AutoRai

Samenwerking industrie en overheid werpt vruchten af

(2/27/2007)
Autoâs zijn steeds stiller. Waar lange tijd motorgeronk bijna een voorwaarde was voor het ultieme automobilisme, is dat fenomeen langzaam maar zeker naar de achtergrond gedrongen. Ook nieuwe asfaltsoorten dragen bij aan afname van het verkeerslawaai door autoâs.

Stilte in en buiten de auto
Probeer het maar eens. Ga langs een niet te drukke provinciale weg staan en let op het geluid dat elke passerende auto maakt. Hoorde je pakweg twintig jaar geleden een auto al van verre aankomen, tegenwoordig komt een auto eerst ruim in zicht en gaat hij daarna pas geluid maken. Zeker bij snelheden boven de 50 kilometer per uur valt op dat de motorgeluiden vrijwel geheel naar de achtergrond zijn verdwenen. Wat je nog hoort zijn de banden.

Uit onderzoek is gebleken dat 43 procent van de bevolking hinder zegt te ondervinden van geluid. 90 procent van alle geluidsbelasting boven de 65 dBA komt van het wegverkeer. Het is de auto-industrie er dan ook alles aan gelegen om autoâs zo stil mogelijk te maken, onder andere met betere isolatie en maatregelen ter voorkoming van trillingen en bijgeluiden. Elektrisch aangedreven autoâs zijn uiteraard zeer stil. Die stiltemaatregelen zijn in het belang van de inzittenden (een stille auto wordt als comfortabel ervaren), maar zeker ook van de leefomgeving.

Opvallend is de herkomst van het geluid buiten de auto. Wanneer de totale geluidsproductie van een auto op 100 wordt gesteld, produceert de auto 25 procent daarvan bij lage snelheid. Dan zijn met name de motor en de aandrij.ijn verantwoordelijk voor het geluid. Dat valt met name in de stad op, waar een auto meer moet optrekken en afremmen en vrijwel nooit harder gaat dan 50 kilometer per uur. Op hogere snelheden en in de hogere overbrengingen van de versnellingsbak - steeds meer autoâs hebben standaard een zesversnellingsbak, waarmee het toerental van de motor extra wordt verlaagd - krijgen de afrolgeluiden van de banden op het wegdek de overhand. Auto-industrie en overheid werken dan ook nauw samen door enerzijds de montage van âstillereâ banden en anderzijds het aanbrengen van zogenaamd ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton), dat bandengeluid meer absorbeert.