Heineken Holding N.V. realiseert sterke autonome nettowinstgroei van 12,6%
in 2006
Date: 21 February 2007
Location: Amsterdam, The Netherlands
Publisher: Heineken Holding N.V.
Amsterdam, 21 februari 2007 - Heineken Holding N.V. heeft vandaag een
sterke autonome nettowinstgroei van 12,6% over het gehele jaar 2006
bekendgemaakt. Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van
2005. Heineken maakte bekend dat er bij alle kerncijfers en in alle
regio's sprake is van een autonome groei. Heineken verwacht voor 2007
wederom een goed resultaat met een autonome nettowinstgroei tussen de
10% en 13%. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van
Heineken N.V.op 19 april 2007 zal worden voorgesteld om over het
boekjaar 2006 een dividend van EUR 0,60 per aandeel uit te keren. Dit
is 50% hoger dan de dividenduitkering over het boekjaar 2005. Heineken
Holding zal hetzelfde dividend uitkeren.
Kerncijfers1
2006 2005 Wijziging Autonome groei
(miljoen hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 131.9 118.6 11.2% 7.5%
Geconsolideerd biervolume 111.9 100.5 11.3% 6.9%
(miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 11,829 10,796 9.6% 7.1%
EBIT 1,832 1,283 42.7% -
EBIT (beia) 1,569 1,392 12.7% 10.7%
Nettowinst 1.211 761 59,1% -
Nettowinst (beia) 930 840 10.7% 12.6%
Nettowinst Heineken Holding N.V. 606 381 59.1% -
* Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken
Holding N.V. bedroeg in 2006 EUR 606 miljoen.
* Sterke winstgroei: De autonome groei van de nettowinst (beia)
bedroeg 12,6% en de EBIT (beia) groeide autonoom met 10,7%. De
nettowinst van Heineken N.V. steeg met 59,1%, mede als gevolg van
EUR 291 miljoen aan bijzondere baten, vergeleken met bijzondere
lasten van EUR 72 miljoen in 2005.
* Versnelde omzetgroei: : De opbrengsten namen autonoom met 7,1%
toe, vooral dankzij een hogere afzet, betere prijzen en een
verbeterde verkoopmix. Het geconsolideerde biervolume groeide met
11,3% naar 111,9 miljoen hectoliter. Van deze groei was 6,9%
autonoom en 4,4% toe te schrijven aan volumes van ondernemingen
die voor de eerste keer werden geconsolideerd.
* Versnelde groei Heineken® merk: De afzet van het merk Heineken® in
het internationale premiumsegment van de biermarkt steeg met 11,8%
naar 22,5 miljoen hectoliter. Hiermee realiseerde het merk de
sterkste groei sinds de jaren tachtig. Het merk Heineken®
vergrootte ook haar marktaandeel binnen het internationale
premiumsegment en groeide in alle regio's. De succesvolle
introductie van Heineken Premium Light® in de Verenigde Staten
voegde 680.000 hectoliter toe aan het volume.
* Voortvarende introductie innovaties: IInnovaties op het gebied van
verpakkingen en biersoorten leverden een bijdrage aan de groei van
de opbrengsten. Met name het Tapvat liet een positieve
ontwikkeling zien en verkocht 5,4 miljoen eenheden in 2006. Sinds
de introductie zijn er in totaal 62.000 David tapsystemen
geïnstalleerd.
* Afronding integratie Rusland: De integratie van de tien
brouwerijen is sneller afgerond dan gepland. De bierafzet groeide
autonoom met meer dan 10%, vooral dankzij de
portfolio-optimalisatie en de premiummerken. Het biervolume heeft
de grens van 13 miljoen hectoliter bereikt.
* Versnelde efficiëntieverbeteringen: Het Fit2Fight-programma heeft
over 2006 bruto kostenbesparingen opgeleverd van EUR 114 miljoen
voor belastingen. Het cumulatieve effect van de inflatie op de F2F
kostenbasis over de periode 2006-2008 werd bij aanvang van het
programma geschat op EUR 160 miljoen. Heineken stelt het effect
van de inflatie naar boven bij met EUR 90 miljoen, hetgeen
gecompenseerd wordt door additionele en reeds geïdentificeerde
besparingen. De bruto F2F besparingen zullen in 2008 EUR 450
miljoen bedragen, hetgeen in lijn is met de oorspronkelijke
doelstelling voor de netto kostenbesparingen.
Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het
deelnemen in Heineken N.V en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel
toezicht alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van Heineken
N.V.
Winstverwachting voor het boekjaar 2007
Heineken Holding N.V. verwacht autonome nettowinstgroei tussen de
10-13% te realiseren. Voor meer informatie over de winstverwachting
wordt verwezen naar het persbericht over 2006 van Heineken N.V.
Voorstel voor dividenduitkering
De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken
N.V. van 19 april 2007 zal worden gevraagd haar goedkeuring te
verlenen aan de uitkering van EUR 0,60 dividend per aandeel van EUR
1,60 nominaal. Dit is een verhoging van 50% ten opzichte van het
voorgaande jaar. De voorgestelde dividenduitkering komt neer op een
dividend payout ratio van 31,6% en past daarmee binnen het
voorgestelde nieuwe dividendbeleid van Heineken N.V., dat een payout
ratio van 30-35% van de nettowinst (beia) nastreeft. Aangezien er op
20 september 2006 een interim-dividend van EUR 0,16 per aandeel
betaalbaar is gesteld, zal het slotdividend EUR 0,44 per aandeel
bedragen, waarop de Nederlandse dividendbelasting van 15% wordt
ingehouden. Als de aandeelhouders van Heineken N.V. instemmen met de
voorstellen voor het dividendbeleid en de dividenduitkering, zal
Heineken Holding N.V., volgens haar statuten, hetzelfde dividend
uitkeren. Er zal een slotdividend van EUR 0.44 per gewoon aandeel van
nominaal EUR 1,60 betaalbaar worden gesteld. De aandelen Heineken
Holding N.V. zullen op 23 april 2007 ex-dividend genoteerd worden.
1 Raadpleeg de verklarende woordenlijst aan het einde van dit
persbericht voor een uitleg van de gebruikte terminologie.
Heineken N.V.