AutoRai

Nissan brengt nieuwe 350Z en QASHQAI naar Amsterdam

(2/28/2007)
Nissan brengt twee primeurs naar de AutoRAI 2007. De vernieuwde 350Z en de nieuwe QASHQAI gaan heel veel aandacht genereren in de Amstelhal. Uiteraard zijn de overige Nissan-modellen ook present op Nederlands grootste autofeest van 2007.

De vernieuwde Nissan 350Z verstevigt zijn positie als leverancier van het pure sportwagengevoel. Met zijn uitdagende weggedrag, nog krachtigere motor en geweldige geluid biedt hij alles wat de liefhebber wenst. Nissan heeft de 350Z voorzien van de nieuwe generatie 3.5 V6-motor met de code VQ35HR. Het vermogen is gestegen tot 313 pk (230 kW) bij 6.800 toeren per minuut en het koppel steeg tot 358 Nm bij 4.800 toeren per minuut. Daar komt bij dat het maximumtoerental van de motor steeg tot 7.500 toeren per minuut. Bijna 80 procent van de motor is helemaal nieuw, met als gevolg een nog betere motorrespons en een verbeterde acceleratie. Om de nieuwe motor onderdak te bieden, is de motorkap van de 350Z gewijzigd en nu voorzien van een bobbel, wat een subtiele verwijzing is naar de klassieke 240Z.

Nissan QASHQAI
De QASHQAI is tot crossover gedoopt, omdat hij de eigenschappen van een personenauto combineert met de functionaliteit van een ruime MPV en het stoere karakter van een SUV. Met betrekking tot het ontwerp is de bovenste helft van de QASHQAI gelijk aan dat van een dynamische personenauto, met een elegante en gedurfde uitstraling. De uitgesproken schouderlijn loopt naar achteren toe omhoog, zoals dat ook bij de Murano het geval is.

Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar: twee diesel- en twee benzinemotoren. De 1,6-liter benzinemotor levert 115 pk en 160 Nm koppel, de 2,0-litermotor is goed voor 140 pk en 200 Nm. De dieselmotoren â een 1.5 en een 2.0 â leveren respectievelijk 106 en 150 pk en 240 Nm en 320 Nm aan koppel. Afhankelijk van de gekozen motor is er de keuze uit verschillende transmissies. Het aanbod bestaat uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een nieuwe zestrapsautomaat en een Continu Variabele Transmissie (CVT) die ook handmatig te schakelen is.

De 2,0-litermotoren zijn leverbaar in combinatie met Nissans vooruitstrevende ALL-MODE 4x4-systeem, dat bij verlies aan grip voor extra veiligheid en stabiliteit zorgt.

Nissan op de AutoRAI
Uiteraard geven ook modellen als de Micra, de Micra C+C, de NOTE, de Navara, de Patrol, de Pathfinder en de Murano acte de présence op de
1.700 vierkante meter grootte Nissan-stand in de Amstelhal. Daarnaast heeft Nissan nog een primeur op de stand: de langverwachte PlayStation3-spelcomputer. Deze spelcomputer wordt op 23 maart geïntroduceerd in Nederland en meteen daarna dus al te spelen op de AutoRAI bij Nissan. Playstation 3 is exclusief op de Nissan stand. De derde generatie PlayStation heeft veel betere graphics, een realistischer geluid en nog mooiere games. De ideale basis om eens lekker te racen met een 350Z. Bezoekers kunnen in de Z-gallery, waar ook de echte 350Zâs staan, virtueel racen met Nissans sportauto.

De gamers zitten daarbij uiteraard in een echte 350Z-omgeving, in echte 350Z-stoelen en sturen met een echt 350Z-stuurwiel. Kortom, bezoekers van de AutoRAI kunnen de spectaculaire 350Z beleven met de PlayStation3 op de Nissan-stand.

