Schiphol Group


Schiphol Group: Netto resultaat, exclusief bijzondere posten, stijgt met 7,2% naar EUR 198 miljoen. Inclusief eenmalige bate en positieve waardeveranderingen vastgoed bedraagt netto resultaat EUR 527 miljoen

Schiphol, 15 februari 2007

Netto resultaat, exclusief waardeveranderingen vastgoed en exclusief eenmalige bate vanwege vaststelling fiscale openingsbalans, stijgt met 7,2% tot EUR 198 miljoen (2005: EUR 184 miljoen) en overtreft de onszelf opgelegde financiële doelstelling Netto resultaat, inclusief waardeveranderingen vastgoed en eenmalige bate vanwege vaststelling fiscale openingsbalans, stijgt met 173% tot EUR 527 miljoen (2005: EUR 193 miljoen) Netto-omzet voor het eerst meer dan één miljard euro. Netto-omzet stijgt met 9,4% tot EUR 1.037 miljoen (2005: EUR 948 miljoen) Exploitatieresultaat neemt toe met 1,7% tot EUR 316 miljoen (2005: EUR 311 miljoen) EBITDA blijft met EUR 478 miljoen nagenoeg gelijk aan 2005 Voorstel voor uitkering van EUR 462 dividend per aandeel (2005: EUR 323). Hieraan ten grondslag ligt een verruimd dividendbeleid met een uitkering van 40% (voorheen 30%) van het netto resultaat, exclusief de waardeveranderingen vastgoed en exclusief de eenmalige bate vanwege vaststelling fiscale openingsbalans Laag rendement van gereguleerde Aviation activiteiten wordt ruimschoots gecompenseerd door Consumers en Real Estate: de kracht van de AirportCity formule

Samenvatting belangrijkste business resultaten:

4,6% stijging in aantal passagiers op Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport tot 48,3 miljoen, waarvan 46,1 miljoen (4,3% groei) via Amsterdam Airport Schiphol Rendement Business Area Aviation beduidend lager door hogere kosten en eenmalige bijdragen aan omgeving Concessie-inkomsten Business Area Consumers stijgen ondanks drukkend effect liquids & gels maatregelen met 7,7% naar EUR 120 miljoen Vastgoedbeleggingen nemen EUR 29 miljoen in waarde toe (2005: EUR 12 miljoen) Buitenlandse activiteiten dragen EUR 10 miljoen bij aan netto resultaat (2005: EUR 6 miljoen)

Reactie president-directeur Gerlach Cerfontaine:
"Wij kunnen tevreden terugkijken op 2006; een jaar waarin we de gecommuniceerde financiële verwachtingen voor 2006 hebben overtroffen. Amsterdam Airport Schiphol handhaafde haar positie als één van de vier belangrijkste luchthavens van Europa. De door ons ontwikkelde AirportCity-formule bewees opnieuw zijn grote waarde, want de Business Areas Consumers en Real Estate droegen samen 75% bij aan het exploitatieresultaat van de onderneming."

Via de onderstaande link krijgt u het volledige persbericht inclusief de balans, winst- en verliesrekening, mutatieoverzicht van het eigen vermogen en kasstroomoverzicht

2006 Schiphol Group Jaarcijfers

Dit bericht zou toekomst gerichte mededelingen ("forward looking statements") kunnen bevatten onderhevig aan risico samenhangend met financiële factoren, resultaten van activiteiten van Schiphol Group maar ook enkele voornemens en doelstellingen van Schiphol Group gerelateerd aan deze onderdelen. Deze forward-looking statements zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden omdat ze afhankelijk zijn van gebeurtenissen en/of omstandigheden die zich in de toekomst voordoen en andere factoren waardoor de werkelijke resultaten en ontwikkelingen aanmerkelijk kunnen verschillen van de resultaten welke tot uitdrukking zijn gebracht in de forward-looking statements. Forward-looking statements en voorspellingen zijn gebaseerd op actuele gegevens en ervaringen uit het verleden, maar zijn niet noodzakelijkerwijs maatgevend voor toekomstige uitkomsten of de financiële resultaten van Schiphol Group en moeten daarom niet in isolement worden gezien.

