AutoRai

Auto-industrie blijft werken aan nieuwe oplossingen

(2/27/2007)
Autoâs worden steeds veiliger. Het nog altijd afnemende aantal verkeersdoden en -slachtoffers is daarvan het tastbare bewijs. Voor de auto-industrie is dat echter geen reden om tevreden achterover te leunen. Integendeel, als het om veiligheid gaat is er nog veel te bereiken.

Van veilig naar nóg veiliger
De cijfers spreken boekdelen. In 1972 waren er in ons land 3.264 verkeersdoden te betreuren, in 2005 waren dat er 817. Bij die getallen moet de belangrijke aantekening worden gemaakt dat het totale aantal autokilometers toenam van 38 miljard in 1972 naar 110 miljard in 2004. Er zijn dus meer autoâs op de weg gekomen, maar het aantal slachtoffers dat valt, daalt nog altijd.

Die forse daling van het aantal slachtoffers is te danken aan een aantal factoren. Vast staat dat autoâs van zichzelf veiliger zijn geworden, waarbij een onderscheid moet worden gemaakt tussen actieve veiligheid (die vooral dient om ongevallen te voorkómen) en passieve veiligheid (systemen die in actie komen als een botsing onafwendbaar is en de inzittenden van de auto beschermd moeten worden).

Wat actieve veiligheid betreft is de opkomst van de voorwielaandrijving een zegen gebleken. Een voorwielaangedreven auto rijdt immers makkelijker en kan, als er gevaar dreigt, eenvoudiger worden gecorrigeerd. De Engelsen zouden zeggen dat een auto met voorwielaandrijving âfool proofâ is. Verder zijn de remprestaties van autoâs er fors op vooruit gegaan. Alle moderne autoâs bieden betere remprestaties dan wettelijk is vereist en bovendien zijn systemen als ABS (Anti Blokkeer (rem)Systeem) en Brake Assist waardevolle aanvullingen gebleken. Net als ESP, een systeem dat een auto voor uitbreken behoedt.

Overigens zijn de grootste stappen door de auto-industrie gezet op het gebied van passieve veiligheid. Hier bewijzen nauwkeurig geprogrammeerde kreukelzones, de veiligheidskooi, geavanceerde gordelsystemen met gordelspanners (óók op de achterbank), hoofdsteunen, speciale Iso.x-kinderzitjes en natuurlijk airbags (elke moderne auto heeft er minstens twee, maar vaak veel meer) hun waarde. Momenteel krijgt ook het ontwerp van de voorkant van een auto veel aandacht in verband met de eisen op het gebied van voetgangersveiligheid. Voor de toekomst richt de auto-industrie zich vooral op systemen die het gedrag van de auto in het verkeer kunnen beïnvloeden. Daarbij moet worden gedacht aan adaptieve cruise control (automatisch afstand houden tot de voorganger) en predictieve cruise control (waarbij tevens wegkenmerken als bochten, kruisingen en werkzaamheden worden waargenomen). Maar ook smartcards, die een koppeling kunnen maken tussen auto en bestuurder, zijn interessant. Die maken het bijvoorbeeld mogelijk dat iemand met een rij-ontzegging zijn auto alleen kan gebruiken voor woon-/werkverkeer. Een âblack boxâ die alles waarneemt wat er met de auto gebeurt, behoort eveneens tot de mogelijkheden om de veiligheid van moderne autoâs nóg verder te verbeteren.