NISSAN 350Z: DE LEGENDE LEEFT (SNELLER) VOORT

Met de vernieuwde 350Z voegt Nissan een nieuw hoofdstuk toe aan het inmiddels legendarische Z-boek. De auto heeft een bijna compleet nieuwe motor met meer vermogen, een gewijzigde motorkap, nieuwe kleuren en banden met nog meer grip.

De vernieuwde Nissan 350Z verstevigt zijn positie als leverancier van het pure sportwagengevoel. Met zijn uitdagende weggedrag, nog krachtigere motor en geweldige geluid biedt hij alles wat de liefhebber wenst. Nissan heeft de 350Z voorzien van de nieuwe generatie 3.5 V6-motor met de code VQ35HR. Het vermogen is gestegen tot 313 pk (230 kW) bij 6.800 toeren per minuut en het koppel steeg tot 358 Nm bij 4.800 toeren per minuut. Daarbij komt dat het maximumtoerental van de motor steeg tot 7.500 toeren per minuut. Bijna 80 procent van de motor is helemaal nieuw met als gevolg een nog betere motorrespons en een verbeterde acceleratie.

Om dit te bereiken is een dubbel inlaatsysteem gemonteerd en de variabele kleptiming werkt over een groter toerenbereik. Daarnaast ondervinden de uitlaatgassen minder tegendruk door het nieuwe uitlaatspruitstuk. Gezamenlijk bezorgen deze veranderingen de motor meer trekkracht bij lage en middenhoge toeren. Om een hoger maximumtoerental te bereiken, zijn de krukastap en de krukaspin groter geworden. Aan de onderzijde van het motorblok is een ladderframe gemonteerd om de kruk van de krukas stijver te maken en de vibraties te reduceren.

Lager zwaartepunt
De toevoeging van een tweede pingelsensor, een asymmetrische ontstekingsvolgorde, een verbeterde koeling en bougies van iridium zorgen er samen voor dat het verbrandingsproces efficiënter verloopt. Verder is het maximumvermogen gestegen door de compressieverhouding te verhogen van 10,3 tot 10,6. Ondanks al deze veranderingen blijven het gewicht en het verbruik onveranderd, maar het zwaartepunt is verlaagd met 15 millimeter. Om de nieuwe motor onderdak te bieden, is de motorkap gewijzigd en nu voorzien van een bobbel, wat een subtiele verwijzing is naar de klassieke 240Z.

Nissan levert de nieuwe 350Z in drie nieuwe exterieurkleuren: Temper Orange, Precision Grey en Night Blue. Nissan introduceert verder een nieuwe interieurbekleding onder de noemer Frost Grey. Een belangrijke verandering is het interieur is de toevoeging van actieve hoofdsteunen, die de kans op een whiplash aanzienlijk verlagen bij een aanrijding van achteren.

Ten slotte monteert Nissan op de 350Z nieuwe banden. De Bridgestone Potenza RE050A-banden verhogen het raffinement van de Nissan op de weg, terwijl de hoeveelheid grip gelijk blijft.

350Z Roadster
Voor liefhebbers die het rijplezier van de veelgeprezen 350Z willen combineren met de sensatie en emotie van open rijden, heeft Nissan het antwoord klaar: de 350Z Roadster.

De Roadster brengt de emotionele en rationele aantrekkingskracht van de legendarische Z naar een nieuw niveau. Met het (automatisch neerklapbare) dak open accentueert de 350Z Roadster de geluiden en geuren die de zintuigen stimuleren tijdens het open rijden. Het in- en uitlaatsysteem zijn afgestemd op maximaal (luister)plezier bij het rijden met open dak.

350Z GT500
Nissans succesvolle ambassadeur in het hoogaangeschreven Japanse GT-kampioenschap is de 350Z GT500. En deze auto staat op de AutoRAI. Deze auto verving de net zo succesvolle Skyline GT-R. De 350Z GT500 won in 2004 zijn klasse met overmacht.

De Japanse Automobile Federation richtte in 1994 het Japanse Grand Touring Car Championship (JGTC) op. Sinds 10 december 2005 heet dit kampioenschap Super GT. Er worden twee kampioenschappen per race verreden, omdat de deelnemende autoâs zijn onderverdeeld in GT300 en GT500 op basis van de krachtbron.

