Gemeente Langedijk


21 February 2007

Inwoners geven Langedijk een mager rapportcijfer

Er valt nog veel te verbeteren aan de relatie inwoners/gemeente. Die conclusie kan worden getrokken uit het onderzoek de Staat van de gemeente, waaraan Langedijk in het najaar van 2006 deelnam. In nagenoeg alle categorieën duikt onze gemeente onder het gemiddelde van de 21 deelnemende gemeenten in de inwonersklasse van 25.000 tot 50.000 inwoners. Het gemeentelijk imago scoort in de rubrieken `burger als klant', `burger als belastingbetaler' of `burger als wijkbewoner' nog een (magere) voldoende. In de rubrieken `burger als onderdaan' en `burger als partner' daalt de waardering tot halverwege de 5. De rubriek `burger als kiezer' scoort het laagst (5.1). Dat laatste houdt in dat de bevolking geen hoog verwachtingspatroon van bestuur en politiek heeft. Vooral het waarmaken van beloftes van b en w en het oordeel van burger over de vertegenwoordiging door de gemeenteraad scoort laag.

Het gemeentebestuur koos vorig jaar bewust voor deelname aan de Staat van de gemeente. Burgemeester en wethouders vinden het belangrijk te weten hoe de bevolking de gemeente en de gemeentelijke organisatie ervaart. In het najaar hebben 1.200 willekeurig gekozen inwoners een brief gekregen met een vragenlijst. Ruim 43 procent van de geadresseerden heeft de enquête teruggestuurd. Met de respons scoorde de gemeente wel hoog. De hoogste respons van allemaal. Behalve formulieren per post werden ook vragenlijsten verstrekt aan bezoekers van het gemeentehuis. Deze vragen gingen vooral in op de dienstverlening bij de gemeentelijke loketten. Precies dezelfde werkwijze werd door het onderzoeksbureau gehanteerd bij de twintig andere gemeenten. Daarmee ontstond prachtig referentiebeeld. De enquête was opgesplitst in zes specifieke onderdelen. Voor elk onderdeel moesten meerdere vragen worden beantwoord. Het gemiddelde van deze cijfers vormde het eindoordeel per rubriek.

In rubriek `burger als klant' krijgen de openingstijden van het gemeentehuis een 5,7. Daarmee verkeert de gemeente de onderste regionen van ons land. Aanzienlijk beter gaat het met de waardering voor de ambtelijke medewerkers en het bezoeken van het gemeentehuis. Over de wachttijden voor het loket bijvoorbeeld. Met het cijfer 7,1 bevindt onze gemeente zich exact op het gemiddelde van de onderzochte gemeenten. Ook de vriendelijkheid (7,8), deskundigheid (7,6) en duidelijkheid (7,6) van de ambtenaar bevalt de inwoners van Langedijk. Onze gemeente scoort ook een voldoende in de rubriek `de burger als belastingbetaler'. Daaruit valt de conclusie te trekken dat de geënquêteerden de indruk hebben dat Langedijk de zaken financieel goed op orde heeft.

In de Staat van de gemeente is ook onderzoek gedaan naar `de burger als wijkbewoner'. In dit onderdeel van het onderzoek gaat het met name over tevredenheid van de inwoners over voorzieningen in de wijk. Ook zaken als openbaar groen, afvalinzameling, parkeermogelijkheden en verkeersveiligheid komen daarin aan de orde. De bevolking van Langedijk kent de gemeente op dit onderdeel het rapportcijfer 6,5 toe. Dat staat gelijk aan het gemiddelde van de onderzochte gemeenten. In het deelonderzoek `de burger als onderdaan' werd vooral gepeild hoe de burger de kwaliteit van orde en gezag ervaart. Het is een taak voor de gemeente om in deze primaire behoefte te voorzien. Is de burger bijvoorbeeld tevreden over de regels, de veiligheid en de handhaving daarvan. Functioneren politie en brandweer naar behoren? Hoe presteert de gemeente op dat gebied. De enquêteerden twijfelen of Langedijk op dit gebied een voldoende verdient. De score blijft hangen op 5,6.

De score neemt af bij de deelonderzoeken `de burger als partner' en `de burger als kiezer'. Hierin staat het streven van de gemeente om samen met inwoners, instellingen en bedrijven vorm te geven aan de inrichting van de samenleving centraal. En hoe wordt die samenwerking ervaren? Dit is onderzocht bij `de burger als partner'. Geconcludeerd kan worden dat de inwoners dit een verbeterpunt vinden. Met het rapportcijfer 5,4 scoort Langedijk ruim onder het gemiddelde van de onderzochte gemeenten. Ook bij het onderdeel `de burger als kiezer' eindigt Langedijk met het cijfer 5,1 in de onderste regionen. Het onderzoek richtte zich bij dit onderdeel vooral op de invloed van de kiezer op het gemeentebestuur. Wordt de burger wel serieus genomen. Weerspiegelt de toekomstvisie van raad en college de wens van de bevolking en worden de beloften uit de verkiezingstijd waargemaakt?

Het onderzoeksrapport is vorige week `vers van de pers' op de bureaus van burgemeester en wethouders neergedaald. De komende tijd gaat het college zich verdiepen in de uitkomsten van het rapport. Ongetwijfeld komt het college met initiatieven die de relatie met de bevolking moeten verbeteren. In `Langedijk informeert' houden wij u de komende tijd op de hoogte van ontwikkelingen naar aanleiding van dit onderzoek.