Ingezonden persbericht
Persbericht
Emmeloord, 27 februari 2007
Hendriks Bouw en Ontwikkeling stapt over op Metacom
Hendriks Bouw en Ontwikkeling in Oss is het eerste bouwbedrijf dat overstapt op Metacom 8, de nieuwste versie van het bedrijfsinformatiesysteem van Van Meijel Automatisering. Hendriks implementeert vrijwel alle modules van het systeem, waarna uiteindelijk ruim 90 gebruikers met het systeem gaan werken.
Hendriks heeft de selectieprocedure grondig aangepakt en is ruim anderhalf jaar met het selectieproces bezig geweest. "In 2005 kwamen we tot de conclusie dat ons huidige systeem niet berekend was op de ontwikkelingen die we momenteel doormaken", zegt controller John van Iersel. "We wilden een nieuw systeem, waarmee we de komende jaren vooruit kunnen en dat we in alle onderdelen van de organisatie kunnen gebruiken. Belangrijke criteria waren verder de mogelijkheid om alle bedrijfsprocessen te integreren en de volledigheid van het systeem, zodat maatwerk en add-ons overbodig zijn."
Hendriks Bouw en Ontwikkeling is, met een kleine 300 medewerkers en een activiteitenniveau van 97 miljoen euro, een middelgroot bouwbedrijf. Hendriks heeft vestigingen in Oss en Den Bosch en is gespecialiseerd in woningbouw. Het bedrijf bestaat uit vier zelfstandige werkmaatschappijen, die zich bezighouden met projectontwikkeling, bouw, onderhoud & beheer en installatietechniek. Het bedrijf is vooral actief in Brabant en Gelderland en verzorgt zowel nieuwbouw als renovatie en onderhoud. De helft van de omzet komt uit eigen projectontwikkeling. Vooral de laatste jaren zijn veel projecten ontwikkeld en gerealiseerd waarin wonen samen gaat met zorg, winkelen of andere functionaliteiten.
"We hebben voor het selectietraject eerst een stuurgroep in het leven geroepen", licht Van Iersel toe. "Zij moest het proces in goede banen leiden. Om tot een goede keuze te komen, hebben we BR+P ingeschakeld, een ICT adviesbureau dat zich toegelegd heeft op de bouw. Het bureau is begonnen met het uitvoeren van een quick scan en het formuleren van een ICT-visie. We wilden een duidelijk pad voor de komende 3 tot 5 jaar uitstippelen. Vervolgens hebben we de wensen en behoeften van de organisatie en de gebruikers in kaart gebracht. Het ging daarbij niet alleen om functionele eisen, maar ook om gebruiksvriendelijkheid. De projectgroep formuleerde op basis van die inventarisatie een programma van eisen, dat we naar zes leveranciers gestuurd hebben. Van die zes bleven er twee over, die een business case hebben uitgewerkt en gepresenteerd. De keuze viel uiteindelijk op VanMeijel. Het contract werd op 22 december vorig jaar ondertekend. Op 16 februari werd het officiële startsein voo
r de implementatie gegeven. VanMeijel begint met het inrichten en testen van een pilotomgeving. Het systeem moet voor de zomervakantie in gebruik worden genomen." Van Iersel is ervan overtuigd, dat de acceptatie van het nieuwe systeem weinig problemen oplevert. "Iedereen ziet uit naar een nieuw geïntegreerd systeem. We hebben mensen uit alle lagen van de organisatie bij het samenstellen van het programma van eisen betrokken en de rest van de organisatie via nieuwsbrieven continu over de ontwikkelingen geïnformeerd."
"Hendriks implementeert bijna alle modules van het systeem", zegt Bertus Roest, die namens BR+P bij het selectieproces betrokken was. "Uitzonderingen zijn de calculatie en de loon- en salarisadministratie. Ook Installatietechniek blijft met andere software werken. Voor Hendriks betekent de overstap op een geïntegreerd systeem een enorme efficiencyslag. Het management verwacht veel voordeel van de integratie en de informatie-overdracht tussen projectontwikkeling, bouw en onderhoud en beheer. Dankzij de implementatie van het document management systeem kunnen we elektronische documenten, facturen en bestekken centraal opslaan en voor iedereen in de juiste versie toegankelijk maken. Door de koppeling met Outlook kunnen we eveneens al het e-mailverkeer in het document management systeem bijhouden en archiveren."
---
Noot voor de pers: Meer informatie over Van Meijel Automatisering is te vinden op www.vanmeijel.nl. U kunt ook contact opnemen met Gosse Klaas Miedema, 0527-614767 of per e-mail: gkmiedema@vanmeijel.nl.
Over Van Meijel Automatisering
Van Meijel Automatisering BV uit Emmeloord heeft zich al sinds de oprichting in 1986 gespecialiseerd in automatiseringsoplossingen voor de bouw en aanverwante sectoren. VanMeijel is uitgegroeid tot een toonaangevende bouwautomatiseerder in de Benelux met ruim 120 medewerkers en circa 500 klanten in de burgerlijke- en utiliteitsbouw , de grond-, weg- en waterbouw en de industriële dienstverlening.
VanMeijel is leverancier van het geheel in eigen beheer ontwikkelde bedrijfsinformatie-systeem Metacom. Metacom is een geïntegreerd bedrijfsinformatiesysteem, dat het gehele bouwproces en alle administratieve functies in bouwconcerns ondersteunt. Het systeem is bij uitstek geschikt voor grote en middelgrote bouwbedrijven, die ervoor kiezen hun bedrijfsprocessen te structureren en te optimaliseren. Naast een ontwikkel- en implementatie-afdeling beschikt VanMeijel over een uitgebreide service-organisatie voor ondersteuning en begeleiding van gebruikers van Metacom.