Nissan brengt nieuwe 350Z en QASHQAI naar Amsterdam
(2/28/2007)
Nissan brengt twee primeurs naar de AutoRAI 2007. De vernieuwde 350Z
en de nieuwe QASHQAI gaan heel veel aandacht genereren in de
Amstelhal. Uiteraard zijn de overige Nissan-modellen ook present op
Nederlands grootste autofeest van 2007.
De vernieuwde Nissan 350Z verstevigt zijn positie als leverancier van
het pure sportwagengevoel. Met zijn uitdagende weggedrag, nog
krachtigere motor en geweldige geluid biedt hij alles wat de
liefhebber wenst. Nissan heeft de 350Z voorzien van de nieuwe
generatie 3.5 V6-motor met de code VQ35HR. Het vermogen is gestegen
tot 313 pk (230 kW) bij 6.800 toeren per minuut en het koppel steeg
tot 358 Nm bij 4.800 toeren per minuut. Daar komt bij dat het
maximumtoerental van de motor steeg tot 7.500 toeren per minuut. Bijna
80 procent van de motor is helemaal nieuw, met als gevolg een nog
betere motorrespons en een verbeterde acceleratie. Om de nieuwe motor
onderdak te bieden, is de motorkap van de 350Z gewijzigd en nu
voorzien van een bobbel, wat een subtiele verwijzing is naar de
klassieke 240Z.
Nissan QASHQAI
De QASHQAI is tot crossover gedoopt, omdat hij de eigenschappen van
een personenauto combineert met de functionaliteit van een ruime MPV
en het stoere karakter van een SUV. Met betrekking tot het ontwerp is
de bovenste helft van de QASHQAI gelijk aan dat van een dynamische
personenauto, met een elegante en gedurfde uitstraling. De
uitgesproken schouderlijn loopt naar achteren toe omhoog, zoals dat
ook bij de Murano het geval is.
Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar: twee diesel- en twee
benzinemotoren. De 1,6-liter benzinemotor levert 115 pk en 160 Nm
koppel, de 2,0-litermotor is goed voor 140 pk en 200 Nm. De
dieselmotoren â een 1.5 en een 2.0 â leveren respectievelijk 106 en
150 pk en 240 Nm en 320 Nm aan koppel. Afhankelijk van de gekozen
motor is er de keuze uit verschillende transmissies. Het aanbod
bestaat uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een
nieuwe zestrapsautomaat en een Continu Variabele Transmissie (CVT) die
ook handmatig te schakelen is.
De 2,0-litermotoren zijn leverbaar in combinatie met Nissans
vooruitstrevende ALL-MODE 4x4-systeem, dat bij verlies aan grip voor
extra veiligheid en stabiliteit zorgt.
Nissan op de AutoRAI
Uiteraard geven ook modellen als de Micra, de Micra C+C, de NOTE, de
Navara, de Patrol, de Pathfinder en de Murano acte de présence op de
1.700 vierkante meter grootte Nissan-stand in de Amstelhal. Daarnaast
heeft Nissan nog een primeur op de stand: de langverwachte
PlayStation3-spelcomputer. Deze spelcomputer wordt op 23 maart
geïntroduceerd in Nederland en meteen daarna dus al te spelen op de
AutoRAI bij Nissan. Playstation 3 is exclusief op de Nissan stand. De
derde generatie PlayStation heeft veel betere graphics, een
realistischer geluid en nog mooiere games. De ideale basis om eens
lekker te racen met een 350Z. Bezoekers kunnen in de Z-gallery, waar
ook de echte 350Zâs staan, virtueel racen met Nissans sportauto.
De gamers zitten daarbij uiteraard in een echte 350Z-omgeving, in
echte 350Z-stoelen en sturen met een echt 350Z-stuurwiel. Kortom,
bezoekers van de AutoRAI kunnen de spectaculaire 350Z beleven met de
PlayStation3 op de Nissan-stand.
NISSAN 350Z: DE LEGENDE LEEFT (SNELLER) VOORT
Met de vernieuwde 350Z voegt Nissan een nieuw hoofdstuk toe aan het
inmiddels legendarische Z-boek. De auto heeft een bijna compleet
nieuwe motor met meer vermogen, een gewijzigde motorkap, nieuwe
kleuren en banden met nog meer grip.
