Binnenstad Buitengewoon!
De publiek-private aanpak in de binnenstad is succesvol. Stichting
Binnenstad Den Haag, Kamer van Koophandel Haaglanden en de gemeente
Den Haag hebben daarom besloten de samenwerking met kracht voort te
zetten.
De Haagse binnenstad ontwikkelt zich in de goede richting. Dit blijkt
uit de Zesde Voortgangsrapportage Binnenstadsplan 2000-2010;
Binnenstad Buitengewoon die vandaag is verschenen.
Gezien de succesvolle ontwikkeling hebben de gemeente, de Kamer van
Koophandel Haaglanden en de Stichting Binnenstad Den Haag besloten om
de samenwerking in het Bureau Binnenstad te continueren.
Dit om de aantrekkingskracht van de binnenstad te vergroten door extra
aandacht te geven aan het winkelaanbod, promotie, evenementen en
horeca.
Activiteiten
Van de activiteiten uit 2006 springt de promotiecampagne Binnenstad
Puur Den Haag in het oog. In abris, op bussen en trams en in NL-70 is
de promotiecampagne zichtbaar.
Ad Dekkers, voorzitter van de Stichting Binnenstad Den Haag, is
opgetogen Het is ons gelukt om als eerste binnenstad in Nederland de
krachten te bundelen en een eigen promotiecampagne te lanceren. Hij
spreekt de verwachting uit dat nog meer private partijen zich
aansluiten bij de Stichting Marketing Haagse Binnenstad.
In 2006 is ook als eerste stad in Nederland een acquisiteur aangesteld
voor het werven van onderscheidende winkelformules. Ook het afgelopen
jaar zijn tal van nieuwe winkel- en horecaformules in de Haagse
binnenstad gevestigd.
Verder is er hard gewerkt om de organisatiegraad bij
ondernemersverenigingen te vergroten. Hiervoor zullen in
2007activiteiten worden ontplooit ondermeer in het kader van
winkelstraatmanagement.
Veel aandacht is er voor leefbaarheid en veiligheid. Zo werpt de
Collectieve Winkelontzegging voor winkeldieven in de hele binnenstad
zijn vruchten af, blijkt uit de dalende cijfers voor winkeldiefstal.
Daarnaast is het Collectieve Toegangsverbod Parkeergarages voortgezet
en is er gestart met de Collectieve Briefing; informatie-uitwisseling
tussen politie, particuliere beveiligers en beveiligingspersoneel van
de HTM. De vernieuwde aanpak van graffiti en wildplak heeft er toe
geleid dat ruim honderd eigenaren/huurders een schoonmaakcontract
afsloten, waardoor de binnenstad er schoner uitziet.
Doel van alle activiteiten is een binnenstad waar bewoners en
bezoekers graag komen.
Gemeente Den Haag