Dit persbericht is gebaseerd op de door de directie opgemaakte jaarrekening en betreft slechts een deel daarvan. De opgemaakte jaarrekening zal ter vaststelling worden voorgelegd aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van 12 april 2007. Zodoende heeft nog geen openbaarmaking krachtens wettelijk voorschrift van de jaarrekening plaatsgevonden. De accountant heeft bij de opgemaakte jaarrekening een goedkeurende verklaring afgegeven.

Belangrijkste financiële resultaten
EUR miljoen tenzij anders vermeld
2006
2005

+/-
Resultaten

Netto-omzet

1.037
948
9,4%
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
29
12
130,8%
Bedrijfslasten
759
659
15,2%
Exploitatieresultaat
316
311

1,7%
Resultaat voor belastingen
291
279
4,6%
Netto resultaat excl. waardeveranderingen vastgoedbeleggingen en eenmalige bate vanwege vaststelling fiscale openingsbalans 198
184
7,2%
Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders)
527
193
173,2%
Afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen
162
167

- 3,0%
EBITDA1)
478
478

Investeringen in vaste activa
250
268

- 6,7%
Operationele kasstroom
362
307
17,9%

Kernratio's

RONA na belastingen 2)
6,7%
6,7%

Rendement gemiddeld eigen vermogen (ROE) 3)
21,2%
8,9%

Leverage 4)
24,8%
29,4%

FFO/totale schuld 5)
35,9%
28,7%

FFO/interest dekkingsratio 6)
8,1x
6,8x

Winst per aandeel 7)
3.077

1.126
173,2%

Bedrijfsomvang (in aantallen)

Vliegtuigbewegingen handelsverkeer 8)
450.166
430.566
4,6%
Passagiersbewegingen (x 1.000) 8)
48.287
46.152
4,6%
Vracht (x 1.000 ton) 8)

1.527

1.450
5,3%
Gemiddelde effectieve bezetting op basis van FTE's
2.293

2.179
5,2%


1) Exploitatieresultaat plus afschrijvingen en bijzondere waardeveranderingen
2) Exploitatieresultaat na belasting / (Gemiddeld vaste activa - actieve belastinglatentie)
3) Netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders) / Gemiddeld eigen vermogen
4) Boekwaarde rentedragende schulden/(eigen vermogen plus boekwaarde rentedragende schulden)
5) Funds From Operations (operationele kasstroom gecorrigeerd voor werkkapitaal) / totale bruto schuld
6) Funds From Operations plus bruto rentelasten / bruto rentelasten
7) Op basis van het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders). Voor het vaststellen van het dividend per aandeel wordt een aangepast netto resultaat toegepast
8) Betreft Schiphol Group: Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam Airport en Eindhoven Airport

Netto-omzet
De netto-omzet van Schiphol Group in 2006 bedraagt EUR 1.037 miljoen. Dit is vergeleken met de EUR 948 miljoen uit 2005 een stijging van 9,4%. De Business Area Aviation levert met EUR 630,9 miljoen (2005: EUR 572,5 miljoen) de hoogste bijdrage aan de totale netto-omzet. De netto-omzet van Aviation steeg in 2006 met 10,2% (9,0% in 2005). De netto-omzet van Consumers bedroeg EUR 230,5 miljoen (2005: EUR 207,3 miljoen), een stijging van 11,2% (7,1% in 2005); van Real Estate EUR 109,1 miljoen (2005: EUR 104,3 miljoen), een stijging van 4,6% (8,5% in 2005), en van Alliances & Participations EUR 66,2 miljoen (2005: EUR 63,5 miljoen), een stijging van 4,3% (2,6% in 2005).

