de
opvallend slanke lijn van de Bravo is de voorpartij zo âzachtâ
geconstrueerd dat zij bij een onverhoopt ongeval zo min mogelijk
letsel zullen oplopen.
Ook ten dienste van comfort en welzijn wordt verfijnde elektronica
ingezet. Er valt in de nieuwe Fiat Bravo zelfs een wel heel
eigentijdse wereldprimeur te noteren. De zeer betaalbare en toch
veelzijdige stembediende âautocomputerâ met diverse
multimedia-mogelijkheden, âBlue&Me Navâ, is in samenwerking met
Microsoft ontwikkeld en vooralsnog exclusief voor Fiat Auto. Zoals de
naam al aangeeft, wordt bij het reeds bestaande en populaire Blue&Me
systeem nu ook navigatietechnologie geïntegreerd. Uiteraard blijven
de handsfree en voicecontrol telefoon- en muziekfuncties behouden,
inclusief Bluetooth. Door gebruik te maken van grote delen van de
bestaande autocomputertechniek van de eerste generatie Blue&Me, wordt
het daarnaast mogelijk tegen geringe kosten de zeer populaire
navigatiefunctie â met pictogrammen in een beeldscherm â toe te
voegen. Dit tegen een fractie van de prijs die fabriekssystemen
doorgaans vergen, terwijl het voor een deel met de stem instellen van
de bestemming toch tot de mogelijkheden behoort. Bovendien leest
âBlue&Me Navâ de kaartinformatie van een USB stick, zodat het geheel
sneller werkt en geen geluiden van een âzoekendeâ CD hoorbaar zijn.
Die is er overigens wel, maar dan thuis of op kantoor. Je kunt de
benodigde info zelf desgewenst per land, regio of zelfs in een gebied
dat meerdere landen overlapt in de geheugenstick laden. Tevens biedt
âBlue&Me Navâ toegang tot een aantal telematica services, zoals SOS
ondersteuning en INFO-diensten (waar het systeem zich ook bevindt
zullen er updates moglijk zijn voor evenementen, films, musea, de
verkeerssituatie en ga zo maar door).
Er zijn in de uitrusting talloze andere voorbeelden aan te wijzen die
onderstrepen dat de nieuwe Fiat Bravo techniek toepast die je eerder
âeen klasse hogerâ verwacht. Zo is er keus uit twee radioâs met
specifieke HiFi systemen â eventueel een subwoofer - en kan de koper
desgewenst genieten van links en rechts gescheiden instelbare
klimaatregeling, een 1,24 m' groot panoramisch zonnedak waarvan de
voorste helft open kan, een tweedelige zonwering onder dat zonnedak,
cruise control, regensensor, parkeerhulp, bandendruk bewaking, een
Nederlandstalig multifunctie-display met persoonlijke instellingen van
diverse functies (zoals vertraagd uitschakelende verlichting na
parkeren) en bijvoorbeeld mistlampen met geïntegreerde
bocht-verlichtingstechniek. Vanzelfsprekend is er tevens een
uitgebreide serie accessoires leverbaar zodat de auto een ieder
maatwerk biedt. De nieuwe Fiat Bravo is leverbaar in vier
uitvoeringsniveaus: Active, Dynamic, Emotion en Sport. Dat alles â als
gezegd â in combinatie met vijf verschillende motoren. Het geeft de
Bravo alle troefkaarten in handen om een belangrijke rol te spelen in
het hart van de Europese autowereld. Een op de vijf verkochte autoâs
in ons deel van de wereld behoort tot dit segment. Het afgelopen jaar
waren dat er 3.400.000.
Nieuw Fiat-logo
Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen door RobilantAssociati (een
gespecialiseerd Brand Advisors & Strategic Design bureau) in
samenwerking met het Centro Stile Fiat. Het nieuwe symbool is afgeleid
van het beroemde schild dat pronkte op de voorkant van de
Fiat-modellen tussen 1931 en 1968, met de naam Fiat -in verticaal
uitgerekte letters- tegen een robijnrode achtergrond, omrand door een
rond chromen frame. Het driedimensionale effect straalt technologie,
Italiaans design, dynamiek en een sterke persoonlijkheid uit en is
tevens een eerbetoon aan het ronde logo (witte Fiat-letters tegen een
rode achtergrond en met een lauwerkrans omringd) dat jarenlang symbool
stond voor Fiats perfect presterende en krachtige modellen.
Het krachtige nieuwe logo vertegenwoordigt de immer voortgaande
verandering, een teken uit het verleden gestoken in een modern jasje.
Precies waar Fiat vandaag de dag voor staat; een merk gericht op
toekomstige uitdagingen maar dat ook trots is op haar historie. De
twee hoofdelementen van het logo (de schildvorm en de rode kleur)
roepen direct herinneringen op aan de Fiat 524 uit 1931, de eerste
Fiat die het rechthoekige logo gebruikte dat pronkte op een stijlvolle
en aërodynamische nieuwe grille, in de vorm van een schild met
verticale elementen.
Het nieuwe Fiat-logo is ontworpen om de missie uit te dragen van een
Italiaans bedrijf dat al meer dan honderd jaar prachtig gestileerde
autoâs bouwt die toegankelijk zijn en de beste kwaliteit in het
alledaagse leven garanderen.
AutoRai