Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
16 februari 2007
Aantal huishoudens met digitale televisie in jaar tijd verdubbeld
Groei stagneert
Het aantal Nederlandse huishoudens dat in bezit is van digitale
televisie, is in het laatste kwartaal van 2006 met slechts één
procentpunt gestegen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Op dit
moment heeft ruim een op de vijf huishoudens de beschikking over
digitale televisie (22%). Wel is het aantal bezitters in een jaar
verdubbeld: in het vierde kwartaal van 2005 lag de penetratie nog op
elf procent. Dit blijkt uit recente resultaten van de Telecom
Multiplay Monitor van TNS NIPO, sector Technology. Het onderzoek werd
uitgevoerd onder ruim 2.000 huishoudens.
De belangrijkste groei werd gerealiseerd in de zomer van 2006. Het
aantal huishoudens met digitale televisie nam destijds toe van 15
procent naar 21 procent. Het laatste kwartaal is de groei echter
gestagneerd.
De groei van zes procent in de zomerperiode is met name te danken aan
huishoudens met een hoofdkostwinner in de leeftijd van 25 tot 44 jaar.
Deze bleken meer dan gemiddeld gevoelig te zijn voor de acties die de
diverse aanbieders (met name UPC) in de afgelopen zomerperiode op touw
hadden gezet om nieuwe klanten aan zich te binden.
Kabel belangrijkste kanaal voor ontvangst televisiesignaal
Met een penetratiegraad van 98 procent is televisie een algemeen goed
in Nederland. Het signaal voor televisie wordt in overgrote
meerderheid ontvangen via de kabel (88%). De ontvangst van het signaal
via de schotel/satelliet is in heel 2006 constant met zes procent. De
overige mogelijkheden zijn Digitenne en ADSL, maar deze komen niet
verder dan een aandeel van tussen de één en drie procent.
Groeipotentie gering
Hoewel zes procent van de huishoudens plannen heeft om op korte
termijn over te gaan op een abonnement voor digitale televisie, zal
een verdere groei alleen kunnen worden gerealiseerd door een goed
aanbod van de aanbieders. In heel 2006 lag de aanschafintentie
namelijk ook al tussen de vijf en zeven procent. Daarbij komt nog dat
één procent van de huishoudens aangeeft het abonnement voor digitale
televisie op te gaan zeggen.
C5532 | Methode: mixed mode (TNS NIPObase CATI, CAPI en CAWI) | Het
veldwerk vindt continu, gedurende het hele jaar plaats. Aantal
respondenten: ieder kwartaal worden ruim 2.000 huishoudens
geïnterviewd.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Miranda van Unen (tel: 020
522 57 54).
TNS NIPO