*
Maak instrument voor bestuur bij keuze rechtsvorm
Persbericht | 19-02-2007
Het gebruik van privaatrechtelijke rechtsvormen door provincies, gemeenten en waterschappen is gemeengoed geworden. Er moet een "handleiding" komen voor het goedkeuringsbeleid van Rijk of provincie voor het gebruik van privaatrechtelijke rechtsvormen door decentrale overheden.
Dit staat in het rapport `Privaatrechtelijke taakbehartiging door decentrale overheden; het gebruik van privaatrechtelijke rechtspersonen door provincies, gemeenten en waterschappen' dat vandaag door de ministers Hirsch Ballin van Justitie en Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Het rapport is opgesteld door een werkgroep onder leiding van de heer Van Gils, gemeentesecretaris van Rotterdam. Er is onderzoek gedaan naar aard en omvang van privaatrechtelijke taakbehartiging door decentrale overheden omdat praktijk en regelgeving niet meer op elkaar aansluiten.
Zo is in de afgelopen decennia het gebruik van privaatrechtelijke rechtsvormen door provincies, gemeenten en waterschappen toegenomen. Het bestuur van decentrale overheden kiest bij de uitvoering van hun taken relatief vaak voor deze manier van werken omdat de praktijk divers is en om maatwerk vraagt. Ze kunnen er slagvaardig en professioneel mee optreden. Vooral in de economische sector ligt deelname aan een naamloze of besloten vennootschap voor de hand vanwege de soms grote financiële en economische belangen die op het spel staan. Ook de figuur van een stichting is populair bij besturen van provincies en gemeenten.
Gebruik van privaatrechtelijke rechtsvormen heeft nauwelijks tot grote problemen geleid, aldus de werkgroep. Bovendien keurden het Rijk dan wel de provincie jarenlang vrijwel alle verzoeken van lagere overheden voor het oprichten van een stichting of vennootschap goed. Daardoor konden deze rechtsvormen zich als volwaardig alternatief ontwikkelen naast de publiekrechtelijke middelen.
Gemeenten die steeds meer op hun verantwoordelijkheden worden aangesproken en vanwege decentralisatie taken en bevoegdheden erbij krijgen, vinden dat de privaatrechtelijke rechtsvorm voldoende aansluit bij de eisen die gesteld worden aan behoorlijk bestuur en rechtsgelijkheid.
Er is behoefte aan ondersteuning van decentrale overheden bij de keuze voor de publieke of de private weg. Het toezicht van het Rijk en de provincies kan wellicht op termijn worden afgeschaft.
Het rapport van de werkgroep maakt deel uit van het programma Bruikbare rechtsorde dat streeft naar vermindering van regeldruk. Dit programma biedt meer ruimte voor diversiteit en eigen verantwoordelijkheid van mensen en instellingen door regels bestendiger te maken en beter te laten aansluiten op de praktijk. Het gaat dan om onnodige belasting door regels of onnodige belemmeringen door regels voor het maatschappelijke verkeer.