Bedrijfslasten
De bedrijfslasten stegen met 15,2% (EUR 100 miljoen), van EUR 659 miljoen naar EUR 759 miljoen. De stijging moet voor een belangrijk deel worden toegeschreven aan de toename van de kosten voor beveiliging op Amsterdam Airport Schiphol met EUR 32 miljoen. De energiekosten stegen met EUR 10 miljoen en diverse advieskosten met EUR 7 miljoen (onder meer EUR 3,6 miljoen voor het Six Sigma project en EUR 2 miljoen voor de privatisering). Eenmalige bijdragen van EUR 10 miljoen voor het oplossen van schrijnende situaties van geluidsoverlast van omwonenden van Amsterdam Airport Schiphol en EUR 8,5 miljoen aan de Stichting Mainport en Groen zorgden eveneens voor een stijging van de bedrijfslasten over 2006. De personeelskosten stegen met EUR 19 miljoen als gevolg van de vrijval in 2005 van enkele personeelsvoorzieningen van per saldo EUR 15 miljoen. In 2006 is ook sprake van EUR 5 miljoen aan milieukosten in verband met het beluchten van sloten die als gevolg van de-icing-vloeistoffen een te laag zuurstofgehalte hadden gekregen.

Exploitatieresultaat en netto resultaat
Het exploitatieresultaat over 2006 bedraagt EUR 316 miljoen. Dit is vergeleken met de EUR 311 miljoen over 2005 een stijging van 1,7%.

Het netto resultaat (toekomend aan de aandeelhouders) over 2006 bedraagt EUR 527 miljoen, tegenover EUR 193 miljoen in 2005. De verwerking van een eenmalige bate van EUR 309 miljoen, de resultante van de met de Belastingdienst gesloten vaststellingsovereenkomst over de fiscale openingsbalans per 1 januari 2002, veroorzaakt voor het overgrote deel deze stijging. Zonder deze eenmalige bate en zonder de waardevermeerdering van ons vastgoed (EUR 20 miljoen na belasting) bedraagt het netto resultaat EUR 198 miljoen; een stijging van 7,2%.

Het rendement op het eigen vermogen (ROE) kwam, mede als gevolg van de verwerking van de hierboven beschreven eenmalige bate, uit op 21,2% (2005: 8,9%). De eenmalige bate en de waardeveranderingen van vastgoedbeleggingen niet meegerekend bedroeg de ROE in 2006 8,0% (2005: 8,5%).

Business Area Aviation
De Business Area Aviation heeft Amsterdam Airport Schiphol als werkterrein. Aviation levert diensten en faciliteiten aan luchtvaartmaatschappijen, passagiers en afhandelingmaatschappijen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt toezicht op de tarieven en rendementen. Omzetbronnen zijn: havengelden (vliegtuig-, passagiers- en beveiligingsgerelateerde vergoedingen) en concessie-inkomsten (van oliemaatschappijen voor de levering van vliegtuigbrandstof). De business area was over 2006 goed voor 61% van de netto omzet en 23% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
2006
2005

+/-
Netto-omzet
631
573
10,2%
Bedrijfslasten
558
473
17,8%
EDITDA
190
214

-11,3%
Exploitatieresultaat
73
100

-26,2%
Investeringen in vaste activa
173
187

-7,3%
RONA na belastingen

2,9%
4,1%

Amsterdam Airport Schiphol heeft in 2006 haar positie als vierde passagiers- en derde vrachtluchthaven van Europa gehandhaafd, met een passagiersgroei van 4,3% en een vrachtgroei van 5,3%. Het aantal vliegtuigbewegingen in het handelsverkeer steeg met 4,6%. Er werden gemiddeld kleinere vliegtuigen ingezet; het gemiddelde startgewicht nam namelijk met 2,3% af, van 100,5 naar 98,2 ton.

De netto-omzet van de business area steeg met 10,2% naar EUR 631 miljoen. Naast de hiervoor genoemde volumefactoren leverde ook de verhoging per 1 april 2006 van de vliegtuig- en passagiersgerelateerde tarieven met 2,0% en van het beveiligingstarief met 7,4% meer inkomsten op. De kosten van security stegen met EUR 32 miljoen en maken nu 36% uit van de totale kosten van Aviation. Daarnaast was er sprake van hogere milieukosten voor het beluchten van sloten die als gevolg van verhoogde concentraties van de-icing vloeistoffen een te laag zuurstofgehalte hadden gekregen (EUR 5 miljoen), hogere personeelskosten (EUR 23,5 miljoen) en van eenmalige bijdragen aan de Stichting Mainport & Groen en voor het oplossen van zogenoemde schrijnende situaties van geluidsoverlast (samen EUR 18,5 miljoen).

