TNS NIPO

Foto

Publicaties over onderzoek i.s.m. RTL

15 februari 2007

Veel obstakels voor gespreide werktijden

Na het weeralarm van donderdag 8 februari, waarbij lange files uitbleven omdat werknemers gespreid van het werk naar huis gingen, voerde TNS NIPO een onderzoek uit in opdracht van RTL Nieuws. Onderzocht werd wat het draagvlak is voor gespreid woon-werkverkeer om het fileleed te bestrijden. Conclusie: de bereidwilligheid is er onder de werknemers, maar men ziet nog veel obstakels. De werkgevers zouden een meer stimulerende functie kunnen vervullen. De overheid zou er goed aan doen rijgedrag buiten te spits te belonen, in plaats van spitsrijden te bestraffen.

Gespreid woon-werkverkeer vooral moeilijk door werk Bijna zes op tien Nederlanders met een baan (59%) gaan regelmatig met de auto naar of van het werk. Hiervan reist het merendeel (87%) regelmatig in de spits (van 6.00-9.00 uur en van 16.00-19.00 uur). Van de automobilisten die regelmatig voor hun werk reizen in de spits, zegt de helft (50%) niet op een ander tijdstip te rijden 'omdat dat niet kan met mijn werk' en nog eens negentien procent geeft aan 'dat dat niet mag van de werkgever'. Opvallend is dat vooral werknemers die in de drie grote steden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) wonen vaak (36%) zeggen dat de werkgever het niet goed vindt en veel minder vaak dan gemiddeld dat het niet kan (29%).

Eén op de tien wil verder 'op tijd op werk of op tijd thuis' zijn. Eén op de twaalf (8%) treft geen files aan (het minst geldt dit voor de drie grote steden: 2%) en slechts één procent vindt het helemaal geen probleem om in de file te staan.

---

1 | Spitsrijders: belangrijkste redenen om niet op een ander tijdstip naar werk te rijden

---

Basis: werkzaam, automobilisten, spitsrijders (n = 164)
---
dat kan niet met mijn werk 50 dat mag niet van mijn werkgever 19 ik wil op tijd op mijn werk/thuis zijn 10 geen behoefte aan, tref geen files 8 ik vind de files geen probleem 1 anders 18
---

Werkgevers zouden roosters moeten maken
Zeven op de tien (69%) werknemers die met de auto reizen tijdens de spitsuren, zijn het eens met de stelling dat 'bedrijven roosters moeten maken voor hun personeel, om zo de begin- en eindtijden te spreiden over de dag om het fileprobleem op te lossen'. Van alle Nederlanders is 71 procent het hier mee eens.

Twee op de drie (67%) spitsrijders zeggen mee te zullen werken aan gespreide arbeidstijden als dit het fileprobleem oplost; de helft (51%) wil daartoe ook wisselende diensten draaien. Vier op de tien (39%) stellen dat het voor het werk eigenlijk niet uitmaakt of men een uurtje eerder of later begint.

Nagenoeg zes op de tien (58%) stellen dat het door hun werk onmogelijk is buiten de spitstijden met de auto te reizen. Maar voor bijna de helft (45%) van de werknemers is de werkgever de dwarsligger: 'ik wil wel op andere tijden beginnen en stoppen, maar mijn bedrijf werkt niet mee'.

---

2 | Spitsrijders: belangrijkste redenen om niet op een ander tijdstip naar werk te rijden

---

Spitsrijders
Met auto, Werkzaam Alle Nederlanders
% eens % eens
Bedrijven moeten roosters maken voor hun personeel en zo de begin en eindtijden spreiden over de dag om het fileprobleem op te lossen 69 71 (Indien werkzaam) Ik zal meewerken aan gespreide arbeidstijden, als dit het fileprobleem oplost 67
(Indien werkzaam) Door mijn werk is het onmogelijk buiten de spitstijden met de auto te reizen 58
(Indien werkzaam) Ik ben bereid wisselende diensten te draaien als dit het fileprobleem oplost 51
(Indien werkzaam) Ik wil wel op andere tijden beginnen en stoppen, maar mijn bedrijf werkt niet mee 45
(Indien werkzaam) Voor mijn werk maakt het niet uit of ik een uurtje eerder of later begin 39

---

Beloning krijgt meer bijval dan straf
Het is opvallend dat meer spitsrijders het eens zijn met de stelling 'Automobilisten die buiten de spits rijden, moeten daarvoor beloond worden' (44% is het hier mee eens), dan dat zij de stelling 'Automobilisten die in de spits rijden moeten daarvoor betalen' onderschrijven (36% mee eens).

Kwart wil betalen
Iets meer dan een kwart (26%) van de spitsrijders zegt bereid te zijn te betalen als dit bijdraagt aan het oplossen van het fileprobleem. Deze groep is bereid maximaal 10 (45%) tot 20 euro (42%) per maand te betalen.

---

3 | Beloning krijgt meer bijval dan straf

---

Spitsrijders
Met auto, Werkzaam Alle Nederlanders
% eens % eens
Automobilisten die buiten de spits rijden moeten daarvoor beloond worden 44 49
Automobilisten die in de spits rijden moeten daarvoor betalen (bijvoorbeeld door belasting, kilometerheffing of rekeningrijden) 36 36
Ik ben bereid te betalen als dit het fileprobleem oplost 26
---

C5877 | Methode: TNS NIPObase (CATI) | Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van RTL Nieuws. Het veldwerk vond plaats op 9 februari 2007. In totaal werden 722 personen van 18 jaar en ouder, behorend tot het Leven-in-Nederland-Forum, ondervraagd (n=722), waarvan 164 automobilisten die in de spits rijden. De resultaten van het onderzoek zijn herwogen naar geslacht, leeftijd, opleiding, gezinsgrootte, regio en werkzaamheid.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO/ RTL Nieuws vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Tom van der Horst (tel: 020 522 57 45).