Gemeente Heemskerk


dinsdag, 27 februari 2007

Brede school krijgt kwaliteitscriteria

HEEMSKERK - Het college heeft tien kwaliteitscriteria voor de brede school vastgesteld. De criteria zijn ontwikkeld door de gemeente en vastgesteld door de stuurgroep brede school. Het stimuleren en vergroten van de ontwikkelingskansen voor kinderen is de basisgedachte achter het brede school idee.

De tien kwaliteitscriteria zijn: het kind staat centraal, er is een gezamenlijke visie, de ouders zijn betrokken, de school levert maatwerk in de buurt, er is multidisciplinaire samenwerking, er is sprake van een doorgaande lijn, alle betrokkenen hebben een (nieuwe) professionele houding, er is een structurele aanpak, er is geschikte en beschikbare ruimte en de resultaten worden zichtbaar gemaakt.

Vorig jaar is de gemeente in overleg gegaan met vier scholen over de invulling van het brede schoolconcept. Op iedere school worden daarin andere keuzes gemaakt. Dit is een logisch gevolg van het feit dat een brede school maatwerk is: dé brede school bestaat niet. Naast aandacht voor fysieke aanpassingen en beheer in de scholen, krijgt de inhoudelijke kant van de brede school steeds meer prioriteit. Het toekennen van financiële middelen geeft hieraan een extra impuls. Het vaststellen van de kwaliteitscriteria voor de brede school geeft sturing aan de totstandkoming van brede scholen. Hierdoor weten alle betrokkenen wat een brede school in de gemeente Heemskerk inhoudt, waar zij naar toe moeten werken en wat er van hen wordt verwacht. De lijst met kwaliteitscriteria is ook al vastgesteld door de schoolbesturen van het openbaar, christelijk en katholiek onderwijs en de Stichting Welschap.

---