Publieke omroep boeit allochtonen niet


NIEUWEGEIN, 20070227 -- De publieke omroep is niet populair bij allochtonen. 39% van de Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen kijkt naar geen enkele publieke zender. De tegenstellingen met de commerciële omroep zijn groot: slechts 8% van de allochtonen kijkt dagelijks meer dan 1 uur naar de publieke zenders, tegen 45% naar de commerciële zenders.

Dit blijkt uit Foquz Media, het continu mediaonderzoek onder allochtonen van Foquz Etnomarketing. Aan het onderzoek doen jaarlijks 2.400 allochtonen mee. Ze beantwoorden vragen over de kranten die ze lezen, de radiozenders die ze beluisteren, de internetsites die ze bezoeken en de televisiezenders die ze bekijken.

Uit de nieuwste cijfers blijkt dat voornamelijk Turken niet bereikt worden door de publieke omroep. 51% van de Turken zegt nooit naar de publieke omroep te kijken. Bij Antillianen is dat 43%, bij Marokkanen 40% en bij Surinamers 31%.

De commerciële zenders doen het beduidend beter. 35% van de Turken, 26% van de Marokkanen, 19% van de Antillianen en 15% van de Surinamers kijkt hier nooit naar. RTL4 is de best bekeken zender onder Marokkanen, Surinamers en Antillianen. Onder Turken is dat SBS6.

Vooral jonge allochtonen (15 tot 19 jaar) laten de publieke omroep links liggen. Twee van de drie allochtone jongeren kijkt nooit naar Nederland 1, 2 of 3. Bij de 35 plussers ligt de groep niet-kijkers rond de 52%.

Eind vorig jaar maakte de publieke omroep bekend dat de programmering van de diverse zenders onder de loep zal worden genomen om de aantrekkelijkheid onder allochtonen te vergroten. Het nieuwe kabinet heeft inmiddels extra geld beschikbaar gesteld voor de publieke omroep. Het is niet bekend hoeveel hiervan gebruikt wordt om de allochtonen meer bij de publieke omroep te betrekken.





Foquz Etnomarketing