NISSAN QASHQAI: FUNCTIONELE KRUISING

Nissan presenteert een nieuwe, compacte crossover voor de Europese markt. Het is de QASHQAI, een doorontwikkeling van de gelijknamige conceptauto die in 2004 tijdens de Autosalon van Genève werd getoond. De verkoop van deze stijlvolle nieuwkomer is inmiddels gestart.

De auto valt op door een gedurfd dynamisch ontwerp dat afwijkt van andere. Nissan wil hiermee de aandacht trekken van mensen die wel het veelzijdige en praktische van een dergelijke auto wensen, maar niet warmlopen voor de gangbare afmetingen en vormgeving van compacte SUVâs. Het ontwerp van de QASHQAI stamt van Nissan Design Europe (NDE). Het is de eerste productierijpe creatie van NDE sinds de verhuizing naar Londen in 2003. Het ontwikkelingsprogramma stond onder leiding van het Nissan Technical Centre Europe in Cranfield, met een substantieel aandeel van Nissans technische basis in Japan. De auto zal in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland van de band rollen. De QASHQAI zal ook vanuit Sunderland naar Japan (waar hij als Dualis wordt verkocht), het Midden-Oosten en Australië worden geëxporteerd.

Kruising
De QASHQAI is tot crossover gedoopt omdat hij de eigenschappen van een personenauto combineert met de functionaliteit van een ruime MPV en het stoere karakter van een SUV. Met betrekking tot het ontwerp is de bovenste helft van de QASHQAI gelijk aan dat van een dynamische personenauto, met een elegante en gedurfde uitstraling. De uitgesproken schouderlijn loopt naar achteren toe omhoog, zoals dat ook bij de Murano het geval is. Het onderste deel van de carrosserie appelleert met zijn geprononceerde wielkasten, licht verhoogde grondspeling en zelfverzekerde houding aan de kracht en de robuustheid van een SUV.

Het dashboard heeft de vorm van een cockpit. De diep ingebouwde instrumenten geven de bestuurder een sportief gevoel. Een indruk die nog eens extra wordt versterkt door de verhoogde middensconsole. Desondanks is het interieur voor de bestuurder en de passagiers ontworpen voor een luchtige, ruimtelijke en ontspannen ambiance. Met zijn afmetingen valt de QASHQAI tussen de hatchbacks uit het C-segment en de SUVâs. De wielbasis bedraagt 2.630 mm, de lengte 4.310 mm, de breedte 1.780 mm en de hoogte 1.610 mm. Daarmee is hij ongeveer 100 mm langer dan een gemiddelde hatchback en 150 mm korter dan een gemiddelde SUV. Daarnaast is de QASHQAI tussen de 100 en 150 mm hoger dan de meeste hatchbacks, maar weer circa 130 mm lager dan de meeste SUVâs.

Vier motoren
Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar: twee diesel- en twee benzinemotoren. De 1,6-liter benzinemotor levert 115 pk en 160 Nm koppel, de 2,0-litermotor is goed voor 140 pk en 200 Nm. De dieselmotoren â een 1.5 en een 2.0 â leveren respectievelijk 106 en 150 pk en 240 Nm en 320 Nm aan koppel. Afhankelijk van de gekozen motor, zijn verschillende transmissies leverbaar. Het aanbod bestaat uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een nieuwe zestrapsautomaat en een Continu Variabele Transmissie (CVT) die ook handmatig te schakelen is.

De 2,0-litermotoren zijn leverbaar in combinatie met Nissans vooruitstrevende ALL-MODE 4x4-systeem, dat bij verlies aan grip voor extra veiligheid en stabiliteit zorgt.