De business area zag de kosten per Work Load Unit (WLU), een maat voor de efficiency, in 2006 met 13% toenemen ten opzichte van 2005, tot EUR 9,10. Eén WLU staat gelijk aan 1 passagier of 100 kg vracht. Worden de gestegen kosten van beveiliging en afschrijvingen en de hiervoor genoemde eenmalige bijdragen niet meegenomen, dan zijn de kosten per WLU van Aviation met 8% gestegen.

Er werd in 2006 door de Business Area Aviation voor EUR 173 miljoen geïnvesteerd op de locatie Schiphol, onder meer in het 70 MB bagageprogramma (EUR 33 miljoen), de uitbreiding van de bagage D-hal (EUR 16 miljoen) en het J-platform (EUR 17 miljoen) en de bouw van een nieuwe corridor tussen de B en C-pier (EUR 11 miljoen). Daarnaast werd opnieuw geïnvesteerd in security (EUR 22 miljoen) en brandveiligheid (EUR 15 miljoen).

Business Area Consumers
De activiteiten van de Business Area Consumers bestaan uit het uitgeven van concessies voor winkels en horecagelegenheden, het exploiteren van autoparkeerterreinen en het aanbieden van mogelijkheden om te adverteren op Amsterdam Airport Schiphol. De business area is ook actief op luchthavens buiten Nederland met het exploiteren van winkels via managementcontracten. Omzetbronnen zijn: concessie-inkomsten, autoparkeergelden, reclame-inkomsten en management fees. De business area was over 2006 goed voor 22% van de netto omzet en 43% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
2006
2005

+/-
Netto-omzet
231
207
11,2%
Bedrijfslasten
94
83
13,7%
EDITDA
151
139
8,1%
Exploitatieresultaat
136
125

9,5%
Investeringen in vaste activa
12
16

-24,8%
RONA na belastingen
48,5%
40,8%

De netto-omzet van de Business Area Consumers steeg in 2006 met 11,2% naar EUR 231 miljoen. Concessie-inkomsten leveren de belangrijkste bijdrage aan deze omzet, gevolgd door autoparkeergelden. De sterkste omzetgroei boekten de inkomsten uit reclame. Dankzij enkele nieuwe contracten en een paar grote campagnes van financiële instellingen stegen de reclame-inkomsten met 29% naar EUR 13,7 miljoen. Groei van het aantal passagiers, een stijging van de gemiddelde besteding per passagier en van de gemiddelde concessievergoeding verklaren de toename van de concessie-inkomsten. Het aantrekkelijker maken van langparkeren op Amsterdam Airport Schiphol door de introductie van Smart Parking en tariefsverhogingen voor kort parkeren zorgden voor de hogere omzet van de autoparkeergelden. De liquids & gels-maatregelen, na de verijdelde aanslagen in Londen op 10 augustus, hadden op de totale concessie-opbrengsten van de business area een drukkend effect van EUR 1,5 miljoen. Effectieve marketingacties en de introductie van Gate Delivery hebben ervoor gezorgd dat de daling van de concessie-inkomsten, als gevolg van bovengenoemde maatregelen, beperkt bleef en dat de inkomsten uit concessies gemeten over geheel 2006 zijn toegenomen met 7,7%.

De concessie-inkomsten uit See Buy Fly per vertrekkende internationale passagier lieten over het gehele jaar een fractionele stijging zien, van EUR 3,68 naar EUR 3,75. Dit was onder meer een gevolg van de komst van nieuwe winkels, zoals Rolex, Swatch en Mont Blanc. De parkeeropbrengsten per passagier stegen met 2,2% naar EUR 2,78 (2005: EUR 2,72).

In 2006 is voor EUR 12 miljoen door de Business Area Consumers geïnvesteerd; vooral in de aanschaf van nieuwe vluchtinformatieschermen. Deze geven niet alleen operationele informatie, maar ook commerciële boodschappen. Eind 2007 moeten alle ruim 2.000 oude schermen zijn vervangen door 1.850 nieuwe zogenoemde Schiphol Dynamic Displays.

