Gemeente Den Haag

Binnenstad Buitengewoon!

De publiek-private aanpak in de binnenstad is succesvol. Stichting Binnenstad Den Haag, Kamer van Koophandel Haaglanden en de gemeente Den Haag hebben daarom besloten de samenwerking met kracht voort te zetten.
De Haagse binnenstad ontwikkelt zich in de goede richting. Dit blijkt uit de Zesde Voortgangsrapportage Binnenstadsplan 2000-2010; Binnenstad Buitengewoon die vandaag is verschenen.

Gezien de succesvolle ontwikkeling hebben de gemeente, de Kamer van Koophandel Haaglanden en de Stichting Binnenstad Den Haag besloten om de samenwerking in het Bureau Binnenstad te continueren. Dit om de aantrekkingskracht van de binnenstad te vergroten door extra aandacht te geven aan het winkelaanbod, promotie, evenementen en horeca.

Activiteiten
Van de activiteiten uit 2006 springt de promotiecampagne Binnenstad Puur Den Haag in het oog. In abris, op bussen en trams en in NL-70 is de promotiecampagne zichtbaar.
Ad Dekkers, voorzitter van de Stichting Binnenstad Den Haag, is opgetogen Het is ons gelukt om als eerste binnenstad in Nederland de krachten te bundelen en een eigen promotiecampagne te lanceren. Hij spreekt de verwachting uit dat nog meer private partijen zich aansluiten bij de Stichting Marketing Haagse Binnenstad.

In 2006 is ook als eerste stad in Nederland een acquisiteur aangesteld voor het werven van onderscheidende winkelformules. Ook het afgelopen jaar zijn tal van nieuwe winkel- en horecaformules in de Haagse binnenstad gevestigd.
Verder is er hard gewerkt om de organisatiegraad bij ondernemersverenigingen te vergroten. Hiervoor zullen in 2007activiteiten worden ontplooit ondermeer in het kader van winkelstraatmanagement.

Veel aandacht is er voor leefbaarheid en veiligheid. Zo werpt de Collectieve Winkelontzegging voor winkeldieven in de hele binnenstad zijn vruchten af, blijkt uit de dalende cijfers voor winkeldiefstal. Daarnaast is het Collectieve Toegangsverbod Parkeergarages voortgezet en is er gestart met de Collectieve Briefing; informatie-uitwisseling tussen politie, particuliere beveiligers en beveiligingspersoneel van de HTM. De vernieuwde aanpak van graffiti en wildplak heeft er toe geleid dat ruim honderd eigenaren/huurders een schoonmaakcontract afsloten, waardoor de binnenstad er schoner uitziet.

Doel van alle activiteiten is een binnenstad waar bewoners en bezoekers graag komen.