Bezoek het congres
Kom met de trein
naar de AutoRAI 2007
Nieuws
Moderne motortechniek bespaart steeds meer brandstof
(2/27/2007)
Het is bijna een paradox. Waar autoâs aan de ene kant zwaarder,
veiliger en krachtiger worden, blijken ze steeds zuiniger met
brandstof om te springen. Dat is ook van belang bij het terugbrengen
van de CO2-uitstoot. Met campagnes als âHet Nieuwe Rijdenâ wordt
zuinig rijden nog verder onder de aandacht van bestuurders gebracht.
Autoâs sterker, zwaarder, maar ook 13 procent zuiniger in tien jaar
Mensen worden groter en hun autoâs ook. Nieuwe modellen bieden meer
binnenruimte en meer comfort. Meer uitrusting, maar ook
veiligheidsvoorzieningen als kreukelzones, airbags en balken in de
portieren maken autoâs bovendien zwaarder. Daarnaast maken
recyclingeisen - volgens Europese normen moet 95 procent van een
moderne auto kunnen worden hergebruikt - toepassing van meer metaal
nodig in plaats van het lichtere kunststof. De autoproducenten kwamen
ook voor noodzakelijke keuzes te staan als die van de roetfilters. Die
zijn nodig om dieselmotoren écht schoon te maken, maar betekenen
tevens een verhoging van het gewicht en een verlaging van de
motoref.ciëntie.
Desondanks heeft de auto-industrie kans gezien om de
brandstofverbruikscijfers in de afgelopen tien jaar met 13 procent te
doen dalen. Een opmerkelijk staaltje, dat met name te danken is aan de
motortechniek. De opkomst van de multikleppentechniek en meerpunts
inspuitsystemen, óók in de basismodellen, heeft ervoor gezorgd dat
automotoren efficiënter met brandstof omgaan, de brandstof beter
verbranden en er bovendien meer rendement uit halen. Een op de vijf in
Nederland verkochte, nieuwe autoâs is nu al zuiniger dan de norm die
autofabrikanten hebben afgesproken voor 2008, 140 gr/km CO2.
Vooral dieselmotoren hebben in de afgelopen 25 jaar een indrukwekkende
opmars gemaakt. Tot 1996 lieten ze een lichte stijging van het
verbruik zien, maar daarna is met name door de introductie van turboâs
(al dan niet met interkoeling) en directe inspuiting onder hoge druk
(de zogenaamde common rail-techniek) de brandstofeconomie van
dieselmotoren indrukwekkend verbeterd. De CO2-uitstoot van een
dieselmotor is gemiddeld 10 procent lager dan die van een
benzinemotor.
De auto-industrie heeft ook op tal van andere manieren zijn producten
zuiniger kunnen maken. Zoals met de start en stoptechnologie, die de
motor alleen laat draaien als dat nodig is, met energieterugwinning
tijdens het remmen, met âdirect shiftâ transmissies en nieuwe, zes- of
zeventraps automatische versnellingsbakken en door toepassing van
banden met geringere rolweerstand. Maar ook lichtgewicht
carrosseriedelen (zoals motorkappen en kofferdeksels) en zogenaamd
thermo-management (waarbij motorwarmte efficiënt wordt gebruikt)
leveren hun bijdrage. Hoe zuinig een moderne automotor echter ook met
de brandstof omspringt, het gedrag van de chauffeur is van niet
geringe invloed op het verbruik. Dat heeft geleid tot een campagne als
âHet Nieuwe Rijdenâ, die inzichtelijk maakt dat met beheersing van de
rechtervoet brandstofbesparingen tot wel 15 procent mogelijk zijn. Het
zal duidelijk zijn dat met al deze maatregelen een bijdrage wordt
geleverd aan het aanpakken van een van de grootste milieuproblemen van
dit moment. Zuinige automotoren stoten immers minder CO2 uit en dat is
direct van invloed op de opwarming van de aarde. RAI Vereniging samen
met BOVAG heeft in de notitie âDuurzaam op wegâ aangegeven de
bestrijding van het broeikaseffect als de grootste uitdaging van dit
moment te zien.
AutoRAI Nieuwsbrief
AutoRai