Eind 2006 werd met KLM overeengekomen dat Schiphol Group met ingang van 3 januari 2007 de exploitatie voor de drank- en tabakverkoop in het See Buy Fly gebied, van KLM zal overnemen. Daarmee wordt vanaf 2007 retail operations - het exploiteren van eigen winkels onder het nieuw opgerichte Schiphol Airport Retail B.V. - aan de activiteiten van de Business Area Consumers toegevoegd. Dit past in de strategie om de non-aviation activiteiten verder te versterken.

Business Area Real Estate
De Business Area Real Estate ontwikkelt, beheert, exploiteert en belegt in vastgoed op en rond luchthavens in binnen- en buitenland. Het grootste deel van de portefeuille met zowel operationeel als commercieel vastgoed bevindt zich op en rond Amsterdam Airport Schiphol. Omzetbronnen zijn: verhuurinkomsten uit terreinen en gebouwen. Daarnaast draagt de business area in belangrijke mate bij tot het groepsresultaat via overige resultaten uit hoofde van vastgoed (de verkoop, uitgifte en waardeveranderingen van terreinen en gebouwen). De business area was over 2006 goed voor 11% van de netto omzet en 32% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group.

EUR miljoen
2006
2005

+/-
Netto-omzet
109
104
4,6%
Resultaat u.h.v. verkoop vastgoedbeleggingen

10
10

Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
28

11
148,8%
Bedrijfslasten
47
47

EDITDA
120
102
17,8%
Exploitatieresultaat
101
78
28,6%
Investeringen in vaste activa
69
50
37,9%
RONA na belastingen incl waardeveranderingen, res. deelnemingen/rentebaten 6,2%
4,3%

Het exploitatieresultaat van de Business Area Real Estate is in 2006 met EUR 23 miljoen gestegen. Dit is een gevolg van betere resultaten vanuit de verhuur van operationele ruimten op Amsterdam Airport Schiphol, een hogere bezettingsgraad, en een sterke waardevermeerdering van het vastgoed van de business area. Deze bedroeg in 2006 EUR 29 miljoen, tegen EUR 11 miljoen in 2005.

Met de verkoop van vastgoed werd een resultaat geboekt van EUR 10 miljoen (EUR 10 miljoen in 2005). Verkocht zijn twee bedrijfsruimten. Daarnaast is een positief resultaat geboekt op de inbreng van gronden in Schiphol Logistics Park C.V., waarin wij nu een belang hebben van bijna 40%. In tegenstelling tot voorgaande jaren is in 2006 geen vastgoed aan het ACRE Fund verkocht.

De bezettingsgraad in de portefeuille is gestegen van 88,2% naar 92,8%, waarbij de gebouwen 70 en 72 (twee gedateerde, te amoveren objecten met huurders waarvoor een nieuwe bestemming wordt gezocht) niet zijn meegerekend. Op de locatie Schiphol, waar zich 90% van de totale portefeuille bevindt, was de bezettingsgraad eind 2006 met 87% gelijk aan 2005.

Er werd in 2006 voor EUR 69 miljoen door de Business Area Real Estate geïnvesteerd, waarvan EUR 23 miljoen in een kantoor- en een bedrijfsgebouw op de locatie Schiphol en EUR 6 miljoen in de bouw van een bedrijfsgebouw in Milaan.

Business Area Alliances & Participations
Vanuit de Business Area Alliances & Participations wordt de AirportCity-formule internationaal vermarkt. Onder Alliances & Participations vallen de regionale binnenlandse luchthavens, participaties in buitenlandse luchthavens en Utilities. Omzetbronnen zijn hoofdzakelijk havengelden. Daarnaast dragen de deelnemingen door middel van 'performance fees' en dividenden bij aan het groepsresultaat via resultaat deelnemingen en rentebaten. Tevens wordt omzet gegenereerd uit 'intellectual property fees'. In Utilities worden omzetten verantwoord voor het transport van elektriciteit en gas en de levering van water aan derden. De business area was over 2006 goed voor 6% van de netto omzet en 2% van het exploitatieresultaat van Schiphol Group. Gegeven de waarderingsmethodiek van deelnemingen (equity methode) vormen veranderingen in de reële waarde van deelnemingen, geen onderdeel van het resultaat.

