Gemeente Langedijk
21 February 2007
Inwoners geven Langedijk een mager rapportcijfer
Er valt nog veel te verbeteren aan de relatie inwoners/gemeente. Die
conclusie kan worden getrokken uit het onderzoek de Staat van de
gemeente, waaraan Langedijk in het najaar van 2006 deelnam. In
nagenoeg alle categorieën duikt onze gemeente onder het gemiddelde van
de 21 deelnemende gemeenten in de inwonersklasse van 25.000 tot 50.000
inwoners. Het gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als
klant', `burger als belastingbetaler' of `burger als wijkbewoner' nog
een (magere) voldoende. In de rubrieken `burger als onderdaan' en
`burger als partner' daalt de waardering tot halverwege de 5. De
rubriek `burger als kiezer' scoort het laagst (5.1). Dat laatste houdt
in dat de bevolking geen hoog verwachtingspatroon van bestuur en
politiek heeft. Vooral het waarmaken van beloftes van b en w en het
oordeel van burger over de vertegenwoordiging door de gemeenteraad
scoort laag.
Het gemeentebestuur koos vorig jaar bewust voor deelname aan de Staat
van de gemeente. Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te
weten hoe de bevolking de gemeente en de gemeentelijke organisatie
ervaart. In het najaar hebben 1.200 willekeurig gekozen inwoners een
brief gekregen met een vragenlijst. Ruim 43 procent van de
geadresseerden heeft de enquête teruggestuurd. Met de respons scoorde
de gemeente wel hoog. De hoogste respons van allemaal. Behalve
formulieren per post werden ook vragenlijsten verstrekt aan bezoekers
van het gemeentehuis. Deze vragen gingen vooral in op de
dienstverlening bij de gemeentelijke loketten. Precies dezelfde
werkwijze werd door het onderzoeksbureau gehanteerd bij de twintig
andere gemeenten. Daarmee ontstond prachtig referentiebeeld. De
enquête was opgesplitst in zes specifieke onderdelen. Voor elk
onderdeel moesten meerdere vragen worden beantwoord. Het gemiddelde
van deze cijfers vormde het eindoordeel per rubriek.
In rubriek `burger als klant' krijgen de openingstijden van het
gemeentehuis een 5,7. Daarmee verkeert de gemeente de onderste
regionen van ons land. Aanzienlijk beter gaat het met de waardering
voor de ambtelijke medewerkers en het bezoeken van het gemeentehuis.
Over de wachttijden voor het loket bijvoorbeeld. Met het cijfer 7,1
bevindt onze gemeente zich exact op het gemiddelde van de onderzochte
gemeenten. Ook de vriendelijkheid (7,8), deskundigheid (7,6) en
duidelijkheid (7,6) van de ambtenaar bevalt de inwoners van Langedijk.
Onze gemeente scoort ook een voldoende in de rubriek `de burger als
belastingbetaler'. Daaruit valt de conclusie te trekken dat de
geënquêteerden de indruk hebben dat Langedijk de zaken financieel goed
op orde heeft.
In de Staat van de gemeente is ook onderzoek gedaan naar `de burger
als wijkbewoner'. In dit onderdeel van het onderzoek gaat het met
name over tevredenheid van de inwoners over voorzieningen in de wijk.
Ook zaken als openbaar groen, afvalinzameling, parkeermogelijkheden en
verkeersveiligheid komen daarin aan de orde. De bevolking van
Langedijk kent de gemeente op dit onderdeel het rapportcijfer 6,5 toe.
Dat staat gelijk aan het gemiddelde van de onderzochte gemeenten. In
het deelonderzoek `de burger als onderdaan' werd vooral gepeild hoe de
burger de kwaliteit van orde en gezag ervaart. Het is een taak voor de
gemeente om in deze primaire behoefte te voorzien. Is de burger
bijvoorbeeld tevreden over de regels, de veiligheid en de handhaving
daarvan. Functioneren politie en brandweer naar behoren? Hoe presteert
de gemeente op dat gebied. De enquêteerden twijfelen of Langedijk op
dit gebied een voldoende verdient. De score blijft hangen op 5,6.
De score neemt af bij de deelonderzoeken `de burger als partner' en
`de burger als kiezer'. Hierin staat het streven van de gemeente om
samen met inwoners, instellingen en bedrijven vorm te geven aan de
inrichting van de samenleving centraal. En hoe wordt die samenwerking
ervaren? Dit is onderzocht bij `de burger als partner'. Geconcludeerd
kan worden dat de inwoners dit een verbeterpunt vinden. Met het
rapportcijfer 5,4 scoort Langedijk ruim onder het gemiddelde van de
onderzochte gemeenten. Ook bij het onderdeel `de burger als kiezer'
eindigt Langedijk met het cijfer 5,1 in de onderste regionen. Het
onderzoek richtte zich bij dit onderdeel vooral op de invloed van de
kiezer op het gemeentebestuur. Wordt de burger wel serieus genomen.
Weerspiegelt de toekomstvisie van raad en college de wens van de
bevolking en worden de beloften uit de verkiezingstijd waargemaakt?
Het onderzoeksrapport is vorige week `vers van de pers' op de bureaus
van burgemeester en wethouders neergedaald. De komende tijd gaat het
college zich verdiepen in de uitkomsten van het rapport. Ongetwijfeld
komt het college met initiatieven die de relatie met de bevolking
moeten verbeteren. In `Langedijk informeert' houden wij u de komende
tijd op de hoogte van ontwikkelingen naar aanleiding van dit
onderzoek.