Arriva
22 februari 2007.
Onderhoudsstaat bussen Brabant staat op zichzelf
Verscherpt toezicht en extra controles om vertrouwen reiziger te
herwinnen
Hoge tijdsdruk, materieel met extra onderhoudsbehoefte en inspecties
op de directe veiligheidsaspecten in plaats van de APK normen hebben
geleid tot de afkeuring van de bussen in Brabant. Van de 22 gekeurde
bussen is van 20 een rapportage ontvangen van het IVW. Een aantal van
deze bussen vertoonden mankementen met een veiligheidsrisico, de
overige zijn afgekeurd op andere APK aspecten. Alles is erop gericht
geweest reizigers vanaf 1 januari te kunnen vervoeren, dit is echter
van invloed geweest op de grondigheid van de inspecties. Dit betreft
het directe onderhoud, maar ook de controle op het verrichte werk. Dat
laatste is de verantwoordelijkheid die te allen tijde bij Arriva ligt.
Van de afgekeurde bussen is een aantal inmiddels herkeurd. Van overige
wordt verwacht dat ze in de komende twee weken weer kunnen worden
ingezet.
Aard constateringen
In Brabant zijn bussen ingezet waarvan pas laat bekend werd dat ze nog
nodig waren voor de dienstuitvoering. In de periode daarvoor is echter
uitgaande van inzet tot eind december- het onderhoud beperkt tot de
strikte veiligheidsaspecten. Hierdoor moest een inhaalslag gemaakt
worden die niet overal goed is uitgevoerd.
De bussen zijn door het IVW aan een controle onderworpen aan de hand
van de APK eisen. Daarnaast is een aantal andere aspecten
gecontroleerd, zoals deuren. Het betreft bussen die 9 maanden of
langer geleden APK gekeurd zijn. Dit is een beperkte steekproef
waarvan de resultaten niet zonder meer kunnen worden gezien als
representatief voor de gehele vloot. Toch is een aantal zaken hierdoor
aan het licht gekomen, waardoor wij tot de conclusie zijn gekomen dat
de eisen die we aan de inspecties stellen moeten en zullen worden
aangescherpt. Van 20 bussen zijn rapportages ontvangen.
Het onderhoudsbedrijf heeft de bussen aan een veiligheidsinspectie
onderworpen die enkel gericht was op remmen, sturen en banden. Hier
zijn onzorgvuldigheden geconstateerd, die echter in controles waarvoor
Arriva de verantwoordelijkheid neemt- aan het licht hadden moeten
komen. Doordat van chauffeurs geen storingsmeldingen zijn ontvangen op
bovenstaande aspecten, is geen aanleiding geweest te veronderstellen
dat het werk niet goed zou zijn uitgevoerd. Hier had inspectie en
controle grondiger moeten plaatsvinden.
Een deel van de bussen vertoonden mankementen die geen direct
veiligheids risico mee zich meebrengen. Echter gaat het wel om zaken
die zowel volgens de eisen van de RDW, als volgens de standaard van
Arriva, niet op orde zijn.
Daarbij valt te denken aan verschillen in remkracht en leidingwerk.
Voorts is in enkele gevallen de deurbeveiliging niet op orde.
Overigens is in tegenstelling tot eerdere berichtgeving bij geen
enkele bus een gebrek aan de banden geconstateerd.
Vervolg in Brabant
Gezien de samenwerking, omstandigheden en de gezamenlijke conclusies,
heeft Arriva nog steeds vertrouwen in het gekozen onderhoudsbedrijf.
Beide partijen hebben lering getrokken uit de situatie en voor de
toekomst scherpere controles in de werkprocessen opgenomen.
De eerste afgekeurde bussen zijn inmiddels opnieuw APK gekeurd en
worden weer ingezet. De overige bussen zullen in de komende weken de
keuring ondergaan.
In 2007, zolang worden deze bussen nog ingezet, is het aantal
inspecties opgeschroefd: de bussen krijgen een extra APK keuring en
twee extra grondige veiligheidsinspectie. Op gebied van controle wordt
extra mankracht ingezet.
Eind 2007 worden de bussen vervangen door een geheel nieuw wagenpark,
dat voldoet aan de EEV normen. Oorspronkelijk was het de bedoeling
Euro4 bussen te leveren waardoor de bussen in juli 2007 geleverd
zouden kunnen worden. Op uitdrukkelijk verzoek van de provincie werd
in januari besloten EEV bussen aan te schaffen, waarvan de levertijd
naar verwachting niet eerder dan eind van het jaar is. Uiteraard
worden alle inspanningen verricht om dit proces nog te versnellen.
In Brabant hebben medewerkers zich de afgelopen tijd enorm ingezet om
de dienstregeling goed te laten verlopen. Er is extra veel en hard
gewerkt om het tekort aan voorbereidingstijd op te heffen. Zonder deze
grote betrokkenheid en inzet van medewerkers had niet een dergelijke
prestatie geleverd kunnen worden.
Vervolg overige Arriva bussen
De situatie in Brabant lijkt op zich te staan: bussen die extra
onderhoud vergen in combinatie met de zeer korte voorbereidingstijd
leidt tot een buitengewone situatie.
Toch heeft de analyse niet geleid tot het intrekken van de eerder deze
week aangekondigde APK keuringen op een groot gedeelte van de vloot.
Deze maatregel is gericht op het wegnemen van twijfel bij de reiziger
over de veiligheid van het materieel.
In enkele gebieden is al extra capaciteit besproken bij de RDW. Met
volle energie zullen we de komende weken met alle betrokkenen de
problematiek verder te lijf. Voor het totaal wordt bezien hoeveel tijd
de keuringen in beslag gaan nemen.