Vader zwaait van oudsher scepter over tv beleid
22.02.2007 / 12:32 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Smiths
Smiths
23 februari 2007
Vader zwaait van oudsher scepter over tv beleid
Sinds de opkomst van de televisie heeft de vader de macht over de afstandsbediening. Ook
is hij nog steeds de enige in het gezin wiens vaste plek op de bank heilig is. Dit blijkt
uit het tv- en nostalgie-onderzoek van chipsmerk Smiths. Voor het onderzoek werden 1200
Nederlanders ondervraagd die opgroeiden met tv in de jaren '50, '60, '70 en '80.
Gluren bij de buren
De vijftigplussers van nu herinneren zich nog levendig hoe ze voor het eerst bij de buren
tv gingen kijken. Hadden ze zelf een televisie dan was vader 'de heer des buizes'. Meer
dan de helft van de ondervraagden mocht namelijk nooit zelf bepalen wat er werd gekeken.
Vaders wil was wet en die wet werd door zestig procent van de vaders vanaf een vaste plek
op de bank opgelegd. De zeggenschap over de tv verandert door de jaren heen niet meer.
Vechten om het apparaatje
Twintigers en dertigers van nu hebben een heel ander gevoel van nostalgie. Zij denken met
weemoed terug aan de ruzies om de afstandsbediening. De keuzevrijheid is in deze jaren
groter dan in de jaren '50. Acht op de tien gezinnen hebben dan namelijk meerdere
televisies in huis. Voor alle generaties geldt echter dat een avondje tv-kijken met het
gezin de ultieme tv-nostalgie is, blijkt uit het onderzoek.
Swiebertje favoriet
Of er nu bij de buren of thuis naar de televisie werd gekeken: zowel in de jaren '50, '60
als '70 was Swiebertje de grote favoriet. Joop Doderer blijkt in zijn rol als Swiebertje
eveneens de favoriete acteur. Ook 'Pipo de Clown' en 'Stuif es in' scoorden heel hoog;
zij eindigden respectievelijk als tweede en derde op de ranglijst. Alleen in de jaren
tachtig kwam een andere tv-serie als beste uit de bus; de jongeren van toen keken het
liefst naar Telekids.
Smiths 50 jaar
Naar aanleiding van het vijftigjarig jubileum van Smiths, is het chipsmerk op zoek gegaan
naar de ultieme tv-nostalgie. Chips is samen met de televisie groot geworden en wordt
door Nederland als dé favoriete traktatie voor bij de buis gezien.
---------------------------------------