European Union



ECA/07/6

Luxembourg, 2007/02/27

Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende Speciaal verslag nr. 11/2006 over het systeem van communautair douanevervoer

De fraude die zich begin jaren '90 voordeed bij de regeling douanevervoer, heeft voor de communautaire begroting geresulteerd in een derving van ontvangsten van naar schatting 320 miljoen ecu. Om dit tegen te gaan, pleitten het Europees Parlement, de Raad en de Europese Rekenkamer voor de automatisering van de procedures voor douanevervoer, de hervorming van de desbetreffende rechtsgrondslag en een versterking van de fysieke controles die steunde op een gemeenschappelijk systeem voor risicoanalyse.

De Commissie heeft in 1997 "een actieplan voor het douanevervoer in Europa" gepresenteerd, en in 2001 een herzien regelgevend kader vastgesteld. Tot eind 2005 coördineerde zij de invoering van een nieuw geautomatiseerd systeem voor douanevervoer (NCTS) dat de uitwisseling van elektronische berichten tussen de douanekantoren in alle lidstaten mogelijk maakt.

De Rekenkamer heeft bij haar controle de toepassing van deze nieuwe regelgeving onderzocht, evenals de invoering van het NCTS in elf lidstaten. Haar onderzoek betrof de afwikkeling van het douanevervoer, eventuele inning van de desbetreffende douanerechten en fraudebestrijdingsmaatregelen.

De controle wees uit dat de Commissie de invoering van het NCTS goed heeft gecoördineerd. Eind 2005 hadden de diensten van de Commissie echter nog geen enkele op douanevervoer gerichte inspectie verricht om na te gaan of de nieuwe regelgeving doeltreffend werd toegepast.

In de lidstaten waar de controle is verricht, is de nieuwe regelgeving voor vereenvoudigde procedures, nasporingsprocedures en invorderingsprocedures met betrekking tot niet-gezuiverd douanevervoer vaak slecht toegepast en de lidstaten hebben de regelgeving inzake de boeking van de rechten voor niet-gezuiverde douanevervoerstransacties verschillend toegepast, waardoor de terbeschikkingstelling aan de communautaire begroting werd vertraagd.

Uit de controle van de Rekenkamer bleek dat in de meeste bezochte lidstaten het risicobeheer met betrekking tot douanevervoer nog weinig ontwikkeld was, en bleken fysieke controles van doorvoergoederen zelden te worden verricht.

De gegevens over fraude bij douanevervoer waarover de Commissie beschikt, waren niet voldoende betrouwbaar of volledig om na te kunnen gaan of de hervorming van de regelgeving en het project NCTS inderdaad hebben geleid tot minder fraude op het terrein van douanevervoer.

Dit gebrek aan gegevens over fraude en de gebreken die het risicobeheer in de lidstaten vertoont, vergen een gecoördineerd optreden op Europees niveau. De Commissie zou toegang moeten krijgen tot gedetailleerde gegevens van het NCTS ten behoeve van risicoanalyse. Op basis van beste praktijken zou de Commissie dan strategieën kunnen bevorderen voor gerichte fysieke controles van doorvoergoederen.

Speciaal verslag nr. 11/2006: http://www.eca.europa.eu/audit_reports/special_reports/docs/2007/rs11_ 06nl.pdf

---

Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.