EUR miljoen
2006
2005

+/-
Netto-omzet
66
64
4,3%
Waardeveranderingen vastgoedbeleggingen
0

1

Bedrijfslasten
61
56
8,9%
EDITDA
17
22

-22,2%
Exploitatieresultaat
6
9

-34,2%
Investeringen in vaste activa
6
24

-76,5%
RONA na belastingen incl waardeveranderingen, res. deelnemingen/rentebaten 6,5%
8,4%

Het exploitatieresultaat van de Business Area Alliances & Participations daalde in 2006 met EUR 3 miljoen. Het grootste deel van de resultaten van de deelnemingen in onder meer de luchthavens van Brisbane en JFK New York wordt echter verantwoord als resultaat deelnemingen en als financiële baten, samen EUR 10,9 miljoen (2005: EUR 8,2 miljoen), en maken daarom geen onderdeel uit van dit exploitatieresultaat. Buitenlandse luchthavens
In 2006 ontvingen wij EUR 10,0 miljoen als resultaat deelnemingen en rentebaten uit Brisbane Airport Corporation Holdings, waarin Schiphol Australia een belang heeft van 15,6%. Daarnaast werd EUR 1,6 miljoen uit hoofde van intellectual property ontvangen. Dit totaal van EUR 11,6 miljoen resultaat is exclusief de stijging van de reële waarde van ons belang in Brisbane. Het aantal passagiers op Brisbane Airport steeg in 2006 met 5,9%, van 15,9 miljoen naar 16,9 miljoen. JFK IAT, waarin Schiphol USA een belang heeft van 40%, zag het aantal passagiers in Terminal 4 op JFK Airport in New York stijgen van 6,6 miljoen passagiers naar 7,7 miljoen; een toename van 17,1%. De basisfee en de performance fee leverden een resultaat uit deelnemingen op van EUR 1,2 miljoen (EUR 1,3 miljoen in 2005). Ondanks een uitstekend voorstel en de vele inspanningen, tot op ministerieel niveau bij officiële bezoeken aan China, is het ons niet gelukt een aandelenbelang te verwerven in Nanjing Airport. We blijven echter vasthouden aan onze internationale strategie, waarin China een belangrijke plaats inneemt. Binnenlandse luchthavens
Het exploitatieresultaat van Rotterdam Airport daalde met 36,2% tot EUR 2,3 miljoen door onder meer hogere kosten voor beveiliging, energie en personeelsbeloningen. Het laatste vooral omdat in 2006 sprake was van een eenmalige dotatie aan de personeelsvoorzieningen terwijl in 2005 sprake was van een vrijval. Het aantal passagiers op Rotterdam Airport steeg met 3,2% tot 1.077.114. Het exploitatieresultaat van Eindhoven Airport nam toe met 86% tot EUR 3,6 miljoen, vooral omdat het aantal passagiers met 20,9% steeg tot 1.143.557 passagiers. Overige deelnemingen
In 2006 is het exploitatieresultaat van Utilities afgenomen met 81% tot EUR 1,2 miljoen (2005: EUR 6,3 miljoen). Deze daling wordt mede veroorzaakt door eenmalige baten in 2005. Daarnaast is vooral het vrijvallen van personeelsvoorzieningen in 2005 debet aan het lagere exploitatieresultaat in 2006. Bij Schiphol Telematics steeg het exploitatieresultaat in 2006 met 80,4% tot EUR 4,4 miljoen (2005: EUR 2,4 miljoen). In 2006 is het bedrijf opgesplitst in een netwerkbedrijf (nu 100% eigendom van Schiphol Group) en een dienstenbedrijf (eigendom KPN).

In 2006 is door de Business Area Alliances & Participations voor EUR 6 miljoen geïnvesteerd.

Investeringen en financiering Schiphol Group
De operationele kasstroom verbeterde van EUR 307 miljoen in 2005 naar EUR 362 miljoen in 2006. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat in 2006 minder winstbelasting is betaald; EUR 63 miljoen in 2006 tegenover EUR 114 miljoen in 2005.

