Time : 12:31:27
Date : 15 February 2007
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize peilt naar de eetgewoontes van de belgen

Pasta is het lievelingsgerecht van de Belgen

Delhaize België heeft de voedingstrends, lievelingsgerechten en eetgewoontes van de Belgen aan de tand gevoeld via een grootschalige enquête. Daaruit zijn een aantal interessante conclusies voortgekomen. Zo is een duidelijke verschuiving in eetgewoontes merkbaar waarbij Belgen steeds meer voor gezonde alternatieven kiezen. Bovendien vinden buitenlandse keukens steeds meer ingang in de dagelijkse eetgewoontes en staat gezondheid opvallend in de kijker. Voor de consument is gezondheid een noodzaak wanneer het op voeding aankomt. Dit staat echter niet in de weg dat het merendeel van demensen gezonde voeding ook lekker vindt.

Grootschalig onderzoek naar voedingstrends en eetgewoontes

Delhaize België heeft in samenwerking met Roularta een onderzoek uitgevoerd naar de etgewoontes van de Belgen. Er werden zo'n 4.500 Belgen ondervraagd die werden gerecruteerd via het online Mediapoll-panel van Roularta en via de website van Delhaize. Hierdoor werd een mix van klanten en niet-klanten bekomen, mannen en vrouwen, Walen en Vlamingen, jongeren en ouderen. In het onderzoek werd gefocust op drie thema's: wat de tendensen zijn in voedingsgewoontes, hoe het gesteld is met de consumptie van buitenlandse keukens en of de Belgen nog koken.
Arthur Goethals, Chief Executive Officer Delhaize Central and Western Europe: "Met dit onderzoek wilden we bij de doorsnee consument aftoetsen of onze trends in het productaanbod in lijn liggen met wat consumenten zoeken. Het is belangrijk dat we voeling houden met de wensen en smaken van de Belgen. We bieden een grote diversiteit in ons assortiment waarmee we klaarblijkelijk inspelen op de behoefte aan gezonde alternatieven, de vraag naar buitenlandse en exotische keukens en gebruiksvriendelijke producten die het koken gemakkelijker maken. We zien ook dat er nog steeds wordt gekookt en dat er steeds meer aandacht wordt besteed aan gezonde voeding. We bieden met onze ruime keuze dan ook voor ieder wat wils: verse ingrediënten om zelf te kokkerellen, bereide maaltijden, versgeperst fruitsap, Italiaanse pasta's en sauzen, enz."

De Belgen kiezen steeds meer voor gezonde alternatieven

In de enquête die Delhaize liet uitvoeren, werd gepeild naar wat meer of minder wordt gegeten dan vijf jaar geleden. Uit de resultaten blijkt duidelijk dat de Belgen steeds meer de gezonde alternatieven verkiezen. Zo zien we duidelijk dat olijfolie een opmars kent (58% van de ondervraagden eet dit meer dan vijf jaar geleden) en boter gaat vervangen. Daarnaast zien we dat pasta en wokgerechten aan populariteit winnen terwijl gekookte aardappelen steeds minder voorgeschoteld worden. 44% van de ondervraagden beweert bovendien meer vis te consumeren, hetgeen overeenstemt met de daling in vleesconsumptie. Tot slot is ook vers fruit een sterke stijger de afgelopen jaren.

Nemen Belgen nog tijd voor een ontbijt?

Maar liefst 72% van de ondervraagde consumenten ontbijt dagelijks. Zo'n 13% ontbijt enkel tijdens het weekend en 9% van de ondervraagden ontbijt nooit. Het ontbijt maakt voor het merendeel van de bevolking dus nog steeds deel uit van het normale eetpatroon. 's Middags eet men tijdens de week meestal een broodmaaltijd (66%) terwijl men in het weekend, en dan vooral op zondag, 's middags een warme maaltijd eet.

Lusten Belgen buitenlandse keukens?

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voor dat de Belgen graag buitenlandse keukens ontdekken. De twee populairste keukens zijn de Chinese en de Italiaanse. Slechts 6% van de ondervraagden eet nooit Italiaans, slechts 16% eet nooit Chinees. Chinese gerechten worden meestal op restaurant gegeten of in take-away, Italiaans wordt meestal thuis klaargemaakt. Andere keukens, zoals de Mexicaanse, Thaise, Japanse of Indische, worden door zo'n 40 à 50% van de ondervraagden gegeten. Over de hele lijn is er wel een duidelijk verschil merkbaar tussen de Vlamingen en de Walen. Walen zijn duidelijk meer te vinden voor buitenlandse keukens dan Vlamingen.

Wordt er belang gehecht aan gezondheid?

Wanneer een Belg kookt, moet het in de eerste plaats gezond zijn. In de week komt bereidingsgemak op de tweede plaats, snelheid van bereiding op de derde en smaak op de vierde plaats. In het weekend wordt na gezondheid meer belang aan smaak gehecht, dat dan op de tweede plaats komt. Gezondheid komt in het onderzoek naar voor als een essentieel aspect van voeding. Voor drie kwart van de bevolking is het een noodzaak of voorwaarde voor een gezond leven. Bovendien vindt maar liefst 93% van de ondervraagden gezonde voeding lekker.

Koken we nog?

Er wordt nog massaal gekookt in zowel de Vlaamse als de Waalse keuken. 43% kookt 7 dagen op 7 en nog eens 25% kookt 6 op 7. De Walen zijn koploper en koken meer thuis dan de Vlamingen. Tot slot is koken niet zozeer een noodzakelijk kwaad, maar is koken bovenal een plezier. Meer dan de helft van de ondervraagden stelt koken gelijk aan genieten. En een kleine 40% beschouwt koken als een hobby. Koken is dus nog lang niet uit de Belgische huishoudens verdwenen.

De tien lievelingsgerechten van de Belgen

Biefstuk met frieten is duidelijk een populair gerecht, maar wordt van de troon gestoten door pastagerechten die de absolute lievelingsschotel van de Belgen zijn. Een overzicht:
1. Pasta 9,3%

2. Biefstuk friet 7,2%

3. Visgerechten 5,9%

4. Spaghetti bolognaise 4,2%

5. Slaatjes (vooral met geitenkaas) 3,6%

6. Witloof in kaassaus 3,3%

7. Scampi 3,1%

8. Kip 3,1%

9. Mosselen 2,1%

10. Schaap- of lamsgerechten 2,0%

Over Delhaize België
Eind 2006 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 843 winkels, waarvan 810 in België, 30 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2006 een omzetcijfer van 4,3 miljard euro. Delhaize heeft in 2006 een marktaandeel in België van 26,1%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in acht landen op drie continenten. Eind 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.705 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be

Michel Lecomte
Product Communication Manager
Tel. 02/412 80 00
mlecomte@delhaize.be