Waarom geen aparte scholen voor hoogbegaafden

23.02.2007 / 09:43 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Lich

Lich

Waarom geen aparte scholen voor hoogbegaafden

Er wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan het onderwerp 'aparte scholen voor hoogbegaafde kinderen'. De Leonardoschool in Venlo is met de opstart hiervan bezig en staat daarom volop in de publiciteit. Er is een discussie gaande over het feit of het wel of niet wenselijk is om hoogbegaafde kinderen op aparte scholen onderwijs te geven. Het Landelijk Informatiecentrum Hoogbegaafdheid (LICH) wordt hierover regelmatig om een mening gevraagd. Vandaar dat het LICH nu zelf de publiciteit zoekt om zijn visie hierover weer te geven.
Het is de bedoeling dat scholen kinderen opleiden om hen voor te bereiden op de maatschappij, zodat ze hun plaats in de samenleving kunnen gaan innemen op een zo succesvol mogelijke manier. Het sociale en intellectuele milieu in de klas vormt doorgaans een goede afspiegeling van de maatschappij waar ze na hun school- en studietijd in terechtkomen. Het milieu van een gymnasium zal weliswaar verschillen van dat van het vmbo, maar het zal wel binnen de kaders vallen van de samenleving zoals die nog herkenbaar is voor de meeste mensen. Kinderen leren van jongs af aan in te zien dat er zeer veel verschillende soorten mensen bestaan en ze leren om te gaan met verschillende 'IQ-hoogtes'. Dit is een vaardigheid waar ze mee opgroeien, en die hen later goed van pas kan komen. Voor het hoogbegaafde kind kan dit bijvoorbeeld nuttig zijn wanneer het later op de werkvloer te maken heeft met uiteenlopende niveaus of een leidinggevende functie bekleedt. Het zal zich dan ook beter een beeld kunnen vormen van de capaciteiten, mogelijkheden en onmogelijkheden van zijn collega's dan wel werknemers en hoe daar mee om te gaan. Gebrek aan tolerantie en inlevingsvermogen ligt aan de wortel van veel actuele maatschappelijke problemen. Een groep kinderen isoleren van de rest lijkt ons dus in dit opzicht geen goed idee.

Hoogbegaafde kinderen die van jongs af aan een aparte school bezoeken voor hoogbegaafden worden gevormd door een intellectueel elitaire omgeving. Zij zullen waarschijnlijk niet de moeilijkheden ondervinden die hoogbegaafde kinderen op gewone scholen kunnen tegenkomen, maar de kans is groot dat ze zich later niet thuis voelen in de maatschappij en dat het voor hen geen tweede natuur zal zijn om op een ontspannen en normale manier om te gaan met mensen met een lager IQ. Zodoende zal de kans aanwezig zijn dat ze hun talenten niet optimaal kunnen benutten. Er is meer nodig dan alleen intellectuele ontwikkeling om succesvol en gelukkig te zijn! Het opbouwen van dit soort sociale vaardigheden kan juist voor hoogbegaafde kinderen van groot belang zijn.

Het LICH kiest dus heel bewust niet voor aparte scholen. Het zet zich vanaf 1998 op een heel andere manier in voor het hoogbegaafde kind. Het heeft er van het begin af aan het belang van ingezien om hoogbegaafdheid zo vroeg mogelijk te herkennen en te begeleiden. Vandaar dat het ook informatiemateriaal voor huisartsen, consultatiebureaus en peuterspeelzalen heeft ontwikkeld en verspreid. Een zo vroeg mogelijke herkenning en begeleiding voorkomt een groot aantal problemen en maakt het zeker overbodig om aparte scholen voor hoogbegaafden op te richten. Met de juiste kennis van leerkrachten, materialen (speciaal ontwikkeld door het LICH voor hoogbegaafde kinderen) en begeleiding kunnen hoogbegaafde kinderen prima op gewone scholen onderwezen worden. Het is een feit dat er veel ouders zijn van hoogbegaafde kinderen die niet tevreden zijn met de behandeling van hun kind op gewone scholen. Daar komen dit soort initiatieven dan ook uit voort, en dat is wel begrijpelijk. Een efficiëntere oplossing is om het huidige onderwijs beter toe te rusten, en dat is ook hard nodig. Er is al veel verbeterd wat dat betreft, maar we zijn er nog lang niet!
Problemen doen zich niet alleen voor in het onderwijs. Het LICH wordt ook regelmatig geraadpleegd door artsen, ouders, penitentiaire inrichtingswerkers en Jeugdzorg. Een vertegenwoordiger van Jeugdzorg vroeg het LICH laatst nog om raad, omdat hij constateerde dat veel hoogbegaafde kinderen door gebrek aan herkenning en begeleiding zo in de problemen zijn geraakt, dat ze bij Jeugdzorg terechtkomen. Het is dus ook een maatschappelijk probleem.
Het LICH heeft dagelijks te maken met ouders, zorg en scholen die komen met vragen en hulp zoeken. Wij doen wat we kunnen, en dat is veel. We hebben materialen en gerichte informatie ontwikkeld, geven voorlichting en cursussen, en we lichten -bijna altijd op verzoek- de media voor. Onze ervaring op dit gebied is dat iedereen ons weet te vinden en dat het LICH zich voor hen profileert als hét expertisecentrum op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen.
We zien, zoals eerder genoemd, vooral de noodzaak in van een zeer vroege herkenning en begeleiding ter voorkoming van problemen. Dat begint bij de zorg, zoals consultatiebureaus en huisartsen. Voorkoming van problemen zal, ook financieel gezien, het meeste opleveren.

Onze taak is nog lang niet af, er is nog veel te doen. Het is jammer dat de kans bestaat dat het LICH het na dit jaar zonder subsidie moet stellen, waardoor ons voortbestaan wordt bedreigd. Vandaar dat er nu een subsidieaanvraag ligt bij het ministerie waar helaas nog niet op gereageerd is. Men ziet het belang in van ons werk, maar lijkt tot nu toe niet de noodzaak in te zien om ons hierin financieel verder te ondersteunen. We zijn al een eind gevorderd op de weg naar zelfvoorzienendheid, maar dat laatste stuk financiële ondersteuning is voor het LICH van groot belang en onmisbaar. We hopen dat we ons werk in de toekomst kunnen blijven voortzetten, in het belang van het hoogbegaafde kind, zijn begeleiders en de samenleving, die gebaat is bij de harmonieuze ontwikkeling van alle talenten! We doen een oproep aan de politiek, niet alleen om het LICH financieel te steunen, maar tevens om artsen, (peuter)scholen en begeleiders meer budget te geven om deze kinderen eerder de juiste begeleiding te kunnen geven. Waar geen kennis is, is vaak geen begrip. Het LICH heeft volop kennis in huis, en moet de kans krijgen om dit door te geven. Nederland zou zorgvuldig om moeten gaan met zijn talenten. Zeker voor de toekomst is het belangrijk dat initiatieven zoals aparte scholen niet meer ontstaan. We moeten preventief werken en er zo voor zorgen dat er geen geld meer nodig is voor hoogbegaafde kinderen die vastgelopen zijn. Deze zorggroep verdient de juiste begeleiding, dan ontplooien hoogbegaafde kinderen zich als stabiele mensen, wat zeker waardevol is voor de ontwikkeling van Nederland. Elk kind heeft het recht zich te ontplooien en wij hebben de plicht hen hierin te ondersteunen. Hopelijk ziet de politiek dit tijdig in en kunnen wij en deze kinderen werkelijk rekenen op steun overheid.


Noot voor de redactie(