De vernieuwde Nissan 350Z verstevigt zijn positie als leverancier van
het pure sportwagengevoel. Met zijn uitdagende weggedrag, nog
krachtigere motor en geweldige geluid biedt hij alles wat de
liefhebber wenst. Nissan heeft de 350Z voorzien van de nieuwe
generatie 3.5 V6-motor met de code VQ35HR. Het vermogen is gestegen
tot 313 pk (230 kW) bij 6.800 toeren per minuut en het koppel steeg
tot 358 Nm bij 4.800 toeren per minuut. Daarbij komt dat het
maximumtoerental van de motor steeg tot 7.500 toeren per minuut. Bijna
80 procent van de motor is helemaal nieuw met als gevolg een nog
betere motorrespons en een verbeterde acceleratie.
Om dit te bereiken is een dubbel inlaatsysteem gemonteerd en de
variabele kleptiming werkt over een groter toerenbereik. Daarnaast
ondervinden de uitlaatgassen minder tegendruk door het nieuwe
uitlaatspruitstuk. Gezamenlijk bezorgen deze veranderingen de motor
meer trekkracht bij lage en middenhoge toeren. Om een hoger
maximumtoerental te bereiken, zijn de krukastap en de krukaspin groter
geworden. Aan de onderzijde van het motorblok is een ladderframe
gemonteerd om de kruk van de krukas stijver te maken en de vibraties
te reduceren.
Lager zwaartepunt
De toevoeging van een tweede pingelsensor, een asymmetrische
ontstekingsvolgorde, een verbeterde koeling en bougies van iridium
zorgen er samen voor dat het verbrandingsproces efficiënter verloopt.
Verder is het maximumvermogen gestegen door de compressieverhouding te
verhogen van 10,3 tot 10,6. Ondanks al deze veranderingen blijven het
gewicht en het verbruik onveranderd, maar het zwaartepunt is verlaagd
met 15 millimeter. Om de nieuwe motor onderdak te bieden, is de
motorkap gewijzigd en nu voorzien van een bobbel, wat een subtiele
verwijzing is naar de klassieke 240Z.
Nissan levert de nieuwe 350Z in drie nieuwe exterieurkleuren: Temper
Orange, Precision Grey en Night Blue. Nissan introduceert verder een
nieuwe interieurbekleding onder de noemer Frost Grey. Een belangrijke
verandering is het interieur is de toevoeging van actieve
hoofdsteunen, die de kans op een whiplash aanzienlijk verlagen bij een
aanrijding van achteren.
Ten slotte monteert Nissan op de 350Z nieuwe banden. De Bridgestone
Potenza RE050A-banden verhogen het raffinement van de Nissan op de
weg, terwijl de hoeveelheid grip gelijk blijft.
350Z Roadster
Voor liefhebbers die het rijplezier van de veelgeprezen 350Z willen
combineren met de sensatie en emotie van open rijden, heeft Nissan het
antwoord klaar: de 350Z Roadster.
De Roadster brengt de emotionele en rationele aantrekkingskracht van
de legendarische Z naar een nieuw niveau. Met het (automatisch
neerklapbare) dak open accentueert de 350Z Roadster de geluiden en
geuren die de zintuigen stimuleren tijdens het open rijden. Het in- en
uitlaatsysteem zijn afgestemd op maximaal (luister)plezier bij het
rijden met open dak.
350Z GT500
Nissans succesvolle ambassadeur in het hoogaangeschreven Japanse
GT-kampioenschap is de 350Z GT500. En deze auto staat op de AutoRAI.
Deze auto verving de net zo succesvolle Skyline GT-R. De 350Z GT500
won in 2004 zijn klasse met overmacht.
De Japanse Automobile Federation richtte in 1994 het Japanse Grand
Touring Car Championship (JGTC) op. Sinds 10 december 2005 heet dit
kampioenschap Super GT. Er worden twee kampioenschappen per race
verreden, omdat de deelnemende autoâs zijn onderverdeeld in GT300 en
GT500 op basis van de krachtbron.
