23.02.2007 / 10:16 /
Rubriek: Binnenland / Organisatie: Tapps b.v.
Tapps b.v.
Dit is een officieel persbericht
23 februari 2007
Metro en Spits lijden onder komst De Pers
Amsterdam - De gratis dagbladen Metro en Spits zullen het meest te lijden krijgen van de
komst van dagblad De Pers. Van de krantenlezers met een betaald abonnement overweegt 66%
door de komst van de gratis tabloid De Pers het bestaande abonnement op te zeggen.
Dat blijkt uit een online onderzoek van communicatie adviesbureau Universal Media en
e-mailmarketing bureau TAPPS.
Het onderzoek komt een maand na de introductie van De Pers. Het is uitgevoerd onder 665
respondenten van 20 tot 49 jaar.
Een derde van de respondenten zegt minder andere dagbladen te gaan lezen na de komst van
De Pers. Daarvan zegt ruim 70 procent Metro en Spits voortaan te laten liggen.
De Pers, dat in de markt is gezet als de eerste gratis kwaliteitstabloid, krijgt
gemiddeld een 5,8 als waarderingscijfer, met een opvallend hoog percentage mensen die De
Pers met een zeer hoog of zeer laag cijfer waardeerden. Men vindt De Pers vooral
informatief (40%). De lay-out wordt als degelijk (26%), overzichtelijk (21%) en saai
(16%) gepercipieerd.
27% geeft aan dat de nieuwe krant niet te vergelijken is met een bestaande krant. Als het
te vergelijken is, vergelijkt men het hoofdzakelijk met Metro of nrc.next.
De naamsbekendheid van De Pers is na een maand hoog te noemen: 83% van de respondenten
heeft van De Pers gehoord. Van de respondenten die De Pers kennen komt ruim 86% uit de
Randstad.
De NS-stations hebben het grootste aandeel in de distributie met 26%, 13% heeft op
kantoor of werk De Pers meegenomen en ruim 40% heeft de krant op een andere wijze
verkregen: via vrienden, in de kroeg, de buren, de supermarkt, pompstation of winkel.
Het merendeel van de respondenten heeft het blad één keer gelezen. 3% heeft
aangegeven elke dag De Pers te lezen. Net als de Metro en Spits leest men De Pers
voornamelijk in het openbaar vervoer, thuis of op het werk. 50% geeft aan minimaal de
helft te lezen, van deze groep geeft 30% aan het blad helemaal te lezen.
Over Universal Media
Universal Media is een Communicatie adviesbureau dat met de best getalenteerde groep
professionals voor haar opdrachtgevers het meest doelgericht en innovatief marketing
communicatie vraagstukken oplost.
Over TAPPS
TAPPS is een gespecialiseerd e-mail marketingbureau op het gebied van online zakelijke en
consumenteninformatie. TAPPS verhuurt en verrijkt (opt-in) e-mail adressen waarbij de
ontvangers vooraf zelf actief toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van
commerciële informatie. Op dit moment beschikt TAPPS over ruim 5 miljoen zakelijke
en e-mail adressen van consumenten en heeft daarmee het grootste bereik in Nederland.
Noot voor de redactie,