Bezoek het congres
Kom met de trein
naar de AutoRAI 2007
Nieuws
Audi A5 en S5 debuteren in Genève
(2/27/2007)
Op de Salon van Genève introduceert Audi de A5. Deze coupé valt op
door zijn elegant-dynamische vormgeving en zijn krachtige FSI- en
TDI-motoren. Samen met de hoogwaardige ondersteltechniek en de
innovatieve uitrusting is de Audi A5 een hypermoderne interpretatie
van de klassieke Grand Tourer. Tevens debuteert de Audi S5 met V8 FSI.
De inspiratie voor de elegante lijnen van de Audi A5 komt van de
Nuvolari quattro concept car uit 2003. De lijnvoering is elegant en
typisch Audi. De 4,63 meter lange A5 dankt zijn sportieve silhouet aan
de grote spoorbreedte, de lange wielbasis, de korte overhang vóór en
aan de lange, vloeiende daklijn. Van voren is de A5 te herkennen aan
de karakteristieke Audi single frame grille, maar ook aan de in de
lichtunits geïntegreerde LED-verlichting (alleen in combinatie met
Xenon plus). Aan de achterzijde zorgen de krachtige achterlichtunits
voor extra sportieve flair. De eveneens in Genève debuterende S5
onderscheidt zich van de A5 door onder andere de specifieke S-grille,
sportieve bumpers, grotere luchtinlaten en 18 inch wielen.
Het interieur van de Audi A5 is gebaseerd op een compleet nieuw
ontwerp, dat zich kenmerkt door functionele sportiviteit, het gebruik
van fraaie materialen en een perfecte afwerking. Het dashboard is op
de bestuurder gericht. Alle bedieningsorganen, inclusief het
MMI-systeem zijn logisch geplaatst en kunnen daardoor intuïtief
worden bediend. De sleutel van de A5 is een hightech accessoire op
zich. Hij âcommuniceertâ met het elektrische systeem van de auto zodra
hij in het âcontactslotâ wordt gestoken. Zodoende kan hij belangrijke
informatie als de kilometerstand en servicemededelingen opslaan. Dat
maakt service- en diagnosewerkzaamheden eenvoudiger en minder
tijdrovend.
Alle diesel- én benzinemotoren die voor de Audi A5 en S5 beschikbaar
zijn, hebben directe brandstofinspuiting. Het benzinegamma begint met
de compleet nieuwe 1.8 TFSI, die directe inspuiting koppelt aan
turbotechnologie en zodoende goed is voor een vermogen van 125 kW/170
pk. Deze motor blinkt uit door zijn soepele en zuinige karakter. De A5
is daarnaast leverbaar als 3.2 FSI, eveneens met standaard
zesversnellingsbak. De V6 van dit model levert 195 kW/265 pk en een
koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min). Daarmee
accelereert de A5 in slechts 6,1 seconden van 0-100 km/h en haalt hij
een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd). De A5 3.2 FSI is
ook leverbaar met de achttraps multitronic automatische
versnellingsbak.
De Audi S5 beschikt over een V8 FSI in combinatie met
quattro-aandrijving. De V8 is goed voor 260 kW/354 pk en een koppel
van 440 Nm bij 3.500 t/min. Deze cijfers vertalen zich op de weg onder
meer in een â0-100â in 5,1 seconden.
Voor de A5 zijn ook twee V6 TDI-motoren beschikbaar. De 2.7 (standaard
met comfortabele multitronic-versnellingsbak en voorwielaandrijving)
levert al 140 kW/190 pk en zorgt daarmee voor een top van 232 km/h,
een sprint van 0-100 km/h in maar 7,6 seconden én een verbruik van
slechts 6,7 l/100 km. De 3.0 TDI is ingrijpend vernieuwd; dat leidt
onder meer tot een indrukwekkend vermogen van 176 kW/240 pk en een
enorm koppel van 500 Nm. Met een top van 250 km/h en een spint van
0-100 km/h in 5,9 seconden behoort de A5 3.0 TDI quattro tot de
sportiefste autoâs in zijn klasse. En dat bij een verbruik van slechts
7,2 l/100 km. Beide dieselmodellen zijn standaard uitgevoerd met een
dieselroetfilter, dat zorgt voor drastische reductie van de emissies.
Het sportieve weggedrag van de A5 is al âaf te lezenâ uit zijn
uiterlijk met grote spoorbreedte, lange wielbasis en korte overhangen.
Daarbij beschikt de A5 over een uniek onderstel met onafhankelijke
multilink-ophanging vóór in combinatie met een nieuwe, uiterst
precieze ârack and pinionâ-stuurinrichting. Achter zorgt de meervoudig
geleide ophanging met trapeziumvormige elementen voor een perfecte
combinatie van comfort en stabiliteit. Zowel vóór als achter zijn de
belangrijkste ophangingscomponenten uitgevoerd in gewichtsbesparend
aluminium.
Alle modellen beschikken standaard over een elektromechanische
handrem. Audi hold assist, dat terugrollen op een helling voorkomt, is
optioneel.
De A5 is ook sportief als het gaat om ruimte. In het interieur is
écht plaats voor vier volwassenen en de bagageruimte is daar met een
inhoud van maar liefst 455 liter ook op berekend. De achterbank is in
twee delen neerklapbaar en kan optioneel worden voorzien van een
skiluik met skizak.
De A5 heeft onder meer dankzij de toepassing van moderne
(las)technieken een buitengewoon stijve carrosseriestructuur. Dat
draagt niet alleen bij aan een perfect weggedrag, maar ook aan een
solide en comfortabel gevoel voor de inzittenden.
Ook in aerodynamisch opzicht is de A5 een hoogstandje. Zo heeft hij
een zeer vlakke bodem en zelfs de achterlichten maken deel uit van de
spoiler.
Niet alleen de techniek van de A5 is van het hoogste niveau, dat geldt
ook voor de standaarduitrusting. Zelfs de âbasisversieâ heeft al
17-inch lichtmetalen wielen, een automatische airconditioning, het MMI
informatie- en bedieningscentrum en een audiosysteem met CD-speler en
separaat display.
Elke A5/S5 is aan vrijwel iedere persoonlijke smaak aan te passen. De
optielijst vermeldt onder meer adaptieve koplampen, keyless
entry-/startsystem, een airconditioning met drie klimaatzones, een
achteruitrij-camera en een panoramisch kanteldak. Een bijzondere
vermelding krijgt het geavanceerde infotainment systeem van Bang en
Olufsen sound system met 14 speakers voor een ongekende surround
sound. Daarnaast behoren een DVD-navigatiesysteem en een digitale
radio- en TV-ontvanger tot de mogelijkheden. Eind 2007 komt nog het S
line sportpakket beschikbaar met onder andere een sportonderstel,
specifieke bumpers, sportstoelen, een sportstuur en diverse onderdelen
die zijn afgewerkt met geperforeerd leer.
Dankzij het Audi exclusive-programma van quattro GmbH (voor de A5
leverbaar vanaf eind 2007) kunnen ook de meest individuele wensen
worden ingevuld.
De nieuwe Audi A5 en S5 kunnen vanaf april worden besteld â de eerste
afleveringen staan voor juli dit jaar gepland. De prijzen worden
binnenkort bekendgemaakt. Op de aanstaande AutoRAI beleven de Audi A5
en S5 hun Nederlandse debuut.
AutoRAI Nieuwsbrief
AutoRai