NISSAN QASHQAI: FUNCTIONELE KRUISING
Nissan presenteert een nieuwe, compacte crossover voor de Europese
markt. Het is de QASHQAI, een doorontwikkeling van de gelijknamige
conceptauto die in 2004 tijdens de Autosalon van Genève werd getoond.
De verkoop van deze stijlvolle nieuwkomer is inmiddels gestart.
De auto valt op door een gedurfd dynamisch ontwerp dat afwijkt van
andere. Nissan wil hiermee de aandacht trekken van mensen die wel het
veelzijdige en praktische van een dergelijke auto wensen, maar niet
warmlopen voor de gangbare afmetingen en vormgeving van compacte
SUVâs. Het ontwerp van de QASHQAI stamt van Nissan Design Europe
(NDE). Het is de eerste productierijpe creatie van NDE sinds de
verhuizing naar Londen in 2003. Het ontwikkelingsprogramma stond onder
leiding van het Nissan Technical Centre Europe in Cranfield, met een
substantieel aandeel van Nissans technische basis in Japan. De auto
zal in de Nissan-fabriek in het Britse Sunderland van de band rollen.
De QASHQAI zal ook vanuit Sunderland naar Japan (waar hij als Dualis
wordt verkocht), het Midden-Oosten en Australië worden geëxporteerd.
Kruising
De QASHQAI is tot crossover gedoopt omdat hij de eigenschappen van een
personenauto combineert met de functionaliteit van een ruime MPV en
het stoere karakter van een SUV. Met betrekking tot het ontwerp is de
bovenste helft van de QASHQAI gelijk aan dat van een dynamische
personenauto, met een elegante en gedurfde uitstraling. De
uitgesproken schouderlijn loopt naar achteren toe omhoog, zoals dat
ook bij de Murano het geval is. Het onderste deel van de carrosserie
appelleert met zijn geprononceerde wielkasten, licht verhoogde
grondspeling en zelfverzekerde houding aan de kracht en de robuustheid
van een SUV.
Het dashboard heeft de vorm van een cockpit. De diep ingebouwde
instrumenten geven de bestuurder een sportief gevoel. Een indruk die
nog eens extra wordt versterkt door de verhoogde middensconsole.
Desondanks is het interieur voor de bestuurder en de passagiers
ontworpen voor een luchtige, ruimtelijke en ontspannen ambiance. Met
zijn afmetingen valt de QASHQAI tussen de hatchbacks uit het C-segment
en de SUVâs. De wielbasis bedraagt 2.630 mm, de lengte 4.310 mm, de
breedte 1.780 mm en de hoogte 1.610 mm. Daarmee is hij ongeveer 100 mm
langer dan een gemiddelde hatchback en 150 mm korter dan een
gemiddelde SUV. Daarnaast is de QASHQAI tussen de 100 en 150 mm hoger
dan de meeste hatchbacks, maar weer circa 130 mm lager dan de meeste
SUVâs.
Vier motoren
Er zijn vier krachtbronnen beschikbaar: twee diesel- en twee
benzinemotoren. De 1,6-liter benzinemotor levert 115 pk en 160 Nm
koppel, de 2,0-litermotor is goed voor 140 pk en 200 Nm. De
dieselmotoren â een 1.5 en een 2.0 â leveren respectievelijk 106 en
150 pk en 240 Nm en 320 Nm aan koppel. Afhankelijk van de gekozen
motor, zijn verschillende transmissies leverbaar. Het aanbod bestaat
uit een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak, een nieuwe
zestrapsautomaat en een Continu Variabele Transmissie (CVT) die ook
handmatig te schakelen is.
De 2,0-litermotoren zijn leverbaar in combinatie met Nissans
vooruitstrevende ALL-MODE 4x4-systeem, dat bij verlies aan grip voor
extra veiligheid en stabiliteit zorgt.
Nissan-topman Carlos Ghosn over de QASHQAI: âDe Europeanen zijn
veeleisend en willen een aansprekend ontwerp, dynamische
rijeigenschappen en een aantrekkelijk premium-interieur. De QASHQAI
heeft het allemaal in zich en daarom zal deze auto een toonaangevende
rol spelen bij de verkoopgroei in Europa en de groei in de erkenning
van Nissan als een aantrekkelijk, doordacht en innovatief Japans merk.