Nissan-topman Carlos Ghosn over de QASHQAI: âDe Europeanen zijn veeleisend en willen een aansprekend ontwerp, dynamische rijeigenschappen en een aantrekkelijk premium-interieur. De QASHQAI heeft het allemaal in zich en daarom zal deze auto een toonaangevende rol spelen bij de verkoopgroei in Europa en de groei in de erkenning van Nissan als een aantrekkelijk, doordacht en innovatief Japans merk. We verwachten een jaarlijks verkoopaantal van meer dan 100.000 in Europa, waarvan 80 procent aan mensen die voor het eerst een Nissan kopen. Vóór de QASHQAI reed deze groep in een premiummodel uit het C-segment, een compacte SUV of een auto uit het D-segment.â

OVERIGE MODELLEN

Nissan Micra

De Nissan Micra is sinds zijn komst in januari 2003 verbazingwekkend succesvol in Europa. Met zijn frisse, opvallende design en het kwalitatief hoogwaardige interieur staat de Micra hoog op het verlanglijstje van jonge, op stijl beluste autorijders.

De Micra is leverbaar met een krachtige 1,5-liter dCi common-rail turbodieselmotor van

60 kW (82 pk). Deze motor blinkt uit door zijn trekkracht bij lagere toeren en het koppel bedraagt185 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Verder is deze motor voorbeeldig zuinig.

Daarnaast zijn er drie benzinemotoren van 1,2, 1,4 en 1,6 liter met vermogens van 48 kW (65 pk) tot 81 kW (110 pk). Daarmee biedt de Micra een krachtbron voor een grote diversiteit aan wensen. Laatstgenoemde motor vormt de basis voor de sportieve Micra 160SR.

De Micra is beslist niet louter een stadsauto. Achter het stuur is dat direct te merken aan het levendige en vlotte karakter, dankzij de variabele elektrische stuurbekrachtiging en het lichtvoetige onderstel. De wegligging past prima bij de energieke motoren, wat zeker geldt voor de diesels met hun hoge trekkracht. Het resultaat is plezierig rijgedrag waarbij iedereen zich prettig voelt.

In de eerste plaats trekt de Micra de aandacht met zijn moderne, gedistingeerde voorkomen en het stijlvolle interieur, maar hij heeft meer in zijn mars. De Micra heeft voorzieningen die normaal gesproken alleen in topmodellen zijn te vinden. Zo is er Nissans Intelligent Key-systeem, waarmee de auto is te openen en te starten zonder de sleutel uit de broekzak of de tas tevoorschijn te halen. Hij hoeft slechts in de buurt van de auto te zijn, erg handig als er geen hand vrij is.

De Micra is de enige in zijn segment met deze technologie. Friendly lighting zorgt ervoor dat de koplampen na het afzetten van de motor en het afsluiten van de auto nog twee minuten branden om de wandeling naar de voordeur bij te lichten. Verder is automatische airconditioning leverbaar en een regensensor. Beide zijn voorbeelden van zaken die tot dusver alleen op duurdere autoâs verkrijgbaar waren.

Het interieur van de Micra is verrassend comfortabel en ruim voor bestuurder en passagiers. Een lange wielbasis en een relatief hoog dak dragen bij aan de volwassen en ruimtelijke ambiance in de auto. Bij bijna alle versies is de achterbank verschuifbaar om of meer beenruimte of extra bagageruimte te creëren.

Nissan Micra C+C

De chique, elegante en moderne Micra C+C is de glamour girl van de Micra-reeks. Het is een stijlvolle cabriolet, met zitplaatsen achterin en een flinke bagageruimte. Of het dak nu geopend is of niet, de Micra C+C blijft beslist elegant, gebruiksvriendelijk en functioneel. De Micra C+C is even chic als slim en biedt evenveel plezier als functionaliteit. Het is een auto voor iedere dag van het jaar.

Het meest opvallende gedeelte van de auto is zonder meer het tweeledige glazen dak. In 22 seconden is dit dak geopend en opgevouwen. Door het Auto-Open Roof(TM)-systeem is het dak met één druk op de knop op de middenconsole te openen. Het is daarbij niet nodig handmatig het dak te ontgrendelen voordat de knop wordt ingedrukt.

