Gemeente Heemskerk
dinsdag, 27 februari 2007
Brede school krijgt kwaliteitscriteria
HEEMSKERK - Het college heeft tien kwaliteitscriteria voor de brede
school vastgesteld. De criteria zijn ontwikkeld door de gemeente en
vastgesteld door de stuurgroep brede school. Het stimuleren en
vergroten van de ontwikkelingskansen voor kinderen is de
basisgedachte achter het brede school idee.
De tien kwaliteitscriteria zijn: het kind staat centraal, er is een
gezamenlijke visie, de ouders zijn betrokken, de school levert
maatwerk in de buurt, er is multidisciplinaire samenwerking, er is
sprake van een doorgaande lijn, alle betrokkenen hebben een (nieuwe)
professionele houding, er is een structurele aanpak, er is geschikte
en beschikbare ruimte en de resultaten worden zichtbaar gemaakt.
Vorig jaar is de gemeente in overleg gegaan met vier scholen over de
invulling van het brede schoolconcept. Op iedere school worden daarin
andere keuzes gemaakt. Dit is een logisch gevolg van het feit dat een
brede school maatwerk is: dé brede school bestaat niet. Naast aandacht
voor fysieke aanpassingen en beheer in de scholen, krijgt de
inhoudelijke kant van de brede school steeds meer prioriteit. Het
toekennen van financiële middelen geeft hieraan een extra impuls. Het
vaststellen van de kwaliteitscriteria voor de brede school geeft
sturing aan de totstandkoming van brede scholen. Hierdoor weten alle
betrokkenen wat een brede school in de gemeente Heemskerk inhoudt,
waar zij naar toe moeten werken en wat er van hen wordt verwacht. De
lijst met kwaliteitscriteria is ook al vastgesteld door de
schoolbesturen van het openbaar, christelijk en katholiek onderwijs en
de Stichting Welschap.
---