Ingezonden persbericht


Krajicek en Siemerink hebben sportdate met Nationale Sportweek-ambassadeurs Startschot voor warming-up Nationale Sportweek 2007 tijdens ABN AMRO World Tennis Tournament te Rotterdam

Vandaag is de warming-up voor de vierde Nationale Sportweek officieel gestart tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament. Nationale Sportweek-ambassadeurs Jochem van Gelder en Edward van Cuilenborg namen het in een bijzondere tenniswedstrijd op tegen Richard Krajicek en Jan Siemerink. Ambassadeur Hans Dijkstal deed samen met verschillende sportbestuurders mee aan een tennisclinic. Ook werd vandaag bekendgemaakt welke ambassadeurs zich nog meer gaan inzetten voor de Nationale Sportweek 2007. Deze vierde Nationale Sportweek vindt plaats van 13 tot en met 21 april en heeft als thema: 'Regel een sportdate!'

Tijdens de Nationale Sportweek organiseren sportverenigingen, gemeenten en scholen in het hele land clinics, proeflessen, demonstratiewedstrijden en toernooien. Elke dag staat in het teken van een bepaalde sport. Zo is het 14 april de Dag van de Balsport en zondag 15 april de Dag van de Fietssport. De betrokken sportbonden organiseren op 'hun' dag een groot landelijk evenement om hun sport in de schijnwerpers te zetten. Het doel is iedereen te laten ervaren hoe leuk het is om te sporten en dat er altijd een sport is die bij je past en die je dicht bij huis kunt beoefenen. Dit jaar wordt iedereen bovendien aangespoord om samen in actie te komen, wat sporten nog leuker maakt: regel een sportdate!

Aantrekkelijk dubbelspel
Jochem van Gelder en Edward van Cuilenborg gaven vandaag als Nationale Sportweek-ambassadeurs het goede voorbeeld met hun sportdate met Jan Siemerink en Richard Krajicek. Ze lieten het publiek van het ABN AMRO World Tennis Tournament tijdens een hilarische demonstratiewedstrijd zien dat je geen topspeler hoeft te zijn om veel plezier te beleven aan het sporten. Tijdens de Nationale Sportweek zullen nog veel meer BN'ers als ambassadeur laten zien hoeveel plezier je beleeft aan samen sporten. Dit jaar zijn dat: Bas Muijs, Bas Westerweel, Elsemieke Havenga, Foppe de Haan, Frits Wester, Froukje de Both, Hans Dijkstal, Jody Bernal, Marco Borsato, Peter Heerschop, Viggo Waas, Winston Post en Yvonne van Gennip. Zij zullen allen een actieve bijdrage leveren aan de Nationale Sportweek.

Ambassadeur Hans Dijkstal kwam net als Jochem van Gelder en Edward van Cuilenborg ook vandaag al in actie. Hij volgde een tennisclinic met mensen uit het bedrijfsleven die een belangrijke rol vervullen in de sport in Nederland, zoals Luuk Blom (lid Tweede Kamer), Paul Coppes (directeur Vereniging Sport en Gemeenten), Gerben Baai (directeur Nederlandse Ski Vereniging) en Johan Wakkie (directeur Koninklijke Nederlandse Hockey Bond).

Sporten voor het Jeugdsportfonds
De Nationale Sportweek is een initiatief van de georganiseerde sport (NOC*NSF), het bewegingsonderwijs (KVLO), gemeenten (Vereniging Sport en Gemeenten), de sportretail (Mitex) en sportleveranciers (FGHS). Behalve van de ambassadeurs krijgt de Nationale Sportweek ondersteuning van het Ministerie van VWS, McDonald's en de Alliantie School en Sport (een samenwerkingsverband van het Ministerie van VWS, het Ministerie van OCW en NOC*NSF). Vorig jaar deden maar liefst 350.000 mensen mee aan ruim 1700 Nationale Sportweek-activiteiten. Het is de bedoeling dat deze aantallen dit jaar nog hoger liggen. Een overzicht van alle activiteiten is te vinden op www.nationalesportweek.nl

Dit jaar heeft de Nationale Sportweek zich bovendien verbonden aan een goed doel: het Jeugdsportfonds. Dit fonds zamelt geld in om alle jongeren de kans te bieden om een sport te beoefenen. Verenigingen en scholen die deelnemen aan de Nationale Sportweek kunnen een kind sponsoren. Bij de opening van de Nationale Sportweek op de Dam onthult het Jeugdsportfonds een thermometer die aangeeft hoeveel kinderen worden gesponsord tijdens de Nationale Sportweek. Aan het eind van de Nationale Sportweek wordt de slotstand bekendgemaakt.

Met medewerking van ABN AMRO
De Nationale Sportweek-activiteiten van vandaag werden mogelijk gemaakt door ABN AMRO, sponsor van het tennistoernooi. De internationaal opererende financiële dienstverlener heeft een historisch gegroeide relatie met sport, wat zich onder meer uit in de sponsoring van het ABN AMRO World Tennis Tournament. ABN AMRO is al vanaf het eerste toernooi in 1974 hierbij betrokken. Dit jaar is de bank voor de 34e keer sponsor van het toernooi, waarmee er sprake is van de langste sponsorrelatie binnen de ATP-tour. Als bank met een hechte band met sport gaf de ABN AMRO de Nationale Sportweek vandaag graag de ruimte voor de start van de warming-up.