Gemeente Geldrop-Mierlo


Belastingen

GEMEENTE SCOORT REDELIJK BIJ KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK

De gemeente scoort redelijk in het klanttevredenheidsonderzoek `De staat van de gemeente' dat de afgelopen maanden is uitgevoerd. Dit onderzoek is opgezet door de Vereniging Voor Statistiek en Onderzoek (VSO) en de onderzoeksbureaus PON, BMC en Deloitte in opdracht van de VNG, de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten. De belangrijkste conclusie is dat inwoners van Geldrop-Mierlo in het algemeen bij daadwerkelijk contact tevreden zijn over het dienstenaanbod van de gemeente.

Ook blijkt dat ze over het algemeen tevreden zijn over de kwaliteit van de voorzieningen op het gebied van onderwijs en welzijn. Natuurlijk zijn er ook aandachtspunten. Meest in het oog springend is de lage waardering voor de openingstijden van het gemeentehuis. Hier wordt inmiddels aan gewerkt. Zo is de gemeente van plan vanaf 1 april bij wijze van proef te gaan werken met een extra openstelling op maandagavond.

Het onderzoek `De staat van de gemeente' is in het najaar van 2006 in 53 gemeenten tegelijk uitgevoerd. Daardoor is een vergelijking van de resultaten mogelijk. De deelnemende gemeenten zijn verdeeld in drie groepen: gemeenten met minder dan 25 000 inwoners, gemeenten met tussen 25 000 en 50 000 inwoners en gemeenten met meer dan 50 000 inwoners. Onze gemeente valt in de tweede categorie en wordt in het onderzoeksrapport vergeleken met gemeenten uit dezelfde categorie. Het onderzoek is uitgevoerd aan de hand van 1200 burger- en 400 loketvragenlijsten, maar ook door zelfonderzoek.

ROLLEN BURGERS
Het onderzoek onderscheidt verschillende rollen voor de burger, namelijk als kiezer, als klant, als onderdaan, als partner, als wijkbewoner en als belastingbetaler. De burger als kiezer is de burger die politiek wordt gerepresenteerd en die een bepaalde kwaliteit van politiek en bestuur mag verwachten. De burger als klant is de burger die recht heeft op een behoorlijke kwaliteit van dienstverlening, de burger als onderdaan heeft recht op kwaliteit van orde en gezag. Als partner heeft de burger recht op kwaliteit van beleid en wil serieus genomen worden bij de beleidsontwikkeling van de gemeente. De burger als wijkbewoner heeft recht op kwaliteit van zijn leefomgeving. Ten slotte heeft de burger als belastingbetaler recht op een efficiënt en effectief werkende overheid. De informatie over deze verschillende rollen is afkomstig uit vijf bronnen: de burgervragenlijst (willekeurig uitgereikt aan burgers), de loketvragenlijst (uitgereikt aan burgers aan het loket), de algemene vragenlijst voor de gemeente, de financiële gegevens van de gemeente en de landelijk verzamelde gegevens. Op basis van de gemiddelde score voor de afzonderlijke bronnen is een totaalcijfer vastgesteld.

BETROUWBAAR
Voor betrouwbare uitspraken was het nodig om 400 van de 1200 uitgereikte burgervragenlijsten terug te krijgen. We hebben 501 vragenlijsten ingevuld teruggekregen en zitten dus ruim boven het benodigde aantal. Voor de 400 loketvragenlijsten was een respons nodig van 100 om betrouwbare uitspraken te doen. Ook hier zaten we ver boven met 152 geretourneerde vragenlijsten. Op basis van deze cijfers kunnen we stellen dat de betrokkenheid van de burger in onze gemeente groot is.

RESULTATEN
De resultaten van onze gemeente werden vergeleken met de resultaten van gemeenten in dezelfde categorie. De totaalcijfers per burgerrol:

De gemiddelden

_ Totaal gemiddelde Geldrop-Mierlo Burger als kiezer 5,4 5,4 Burger als klant 6,9 6,8 Burger als onderdaan 5,9 6,0 Burger als partner 6,7 6,3 Burger wijkbewoner 6,5 6,5 Burger als belastingbetaler 6,2 6,9

Zoals hierboven te zien is, scoren we als gemeente gemiddeld. Er zijn twee onderdelen waarop we naar beneden afwijken van het gemiddelde. Op twee onderdelen zitten we boven het gemiddelde.

MEER WETEN?
Als u het volledige rapport wilt inzien klikt u hieronder op de link "De staat van de gemeente". U kunt ook direct naar de gecorrigeerde gegevens over veiligheid. In het rapport zijn hierover onjuiste gegevens opgenomen.
Voor vragen over het onderzoek of de resultaten, kunt u contact opnemen met Wim Geboers, telefoon (040) 289 87 12.

De_Staat_van_de_gemeente.pdf

Gecorrigeerde_gegevens_over_veiligheid.pdf