Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

De Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1 A Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA S GRAVENHAGE Fax (070) 333 40 33 www.szw.nl 2513AA22XA

Contactpersoon Ons kenmerk AV/IR/2007/5921 Doorkiesnummer Datum 21 februari 2007

Onderwerp Kamervraag/vragen van het lid Fritsma (PVV)

Hierbij zend ik u de antwoorden op de Kamervragen van het lid Fritsma (PVV) over voortrekken van allochtonen bij sollicitatieprocedures.

De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,

(mr. A.J. de Geus)

Bijlage: vragen en antwoorden van het lid Fritsma (PVV).

Ons kenmerk AV/IR/2007/5921

Vraag 1
Heeft u kennis genomen van het bericht "Nijmegen geeft allochtonen voorrang" ?

Antwoord
Ja.

Vraag 2
Vindt u het wenselijk dat de gemeente Nijmegen autochtonen discrimineert door allochtonen voor te trekken bij sollicitatieprocedures? Kunt u zich het onbegrip onder autochtone werklozen voorstellen, die door de gemeente Nijmegen schaamteloos worden gepasseerd bij sollicitatieprocedures?

Vraag 3
Deelt u de mening dat iedereen gelijke kansen moet hebben op de arbeidsmarkt, dat voor elke baan simpelweg de meest geschikte kandidaat moet worden aangenomen en dat de gemeente Nijmegen deze logische principes ook moet volgen?

Antwoord 2 en 3
Voorkeursbeleid is een onder bepaalde omstandigheden en voor bepaalde groepen gemaakte uitzondering op het algemene beginsel van gelijke behandeling van gelijke personen. De groepen waarvoor deze uitzondering gemaakt mag worden zijn vrouwen, allochtonen en gehandicapten of chronisch zieken. Het gaat niet om voortrekken. Alleen bij gelijke geschiktheid mag de voorkeur worden gegeven aan een bepaalde sollicitant. Voorkeursbeleid op het terrein van arbeid is het beleid van een werkgever om bij aanstelling, promotie of op andere terreinen van de arbeid, onder bepaalde voorwaarden de voorkeur te geven aan leden van één van deze groepen, met als doel het inhalen van een aantoonbare achterstandssituatie van desbetreffende groep in de onderneming of instelling. Als er bijvoorbeeld aanmerkelijk meer mannen dan vrouwen werkzaam zijn in een bepaalde functiesoort op een bepaald functieniveau, dan kan geconcludeerd worden dat er sprake is van een achterstandssituatie in de onderneming. In een dergelijk geval mag de werkgever kiezen voor het hanteren van voorkeursbeleid.

Ook wanneer een werkgever voorkeursbehandeling toepast zal iedere sollicitant beoordeeld moeten worden op de eigen kwaliteiten. Voorkeursbehandeling mag kwalitatief geschikte personen nooit van functies uitsluiten. Voorkeursbehandeling van allochtonen bij voldoende geschiktheid en het uitsluitend selecteren onder allochtonen is daarom niet toegestaan. Wel toegestaan is allochtonen in het bijzonder uitnodigen te solliciteren en allochtonen de voorkeur geven bij gelijke geschiktheid. Er moet dan wel vastgesteld worden of bij een bepaalde werkgever of in een bepaalde functie aanmerkelijk meer autochtonen dan allochtonen werkzaam zijn. Voor een uitgebreid antwoord over de vraag wat onder voorkeursbehandeling verstaan moet worden en wat de achtergrond is geweest bij de opname van de mogelijkheid
---

Ons kenmerk AV/IR/2007/5921

van voorkeursbehandeling in de wetgeving verwijs ik u naar de Nota Voorkeursbehandeling (Kamerstuk 2004-2005, 28770, nr. 11, Tweede Kamer).

Vraag 4
Deelt u ook de mening dat allochtonen zelf verantwoordelijk zijn voor hun slagen op de arbeidsmarkt (bijvoorbeeld door een opleiding af te maken), en dat politiek correcte "positieve discriminatie" oneerlijk, achterhaald en ineffectief is?

Vraag 5
Vindt u het wenselijk dat door dit soort absurde maatregelen bij allochtonen een verwachtingspatroon wordt gevormd dat er méér voor hun wordt gedaan c.q. moet worden gedaan dan voor andere burgers, en dat dit het nemen van eigen initiatieven en eigen verantwoordelijkheden niet bevordert?

Antwoord 4 en 5
Vanuit de visie dat werk één van de meest krachtige stimulansen is voor de integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving is het belangrijk de mogelijkheid tot een voorkeursbehandeling bij arbeid te handhaven, met dien verstande dat autochtonen niet bij voorbaat worden uitgesloten en dat men zelf verantwoordelijk is voor het slagen op de arbeidsmarkt door bijvoorbeeld een opleiding af te maken. Uit het onderzoek "Gelijke behandeling in bedrijf" (Kamerstuk 2005-2006, 30347, nr. 1, Tweede Kamer) blijkt dat voorkeursbehandeling een positief effect kan hebben op de arbeidsmarktsituatie van vrouwen, etnische minderheden en personen met een handicap of chronische ziekte. Voorkeursbeleid is een tijdelijk instrument dat alleen mag worden toegepast wanneer sprake is van een feitelijke achterstandssituatie en slechts tot moment waarop concrete achterstandssituatie is opgeheven.

Vraag 6
Bent u, gelet op bovenstaande, bereid om de gemeente Nijmegen ertoe te bewegen dit rare, en voor autochtonen kwetsende, plan terug te draaien? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 6
De gemeente Nijmegen heeft nog geen definitief plan opgesteld en is voornemens het concept eerst voor te leggen aan de Commissie Gelijke Behandeling. Het is bovendien niet aan mij om dergelijke plannen te beoordelen.


---