VVD



Liberalisme

Symposium int. milieubeleid
Symposium 'Internationaal milieubeleid in liberaal perspectief' in de Eerste Kamer op 16 februari j.l.

Recht op een enkele nationaliteit
Voer in Nederland het recht op een enkele nationaliteit in. Maak het in het verlengde van art. 15 van de UVRM Nederlandse burgers mogelijk in Nederland slechts als Nederlander geregistreerd te zijn als zij dat wensen. Ouders van minderjarige kinderen dienen deze keuze ook voor hun kind te kunnen maken... lees meer

Milton Friedman, liberaal econoom en nobelprijswinnaar: A society that puts equality - in the sense of equality of outcome - ahead of freedom will end up with neither equality or freedom. The use of force to achieve equality will destroy freedom. On the other hand, a society that puts freedom first will, as a happy by-product, end up with both greater freedom and greater equality...lees meer.

vvd

5-3-2007

Voer het recht op een enkele nationaliteit in

De discussie over de meervoudige nationaliteit - in het bijzonder van Kamerleden en bewindslieden - is in de afgelopen weken hevig opgelaaid. Wij stellen voor het recht op een enkele nationaliteit in te voeren in Nederland. Dit voorstel bouwt voort op het rapport De grenzen van de open samenleving. Migratie- en integratiebeleid in liberaal perspectief dat de Teldersstichting in het najaar van 2005 publiceerde. In dit rapport wordt onder meer de naturalisatie tot Nederlander als sluitstuk van de integratie van migranten besproken. Ook de kwestie van de meervoudige nationaliteit komt aan de orde. De werkgroep die het rapport samenstelde komt tot de volgende aanbeveling:


* Voer in Nederland het recht op een enkele nationaliteit in De Nederlandse overheid (i.c. de gemeentelijke basisadministratie) dient niet mee te werken aan de registratie van iemand die de Nederlandse nationaliteit heeft (gekregen), als bezittende nog een andere nationaliteit als de staatsburger dat zelf niet wil. Maak het in het verlengde van art. 15 van de UVRM Nederlandse burgers mogelijk in Nederland slechts als Nederlander geregistreerd te zijn als zij dat wensen (en afstand te doen van bijvoorbeeld de dwingende Marokkaanse nationaliteit). Ouders van minderjarige kinderen dienen deze keuze ook voor hun kind te kunnen maken.

Hieronder vindt u de passage uit het rapport die betrekking heeft op de kwestie van de meervoudige nationaliteit:

'Dubbele of meervoudige nationaliteit is niet altijd tegen te gaan omdat sommige landen het afstaan van de eigen nationaliteit niet toestaan. De regering heeft nu aangegeven dat meervoudige nationaliteit vanaf de derde generatie allochtonen zal worden verboden. Bij naturalisatie tot Nederlander zullen voortaan ook vreemdelingen die met een Nederlander getrouwd zijn en tweede generatiemigranten afstand moeten doen van hun oorspronkelijke nationaliteit. Dit geldt niet als geen afstand kan worden gedaan van de oorspronkelijke nationaliteit. Migratielanden die het opgeven van de oorspronkelijke nationaliteit niet toestaan - waarvan Marokko een bekend voorbeeld is - zal men trachten via `diplomatieke actie' op andere gedachten te brengen (183).

Het verbod op de dubbele nationaliteit en de manier waarop dit zou moeten worden vormgegeven is op drie manieren te benaderen: een waarin de dubbele nationaliteit niet als een probleem wordt gezien; een relatief verbod op dubbele nationaliteit; en een absoluut verbod:

o Variant I: De Nederlandse nationaliteit is wel een belangrijk gegeven, maar naturalisatie is geen cruciale voorwaarde voor integratie. Het is slechts formaliteit, iets wat in het paspoort staat.Wat telt is of iemand geïntegreerd is, participeert in de maatschappij, de omgangsvormen die daarin gelden respecteert en zich betrokken voelt bij de Nederlandse samenleving. Door immigratie hebben we nu eenmaal te maken met het verschijnsel transnationalisme, waarin mensen zich verbonden voelen met twee (of meer) verschillende samenlevingen. Hiertoe is naturalisatie niet belangrijk en bovendien geen voldoende indicatie. Naturalisatie en dubbele nationaliteit dienen om die reden geen ijkpunt te zijn van het integratiebeleid. Inburgering, onderwijs, werk en huisvesting zijn belangrijker;

