Provincie Drenthe

Drenten kunnen meepraten over ontwikkeling - Reiziger centraal in nieuw verkeers- en vervoersbeleid
20 Feb 2007

Het college stelt de reiziger centraal in het nieuwe Provinciale Verkeers- en Vervoersbeleid Drenthe (PVVP). De
van-deur-tot-deur-benadering in het voorgestelde beleid is nieuw en plaatst de provincie in een veel groter en dynamisch netwerk. In dit netwerk liggen mogelijkheden voor burgers en het Drents bedrijfsleven voor verdere ontplooiing.
Het plan dat vandaag in concept is vastgesteld moet de Drentse burger faciliteren, vindt VVD-gedeputeerde Sipke Swierstra. `Het maakt de Drentse inwoner niet uit wie wegbeheerder is. Drenten willen erop kunnen vertrouwen dat je veilig en snel kunt verplaatsen naar werk, vereniging of naar de stad. Mobiliteit is een zorg van de hele samenleving,' zegt de verkeers- en vervoersgedeputeerde. Om de daad bij het woord te voegen kan iedereen in Drenthe zijn of haar zegje doen over het verkeers- en vervoersbeleid in Drenthe via de site www.reuring.nl

Vraag is leidend
Naast de gebruikelijke en wettelijke inspraak kunnen Drenten reageren op het beleid in het PVVP dat vandaag door het college in concept is vastgesteld. Hoewel reuring.nl geen officieel inspraakmiddel is ontvangt de provincie onder meer via dit medium graag reacties uit de Drentse samenleving die het beleid kunnen verbeteren. Ook in het beleid voor de komende 10 jaren moet de vraag van de Drentse burger doorklinken, vindt Swierstra. Hij wijst daarbij op de benadering in het openbaar vervoer in de regio. Dit heeft inmiddels geleid tot een stijging van ongeveer 15 procent van het aantal reizigers in Drenthe. Het definitieve PVVP wordt naar verwachting na een inspraakronde deze zomer door de nieuwe Drentse staten vastgesteld.

Rol van mobiliteit
In navolging van het Provinciaal Omgevingsplan (POP) legt de provincie ook in het PVVP vast dat mobiliteit een katalysator is voor ruimtelijke, economische ontwikkelingen en sociale cohesie. Het college is van mening dat de auto in Drenthe de primaire vervoerswijze blijft, maar ziet ook kansen in de ketenbenadering. Met name in de stedelijke gebieden kan een combinatie van fiets, auto en/of openbaar vervoer zinvol zijn. De VVD-bestuurder wijst naar de ontwikkelingen in de Regio Groningen-Assen waarin fiets en hoogwaardig openbaar vervoer nadrukkelijk een rol spelen in de mobiliteit. Verder heeft het PVVP oog voor ontsluiting van het platteland. Ook hierover zijn voor de periode 2006-2008 afspraken met de betreffende gemeenten gemaakt.

De zes thema's van mobiliteit
Het PVVP heeft naast ruimtelijk-economische ontwikkeling, bereikbaarheid en veiligheid nog drie centrale thema's: samenwerking, leefomgeving en innovatie. `Het gaat om een kader voor de komende 10 jaren', aldus Sipke Swierstra, dat moet flexibel zijn en gericht op de toekomst.'
De provincie ziet toekomst in dynamische informatievoorziening, maar wil ook rekening houden met innovatieve voertuigtechnologie.

Ook leefbaarheid is van belang voor Drenthe. Niet alleen in de steden, maar ook de landschappen zijn van grote waarde, oordeelt het college. Het vervoersbeleid moet daarom niet alleen gewenste ontwikkelingen ondersteunen, maar ook negatieve gevolgen tegengaan. In het PVVP is aandacht voor samenwerking met Drentse partijen om te werken aan een optimale veilige bereikbaarheid. Afspraken zoals de convenanten Stedelijke Bereikbaarheid ziet Swierstra als dé manier om daaraan te werken. Swierstra: `Niet alleen op lokaal en regionaal niveau moeten we mobiel zijn. We moeten ook goed aansluiten op het landelijke en het internationale netwerk'.