Scania gaat als test hybride bussen inzetten in Stockholm
(2/26/2007)
In samenwerking met Storstockholms Lokaltrafik (SL), het openbaar
vervoerbedrijf van Stockholm, gaat Scania op grote schaal elektrische
hybride bussen testen. De tests beginnen in de loop van 2008 en zullen
minimaal een jaar duren. Naar verwachting zal het eerste prototype in
mei 2007 klaar zijn.
Het Zweedse Energiebureau ondersteunt Scania's hybride technologie en
draagt meer dan SEK 16 miljoen bij aan de ontwikkeling van stadsbussen
die voorzien zijn van Scania's hybride technologie. Met deze
technologie is een brandstofbesparing van 25% of meer gemoeid.
"De kooldioxide-emissies van het verkeer kunnen afnemen door enerzijds
het brandstofverbruik te verlagen en anderzijds over te schakelen op
hernieuwbare brandstoffen", vertelt Hasse Johansson, hoofd onderzoek
en ontwikkeling bij Scania.
Scania combineert bij haar hybride technologie een verlaging van het
brandstofverbruik met hernieuwbare brandstof. Met deze technologie kan
naar verwachting een brandstofbesparing van tenminste 25% worden
bereikt. De zeer efficiënt werkende dieselmotor loopt op ethanol, een
hernieuwbare brandstof. De gebruikte technologie is robuust en is
ontwikkeld om net zo lang mee te gaan als de bus zelf. Wij beschouwen
dit als een optimale combinatie voor toepassingen in stadsverkeer,
waar voortdurend moet worden geremd en opgetrokken.
Op de langere termijn zullen innovaties zoals hybride aandrijving ons
helpen om aan de steeds strengere milieunormen voor het stadsverkeer
te voldoen. Toch kunnen wij nu al een belangrijke stap zetten om de
milieueffecten van het openbaar vervoer te verminderen, en wel door
over te gaan op hernieuwbare brandstoffen zoals ethanol", aldus Hasse
Johansson tot besluit.
Bij Scania's hybride technologie wordt het vermogen gegenereerd door
een normale dieselmotor die op ethanol loopt. De mechanische energie
wordt via een generator omgezet in elektrische energie. De bus wordt
aangedreven door een elektromotor, die tijdens het remmen tevens als
generator fungeert. De energie wordt opgeslagen in zogenaamde
supercapacitors, die aanzienlijk langer meegaan dan de huidige accu's.
Sinds 1989 heeft Scania al zo'n 600 ethanol stadsbussen afgeleverd.
Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen aan een schoner milieu in
centraal Stockholm, waar tegenwoordig het complete openbaar vervoer op
duurzame brandstoffen rijdt. Ook steden buiten Scandinavië hebben op
dit moment veel belangstelling voor voertuigen die op ethanol lopen.
BedrijfsautoRAI