Arriva


22 februari 2007.

Onderhoudsstaat bussen Brabant staat op zichzelf

Verscherpt toezicht en extra controles om vertrouwen reiziger te herwinnen

Hoge tijdsdruk, materieel met extra onderhoudsbehoefte en inspecties op de directe veiligheidsaspecten in plaats van de APK normen hebben geleid tot de afkeuring van de bussen in Brabant. Van de 22 gekeurde bussen is van 20 een rapportage ontvangen van het IVW. Een aantal van deze bussen vertoonden mankementen met een veiligheidsrisico, de overige zijn afgekeurd op andere APK aspecten. Alles is erop gericht geweest reizigers vanaf 1 januari te kunnen vervoeren, dit is echter van invloed geweest op de grondigheid van de inspecties. Dit betreft het directe onderhoud, maar ook de controle op het verrichte werk. Dat laatste is de verantwoordelijkheid die te allen tijde bij Arriva ligt. Van de afgekeurde bussen is een aantal inmiddels herkeurd. Van overige wordt verwacht dat ze in de komende twee weken weer kunnen worden ingezet.

Aard constateringen
In Brabant zijn bussen ingezet waarvan pas laat bekend werd dat ze nog nodig waren voor de dienstuitvoering. In de periode daarvoor is echter uitgaande van inzet tot eind december- het onderhoud beperkt tot de strikte veiligheidsaspecten. Hierdoor moest een inhaalslag gemaakt worden die niet overal goed is uitgevoerd.

De bussen zijn door het IVW aan een controle onderworpen aan de hand van de APK eisen. Daarnaast is een aantal andere aspecten gecontroleerd, zoals deuren. Het betreft bussen die 9 maanden of langer geleden APK gekeurd zijn. Dit is een beperkte steekproef waarvan de resultaten niet zonder meer kunnen worden gezien als representatief voor de gehele vloot. Toch is een aantal zaken hierdoor aan het licht gekomen, waardoor wij tot de conclusie zijn gekomen dat de eisen die we aan de inspecties stellen moeten en zullen worden aangescherpt. Van 20 bussen zijn rapportages ontvangen.

Het onderhoudsbedrijf heeft de bussen aan een veiligheidsinspectie onderworpen die enkel gericht was op remmen, sturen en banden. Hier zijn onzorgvuldigheden geconstateerd, die echter in controles waarvoor Arriva de verantwoordelijkheid neemt- aan het licht hadden moeten komen. Doordat van chauffeurs geen storingsmeldingen zijn ontvangen op bovenstaande aspecten, is geen aanleiding geweest te veronderstellen dat het werk niet goed zou zijn uitgevoerd. Hier had inspectie en controle grondiger moeten plaatsvinden.

Een deel van de bussen vertoonden mankementen die geen direct veiligheids risico mee zich meebrengen. Echter gaat het wel om zaken die zowel volgens de eisen van de RDW, als volgens de standaard van Arriva, niet op orde zijn.
Daarbij valt te denken aan verschillen in remkracht en leidingwerk. Voorts is in enkele gevallen de deurbeveiliging niet op orde.

Overigens is in tegenstelling tot eerdere berichtgeving bij geen enkele bus een gebrek aan de banden geconstateerd.

Vervolg in Brabant
Gezien de samenwerking, omstandigheden en de gezamenlijke conclusies, heeft Arriva nog steeds vertrouwen in het gekozen onderhoudsbedrijf. Beide partijen hebben lering getrokken uit de situatie en voor de toekomst scherpere controles in de werkprocessen opgenomen.

De eerste afgekeurde bussen zijn inmiddels opnieuw APK gekeurd en worden weer ingezet. De overige bussen zullen in de komende weken de keuring ondergaan.
In 2007, zolang worden deze bussen nog ingezet, is het aantal inspecties opgeschroefd: de bussen krijgen een extra APK keuring en twee extra grondige veiligheidsinspectie. Op gebied van controle wordt extra mankracht ingezet.
Eind 2007 worden de bussen vervangen door een geheel nieuw wagenpark, dat voldoet aan de EEV normen. Oorspronkelijk was het de bedoeling Euro4 bussen te leveren waardoor de bussen in juli 2007 geleverd zouden kunnen worden. Op uitdrukkelijk verzoek van de provincie werd in januari besloten EEV bussen aan te schaffen, waarvan de levertijd naar verwachting niet eerder dan eind van het jaar is. Uiteraard worden alle inspanningen verricht om dit proces nog te versnellen.

In Brabant hebben medewerkers zich de afgelopen tijd enorm ingezet om de dienstregeling goed te laten verlopen. Er is extra veel en hard gewerkt om het tekort aan voorbereidingstijd op te heffen. Zonder deze grote betrokkenheid en inzet van medewerkers had niet een dergelijke prestatie geleverd kunnen worden.

Vervolg overige Arriva bussen
De situatie in Brabant lijkt op zich te staan: bussen die extra onderhoud vergen in combinatie met de zeer korte voorbereidingstijd leidt tot een buitengewone situatie.

Toch heeft de analyse niet geleid tot het intrekken van de eerder deze week aangekondigde APK keuringen op een groot gedeelte van de vloot. Deze maatregel is gericht op het wegnemen van twijfel bij de reiziger over de veiligheid van het materieel.

In enkele gebieden is al extra capaciteit besproken bij de RDW. Met volle energie zullen we de komende weken met alle betrokkenen de problematiek verder te lijf. Voor het totaal wordt bezien hoeveel tijd de keuringen in beslag gaan nemen.