KNMG

PERSBERICHT

Utrecht, 20 februari 2007

Openheid versterkt rechten patiënt

Het veilig melden van incidenten in zorginstellingen kan bijdragen aan een grotere openheid over medische missers richting patiënten en hun naasten. Dit stellen de KNMG en de NPCF in een reactie op de uitzending van EenVandaag van zaterdag jl. waarin gesteld werd dat het nieuwe meldsysteem tot aantasting van patiëntenrechten zou leiden.

Systemen om incidenten te melden zijn iets heel anders dan procedures tegen hulpverleners die fouten hebben gemaakt. Er is juist een scheiding tussen deze twee aangebracht om meer incidenten gemeld te krijgen, iets waar iedereen bij gebaat is. Het melden van incidenten - en hier lering uit trekken - is de basis van het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hulpverleners dienen vanaf 2008 alles te melden wat anders is gegaan dan de bedoeling is. Hierbij gaat het er niet om of de hulpverlener wel of niet verantwoord heeft gehandeld. Daarvoor bestaan andere procedures die de rechten van de patiënt wel degelijk waarborgen.

Voor een patiënt die te maken krijgt met een medische fout (zorgtechnisch, organisatorisch of op het vlak van communicatie/bejegening) zijn er verschillende klachtmogelijkheden. Dit zijn stappen die mensen overigens niet graag zetten. Ervaring leert dat mensen zich vaak beter geholpen voelen als naar hen wordt geluisterd, excuses worden gemaakt en maatregelen worden getroffen om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen. Daarvoor is openheid nodig. Het is juist die openheid waaraan het jarenlang heeft ontbroken. Daarom is het een goed teken dat er sterke aanwijzingen zijn dat meer openheid rond het melden van incidenten ook leidt tot een grotere openheid richting de patiënt en zijn naasten. Dat is precies de reden waarom de NPCF en de KNMG de gedragscode over Veilig melden hebben ondertekend.