Het positieve saldo van de kasstroom uit operationele en investeringsactiviteiten (de zogenoemde free cash flow) van EUR 119 miljoen en de aanwezige liquide middelen waren toereikend om de aflossing op leningen en leasetermijnen van EUR 35 miljoen en de betaling van dividenden van EUR 55 miljoen te financieren. Het saldo van de liquide middelen en schulden aan kredietinstellingen steeg met EUR 37 miljoen van EUR 262 miljoen naar EUR 299 miljoen.

De investeringen in vaste activa bedroegen dit verslagjaar EUR 250 miljoen tegenover EUR 268 miljoen in 2005.

Het totale bedrag aan uitstaande rentedragende leningen en leaseverplichtingen bedroeg ultimo 2006 EUR 898 miljoen (EUR 936 miljoen in 2005). In 2006 werd EUR 9 miljoen aan nieuwe leningen en leaseverplichtingen opgenomen en EUR 25 miljoen afgelost. Er zijn in 2006 geen nieuwe leningen onder het Euro Medium Term Note-programma (EMTN) aangetrokken. De gemiddelde interestkosten zijn in 2006 gedaald van 5,05% in 2005 naar 4,98%.

Dividendvoorstel
Met ingang van 2006 is in overleg met de aandeelhouders het dividend bepaald op 40% (was sinds 2003 30%) van het netto resultaat (toekomend aan aandeelhouders), exclusief de waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen na belastingen en exclusief het eenmalig positieve resultaat als gevolg van de vaststelling van de fiscale openingsbalans. Het resultaat van EUR 527 miljoen resulteert in een winst per aandeel van EUR 3.077 (2005: EUR 1.126). Het aangepaste resultaat ten behoeve van het dividend bedraagt EUR 198 miljoen en het voorstel is om een dividend per aandeel uit te keren van EUR 462 (2005: EUR 323).

Gebeurtenissen na balansdatum
Zuurstofgehalte sloten
Eind januari 2007 is geconstateerd dat de normen voor het water op enkele punten niet conform de eisen van het Hoogheemraadschap Rijnland zijn. Het Hoogheemraadschap heeft aangekondigd dat het aan Schiphol Group hiervoor een dwangsom zal opleggen.

Privatisering
Tijdens de kabinetsperiode van het nieuwe kabinet Balkenende komt er geen beursgang. Dit blijkt uit het regeerakkoord dat op 7 februari 2007 is bekendgemaakt. Het is de verwachting dat het nieuwe kabinet het vernietigingsbesluit van het vorige kabinet zal intrekken. De gemeente Amsterdam heeft naar aanleiding hiervan het enquêteverzoek bij de Ondernemingskamer tegen de gang van zaken rond de privatisering aangehouden.

Vooruitzichten
De directie verwacht dat het passagiersvervoer op Amsterdam Airport Schiphol in 2007 met bijna 2 miljoen zal toenemen (een groei van circa 4%) tot bijna 48 miljoen reizigers en het vrachtvervoer tot circa 1,6 miljoen ton. Het personeelsbestand zal mede als gevolg van de overname van de drank- en tabakactiviteiten in 2007 toenemen. Schiphol Group zal naar verwachting circa EUR 370 miljoen investeren in 2007, waarvan iets minder dan de helft zal worden besteed aan luchtvaartvoorzieningen op Amsterdam Airport Schiphol. De financieringslasten zullen hierdoor toenemen. Gezien de aflossingsverplichtingen en de financiering van de investeringen enerzijds en de aanwezige liquiditeit en de verwachte operationele kasstroom anderzijds zal naar verwachting een beperkte financieringsbehoefte bestaan. De directie verwacht over 2007 een netto resultaat, exclusief waardeverandering vastgoed, dat duidelijk hoger zal zijn dan het netto resultaat over 2006 van EUR 198 miljoen (exclusief de waardeveranderingen van de vastgoedbeleggingen en exclusief het eenmalig positieve resultaat als gevolg van de vaststelling van de fiscale openingsbalans).

014-2007/rw/ms

Financieel Jaarverslag 2006
De digitale versie van het Financieel Jaarverslag 2006 kan vanaf half maart worden ingezien op de corporate website www.schipholgroup.com. Gedrukte exemplaren kunnen vanaf eind maart worden aangevraagd via investor_relations@schiphol.nl

Informatie voor de pers:
Persconferentie 10.00 uur CET