Bezoek het congres
Kom met de trein
naar de AutoRAI 2007
Nieuws
Invloed van auto op luchtkwaliteit neemt in hoog tempo af
(2/27/2007)
In discussies over de Nederlandse luchtkwaliteit wordt er nogal eens
met een beschuldigende vinger naar de auto gewezen, maar dat beeld is
aan bijstelling toe. Het wegverkeer heeft minder invloed op de
luchtkwaliteit in Nederland dan algemeen wordt aangenomen.
Zestig autoâs van nu stoten hetzelfde uit als één auto tien jaar
geleden
Uit recente cijfers van het Milieu- en Natuurplanbureau blijkt
bijvoorbeeld dat sinds 1990 de uitstoot van NOx en fijnstof door het
wegverkeer met 40 procent is gedaald. Dat is een hele prestatie,
vooral gezien de sinds die tijd sterk toegenomen mobiliteit en de
groei van het wagenpark. De auto-industrie doet er dan ook van alles
aan om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken.
Met name op het gebied van dieselmotoren is er in 25 jaar tijd veel
bereikt. De tijd van vooral rook producerende en trage dieselmotoren
in personenautoâs ligt de.nitief achter ons. Mede door de opkomst van
turbotechniek, directe inspuiting en door de roet.lters zijn moderne
diesels al opvallend schoon. Door toepassing van partikel-filters op
grote schaal, mogen diesels tot de schoonste motoren worden gerekend.
Er zijn ook retro (roet)filters voor toepassing op bestaande
dieselmotoren Het nog resterende probleem, namelijk NOx kan worden
ondervangen met een speciale de NOx katalysator. Maar ook wat
benzinemotoren betreft zijn er positieve ontwikkelingen. Nu al geldt
dat 60 moderne autoâs eenzelfde uitstoot hebben als één auto van
tien jaar geleden.
Daarnaast zit de auto-industrie niet stil waar het gaat om de
ontwikkeling van alternatieve technieken. Voor de korte termijn â en
zeker voor het stadsverkeer - zijn de ontwikkelingen met automotoren
op aardgas (een schone fossiele brandstof) van belang, net als
elektrisch aangedreven autoâs en de sterk in opkomst zijnde hybrides.
Voor de wat verdere toekomst zijn de verwachtingen rondom de
waterstof- en de brandstofceltechniek hoog gespannen. Over de
brandstofcel wordt weliswaar beweerd dat deze pas over minimaal tien
jaar daadwerkelijk productierijp is, feit is dat er op dit moment al
daadwerkelijk voertuigen rondrijden met deze techniek. De brandstofcel
werkt als een kleine energiecentrale die elektriciteit opwekt waarmee
de motor wordt aangedreven. Het restproduct is slechts waterdamp.
AutoRAI Nieuwsbrief
AutoRai