Het dak wordt automatisch aan de bovenkant van de voorruit verankerd. Dankzij dit systeem neemt het gehele proces van openen minder tijd in beslag. Na het indrukken van de knop gaan de frameloze portierruiten en de erachter gelegen driehoekige ruitjes automatisch omlaag terwijl het dak zich opvouwt. Het is ook niet nodig om de auto te parkeren of op de handrem te zetten of om het rempedaal in te drukken om het dak te kunnen openen of sluiten. Het dak is zelfs te bedienen tijdens stapvoets rijden â ideaal als bijvoorbeeld het stoplicht op groen springt voordat de 22 seconden zijn verstreken. Met het dak open is er 255 liter laadruimte beschikbaar. Met het dak gesloten bedraagt de hoeveelheid laadruimte zelfs 457 liter.

De Micra C+C is naar keuze leverbaar met een 1,4- of een 1,6-liter benzinemotor met vermogens van 65 kW (88 pk) tot 81 kW (110 pk). Er zijn negen kleuren voor de Micra C+C, waaronder de nieuwe kleuren Café Latte en Naïve Blue, waarin ook de recentelijk verbeterde Micra kan worden geleverd. Er zijn twee kleurstellingen voor het interieur: geraffineerd zwart en de nieuwe Ice Blue & Chocolate-kleurstelling.

Nissan NOTE

De Nissan NOTE combineert de interieurruimte van een topklasse-sedan met de lichtvoetige veelzijdigheid van een conventionele, compacte hatchback. Daarmee is deze opvallende nieuwkomer een verantwoorde keuze en tegelijkertijd een feest voor het oog.

Om ervoor te zorgen dat het interieur van de NOTE zo veelzijdig mogelijk is, is hij uitgerust met een verschuifbare achterbank: wanneer er extra bagageruimte nodig is, kan deze maximaal 160 mm voorwaarts worden verschoven. Maar zelfs in deze uiterste stand biedt de NOTE achterin toch volwaardige zitplaatsen en voldoende beenruimte voor twee volwassenen. Met de bank volledig naar achteren geschoven neemt de beenruimte toe tot een waarde die past bij een auto in het D-segment. Het minimale laadvolume van 280 liter neemt toe tot 437 liter wanneer de achterbank volledig naar voren wordt geschoven. Met de rugleuningen neergeklapt bedraagt het laadvolume zelfs 1.332 liter. Extra veelzijdigheid geeft de neerklapbare passagiersstoel, die maakt dat voorwerpen met een maximale lengte van 2,40 meter in de NOTE zijn te vervoeren.

Ook de motoren van de NOTE genieten alom erkenning. Beide benzinemotoren zijn ontwikkeld door Nissan en voldoen aan de Euro4-emissienorm. De NOTE 1.4 beschikt over een 1.386 cc metende zestienkleps CR-motor met een vermogen van 64 kW (88 pk) en een koppel van 128 Nm. De 1,6-liter krachtbron maakt deel uit van Nissans HR-reeks en beschikt eveneens over een lichtgewicht aluminium constructie en vier kleppen per cilinder. Deze 1.598 cc metende krachtbron levert een vermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van 153 Nm.

De beide dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van 1,5 liter en werden ontwikkeld door alliantiepartner Renault. Beide 1.461 cc metende dCi-motoren zijn uitgevoerd met een turbolader en moderne common-railtechniek en voldoen aan de Euro4-emissienorm. Dankzij de intercooler bedraagt het motorvermogen respectievelijk 50 kW (68 pk) en 63 kW (86 pk), met een maximale trekkracht van respectievelijk 160 en 200 Nm. Daarmee zijn beide dieselmotoren een voortreffelijke combinatie van sportieve prestaties, comfort en een gunstig brandstofverbruik.

