Gemeente Den Haag

Boren tweede tunnelbuis Hubertustunnel van start

De-Boora, de tunnelboormachine voor de Hubertustunnel, is maandag 12 februari opnieuw onder de grond gedoken. In de eerste week zijn er 23 ringen gebouwd, 46 meter tunnel. Met vier boorploegen wordt er 24 uur per dag, 7 dagen per week gewerkt aan de tweede tunnelbuis. Naar verwachting is de tweede tunnelbuis begin juni 2007 klaar is. In totaal worden er 750 tunnelringen gebouwd.

Boren in stedelijk gebied
Het boren van de eerste tunnelbuis verliep zeer voorspoedig. In amper 4 maanden werd 1.600 meter tunnel gebouwd. Een gemiddelde van circa 10 tot 15 meter per etmaal. En voor het eerst werd in Nederland onder bebouwing doorgeboord, met een bijzonder goed resultaat. Uit de continue monitoring van het traject bleek dat er boven de as van de tunnelbuis maximaal 8 mm zetting optrad en bij gebouwen maximaal 4 mm. Door deze goede zettingsbeheersing is er geen schade aan bebouwing opgetreden. Een resultaat dat veel perspectief biedt voor toekomstige projecten in Den Haag en de rest van Nederland.

Boormachine: graven en bouwen tegelijk
De boormachine voor de Hubertustunnel heeft een doorsnee van 10,5 meter, een lengte van 63 meter en een gewicht van 1.500 ton. De boormachine graaft de grond weg en bouwt tegelijkertijd de tunnelwand. Per dag wordt zo ruim 15 meter tunnel gemaakt. Het boren van de beide tunnelbuizen van de Hubertustunnel neemt ongeveer een jaar in beslag. Medio 2007 kan begonnen worden met de afbouw van de tunnel, de toeritten en het aanbrengen en testen van mechanische- en elektrische installaties. In juni 2008 gaat de Hubertustunnel open voor het verkeer.

Hubertustunnel
De Hubertustunnel bestaat uit twee aparte buizen, die door vijf dwarsverbindingen met elkaar verbonden zijn. Per rijrichting zijn er twee rijstroken beschikbaar en er geldt een maximumsnelheid van 50 km/uur. Door haar lengte van 1,6 km is de Hubertustunnel de langste stadstunnel van Nederland. De tunnel wordt geboord, waardoor het groen in de omgeving wordt gespaard en er minder overlast voor omwonenden is.