Gemeente Geldrop-Mierlo
Belastingen
GEMEENTE SCOORT REDELIJK BIJ KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
De gemeente scoort redelijk in het klanttevredenheidsonderzoek `De
staat van de gemeente' dat de afgelopen maanden is uitgevoerd. Dit
onderzoek is opgezet door de Vereniging Voor Statistiek en Onderzoek
(VSO) en de onderzoeksbureaus PON, BMC en Deloitte in opdracht van de
VNG, de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten. De belangrijkste
conclusie is dat inwoners van Geldrop-Mierlo in het algemeen bij
daadwerkelijk contact tevreden zijn over het dienstenaanbod van de
gemeente.
Ook blijkt dat ze over het algemeen tevreden zijn over de kwaliteit
van de voorzieningen op het gebied van onderwijs en welzijn.
Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. Meest in het oog springend is
de lage waardering voor de openingstijden van het gemeentehuis. Hier
wordt inmiddels aan gewerkt. Zo is de gemeente van plan vanaf 1 april
bij wijze van proef te gaan werken met een extra openstelling op
maandagavond.
Het onderzoek `De staat van de gemeente' is in het najaar van 2006 in
53 gemeenten tegelijk uitgevoerd. Daardoor is een vergelijking van de
resultaten mogelijk. De deelnemende gemeenten zijn verdeeld in drie
groepen: gemeenten met minder dan 25 000 inwoners, gemeenten met
tussen 25 000 en 50 000 inwoners en gemeenten met meer dan 50 000
inwoners. Onze gemeente valt in de tweede categorie en wordt in het
onderzoeksrapport vergeleken met gemeenten uit dezelfde categorie. Het
onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 1200 burger- en 400
loketvragenlijsten, maar ook door zelfonderzoek.
ROLLEN BURGERS
Het onderzoek onderscheidt verschillende rollen voor de burger,
namelijk als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner, als
wijkbewoner en als belastingbetaler. De burger als kiezer is de burger
die politiek wordt gerepresenteerd en die een bepaalde kwaliteit van
politiek en bestuur mag verwachten. De burger als klant is de burger
die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van dienstverlening, de
burger als onderdaan heeft recht op kwaliteit van orde en gezag. Als
partner heeft de burger recht op kwaliteit van beleid en wil serieus
genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente. De burger
als wijkbewoner heeft recht op kwaliteit van zijn leefomgeving. Ten
slotte heeft de burger als belastingbetaler recht op een efficiënt en
effectief werkende overheid.
De informatie over deze verschillende rollen is afkomstig uit vijf
bronnen: de burgervragenlijst (willekeurig uitgereikt aan burgers), de
loketvragenlijst (uitgereikt aan burgers aan het loket), de algemene
vragenlijst voor de gemeente, de financiële gegevens van de gemeente
en de landelijk verzamelde gegevens. Op basis van de gemiddelde score
voor de afzonderlijke bronnen is een totaalcijfer vastgesteld.
BETROUWBAAR
Voor betrouwbare uitspraken was het nodig om 400 van de 1200
uitgereikte burgervragenlijsten terug te krijgen. We hebben 501
vragenlijsten ingevuld teruggekregen en zitten dus ruim boven het
benodigde aantal. Voor de 400 loketvragenlijsten was een respons nodig
van 100 om betrouwbare uitspraken te doen. Ook hier zaten we ver boven
met 152 geretourneerde vragenlijsten. Op basis van deze cijfers kunnen
we stellen dat de betrokkenheid van de burger in onze gemeente groot
is.
RESULTATEN
De resultaten van onze gemeente werden vergeleken met de resultaten
van gemeenten in dezelfde categorie. De totaalcijfers per burgerrol:
De gemiddelden
_ Totaal gemiddelde Geldrop-Mierlo
Burger als kiezer 5,4 5,4
Burger als klant 6,9 6,8
Burger als onderdaan 5,9 6,0
Burger als partner 6,7 6,3
Burger wijkbewoner 6,5 6,5
Burger als belastingbetaler 6,2 6,9
Zoals hierboven te zien is, scoren we als gemeente gemiddeld. Er zijn
twee onderdelen waarop we naar beneden afwijken van het gemiddelde. Op
twee onderdelen zitten we boven het gemiddelde.
MEER WETEN?
Als u het volledige rapport wilt inzien klikt u hieronder op de link
"De staat van de gemeente". U kunt ook direct naar de gecorrigeerde
gegevens over veiligheid. In het rapport zijn hierover onjuiste
gegevens opgenomen.
Voor vragen over het onderzoek of de resultaten, kunt u contact
opnemen met Wim Geboers, telefoon
(040) 289 87 12.
De_Staat_van_de_gemeente.pdf
Gecorrigeerde_gegevens_over_veiligheid.pdf