ECA/07/6
Luxembourg, 2007/02/27
Persbericht van de Europese Rekenkamer betreffende
Speciaal verslag nr. 11/2006 over het systeem van communautair douanevervoer
De fraude die zich begin jaren '90 voordeed bij de regeling
douanevervoer, heeft voor de communautaire begroting geresulteerd in
een derving van ontvangsten van naar schatting 320 miljoen ecu. Om dit
tegen te gaan, pleitten het Europees Parlement, de Raad en de Europese
Rekenkamer voor de automatisering van de procedures voor
douanevervoer, de hervorming van de desbetreffende rechtsgrondslag en
een versterking van de fysieke controles die steunde op een
gemeenschappelijk systeem voor risicoanalyse.
De Commissie heeft in 1997 "een actieplan voor het douanevervoer in
Europa" gepresenteerd, en in 2001 een herzien regelgevend kader
vastgesteld. Tot eind 2005 coördineerde zij de invoering van een nieuw
geautomatiseerd systeem voor douanevervoer (NCTS) dat de uitwisseling
van elektronische berichten tussen de douanekantoren in alle lidstaten
mogelijk maakt.
De Rekenkamer heeft bij haar controle de toepassing van deze nieuwe
regelgeving onderzocht, evenals de invoering van het NCTS in elf
lidstaten. Haar onderzoek betrof de afwikkeling van het douanevervoer,
eventuele inning van de desbetreffende douanerechten en
fraudebestrijdingsmaatregelen.
De controle wees uit dat de Commissie de invoering van het NCTS goed
heeft gecoördineerd. Eind 2005 hadden de diensten van de Commissie
echter nog geen enkele op douanevervoer gerichte inspectie verricht om
na te gaan of de nieuwe regelgeving doeltreffend werd toegepast.
In de lidstaten waar de controle is verricht, is de nieuwe regelgeving
voor vereenvoudigde procedures, nasporingsprocedures en
invorderingsprocedures met betrekking tot niet-gezuiverd douanevervoer
vaak slecht toegepast en de lidstaten hebben de regelgeving inzake de
boeking van de rechten voor niet-gezuiverde douanevervoerstransacties
verschillend toegepast, waardoor de terbeschikkingstelling aan de
communautaire begroting werd vertraagd.
Uit de controle van de Rekenkamer bleek dat in de meeste bezochte
lidstaten het risicobeheer met betrekking tot douanevervoer nog weinig
ontwikkeld was, en bleken fysieke controles van doorvoergoederen
zelden te worden verricht.
De gegevens over fraude bij douanevervoer waarover de Commissie
beschikt, waren niet voldoende betrouwbaar of volledig om na te kunnen
gaan of de hervorming van de regelgeving en het project NCTS inderdaad
hebben geleid tot minder fraude op het terrein van douanevervoer.
Dit gebrek aan gegevens over fraude en de gebreken die het
risicobeheer in de lidstaten vertoont, vergen een gecoördineerd
optreden op Europees niveau. De Commissie zou toegang moeten krijgen
tot gedetailleerde gegevens van het NCTS ten behoeve van
risicoanalyse. Op basis van beste praktijken zou de Commissie dan
strategieën kunnen bevorderen voor gerichte fysieke controles van
doorvoergoederen.
Speciaal verslag nr. 11/2006:
http://www.eca.europa.eu/audit_reports/special_reports/docs/2007/rs11_
06nl.pdf
---
Dit persbericht wil slechts een samenvatting geven. Het door de
Rekenkamer vastgestelde speciaal verslag is beschikbaar op haar
internetsite (http://www.eca.europa.eu) en zal binnenkort in het
Publicatieblad van de Europese Unie, serie C, verschijnen.
European Union