o Variant II: Naturalisatie en het verbod op dubbele nationaliteit zijn wel belangrijk. Naturalisatie zegt iets over de betrokkenheid van de immigrant bij de nieuwe samenleving waarin hij leeft. Het is naast de inhoudelijke aan naturalisatie gestelde eisen (zie boven) een krachtig ceremonieel instrument dat de bewustwording van het Nederlanderschap stimuleert.

Dubbele nationaliteit dient daarnaast te worden verboden;

o variant II A: Verbod op dubbele nationaliteit, tenzij de immigrant/ allochtoon buiten zijn schuld beschikt over een nationaliteit die hij niet kwijt kan. Uitgangspunt is het verbod op het hebben van een andere nationaliteit voor iedereen die Nederlander wil worden of is, maar dit geldt alleen als men ook daadwerkelijk zijn andere nationaliteit kan opgegeven. Voor degenen voor wie dit niet mogelijk is, moet het toch mogelijk zijn Nederlander te worden;

o variant II B:Verbod op de dubbele nationaliteit, ook als herkomstlanden van mensen die in Nederland burger zijn/willen worden niet meewerken, zoals in het geval van Marokko. De doelstellingen van het Nederlandse democratisch tot stand gekomen beleid dienen uitgangspunt te zijn, men kan daarbij niet zwichten voor landen die daaraan door hun eigen beleid niet aan wensen mee te werken, anders is er geen enkele reden waarom andere landen niet ook zouden overstappen op het Marokkaanse model. Wij zouden de uitvoering van ons beleid daaraan dan steeds aanpassen. Gezien de dwingende aard van de Marokkaanse nationaliteit, is de geëigende maatregel eenvoudigweg niet langer mee te werken aan de registratie (in de gemeentelijke basisadministratie van een Nederlandse gemeente) van een `Marokkaan' die Nederlander is (geworden) als Marokkaan. Iemand die Nederlander wil en mag worden moet de mogelijkheid hebben in Nederland niet met een andere nationaliteit te worden geregistreerd. In Nederland wordt hij volgens de Nederlandse regels (en naar analogie van artikel 15 van de UVRM waarin staat dat niemand het recht mag worden ontnomen van nationaliteit te wisselen) behandeld en wordt hij dan als Nederlander geregistreerd (184). Hoewel internationaal bepaald is dat landen elkaars nationaliteitswetten dienen te respecteren, houdt dat in Nederland in, dat Marokko het onze moet respecteren en niet andersom. Net zoals voor de gezinshereniging geldt dat een man maar één vrouw uit het land van herkomst mag meenemen, vanwege het verbod op polygamie hier, geldt voor naturalisatie dat daaraan de eisen worden gesteld die hier gelden: het opgeven van een andere nationaliteit.

Ongeacht voor welke variant van erkenning van enkele en meervoudige nationaliteit wordt gekozen vinden wij dat een Nederlands burger recht heeft op het hebben van de enkele Nederlandse nationaliteit. De Nederlandse staat dient in zijn administratie niet mee te werken aan het buiten zijn wil (of in het geval van minderjarig kinderen: buiten de wil van zijn ouders) registreren van een Nederlandse burger als tevens hebbende een andere nationaliteit (zoals het geval kan zijn bij genaturaliseerde en vervolggeneraties Marokkanen).

183 Persbericht ministerraad, 26 november 2004.

184 Artikel 15 UVRM: Een ieder heeft recht op een nationaliteit. Aan niemand mag willekeurig zijn nationaliteit worden ontnomen, noch het recht worden ontzegd om van nationaliteit te veranderen.'

Bron: De grenzen van de open samenleving. Migratie- en integratiebeleid in liberaal perspectief, Den Haag, 2005, pp. 159 - 161.