We verwachten een jaarlijks verkoopaantal van meer dan 100.000 in
Europa, waarvan 80 procent aan mensen die voor het eerst een Nissan
kopen. Vóór de QASHQAI reed deze groep in een premiummodel uit het
C-segment, een compacte SUV of een auto uit het D-segment.â
OVERIGE MODELLEN
Nissan Micra
De Nissan Micra is sinds zijn komst in januari 2003 verbazingwekkend
succesvol in Europa. Met zijn frisse, opvallende design en het
kwalitatief hoogwaardige interieur staat de Micra hoog op het
verlanglijstje van jonge, op stijl beluste autorijders.
De Micra is leverbaar met een krachtige 1,5-liter dCi common-rail
turbodieselmotor van
60 kW (82 pk). Deze motor blinkt uit door zijn trekkracht bij lagere
toeren en het koppel bedraagt185 Nm bij 2.000 toeren per minuut.
Verder is deze motor voorbeeldig zuinig.
Daarnaast zijn er drie benzinemotoren van 1,2, 1,4 en 1,6 liter met
vermogens van 48 kW (65 pk) tot 81 kW (110 pk). Daarmee biedt de Micra
een krachtbron voor een grote diversiteit aan wensen. Laatstgenoemde
motor vormt de basis voor de sportieve Micra 160SR.
De Micra is beslist niet louter een stadsauto. Achter het stuur is dat
direct te merken aan het levendige en vlotte karakter, dankzij de
variabele elektrische stuurbekrachtiging en het lichtvoetige
onderstel. De wegligging past prima bij de energieke motoren, wat
zeker geldt voor de diesels met hun hoge trekkracht. Het resultaat is
plezierig rijgedrag waarbij iedereen zich prettig voelt.
In de eerste plaats trekt de Micra de aandacht met zijn moderne,
gedistingeerde voorkomen en het stijlvolle interieur, maar hij heeft
meer in zijn mars. De Micra heeft voorzieningen die normaal gesproken
alleen in topmodellen zijn te vinden. Zo is er Nissans Intelligent
Key-systeem, waarmee de auto is te openen en te starten zonder de
sleutel uit de broekzak of de tas tevoorschijn te halen. Hij hoeft
slechts in de buurt van de auto te zijn, erg handig als er geen hand
vrij is.
De Micra is de enige in zijn segment met deze technologie. Friendly
lighting zorgt ervoor dat de koplampen na het afzetten van de motor en
het afsluiten van de auto nog twee minuten branden om de wandeling
naar de voordeur bij te lichten. Verder is automatische
airconditioning leverbaar en een regensensor. Beide zijn voorbeelden
van zaken die tot dusver alleen op duurdere autoâs verkrijgbaar waren.
Het interieur van de Micra is verrassend comfortabel en ruim voor
bestuurder en passagiers. Een lange wielbasis en een relatief hoog dak
dragen bij aan de volwassen en ruimtelijke ambiance in de auto. Bij
bijna alle versies is de achterbank verschuifbaar om of meer
beenruimte of extra bagageruimte te creëren.
Nissan Micra C+C
De chique, elegante en moderne Micra C+C is de glamour girl van de
Micra-reeks. Het is een stijlvolle cabriolet, met zitplaatsen achterin
en een flinke bagageruimte. Of het dak nu geopend is of niet, de Micra
C+C blijft beslist elegant, gebruiksvriendelijk en functioneel. De
Micra C+C is even chic als slim en biedt evenveel plezier als
functionaliteit. Het is een auto voor iedere dag van het jaar.
Het meest opvallende gedeelte van de auto is zonder meer het
tweeledige glazen dak. In 22 seconden is dit dak geopend en
opgevouwen. Door het Auto-Open Roof(TM)-systeem is het dak met één
druk op de knop op de middenconsole te openen. Het is daarbij niet
nodig handmatig het dak te ontgrendelen voordat de knop wordt
ingedrukt.
Het dak wordt automatisch aan de bovenkant van de voorruit verankerd.