Nissan X-TRAIL

De X-TRAIL neemt door zijn veelzijdige karakter een unieke positie in het segment van de compacte 4x4-autoâs in. Door de combinatie van een goed uiterlijk, onvervalst comfort, gebruiksmogelijkheden en sterke prestaties biedt hij de perfecte mix van personen-autoachtige kwaliteiten en off-roadmogelijkheden. Daarmee heeft de X-TRAIL een nieuwe groep kopers naar Nissan gehaald. Mensen die comfort zoeken voor dagelijks gebruik en die in hun vrije tijd van een beetje avontuur houden.

De X-TRAIL heeft een kwalitatief hoogwaardig en ergonomisch interieur vol praktische zaken en opbergmogelijkheden. De bediening van de verwarming is een knipoog naar die van de 350Z. Het alom geprezen ALL MODE 4x4-systeem is logisch te bedienen met een draaiknop. De X-TRAIL biedt vijf comfortabele zitplaatsen met een zee aan ruimte voor bagage. Het is prettig verblijven in het lichte, ruimtelijke interieur. Zeker als de auto is uitgerust met het grote zonnedak.

Een 2.2 dCi direct ingespoten common-rail turbodieselmotor biedt levendige prestaties bij een laag brandstofverbruik. Een maximumvermogen van 100 kW (136 pk) en een indrukwekkend koppel van 314 Nm zorgen ervoor dat deze krachtbron het best scoort in de verkopen. Verder zijn er nog twee benzinemotoren van 2,0 en 2,5 liter verkrijgbaar. Die leveren een vermogen van respectievelijk 103 kW (140 pk) en 121 kW (165 pk) en een koppel van respectievelijk 192 en 230 Nm.

De X-TRAIL blinkt uit door een prima wegligging dankzij ESP+ dat is gekoppeld aan het actieve limited-slipdifferentieel. Ook het ABS-remsysteem, de elektronische remkrachtverdeling en de Nissan Brake Assist dragen hieraan bij, evenals de tractiecontrole.

Bestuurders van de X-TRAIL zitten in een dynamische auto, met de ruimte van een grote estate en de off-roadcapaciteiten van een 4x4. Dat laatste kan dankzij het ALL MODE 4x4-systeem. De X-TRAIL is een auto die inspeelt op de veelzijdige eisen van gebruikers die liever geen concessies doen in hun keuze voor dagelijks transport.

Nissan Navara

De Nissan Navara is de ideale duizendpoot voor werk en vrije tijd. Doordat ontwerp en ontwikkeling gelijk op zijn gegaan met die van de Pathfinder, neemt de in Spanje gebouwde Navara het verfijnde karakter van een SUV mee naar de markt van de vierwielaangedreven pick-ups. Hij is er als King Cab met twee zitplaatsen voorin en als Double Cab met als toevoeging een achterbank. Beide uitvoeringen beschikken over een royale laadbak.

Nissan past op de Navara het beproefde parttime 4WD-systeem toe: onder normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving, maar bij het inschakelen van de vierwielaandrijving gaat de aandrijfkracht in de verhouding 50/50 naar de voor- en de achterwielen. Daarbij is er ook de keus uit hoge en lage gearing.

De 2,5-liter direct ingespoten turbodieselmotor levert in de Navara duidelijk meer vermogen dan in de pick-up. Daarbij is er voor de Navara uit twee vermogensvarianten te kiezen. De krachtigste haalt maar liefst 174 pk en 403 Nm, het hoogste koppel in zijn klasse. De andere variant ontwikkelt 144 pk vermogen en 356 Nm koppel en is alleen beschikbaar op de 2WD-uitvoering.

Voor de Navara is er keuze een handgeschakelde zesversnellingsbak en een vijftrapsautomaat. Door de geweldig hoge trekkracht is de Navara ook een ideale trekauto. Zonder enig probleem trekt hij aanhangers inclusief lading tot aan drie ton gewicht. Voor zijn geventileerde schijfremmen gemonteerd en achter efficiënte trommelremmen. De stuurinrichting is van het tandheugeltype.

