23.02.2007 / 10:16 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Tapps b.v.

Tapps b.v.

Dit is een officieel persbericht
23 februari 2007

Metro en Spits lijden onder komst De Pers

Amsterdam - De gratis dagbladen Metro en Spits zullen het meest te lijden krijgen van de komst van dagblad De Pers. Van de krantenlezers met een betaald abonnement overweegt 66% door de komst van de gratis tabloid De Pers het bestaande abonnement op te zeggen. Dat blijkt uit een online onderzoek van communicatie adviesbureau Universal Media en e-mailmarketing bureau TAPPS.
Het onderzoek komt een maand na de introductie van De Pers. Het is uitgevoerd onder 665 respondenten van 20 tot 49 jaar.
Een derde van de respondenten zegt minder andere dagbladen te gaan lezen na de komst van De Pers. Daarvan zegt ruim 70 procent Metro en Spits voortaan te laten liggen. De Pers, dat in de markt is gezet als de eerste gratis kwaliteitstabloid, krijgt gemiddeld een 5,8 als waarderingscijfer, met een opvallend hoog percentage mensen die De Pers met een zeer hoog of zeer laag cijfer waardeerden. Men vindt De Pers vooral informatief (40%). De lay-out wordt als degelijk (26%), overzichtelijk (21%) en saai (16%) gepercipieerd.
27% geeft aan dat de nieuwe krant niet te vergelijken is met een bestaande krant. Als het te vergelijken is, vergelijkt men het hoofdzakelijk met Metro of nrc.next. De naamsbekendheid van De Pers is na een maand hoog te noemen: 83% van de respondenten heeft van De Pers gehoord. Van de respondenten die De Pers kennen komt ruim 86% uit de Randstad.
De NS-stations hebben het grootste aandeel in de distributie met 26%, 13% heeft op kantoor of werk De Pers meegenomen en ruim 40% heeft de krant op een andere wijze verkregen: via vrienden, in de kroeg, de buren, de supermarkt, pompstation of winkel. Het merendeel van de respondenten heeft het blad één keer gelezen. 3% heeft aangegeven elke dag De Pers te lezen. Net als de Metro en Spits leest men De Pers voornamelijk in het openbaar vervoer, thuis of op het werk. 50% geeft aan minimaal de helft te lezen, van deze groep geeft 30% aan het blad helemaal te lezen.

Over Universal Media

Universal Media is een Communicatie adviesbureau dat met de best getalenteerde groep professionals voor haar opdrachtgevers het meest doelgericht en innovatief marketing communicatie vraagstukken oplost.

Over TAPPS
TAPPS is een gespecialiseerd e-mail marketingbureau op het gebied van online zakelijke en consumenteninformatie. TAPPS verhuurt en verrijkt (opt-in) e-mail adressen waarbij de ontvangers vooraf zelf actief toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van commerciële informatie. Op dit moment beschikt TAPPS over ruim 5 miljoen zakelijke en e-mail adressen van consumenten en heeft daarmee het grootste bereik in Nederland.


Noot voor de redactie,