Dankzij dit systeem neemt het gehele proces van openen minder tijd in
beslag. Na het indrukken van de knop gaan de frameloze portierruiten
en de erachter gelegen driehoekige ruitjes automatisch omlaag terwijl
het dak zich opvouwt. Het is ook niet nodig om de auto te parkeren of
op de handrem te zetten of om het rempedaal in te drukken om het dak
te kunnen openen of sluiten. Het dak is zelfs te bedienen tijdens
stapvoets rijden â ideaal als bijvoorbeeld het stoplicht op groen
springt voordat de 22 seconden zijn verstreken. Met het dak open is er
255 liter laadruimte beschikbaar. Met het dak gesloten bedraagt de
hoeveelheid laadruimte zelfs 457 liter.
De Micra C+C is naar keuze leverbaar met een 1,4- of een 1,6-liter
benzinemotor met vermogens van 65 kW (88 pk) tot 81 kW (110 pk). Er
zijn negen kleuren voor de Micra C+C, waaronder de nieuwe kleuren
Café Latte en Naïve Blue, waarin ook de recentelijk verbeterde Micra
kan worden geleverd. Er zijn twee kleurstellingen voor het interieur:
geraffineerd zwart en de nieuwe Ice Blue & Chocolate-kleurstelling.
Nissan NOTE
De Nissan NOTE combineert de interieurruimte van een topklasse-sedan
met de lichtvoetige veelzijdigheid van een conventionele, compacte
hatchback. Daarmee is deze opvallende nieuwkomer een verantwoorde
keuze en tegelijkertijd een feest voor het oog.
Om ervoor te zorgen dat het interieur van de NOTE zo veelzijdig
mogelijk is, is hij uitgerust met een verschuifbare achterbank:
wanneer er extra bagageruimte nodig is, kan deze maximaal 160 mm
voorwaarts worden verschoven. Maar zelfs in deze uiterste stand biedt
de NOTE achterin toch volwaardige zitplaatsen en voldoende beenruimte
voor twee volwassenen. Met de bank volledig naar achteren geschoven
neemt de beenruimte toe tot een waarde die past bij een auto in het
D-segment. Het minimale laadvolume van 280 liter neemt toe tot 437
liter wanneer de achterbank volledig naar voren wordt geschoven. Met
de rugleuningen neergeklapt bedraagt het laadvolume zelfs 1.332 liter.
Extra veelzijdigheid geeft de neerklapbare passagiersstoel, die maakt
dat voorwerpen met een maximale lengte van 2,40 meter in de NOTE zijn
te vervoeren.
Ook de motoren van de NOTE genieten alom erkenning. Beide
benzinemotoren zijn ontwikkeld door Nissan en voldoen aan de
Euro4-emissienorm. De NOTE 1.4 beschikt over een 1.386 cc metende
zestienkleps CR-motor met een vermogen van 64 kW (88 pk) en een koppel
van 128 Nm. De 1,6-liter krachtbron maakt deel uit van Nissans
HR-reeks en beschikt eveneens over een lichtgewicht aluminium
constructie en vier kleppen per cilinder. Deze 1.598 cc metende
krachtbron levert een vermogen van 81 kW (110 pk) en een koppel van
153 Nm.
De beide dieselmotoren hebben een cilinderinhoud van 1,5 liter en
werden ontwikkeld door alliantiepartner Renault. Beide 1.461 cc
metende dCi-motoren zijn uitgevoerd met een turbolader en moderne
common-railtechniek en voldoen aan de Euro4-emissienorm. Dankzij de
intercooler bedraagt het motorvermogen respectievelijk 50 kW (68 pk)
en 63 kW (86 pk), met een maximale trekkracht van respectievelijk 160
en 200 Nm. Daarmee zijn beide dieselmotoren een voortreffelijke
combinatie van sportieve prestaties, comfort en een gunstig
brandstofverbruik.