Nissan Patrol

De Nissan Patrol heeft een robuuste en moderne uitstraling, wat uitstekend past bij zijn prestaties in het terrein. De aanpassingen aan de 3,0-liter turbodieselmotor hebben geleid tot meer vermogen en een hoger koppel. Het vermogen steeg van 116 tot 118 kW (158 tot 160 pk) en het koppel bedraagt nu 380 Nm (voorheen 354 Nm).

De Nissan Patrol mag dan een echte offroader zijn, dit wil niet zeggen dat de inzittenden er bekaaid van afkomen. Integendeel zelfs. In het smaakvolle interieur voert luxe en comfort de boventoon. De gebruikte materialen in het interieur zijn van topkwaliteit en de uitrusting is nog omvangrijker.

De Patrol heeft een ladderchassis voor ultieme prestaties in het terrein. Door de uitstekende verdeling van de aandrijfkrachten tussen voor- en achterwielen en de lange veerwegen kan de Patrol vrijwel elke situatie in het terrein de baas. Door de zorgvuldige afstemming van het onderstel voelt de Patrol zich net zo thuis op geasfalteerde wegen. Een lange comfortabele snelwegrit vormt geen enkel probleem.

Het modellengamma van de Patrol bestaat uit een versie met een korte en lange wielbasis (met respectievelijk drie en vijf deuren, de laatste is ook leverbaar met zeven zitplaatsen). Er zijn vier uitrustingsniveaus, variërend van een compleet werkpaard tot aan een fully loaded vlaggenschip.

Nissan Pathfinder

Nissans 4x4 SUV â de Pathfinder â versterkt de leidende positie die Nissan in het 4x4-segment inneemt. De Pathfinder wordt aangedreven door een 2,5-liter turbodieselmotor met een vermogen van 128 kW (174 pk) en 403 Nm aan trekkracht.

Het interieur combineert extreem gebruiksgemak met een enorme hoeveelheid ruimte. Dankzij drie rijen stoelen â die allemaal plat zijn te leggen om ruimte te creëren voor het vervoer van voorwerpen tot 280 cm lang â zijn maar liefst 64 stoelindelingen mogelijk.

De Pathfinder is uitgerust met een verbeterde versie van Nissans elektronisch gestuurde ALL MODE 4x4-systeem, bekend van de X-TRAIL. De bestuurder kan met een eenvoudige knop op het dashboard een van de vier standen kiezen: 2WD, Auto, 4HI Lock en 4LO. Onder normale, droge omstandigheden kiest de bestuurder voor 2WD, waarmee alleen de achterwielen worden aangedreven. De mogelijkheden van de Pathfinder zijn bijna eindeloos. Zo combineert hij het weggedrag, het comfort, de veiligheid en de uitrusting van een personenauto met het gebruiksgemak van een vierwielaangedreven SUV.

Nissan Murano

Het opvallende ontwerp van de Murano is een combinatie van de kracht van een 4x4 en de belijning van een sportauto. Daarmee is de Murano het eerste model van een nieuwe generatie producten die het beeld dat van Nissan bestaat, zal veranderen.

De grote lichtmetalen wielen zitten op de uiterste hoeken van de carrosserie, waardoor de Murano kracht uitstraalt. Onder de motorkap huist de soepele en krachtige 3,5-liter

V6-motor van de 350Z, die is gekoppeld aan een in zijn klasse unieke versnellingsbak: de

X-Tronic continu variabele transmissie. Deze geeft de Murano een soepele acceleratie en een indrukwekkend laag brandstofverbruik, doordat deze transmissie de motor steeds in zijn optimale toerengebied laat draaien. Met de semi-automatische stand heeft de bestuurder ook nog zes versnellingen tot zijn beschikking.

In het ruime en comfortabele interieur van de Murano is het goed toeven voor de inzittenden. Mede dankzij een aantal verrassende eigenschappen, waaronder verstelbare pedalen en een verstelbare rugleuning van de achterbank. Met het baanbrekende ontwerp, de soepele en krachtige acceleratie en het kwalitatief hoogwaardige en luxe interieur biedt Nissan met de Murano een auto die perfect de goede eigenschappen van een personenauto met die van een 4x4 combineert.