Gemeente Ede

nummer 34 / Ede, 27 februari 2007

Evaluatienota over het schooljaar 2005-2006

School & Partners loopt goed

Het School & Partners project in de Edese wijk Veldhuizen loopt bijzonder goed. Dat blijkt uit de evaluatienota over het schooljaar 2005-2006. De partners werken goed samen en de deelnemers zijn tevreden over de aangeboden activiteiten na schooltijd.

In het School & Partners project werken drie basisscholen, twee peuterspeelzalen en diverse sociaal-maatschappelijke organisaties samen aan een activiteitenprogramma voor kinderen tot 14 jaar op het gebied van onderwijs, welzijn, sport en cultuur. Specifieke aandacht is er voor kinderen met een (dreigende) belemmering in hun ontwikkeling, door middel van gerichte activiteiten zoals sociale vaardigheidstrainingen en leesstimuleringsprojecten. Het project is momenteel met zijn vierde schooljaar bezig.

Uit de evaluatienota blijkt dat het project het afgelopen schooljaar voor de deelnemende partners op een prettige wijze verlopen. De partners geven aan goed met elkaar gewerkt te hebben: men kent elkaar inmiddels en de lijnen zijn kort. Het opstellen van een activiteitenplan is voortvarend opgepakt door alle partners. Er is meer dan in 2004 nagedacht over welke activiteiten aangeboden worden, waarbij bewuster is stilgestaan bij de doelgroep: kinderen met een dreigende belemmering in hun ontwikkeling.

Ook is in 2005-2006 meer gelet op specifieke pedagogische vaardigheden die nodig zijn om een activiteit op een prettige en zinvolle manier te laten verlopen. Er zijn het afgelopen jaar 15 verschillende activiteiten georganiseerd. Er is meer vraaggericht gewerkt, waarbij rekening is gehouden met de wensen van kinderen en ouders uit de evaluatie van 2004.

Gastlessen
Er is het afgelopen jaar bewust gekozen voor een aantal gastlessen onder schooltijd voordat kinderen zich konden inschrijven voor een activiteit buiten schooltijd. Dit blijkt essentieel te zijn. Met gastlessen worden meer kinderen bereikt en het kan voor twijfelaars net het zetje zijn om ook na schooltijd deel te nemen. Voorbeelden van activiteiten zijn: koken met kids, leesstimuleringsprogrammas, motorisch remedial teaching, huiswerkbegeleiding, ehbo, diverse sportactiviteiten, streetdance en sociale vaardigheidstraining.

De evaluatie is vooral een beschrijvende. Om na te gaan in hoeverre School & Partners effect heeft op de ontwikkeling van kinderen (op de langere termijn) zijn leerlinggegevens en toetsresultaten belangrijk. Dit vraagt echter veel van de scholen die deelnemen en van de organisatie rondom het project. In schooljaar 2006-2007 wordt door de projectgroep bekeken hoe daar vorm aan kan worden gegeven. Burgemeester en wethouders hebben de evaluatienota dinsdag 27 februari 2007 vastgesteld. De raadscommissie Maatschappelijke Zaken bespreekt de nota op 21 maart.

---