Nissan X-TRAIL
De X-TRAIL neemt door zijn veelzijdige karakter een unieke positie in
het segment van de compacte 4x4-autoâs in. Door de combinatie van een
goed uiterlijk, onvervalst comfort, gebruiksmogelijkheden en sterke
prestaties biedt hij de perfecte mix van personen-autoachtige
kwaliteiten en off-roadmogelijkheden. Daarmee heeft de X-TRAIL een
nieuwe groep kopers naar Nissan gehaald. Mensen die comfort zoeken
voor dagelijks gebruik en die in hun vrije tijd van een beetje
avontuur houden.
De X-TRAIL heeft een kwalitatief hoogwaardig en ergonomisch interieur
vol praktische zaken en opbergmogelijkheden. De bediening van de
verwarming is een knipoog naar die van de 350Z. Het alom geprezen ALL
MODE 4x4-systeem is logisch te bedienen met een draaiknop. De X-TRAIL
biedt vijf comfortabele zitplaatsen met een zee aan ruimte voor
bagage. Het is prettig verblijven in het lichte, ruimtelijke
interieur. Zeker als de auto is uitgerust met het grote zonnedak.
Een 2.2 dCi direct ingespoten common-rail turbodieselmotor biedt
levendige prestaties bij een laag brandstofverbruik. Een
maximumvermogen van 100 kW (136 pk) en een indrukwekkend koppel van
314 Nm zorgen ervoor dat deze krachtbron het best scoort in de
verkopen. Verder zijn er nog twee benzinemotoren van 2,0 en 2,5 liter
verkrijgbaar. Die leveren een vermogen van respectievelijk 103 kW (140
pk) en 121 kW (165 pk) en een koppel van respectievelijk 192 en 230
Nm.
De X-TRAIL blinkt uit door een prima wegligging dankzij ESP+ dat is
gekoppeld aan het actieve limited-slipdifferentieel. Ook het
ABS-remsysteem, de elektronische remkrachtverdeling en de Nissan Brake
Assist dragen hieraan bij, evenals de tractiecontrole.
Bestuurders van de X-TRAIL zitten in een dynamische auto, met de
ruimte van een grote estate en de off-roadcapaciteiten van een 4x4.
Dat laatste kan dankzij het ALL MODE 4x4-systeem. De X-TRAIL is een
auto die inspeelt op de veelzijdige eisen van gebruikers die liever
geen concessies doen in hun keuze voor dagelijks transport.
Nissan Navara
De Nissan Navara is de ideale duizendpoot voor werk en vrije tijd.
Doordat ontwerp en ontwikkeling gelijk op zijn gegaan met die van de
Pathfinder, neemt de in Spanje gebouwde Navara het verfijnde karakter
van een SUV mee naar de markt van de vierwielaangedreven pick-ups. Hij
is er als King Cab met twee zitplaatsen voorin en als Double Cab met
als toevoeging een achterbank. Beide uitvoeringen beschikken over een
royale laadbak.
Nissan past op de Navara het beproefde parttime 4WD-systeem toe: onder
normale omstandigheden heeft de auto achterwielaandrijving, maar bij
het inschakelen van de vierwielaandrijving gaat de aandrijfkracht in
de verhouding 50/50 naar de voor- en de achterwielen. Daarbij is er
ook de keus uit hoge en lage gearing.
De 2,5-liter direct ingespoten turbodieselmotor levert in de Navara
duidelijk meer vermogen dan in de pick-up. Daarbij is er voor de
Navara uit twee vermogensvarianten te kiezen. De krachtigste haalt
maar liefst 174 pk en 403 Nm, het hoogste koppel in zijn klasse. De
andere variant ontwikkelt 144 pk vermogen en 356 Nm koppel en is
alleen beschikbaar op de 2WD-uitvoering.
Voor de Navara is er keuze een handgeschakelde zesversnellingsbak en
een vijftrapsautomaat. Door de geweldig hoge trekkracht is de Navara
ook een ideale trekauto. Zonder enig probleem trekt hij aanhangers
inclusief lading tot aan drie ton gewicht. Voor zijn geventileerde
schijfremmen gemonteerd en achter efficiënte trommelremmen. De
stuurinrichting is van het tandheugeltype.
