BedrijfsautoRAI

Scania gaat als test hybride bussen inzetten in Stockholm

(2/26/2007)
In samenwerking met Storstockholms Lokaltrafik (SL), het openbaar vervoerbedrijf van Stockholm, gaat Scania op grote schaal elektrische hybride bussen testen. De tests beginnen in de loop van 2008 en zullen minimaal een jaar duren. Naar verwachting zal het eerste prototype in mei 2007 klaar zijn.
Het Zweedse Energiebureau ondersteunt Scania's hybride technologie en draagt meer dan SEK 16 miljoen bij aan de ontwikkeling van stadsbussen die voorzien zijn van Scania's hybride technologie. Met deze technologie is een brandstofbesparing van 25% of meer gemoeid.

"De kooldioxide-emissies van het verkeer kunnen afnemen door enerzijds het brandstofverbruik te verlagen en anderzijds over te schakelen op hernieuwbare brandstoffen", vertelt Hasse Johansson, hoofd onderzoek en ontwikkeling bij Scania.

Scania combineert bij haar hybride technologie een verlaging van het brandstofverbruik met hernieuwbare brandstof. Met deze technologie kan naar verwachting een brandstofbesparing van tenminste 25% worden bereikt. De zeer efficiënt werkende dieselmotor loopt op ethanol, een hernieuwbare brandstof. De gebruikte technologie is robuust en is ontwikkeld om net zo lang mee te gaan als de bus zelf. Wij beschouwen dit als een optimale combinatie voor toepassingen in stadsverkeer, waar voortdurend moet worden geremd en opgetrokken.

Op de langere termijn zullen innovaties zoals hybride aandrijving ons helpen om aan de steeds strengere milieunormen voor het stadsverkeer te voldoen. Toch kunnen wij nu al een belangrijke stap zetten om de milieueffecten van het openbaar vervoer te verminderen, en wel door over te gaan op hernieuwbare brandstoffen zoals ethanol", aldus Hasse Johansson tot besluit.

Bij Scania's hybride technologie wordt het vermogen gegenereerd door een normale dieselmotor die op ethanol loopt. De mechanische energie wordt via een generator omgezet in elektrische energie. De bus wordt aangedreven door een elektromotor, die tijdens het remmen tevens als generator fungeert. De energie wordt opgeslagen in zogenaamde supercapacitors, die aanzienlijk langer meegaan dan de huidige accu's. Sinds 1989 heeft Scania al zo'n 600 ethanol stadsbussen afgeleverd. Dit heeft in belangrijke mate bijgedragen aan een schoner milieu in centraal Stockholm, waar tegenwoordig het complete openbaar vervoer op duurzame brandstoffen rijdt. Ook steden buiten Scandinavië hebben op dit moment veel belangstelling voor voertuigen die op ethanol lopen.