Ingezonden persbericht
Winnaars Dagbladgoud en Vakgoud 2006
In de week van 5 februari vond de publieks-verkiezing van de beste dagbladadvertentie van 2006 plaats. De advertentie voor Astma Fonds van Living the brand werd door de lezers bekroond met Dagbladgoud. Een vakjury koos voor de advertentie van Amnesty International, gemaakt door Bakker|Linssen id.
De vakjury (Marjolein Moorman van SWOCC en juryvoorzitter, Léon Bouwman van Adformatie, Marianne Bruijn van RVD/DPC, Taco Kingma van Campina Nederland, Ron Meijer van Imagine' en Matthijs Slot van TBWA\Neboko) werd ook gevraagd een voorspelling te doen over de keuze van het publiek. Daarbij moest ze kiezen uit alle 121 inzendingen. De vakjury koos hierbij voor de Spaarleeuw-advertentie van Postbank NV, gemaakt door Leukwerkt Worldwide.
Winnaar Dagbladgoud 2006
Adverteerder: Astma Fonds
Titel:Benauwd
Bureau: Living the brand
Verantw. bij bureau: Frank Wertwijn en Ton van Veen
Verantw. bij klant: Wilma Klaren, Coen Berends
Winnaar Vakgoud 2006
Adverteerder: Amnesty International
Titel:Thank you for flying CIA
Bureau: Bakker|Linssen id
Verantw. bij bureau: Maarten Bakker en Rob Linssen
Verantw. bij klant: Anneke Bosman, Lars van Troost, Garance Reus
Voorspelling vakjury 2006
Adverteerder: Postbank NV
Titel:Spaarleeuw (kleintje geboren)
Bureau: LeukWerkt Worldwide
Marjolein Moorman, juryvoorzitter: "Verrassend dat het Astma Fonds de publieksprijs heeft gewonnen. Het is een mooie, pakkende advertentie, maar het gebeurt niet vaak dat angstopwekkende bood-schappen favoriet zijn bij het publiek. Meestal scoren humor en vertedering, vandaar onze voorspel-ling voor de Postbank advertentie. Zelf kozen we de Amnesty advertentie, omdat deze advertentie naar onze mening zeer goed gebruik heeft gemaakt van de actualiteit en de kracht van het medium. De advertentie is als het ware zelf een nieuwsitem, met een treffende foto en krachtige pay off. De advertentie is nauwelijks te ontwijken en zet aan tot denken. Een zeer sterke advertentie die heel goed duidelijk maakt waar Amnesty voor staat."
In totaal hebben zo'n 50.000 mensen hun stem uitgebracht via website, telefoon en sms.
Jacqueline van den Heuvel (Hoofd Communicatie Cebuco): "Het is altijd weer spannend welke advertentie als winnaar uit de bus komt, maar meestal tekent de winnaar zich na een paar dagen al duidelijk af. Ook zie je dat een charitatieve instelling sneller de harten van het publiek kan raken, de adverteerder kan dan ook rechtstreeks op het gevoel spelen en dat scoort nu eenmaal goed. Vanuit Cebuco hebben we de hele campagne nauwgezet gevolgd met een trackingonderzoek. Binnenkort komen daarvan de resultaten beschikbaar, dan kunnen we ook zien in hoeverre Dagbladgoud leeft onder de dagbladlezers en wat de campagne gedaan heeft."
Op 7 maart ontvangen de winnaars de Dagbladgoud- en Vakgoud awards tijdens de Dagbladgoud Winnaarslunch 2006.
Ingezonden persbericht