Nissan Patrol
De Nissan Patrol heeft een robuuste en moderne uitstraling, wat
uitstekend past bij zijn prestaties in het terrein. De aanpassingen
aan de 3,0-liter turbodieselmotor hebben geleid tot meer vermogen en
een hoger koppel. Het vermogen steeg van 116 tot 118 kW (158 tot
160 pk) en het koppel bedraagt nu 380 Nm (voorheen 354 Nm).
De Nissan Patrol mag dan een echte offroader zijn, dit wil niet zeggen
dat de inzittenden er bekaaid van afkomen. Integendeel zelfs. In het
smaakvolle interieur voert luxe en comfort de boventoon. De gebruikte
materialen in het interieur zijn van topkwaliteit en de uitrusting is
nog omvangrijker.
De Patrol heeft een ladderchassis voor ultieme prestaties in het
terrein. Door de uitstekende verdeling van de aandrijfkrachten tussen
voor- en achterwielen en de lange veerwegen kan de Patrol vrijwel elke
situatie in het terrein de baas. Door de zorgvuldige afstemming van
het onderstel voelt de Patrol zich net zo thuis op geasfalteerde
wegen. Een lange comfortabele snelwegrit vormt geen enkel probleem.
Het modellengamma van de Patrol bestaat uit een versie met een korte
en lange wielbasis (met respectievelijk drie en vijf deuren, de
laatste is ook leverbaar met zeven zitplaatsen). Er zijn vier
uitrustingsniveaus, variërend van een compleet werkpaard tot aan een
fully loaded vlaggenschip.
Nissan Pathfinder
Nissans 4x4 SUV â de Pathfinder â versterkt de leidende positie die
Nissan in het 4x4-segment inneemt. De Pathfinder wordt aangedreven
door een 2,5-liter turbodieselmotor met een vermogen van 128 kW (174
pk) en 403 Nm aan trekkracht.
Het interieur combineert extreem gebruiksgemak met een enorme
hoeveelheid ruimte. Dankzij drie rijen stoelen â die allemaal plat
zijn te leggen om ruimte te creëren voor het vervoer van voorwerpen
tot 280 cm lang â zijn maar liefst 64 stoelindelingen mogelijk.
De Pathfinder is uitgerust met een verbeterde versie van Nissans
elektronisch gestuurde ALL MODE 4x4-systeem, bekend van de X-TRAIL. De
bestuurder kan met een eenvoudige knop op het dashboard een van de
vier standen kiezen: 2WD, Auto, 4HI Lock en 4LO. Onder normale, droge
omstandigheden kiest de bestuurder voor 2WD, waarmee alleen de
achterwielen worden aangedreven. De mogelijkheden van de Pathfinder
zijn bijna eindeloos. Zo combineert hij het weggedrag, het comfort, de
veiligheid en de uitrusting van een personenauto met het gebruiksgemak
van een vierwielaangedreven SUV.
Nissan Murano
Het opvallende ontwerp van de Murano is een combinatie van de kracht
van een 4x4 en de belijning van een sportauto. Daarmee is de Murano
het eerste model van een nieuwe generatie producten die het beeld dat
van Nissan bestaat, zal veranderen.
De grote lichtmetalen wielen zitten op de uiterste hoeken van de
carrosserie, waardoor de Murano kracht uitstraalt. Onder de motorkap
huist de soepele en krachtige 3,5-liter
V6-motor van de 350Z, die is gekoppeld aan een in zijn klasse unieke
versnellingsbak: de
X-Tronic continu variabele transmissie. Deze geeft de Murano een
soepele acceleratie en een indrukwekkend laag brandstofverbruik,
doordat deze transmissie de motor steeds in zijn optimale toerengebied
laat draaien. Met de semi-automatische stand heeft de bestuurder ook
nog zes versnellingen tot zijn beschikking.
In het ruime en comfortabele interieur van de Murano is het goed
toeven voor de inzittenden. Mede dankzij een aantal verrassende
eigenschappen, waaronder verstelbare pedalen en een verstelbare
rugleuning van de achterbank. Met het baanbrekende ontwerp, de soepele
en krachtige acceleratie en het kwalitatief hoogwaardige en luxe
interieur biedt Nissan met de Murano een auto die perfect de goede
eigenschappen van een personenauto met die van een 4x4 combineert.
AutoRai