IP/07/214
Brussel, 21 februari 2007
Een visie voor de interne markt van de 21ste eeuw
De Europese Commissie heeft vandaag haar visie voor de interne markt van de
21ste eeuw voorgesteld. In een tussentijds verslag voor de
voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad geeft de Commissie een overzicht
van de verwezenlijkingen van de voorbije twintig jaar en geeft zij aan hoe
de interne markt in de toekomst verdere voordelen kan opleveren voor burgers
en bedrijven en kan bijdragen tot een concurrerender en duurzamer Europa.
Dit verslag zal in het najaar worden gevolgd door een definitief verslag met
voorstellen voor maatregelen.
Commissievoorzitter José Manuel Barroso verklaarde: "De interne markt
is het hart van het Europese project. Voor burgers betekent de interne
markt dat ze het recht hebben in een andere EU-lidstaat te leven en te
werken, en dat ze toegang krijgen tot een ruimer aanbod aan producten
en diensten tegen een lagere prijs. Voor de bedrijven betekent de
interne markt dat ze hun activiteiten kunnen ontplooien op een
thuismarkt van 500 miljoen mensen, waar rechtszekerheid, wederzijds
respect en vertrouwen heersen. De interne markt is belangrijker dan
ooit tevoren. Ik wil dan ook dat deze markt wordt versterkt en wordt
aangepast aan de geglobaliseerde wereld van de 21ste eeuw".
Sinds de Commissie in 1985 het initiatief voor de interne markt heeft
genomen, is een lange weg afgelegd om de vier vrijheden van het
Verdrag, namelijk het vrije verkeer van personen, goederen, diensten
en kapitaal, in realiteit te brengen. Dit heeft belangrijke voordelen
opgeleverd voor de Europese burgers en ondernemingen.
Voortbouwend op deze verwezenlijkingen, wordt in het verslag een visie
voor de interne markt van de 21ste eeuw uiteengezet en wordt
aangegeven welke richting moet worden ingeslagen om deze markt beter
te laten functioneren in het belang van:
* de burgers en de consumenten: er kan nog meer worden gedaan om het
vertrouwen in de kwaliteit van producten en diensten te verbeteren
en om de voordelen van de interne markt door te geven aan de
consumenten;
* een geïntegreerde economie: de verspreiding van de euro, de
totstandbrenging van een interne Europese arbeidsmarkt en de
integratie van netwerkindustrieën zal bijdragen tot de verdere
integratie van de EU-economie, waardoor individuen en bedrijven
gemakkelijker kunnen deelnemen aan grensoverschrijdende
activiteiten;
* een kenniseconomie: het wordt steeds belangrijker dat de interne
markt zorgt voor een betere werking van de markten voor kennis- en
technologie-intensieve goederen en diensten en innovatie op een
hoger niveau tilt;
* een Europa met goede regelgeving: het opheffen van hinderpalen
ging hand in hand met het opstellen van nieuwe regels. De
voordelen van de interne markt zullen beperkt blijven als de
regels niet correct worden toegepast en als de toegekende rechten
niet voldoende worden gehandhaafd en geen aanleiding geven tot
schadeloosstelling;
* een duurzaam Europa: voldoende rekening houden met de sociale en
milieuaspecten van de interne markt is van cruciaal belang om het
vertrouwen van het brede publiek te winnen; bovendien gaat het op
beide gebieden om investeringen in de toekomstige levenskwaliteit
van Europa.
De Commissie stelt voor dat de interne markt niet langer zou focussen
op het opheffen van hinderpalen voor grensoverschrijdende handel,
zoals van in het begin het geval is geweest, maar op het garanderen
van een betere werking van de markt, waar zowel burgers als bedrijven
baat bij hebben. Daarom worden in het verslag nieuwe pistes bestudeerd
om de markt:
* meer effectgestuurd en resultaatgericht te maken: wanneer markten
de verwachte voordelen niet opleveren, moet de EU ingrijpen op
punten die een zo groot mogelijk effect sorteren. De EU moet beter
anticiperen op structurele veranderingen en de gevolgen daarvan
beter inschatten;
* doeltreffender te maken: er moet gebruik worden gemaakt van een
meer diverse en flexibele mix aan instrumenten, waarbij het juiste
evenwicht moet worden gezocht tussen harmonisering en wederzijdse
erkenning van regels enerzijds, en andere instrumenten zoals zelf-
en coregulering anderzijds;
* meer gedecentraliseerd en netwerkgebaseerd te maken: de Unie
alleen kan geen doeltreffende interne markt tot stand brengen. We
moeten opnieuw bezien hoe we in de lidstaten het gevoel kunnen
versterken dat ze mede-eigenaar zijn van de interne markt en hoe
we de samenwerking tussen het nationale en het EU-niveau kunnen
verbeteren;
* beter te laten inspelen op de mondiale context: een goed
functionerende interne markt is van essentieel belang om de
globalisering te sturen in het voordeel van Europa en de baten
ervan te benutten, en om de Europese bedrijven in staat te stellen
te concurreren op de mondiale markt;
* toegankelijker te maken en beter te laten communiceren: met
betrekking tot de communicatie rond de interne markt en de
bekendmaking van de kansen die hij biedt, is er nog een ruime
marge voor verbetering, bijvoorbeeld via mechanismen voor het
oplossen van praktische problemen, zoals SOLVIT.
Dit tussentijds verslag is de eerste stap van het initiatief dat de
Commissie in haar Agenda voor de burger van mei 2006 heeft
bekendgemaakt, namelijk een grondige toetsing van de interne markt.
Het zal in het najaar worden gevolgd door een definitief verslag
waarin concrete voorstellen voor actie worden gedaan.
European Union