Heineken N.V.

Heineken Holding N.V. realiseert sterke autonome nettowinstgroei van 12,6% in 2006


Date: 21 February 2007
Location: Amsterdam, The Netherlands
Publisher: Heineken Holding N.V.

Amsterdam, 21 februari 2007 - Heineken Holding N.V. heeft vandaag een sterke autonome nettowinstgroei van 12,6% over het gehele jaar 2006 bekendgemaakt. Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van 2005. Heineken maakte bekend dat er bij alle kerncijfers en in alle regio's sprake is van een autonome groei. Heineken verwacht voor 2007 wederom een goed resultaat met een autonome nettowinstgroei tussen de 10% en 13%. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken N.V.op 19 april 2007 zal worden voorgesteld om over het boekjaar 2006 een dividend van EUR 0,60 per aandeel uit te keren. Dit is 50% hoger dan de dividenduitkering over het boekjaar 2005. Heineken Holding zal hetzelfde dividend uitkeren.

Kerncijfers1
2006 2005 Wijziging Autonome groei
(miljoen hl) (miljoen hl)
Groep biervolume 131.9 118.6 11.2% 7.5%
Geconsolideerd biervolume 111.9 100.5 11.3% 6.9% (miljoen EUR) (miljoen EUR)
Opbrengsten 11,829 10,796 9.6% 7.1%
EBIT 1,832 1,283 42.7% -
EBIT (beia) 1,569 1,392 12.7% 10.7%
Nettowinst 1.211 761 59,1% -
Nettowinst (beia) 930 840 10.7% 12.6%
Nettowinst Heineken Holding N.V. 606 381 59.1% -


* Het resultaat van de deelneming in Heineken N.V. van Heineken Holding N.V. bedroeg in 2006 EUR 606 miljoen.


* Sterke winstgroei: De autonome groei van de nettowinst (beia) bedroeg 12,6% en de EBIT (beia) groeide autonoom met 10,7%. De nettowinst van Heineken N.V. steeg met 59,1%, mede als gevolg van EUR 291 miljoen aan bijzondere baten, vergeleken met bijzondere lasten van EUR 72 miljoen in 2005.


* Versnelde omzetgroei: : De opbrengsten namen autonoom met 7,1% toe, vooral dankzij een hogere afzet, betere prijzen en een verbeterde verkoopmix. Het geconsolideerde biervolume groeide met 11,3% naar 111,9 miljoen hectoliter. Van deze groei was 6,9% autonoom en 4,4% toe te schrijven aan volumes van ondernemingen die voor de eerste keer werden geconsolideerd.


* Versnelde groei Heineken® merk: De afzet van het merk Heineken® in het internationale premiumsegment van de biermarkt steeg met 11,8% naar 22,5 miljoen hectoliter. Hiermee realiseerde het merk de sterkste groei sinds de jaren tachtig. Het merk Heineken® vergrootte ook haar marktaandeel binnen het internationale premiumsegment en groeide in alle regio's. De succesvolle introductie van Heineken Premium Light® in de Verenigde Staten voegde 680.000 hectoliter toe aan het volume.


* Voortvarende introductie innovaties: IInnovaties op het gebied van verpakkingen en biersoorten leverden een bijdrage aan de groei van de opbrengsten. Met name het Tapvat liet een positieve ontwikkeling zien en verkocht 5,4 miljoen eenheden in 2006. Sinds de introductie zijn er in totaal 62.000 David tapsystemen geïnstalleerd.


* Afronding integratie Rusland: De integratie van de tien brouwerijen is sneller afgerond dan gepland. De bierafzet groeide autonoom met meer dan 10%, vooral dankzij de portfolio-optimalisatie en de premiummerken. Het biervolume heeft de grens van 13 miljoen hectoliter bereikt.


* Versnelde efficiëntieverbeteringen: Het Fit2Fight-programma heeft over 2006 bruto kostenbesparingen opgeleverd van EUR 114 miljoen voor belastingen. Het cumulatieve effect van de inflatie op de F2F kostenbasis over de periode 2006-2008 werd bij aanvang van het programma geschat op EUR 160 miljoen. Heineken stelt het effect van de inflatie naar boven bij met EUR 90 miljoen, hetgeen gecompenseerd wordt door additionele en reeds geïdentificeerde besparingen. De bruto F2F besparingen zullen in 2008 EUR 450 miljoen bedragen, hetgeen in lijn is met de oorspronkelijke doelstelling voor de netto kostenbesparingen.

Heineken Holding N.V. ontplooit geen andere activiteiten dan het deelnemen in Heineken N.V en het daaraan gekoppelde bestuur dan wel toezicht alsmede het verlenen van diensten ten behoeve van Heineken N.V.

Winstverwachting voor het boekjaar 2007

Heineken Holding N.V. verwacht autonome nettowinstgroei tussen de 10-13% te realiseren. Voor meer informatie over de winstverwachting wordt verwezen naar het persbericht over 2006 van Heineken N.V.

Voorstel voor dividenduitkering

De jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders van Heineken N.V. van 19 april 2007 zal worden gevraagd haar goedkeuring te verlenen aan de uitkering van EUR 0,60 dividend per aandeel van EUR
1,60 nominaal. Dit is een verhoging van 50% ten opzichte van het voorgaande jaar. De voorgestelde dividenduitkering komt neer op een dividend payout ratio van 31,6% en past daarmee binnen het voorgestelde nieuwe dividendbeleid van Heineken N.V., dat een payout ratio van 30-35% van de nettowinst (beia) nastreeft. Aangezien er op 20 september 2006 een interim-dividend van EUR 0,16 per aandeel betaalbaar is gesteld, zal het slotdividend EUR 0,44 per aandeel bedragen, waarop de Nederlandse dividendbelasting van 15% wordt ingehouden. Als de aandeelhouders van Heineken N.V. instemmen met de voorstellen voor het dividendbeleid en de dividenduitkering, zal Heineken Holding N.V., volgens haar statuten, hetzelfde dividend uitkeren. Er zal een slotdividend van EUR 0.44 per gewoon aandeel van nominaal EUR 1,60 betaalbaar worden gesteld. De aandelen Heineken Holding N.V. zullen op 23 april 2007 ex-dividend genoteerd worden.


1 Raadpleeg de verklarende woordenlijst aan het einde van dit persbericht voor een uitleg van de gebruikte terminologie.