Gemeente Bladel


Verhoging legestarieven

In het raadsprogramma 2006-2010 heeft de gemeenteraad vastgelegd dat de legestarieven kostendekkend worden gemaakt. Wat houdt dat in en wat betekent dat voor u?

Wat zijn leges

Leges zijn vergoedingen van kosten voor producten en diensten die door de gemeente worden geleverd. U kunt daarbij denken aan het bedrag dat u moet betalen voor een bouwvergunning, een kapvergunning, een rijbewijs of een loterijvergunning. Maar ook als u bijvoorbeeld in de gemeente wilt trouwen betaalt u leges. Jaarlijks wordt door de gemeenteraad een Legesverordening met een tarieventabel vastgesteld, waarin staat wat al die diensten en producten kosten.

De hoogte van het tarief

Al een aantal jaren worden de tarieven die in de legesverordening staan, verhoogd met het jaarlijkse inflatiepercentage. Dat gaat over het algemeen over een verhoging van zo'n 2 á 3%.

De gemeenteraad heeft nu dus vastgelegd dat die tarieven kostendekkend moeten worden. Daarom heeft het college eerst onderzocht hoe dat met de huidige tarieven zit. Met andere woorden: hoeveel kost het de gemeente om al die producten en diensten te leveren en hoeveel wordt er doorberekend aan de gebruikers. Uit dat onderzoek blijkt dat 86% van de totale kosten worden doorberekend. De gemeenteraad wil dat in een periode van twee jaar dus verhogen tot een opbrengst van 100%.

Naar een kostendekking van 100%

Met alleen een jaarlijkse verhoging van de tarieven met het inflatiepercentage is het niet mogelijk een kostendekking van 100% te bereiken. Daarom moeten er extra maatregelen worden genomen.

Een daarvan is de verhoging van de tarieven voor de identiteitsbewijzen en de reisdocumenten. In de gemeente Bladel lagen deze tarieven ver beneden het landelijk vastgesteld maximum. Vanaf 2007 wordt in onze gemeente het maximum tarief in rekening gebracht. Daarmee komen we ook op hetzelfde bedrag als de regiogemeenten voor deze documenten hanteren.

De overige tarieven worden zodanig verhoogd dat in 2007 95% van de kosten worden doorberekend en vanaf 2008 100%.

Meer informatie

Als het met deze uitleg voor u toch niet helemaal duidelijk is geworden of u wilt hierover nog extra informatie, neem dan gerust contact op met een medewerker van de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning in het gemeentehuis (tel. 361636).


---