Overeenkomst Fiat en Tata voor productie pick-up in Argentinië
(2/16/2007)
De strategische samenwerking tussen Fiat en Tata Motors wordt
uitgebreid met de start van een industrieel project buiten India. Dit
is een belangrijke stap richting een geïntegreerde strategie met als
doel het bereiken van specifieke markten en segmenten.
De overeenkomst volgt op een haalbaarheidsstudie die gestart is in
juli 2006 en voorziet in de productie van een pick-up met Fiat logo,
gemaakt onder licentie door Tata in de Fiat-fabriek in Córdoba,
Argentinië. De eerste voertuigen zullen daar in 2008 van de band
lopen. De jaarlijkse productie zal rond de 20.000 eenheden bedragen en
de totale investering zal rond de US$ 80 miljoen liggen.
Met de productie van de nieuwe pick-up zal het Fiat complex in
Córdoba zijn productiecapaciteit volledig benutten. Die wordt al voor
een belangrijk deel gebruikt voor de productie van Fiat-motoren en
versnellingsbakken en de productie van versnellingsbakken voor PSA
Peugeot-Citroen.
Het pick-up model, afgeleid van de nieuwe generatieTata pick-up truck,
zal in Zuid en Centraal Amerika en een aantal Europese landen worden
verkocht door het dealer- en importeursnetwerk van Fiat Automobiles.
Het merk Fiat zal hierdoor een sterke entree in het segment van de
middelgrote pick-ups maken.
De Fiat pick-up is voorzien van een FPT-motor en onderscheidt zich qua
styling en positionering van de Tata pick-up. Hij zal beschikbaar zijn
als 4x4, 4x2, met dubbele of enkele cabine en zal worden aangedreven
door een 134 pk sterke 2.3 JTD Euro IV dieselmotor, die gebouwd wordt
in de Fiat Powertrain Technology fabriek in Sete Lagoas, Brazilië.
Tata Motors beschouwt Latijns Amerika als een belangrijke markt en
onderzoekt de mogelijkheid om de eigen producten, eveneens d.m.v.
samenwerking met Fiat en Iveco voor wat betreft productie en
distributie, in deze regio aan te bieden.
âDeze overeenkomst is opnieuw een stap voorwaarts in de opbouw van een
breed en doelgerichte partnership met Tata en staat Fiat toe om een
specifiek autosegment te betreden met een zeer competitief productâ,
aldus Sergio Marchionne, CEO van de Fiat Group en Fiat Group
Automobiles. âWij zijn ervan overtuigd dat zowel Fiat als Tata zullen
profiteren van de uitwisseling van know-howâ.
Ratan N. Tata, president van de Tata Group en Tata Motors: âIk ben
zeer verheugd over deze eerste stap gemaakt door de Fiat Group en Tata
Motors buiten India en hoop dat dit een goede voorbode is voor een
wereldwijde samenwerking in de verschillende markten en zakelijke
segmentenâ.
AutoRai