Ingezonden persbericht
Publieksbereik Rotterdamse podia neemt toe
Podiumkunsten trekken veel nieuwe bezoekers
De Rotterdamse podia hebben de afgelopen jaren meer publiek getrokken. Dit blijkt uit een onderzoek van Elsbeth Meijjer Cultuuronderzoeken in opdracht van Rotterdam Festivals. Het aantal bezoekers van de acht onderzochte Rotterdamse theaters, concertzalen en gezelschappen, is in het culturele seizoen 2004/2005 toegenomen met 36,9% ten opzichte van seizoen 2001/2002. Ook blijkt uit het onderzoek dat er ieder jaar weer veel nieuw publiek naar de podia komt. Minstens 65% van de bezoekers is het jaar ervoor niet naar één van de onderzochte podia geweest. Ook laat het onderzoek zien dat steeds meer mensen verschillende instellingen bezoeken. Vooral operavoorstellingen weten bezoekers naar meer podia te krijgen.
Onderzoek verkoopdata Rotterdamse podia
Om inzicht te krijgen in het huidige publieksbereik van de Rotterdamse podia, heeft Rotterdam Festivals een analyse uit laten voeren van de verkoopdata van acht Rotterdamse podia over een periode van vier achtereenvolgende culturele seizoenen. De volgende theaters en gezelschappen hebben meegewerkt aan het onderzoek: Concert- en congresgebouw de Doelen, Rotterdamse Schouwburg, oude en nieuwe Luxor Theater, Theater Zuidplein, ro theater, Theater Lantaren/Venster en Onafhankelijk Toneel. Deze podia hebben van de seizoenen 2001/2002 tot en met 2004/2005 hun databestanden van geregistreerde kaartkopers beschikbaar gesteld voor onderzoek. Geregistreerde kaartkopers vormen een goede afspiegeling van de totale groep bezoekers.
De belangrijkste en opvallendste onderzoeksresultaten en conclusies van het onderzoek zijn:
Ø Toename aantal bezoekers
Het totale aantal uniek geregistreerde kaartverkopers van de onderzochte podia is met 36,9% gestegen van het seizoen 2001/2002 naar 2004/2005.
Ø 65% tot 83,5% nieuwe bezoekers per jaar
De Doelen, Rotterdamse Schouwburg, oude Luxor Theater en Onafhankelijk Toneel hadden in 2004/2005 met 36% de meeste herhaalkopers ten opzichte van het vorige seizoen. Dat betekent dat deze podia in het seizoen 2004/2005 zo'n 65% nieuwe kaartkopers trokken ten opzichte van seizoen 2003/2004. Het nieuwe Luxor Theater had in seizoen 2004/2005 van alle podia het minste aantal herhaalkopers ten opzichte van het vorige seizoen: 16,5%. Dat betekent dat dit theater in seizoen 2004/2005 maar liefst 83,5% nieuw publiek trok ten opzichte van het jaar ervoor.
Ø Kaartkopers bezoeken steeds meer verschillende podia
De overlap tussen de podia (het aantal kaartkopers dat bij twee of meer podia staat geregistreerd) was in het seizoen 2001/2002 12,2%. In seizoen 2004/2005 was dat 16,6%. Dat betekent dat er een groei van 36% is in het aantal kaartkopers dat meer dan één podium in één seizoen bezoekt. Vooral de bezoekers van Onafhankelijk Toneel en Theater Zuidplein gaan ook naar andere podia in de stad (resp. 51,2% en 53,2%).
Ø Opera zorgt voor overlap
De afgelopen jaren is er onder de noemer Opera Rotterdam veel samengewerkt tussen de Rotterdamse podia die opera produceren of presenteren. Met resultaat lijkt het. Er is relatief veel overlap tussen kaartkopers van opera-aanbod in de Doelen, Rotterdamse Schouwburg en het nieuwe Luxor Theater.
Ø Profielen van kaartkopers zijn bekend
Met behulp van het consumentensegmentatiesysteem MOSAIC is een beeld verkregen van de lifestyleprofielen van de kaartkopers van de verschillende podia. Theater Zuidplein en het oude en nieuwe Luxor Theater trekken een breder publiek dan andere podia. De Rotterdamse Schouwburg, Theater Zuidplein, ro theater, Onafhankelijk Toneel en Theater Lantaren/Venster trekken relatief veel jonge alleenstaanden, waaronder veel studenten.
Rotterdam Festivals
Rotterdam Festivals coördineert het evenementenbeleid en ondersteunt via collectieve marketing de culturele sector in het bereiken van een zo groot en divers mogelijk publiek. Onderzoek naar publiek en potentieel publiek vormt een belangrijke basis voor het ontwikkelen en uitvoeren van collectieve marketingstrategieën.