Gemeente Lisse

Onderzoek Dienstverlening Gemeente Lisse

Voor de gemeente Lisse is de kwaliteit van de dienstverlening aan burgers en ondernemers van groot belang. De gemeente investeert in projecten ter verbetering van de dienstverlening en wil dan ook graag nagaan of deze inspanningen tot resultaat leiden. Aan O+S, de Dienst Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam, is gevraagd een onderzoek te doen naar de oordelen van burgers over verschillende aspecten van de dienstverlening. De bedoeling is om dit onderzoek in de toekomst te herhalen om de ontwikkeling van de dienstverlening te kunnen volgen en het effect van verbeterende maatregelen te kunnen meten.

Eind 2006 heeft O+S een nulmeting van de dienstverlening van de gemeente Lisse uitgevoerd. De dienstverlening aan de balie, de schriftelijk dienstverlening, de telefonische dienstverlening en de dienstverlening aan ondernemers en verenigingen werden onderzocht en er werden burgers ondervraagd over een aantal aspecten van de woonomgeving. Tevens werd er een spiegelonderzoek uitgevoerd onder medewerkers, waarin de mening van de burgers vergeleken werd met die van de medewerkers zelf.

In bijgevoegd rapport worden de resultaten van dit onderzoek beschreven. Hoofdstuk 1 bevat de resultaten van het onderzoek onder burgers naar hun mening over de gemeente. In hoofdstuk 2 komt de dienstverlening aan de balie aan de orde, in hoofdstuk 3 de telefonische dienstverlening en hoofdstuk 4 bevat de resultaten van het onderzoek naar de schriftelijke dienstverlening. In hoofdstuk 5 worden de resultaten van het onderzoek onder ondernemers en verenigingen besproken en hoofdstuk 6 bevat de resultaten van het spiegelonderzoek.

Te downloaden:

* dienstverlening gemeente Lisse.doc (983 KB)