AutoRai

Bezoek het congres

Kom met de trein

naar de AutoRAI 2007

Nieuws

Moderne motortechniek bespaart steeds meer brandstof

(2/27/2007)
Het is bijna een paradox. Waar autoâs aan de ene kant zwaarder, veiliger en krachtiger worden, blijken ze steeds zuiniger met brandstof om te springen. Dat is ook van belang bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot. Met campagnes als âHet Nieuwe Rijdenâ wordt zuinig rijden nog verder onder de aandacht van bestuurders gebracht.

Autoâs sterker, zwaarder, maar ook 13 procent zuiniger in tien jaar

Mensen worden groter en hun autoâs ook. Nieuwe modellen bieden meer binnenruimte en meer comfort. Meer uitrusting, maar ook veiligheidsvoorzieningen als kreukelzones, airbags en balken in de portieren maken autoâs bovendien zwaarder. Daarnaast maken recyclingeisen - volgens Europese normen moet 95 procent van een moderne auto kunnen worden hergebruikt - toepassing van meer metaal nodig in plaats van het lichtere kunststof. De autoproducenten kwamen ook voor noodzakelijke keuzes te staan als die van de roetfilters. Die zijn nodig om dieselmotoren écht schoon te maken, maar betekenen tevens een verhoging van het gewicht en een verlaging van de motoref.ciëntie.

Desondanks heeft de auto-industrie kans gezien om de brandstofverbruikscijfers in de afgelopen tien jaar met 13 procent te doen dalen. Een opmerkelijk staaltje, dat met name te danken is aan de motortechniek. De opkomst van de multikleppentechniek en meerpunts inspuitsystemen, óók in de basismodellen, heeft ervoor gezorgd dat automotoren efficiënter met brandstof omgaan, de brandstof beter verbranden en er bovendien meer rendement uit halen. Een op de vijf in Nederland verkochte, nieuwe autoâs is nu al zuiniger dan de norm die autofabrikanten hebben afgesproken voor 2008, 140 gr/km CO2.

Vooral dieselmotoren hebben in de afgelopen 25 jaar een indrukwekkende opmars gemaakt. Tot 1996 lieten ze een lichte stijging van het verbruik zien, maar daarna is met name door de introductie van turboâs (al dan niet met interkoeling) en directe inspuiting onder hoge druk (de zogenaamde common rail-techniek) de brandstofeconomie van dieselmotoren indrukwekkend verbeterd. De CO2-uitstoot van een dieselmotor is gemiddeld 10 procent lager dan die van een benzinemotor.

De auto-industrie heeft ook op tal van andere manieren zijn producten zuiniger kunnen maken. Zoals met de start en stoptechnologie, die de motor alleen laat draaien als dat nodig is, met energieterugwinning tijdens het remmen, met âdirect shiftâ transmissies en nieuwe, zes- of zeventraps automatische versnellingsbakken en door toepassing van banden met geringere rolweerstand. Maar ook lichtgewicht carrosseriedelen (zoals motorkappen en kofferdeksels) en zogenaamd thermo-management (waarbij motorwarmte efficiënt wordt gebruikt) leveren hun bijdrage. Hoe zuinig een moderne automotor echter ook met de brandstof omspringt, het gedrag van de chauffeur is van niet geringe invloed op het verbruik. Dat heeft geleid tot een campagne als âHet Nieuwe Rijdenâ, die inzichtelijk maakt dat met beheersing van de rechtervoet brandstofbesparingen tot wel 15 procent mogelijk zijn. Het zal duidelijk zijn dat met al deze maatregelen een bijdrage wordt geleverd aan het aanpakken van een van de grootste milieuproblemen van dit moment. Zuinige automotoren stoten immers minder CO2 uit en dat is direct van invloed op de opwarming van de aarde. RAI Vereniging samen met BOVAG heeft in de notitie âDuurzaam op wegâ aangegeven de bestrijding van het broeikaseffect als de grootste uitdaging van dit moment te zien.

AutoRAI Nieuwsbrief