abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
27 februari 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/SPO/U.07.00508 2060706860
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u de antwoorden toekomen op de vragen van het lid Roemer over
reizigers die urenlang in een trein vast hebben gezeten.
1. Wat is uw mening over het incident waarbij treinreizigers noodgedwongen vier uur
in een trein vast hebben gezeten tussen Bodegraven en Woerden als gevolg van
stroomuitval?1
1. Het is vervelend voor de reizigers om zolang in de trein vast te zitten. Er was
echter sprake van een uitzonderlijke situatie. De bovenleiding was kapot en naast
het betreffende spoor loopt geen weg. Tevens vond het incident 's avonds plaats
en was er daardoor minimale verlichting. In verband met de veiligheid van de
reizigers en het personeel is er voor gekozen om de passagiers in de trein te laten
zitten.
2. Kunt u aangeven wat het beleid is in situaties zoals een defecte bovenleiding, een
stroomstoring of een incident met zelfdoding ten aanzien van het wegslepen van
treinen of het bevrijden van reizigers uit gestrande treinen.
1 http://binnenland.nieuws.nl/447763/Treinreizigers_urenlang_vast_bij_Woerden
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/SPO/U.07.00508
2. Deze situaties worden telkens apart beoordeeld waarbij de veiligheid van de
reizigers en het personeel het zwaarst wegen. Tevens zal beoordeeld moeten
worden wanneer er weer met treinen gereden kan worden. Na een aanrijding
bijvoorbeeld moet eerst de spoorbaan vrijgegeven worden voordat er verder
gereden kan worden. Als blijkt dat de veiligheid van de passagiers gegarandeerd
kan worden en dat de spoorbaan weer gebruikt kan worden, kunnen treinen
worden weggesleept of kan reizigers vervangend materieel worden aangeboden.
Bij zelfdodingen en aanrijdingen helpt een diesellocomotief echter niet omdat de
trein wel kan rijden, maar de spoorbaan kan niet vrijgegeven worden. Als de
bovenleiding vernield is, ligt er ook vaak een stuk bovenleiding op de rails. Dit zal
eerst verwijderd moeten worden voordat de diesellocomotief kan rijden. Of als een
trein verstrikt is geraakt in de bovenleiding, kan de trein niet weggesleept worden
omdat dat de bovenleiding dan verder vernield wordt. Het inzetten van een
diesellocomotief biedt derhalve slechts in enkele gevallen uitkomst.
3. Wat is uw mening over de suggestie van OV-Vereniging Reizigers om de
spoorvervoerders dieseltreinen in de laten zetten om een gestrande trein te
verplaatsen?2
3. Het vorderen van diesellocomotieven behoort reeds tot de afspraken, dit kan in
opdracht van ProRail. Vervoerders zijn verplicht om daar zo snel mogelijk invulling
aan te geven. Zoals uit het antwoord bij vraag 2 blijkt kan het wegslepen van een
trein met een diesellocomotief slechts in een enkel geval uitkomst bieden.
4. Klopt het dat in het geval van een calamiteit het al mogelijk is om een dieselloc
van een goederentrein te vorderen? Zo ja, waarom is hier bij het incident op
29 januari 2007 geen gebruik van gemaakt? Zo neen, bent u bereid dit alsnog
mogelijk te maken?
4. Ja dat klopt. ProRail kan aanwijzingen geven aan spoorwegondernemingen ten
behoeve van een vlotte of veilige afwikkeling van het treinverkeer. Onder de
omstandigheden (zie vraag 1) was het voor passagiers en personeel het veiligst dat
de passagiers in de trein bleven zitten en daarom is er niet voor gekozen een
dieselloc te vorderen.
5. Welke maatregelen gaat u nemen om in voorkomende gevallen de reizigers sneller
en toch veilig uit de trein te kunnen krijgen?
2 http://www,nreizigers.nl/2007/01/30/dieseltreinen-achter-de-hand-voor-defecte-bovenleidng
---
DGP/SPO/U.07.00508
5. De veiligheid van de reizigers staat altijd voorop. Waar het mogelijk is om reizigers
veilig en sneller uit de trein te komen wordt dat uiteraard gedaan. Het voorval
tussen Bodegraven en Woerden is zeer uitzonderlijk. Ik acht het bestaande beleid
van ProRail en de NS-R toereikend om dergelijke unieke situaties het hoofd te
bieden.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat