AutoRai

Nieuwe Mitsubishi Outlander debuteert op AutoRAI

(2/16/2007)
Na zijn veelbelovende showdebuut op de autosalon van Parijs, staat de nieuwe Mitsubishi Outlander eind maart op de AutoRAI. De stijlvolle Outlander wordt in eerste instantie geleverd met een krachtige 2.0 DI-D-motor vanaf 35.999 euro. In de loop van 2007 wordt het model tevens leverbaar met een 2.2 DI-D en een 2.4 benzinemotor. De nieuwe Outlander completeert Mitsubishiâs succesvolle 4WD-gamma, dat verder bestaat uit de Outlander Sport, de Pajero Sport, de L200 pick up en de onlangs geïntroduceerde volledig nieuwe Pajero. Met deze modellen is Mitsubishi breed vertegenwoordigd in de snelgroeiende Europese SUV-markt. De tweede generatie van de Outlander is een echte SUV, die de strijd aanbindt in een druk marktsegment en daar de toon zet waar het gaat om ontwerp, techniek en beschikbare uitrusting.

Mitsubishiâs leidersrol op 4WD-gebied wordt onderstreept door de onophoudelijke successen in de loodzware Dakar Rally die Mitsubishi dit jaar voor de twaalfde keer wist te winnen. In de nieuwe Outlander bundelt Mitsubishi deze expertise samen tot een eigenwijze gezinsauto met een robuuste uitstraling en tegelijkertijd een elegante verpakking.

Grenzen opgezocht
Mitsubishi heeft tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Outlander grenzen opgezocht en verlegd. Comfort, tractie en sportiviteit zijn in perfect evenwicht met elkaar gebracht, doordat ervaringen met de fameuze Lancer Evolution, de Pajero en de Pajero Evolution zijn gebundeld. Die markante mix heeft geleid tot een ontwerp dat de stoere uitstraling van een SUV moeiteloos koppelt aan de rijeigenschappen van een sportieve personenauto.

Het lijnenspel is krachtig en sportief, maar tegelijk ook elegant, glad en ingetogen. Een tweede blik leert dat de carrosserie met aandacht voor detail is ontworpen, wat blijkt uit de opvallende Mount fuji grille, die extra geaccentueerd wordt door de fraaie zilveren afwerking van beide luchtinlaten, de trapeziumvormige koplampen, robuuste wielkasten en de eigenzinnig vormgegeven derde zijruit.

Interieur
Ook in het interieur is het evenwicht tussen sportief, stoer en ruimtelijk terug te vinden. Zoals bij het dashboard met een sportief ogend en goed afleesbaar instrumentenpaneel en solide materialen. De hooggeplaatste middenconsole vergroot het bedieningsgemak, terwijl de vele zilverkleurige accenten het sportieve karakter extra onderstrepen.

De Outlander is uitgerust met het intelligente Hide & Seat-systeem waarmee de beide achterste stoelen van de derde zitrij onder de vloer kunnen worden opgeborgen wanneer die niet nodig zijn. Het resultaat is een vlakke laadvloer. In een handomdraai zijn de stoelen weer beschikbaar, zodat de auto een echte 5+2 is.

Bij de indeling van het interieur is veel aandacht besteed aan de veelzijdigheid en de flexibiliteit ervan. Zo is de laadruimte toegankelijk via een in twee delen te openen achterklep. Het onderste deel, dat naar beneden scharniert, kan 200 kg dragen. Het onderste deel heeft een laadhoogte van slechts 60 cm, waardoor grote stukken bagage gemakkelijk zijn in- en uit te laden. Het bovenste deel, dat in de praktijk van alledag het meest wordt gebruikt, is licht en daardoor gemakkelijk te openen en sluiten.

De slimme oplossing van MMC voor de tweede zitrij wordt in Europa voor het eerst gedemonstreerd in de Outlander. Het opbergen van de tweede zitrij is letterlijk in een handomdraai gebeurd. Door een hendel aan de zijkant van de bagageruimte een paar seconden aan te trekken, klappen de rugleuningen plat en glijdt de zitting een stukje naar voren waarna het geheel naar voren wegklapt.

Prestaties 2.0 DI-D
Bij de verkoopstart levert Mitsubishi de Outlander met een direct ingespoten tweeliter turbodieselmotor. De prestaties van deze krachtbron, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak, sluiten naadloos aan op het veelbelovende uiterlijk van de Outlander. De motor, die ook te vinden is in de Grandis, produceert een vermogen van 140 pk (103 kW) bij 4.000 toeren en heeft een zeer goed bruikbaar koppel van maar liefst 310 Nm, dat al vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. Hiermee accelereert de Outlander in 10,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur en is een topsnelheid mogelijk van 187 km/uur. De Outlander heeft een maximaal aanhangwagengewicht van 2.000 kilo en het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 6,7 l/100 km (Intense+ en Instyle 6,9 l). De auto wordt standaard met roetfilter geleverd.

Veiligheid
De Outlander is een compromisloze oplossing voor een echte vrijetijdsauto die het zware terreinwerk met plezier overlaat aan de nieuwe Pajero.

Door de kwaliteiten van het nieuwe âGlobal Platformâ van MMC biedt de Outlander het rijplezier en de veiligheid van een goede personenauto. De onafhankelijke wielophanging rondom en de ijzersterke remmen spelen daarbij een belangrijke rol, evenals het laag liggende zwaartepunt van de auto. Dit laatste is mede te danken aan het aluminium dak, een beproefde techniek afkomstig van de Lancer Evolution IX.

Hij is minder extreem dan de Pajero met tussenbak en hoge en lage gearing, maar de Outlander heeft wel alles in huis wat een âgrand tourerâ in weer en wind en op en naast de weg nodig heeft. Dit dankzij de compleet nieuwe All Wheel Control-aandrijving. Hierin werken Active Stability Control (inclusief Traction Control) en de elektronisch geregelde vierwielaandrijving samen. Dit systeem is uitermate flexibel. Het reikt van tweewielaandrijving (voor een gunstiger brandstofverbruik) op de gewone weg tot aan de stand âLock 4WDâ voor omstandigheden waarbij maximale kracht en grip is vereist. Het overschakelen van twee- naar vierwielaandrijving is gemakkelijk: dat gebeurt door de verlichte knop tussen de voorstoelen in de juiste stand te draaien.

Daarnaast beschikt de Outlander over een zeer sterke en stijve carrosseriestructuur en is het interieur voorzien van voor-, zij-, en gordijnairbags.

Uitvoeringen en prijzen
De opbouw van het modelgamma telt vier uitrustingsniveaus: Invite, Intense, Intense+ en de zeer luxe Instyle. De Invite is er vanaf ⬠35.999,- en is standaard voorzien van een royale uitrusting. Op het gebied van veiligheid heeft hij Mitsubishi Active Stability Control (MASC), Mitsubishi Active Traction Control (MATC), een bestuurders- en een passagiersairbag en zij- en gordijnairbags. Daarnaast biedt deze uitvoering handige voorzieningen als climate control, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Mitsubishi Audio met cd-/mp3-speler, centrale portiervergrendeling en automatisch inschakelende verlichting.

De Outlander Intense, verkrijgbaar vanaf ⬠37.999,-, voegt daar fraaie 16â lichtmetalen velgen, mistlampen vóór en een roofrails aan toe. Daarnaast is de Intense voorzien van comfortverhogen zaken als cruise control en een met leder bekleed stuurwiel voorzien van bediening van audio en cruise control.

De Intense+ uitvoering is bovendien uitgerust met een fantastisch klinkend Rockford Fosgate premium audiosysteem van 650 watt, met negen luidsprekers en een 6-cd-wisselaar. Verder staat hij op 18â lichtmetalen velgen, is er een Bluetoothhandsfree-carkit en zijn de achterste zijruiten van het type privacy glass. Een derde zitrij (Hide & Seat) is standaard op deze versie. De Outlander Intense+ staat vanaf ⬠39.999,- op de prijslijst.

Het absolute topmodel is de zeer luxe Outlander Instyle. Deze uitvoering heeft alle eerder gemelde opties aan boord en voegt daar xenonkoplampen met koplampsproeiers aan toe. Evenals lederen bekleding met stoelverwarming vóór, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, een schuif-/kanteldak en een Keyless Operation System waarmee de bestuurder de sleutel altijd op zak kan houden. De Instyle is er vanaf ⬠42.999,-.

Debuut
Mitsubishi Motor Sales Nederland presenteert de nieuwe Outlander voor het eerst aan het grote publiek tijdens de komende AutoRAI (29 maart tot en met 9 april). Vanaf 3 maart staat de Outlander bij de Mitsubishi dealer.