European Union



IP/07/214

Brussel, 21 februari 2007

Een visie voor de interne markt van de 21ste eeuw

De Europese Commissie heeft vandaag haar visie voor de interne markt van de 21ste eeuw voorgesteld. In een tussentijds verslag voor de voorjaarsbijeenkomst van de Europese Raad geeft de Commissie een overzicht van de verwezenlijkingen van de voorbije twintig jaar en geeft zij aan hoe de interne markt in de toekomst verdere voordelen kan opleveren voor burgers en bedrijven en kan bijdragen tot een concurrerender en duurzamer Europa. Dit verslag zal in het najaar worden gevolgd door een definitief verslag met voorstellen voor maatregelen.

Commissievoorzitter José Manuel Barroso verklaarde: "De interne markt is het hart van het Europese project. Voor burgers betekent de interne markt dat ze het recht hebben in een andere EU-lidstaat te leven en te werken, en dat ze toegang krijgen tot een ruimer aanbod aan producten en diensten tegen een lagere prijs. Voor de bedrijven betekent de interne markt dat ze hun activiteiten kunnen ontplooien op een thuismarkt van 500 miljoen mensen, waar rechtszekerheid, wederzijds respect en vertrouwen heersen. De interne markt is belangrijker dan ooit tevoren. Ik wil dan ook dat deze markt wordt versterkt en wordt aangepast aan de geglobaliseerde wereld van de 21ste eeuw".

Sinds de Commissie in 1985 het initiatief voor de interne markt heeft genomen, is een lange weg afgelegd om de vier vrijheden van het Verdrag, namelijk het vrije verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal, in realiteit te brengen. Dit heeft belangrijke voordelen opgeleverd voor de Europese burgers en ondernemingen.

Voortbouwend op deze verwezenlijkingen, wordt in het verslag een visie voor de interne markt van de 21ste eeuw uiteengezet en wordt aangegeven welke richting moet worden ingeslagen om deze markt beter te laten functioneren in het belang van:
* de burgers en de consumenten: er kan nog meer worden gedaan om het vertrouwen in de kwaliteit van producten en diensten te verbeteren en om de voordelen van de interne markt door te geven aan de consumenten;

* een geïntegreerde economie: de verspreiding van de euro, de totstandbrenging van een interne Europese arbeidsmarkt en de integratie van netwerkindustrieën zal bijdragen tot de verdere integratie van de EU-economie, waardoor individuen en bedrijven gemakkelijker kunnen deelnemen aan grensoverschrijdende activiteiten;

* een kenniseconomie: het wordt steeds belangrijker dat de interne markt zorgt voor een betere werking van de markten voor kennis- en technologie-intensieve goederen en diensten en innovatie op een hoger niveau tilt;

* een Europa met goede regelgeving: het opheffen van hinderpalen ging hand in hand met het opstellen van nieuwe regels. De voordelen van de interne markt zullen beperkt blijven als de regels niet correct worden toegepast en als de toegekende rechten niet voldoende worden gehandhaafd en geen aanleiding geven tot schadeloosstelling;

* een duurzaam Europa: voldoende rekening houden met de sociale en milieuaspecten van de interne markt is van cruciaal belang om het vertrouwen van het brede publiek te winnen; bovendien gaat het op beide gebieden om investeringen in de toekomstige levenskwaliteit van Europa.

De Commissie stelt voor dat de interne markt niet langer zou focussen op het opheffen van hinderpalen voor grensoverschrijdende handel, zoals van in het begin het geval is geweest, maar op het garanderen van een betere werking van de markt, waar zowel burgers als bedrijven baat bij hebben. Daarom worden in het verslag nieuwe pistes bestudeerd om de markt:

* meer effectgestuurd en resultaatgericht te maken: wanneer markten de verwachte voordelen niet opleveren, moet de EU ingrijpen op punten die een zo groot mogelijk effect sorteren. De EU moet beter anticiperen op structurele veranderingen en de gevolgen daarvan beter inschatten;

* doeltreffender te maken: er moet gebruik worden gemaakt van een meer diverse en flexibele mix aan instrumenten, waarbij het juiste evenwicht moet worden gezocht tussen harmonisering en wederzijdse erkenning van regels enerzijds, en andere instrumenten zoals zelf- en coregulering anderzijds;

* meer gedecentraliseerd en netwerkgebaseerd te maken: de Unie alleen kan geen doeltreffende interne markt tot stand brengen. We moeten opnieuw bezien hoe we in de lidstaten het gevoel kunnen versterken dat ze mede-eigenaar zijn van de interne markt en hoe we de samenwerking tussen het nationale en het EU-niveau kunnen verbeteren;

* beter te laten inspelen op de mondiale context: een goed functionerende interne markt is van essentieel belang om de globalisering te sturen in het voordeel van Europa en de baten ervan te benutten, en om de Europese bedrijven in staat te stellen te concurreren op de mondiale markt;

* toegankelijker te maken en beter te laten communiceren: met betrekking tot de communicatie rond de interne markt en de bekendmaking van de kansen die hij biedt, is er nog een ruime marge voor verbetering, bijvoorbeeld via mechanismen voor het oplossen van praktische problemen, zoals SOLVIT.

Dit tussentijds verslag is de eerste stap van het initiatief dat de Commissie in haar Agenda voor de burger van mei 2006 heeft bekendgemaakt, namelijk een grondige toetsing van de interne markt. Het zal in het najaar worden gevolgd door een definitief verslag waarin concrete voorstellen voor actie worden gedaan.