Ford presenteert nieuwe C-MAX op Autosalon Genève
(2/15/2007)
Ford presenteert de nieuwe Ford S-MAX op de Autosalon Genève. De
no-nonsense vijfzits MAV (multi activity vehicle) van Ford Europa
heeft voor 2007 niet alleen een dynamisch nieuw uiterlijk gekregen,
ook het interieur en het exterieur zijn voorzien van een aantal nieuwe
voorzieningen.
De veelzijdige en compacte Ford C-MAX schaart zich naast de Ford S-MAX
â Auto van het Jaar 2007 â als lid van een nieuwe familie stijlvolle,
flexibele people movers die over uitstekende rijeigenschappen
beschikken.
Het uiterlijk van de nieuwe Ford C-MAX mag dan wel aanzienlijk zijn
vernieuwd, de gewaardeerde voorzieningen zijn behouden gebleven.
Bijvoorbeeld het flexibele 'Comfort Stoelsysteem', dat voorziet in
comfortabele zitplaatsen voor drie inzittenden op de tweede rij of de
unieke mogelijkheid om de achterste middenstoel weg te klappen en de
twee overgebleven stoelen schuin naar elkaar toe te verplaatsen zodat
er voor de twee passagiers nog meer been- en schouderruimte gecreëerd
wordt.
Het exterieur en het interieur zijn ingrijpend gewijzigd en met name
de voorkant heeft dankzij de 'kinetic designtaal' een ware
metamorfose ondergaan. Bij deze nieuwe design vorm van Ford Europa
worden strakke lijnen gecombineerd met krachtige, vloeiende vormen
die, ook als de auto stilstaat, een gevoel oproepen van energie in
beweging.
Net als bij de nieuwe Ford Mondeo, de Ford Galaxy en de Ford S-MAX,
bevat ook de voorkant van de nieuwe C-MAX belangrijke 'kinetic
design'elementen die tot uiting komen in een sportief, expressief
karakter.
Ford heeft een uitgebreid aanbod people movers met de vijfzits C-MAX
en vijf+tweezits S-MAX als dynamische en flexibele oplossingen voor
klanten die op zoek zijn naar optimaal rijplezier en de traditionelere
zevenzits Galaxy MPV die voldoende ruimte biedt aan een groot gezin.
"De hoeksteen van onze 'MAX'-strategie is de wens om onze klanten alle
voorzieningen, ruimte en flexibiliteit van een gezinsauto te bieden,
maar om tegelijkertijd de auto's zo vorm te geven dat ze opvallen en
bovenal optimaal rijplezier bieden," zegt Stephen Odell, Vice
President of Marketing, Sales and Service bij Ford Europa. "Zowel de
nieuwe C-MAX als de grotere S-MAX voldoen volledig aan dit concept â
veelzijdig, comfortabel en ruim, maar ook een genot om in te rijden."
Origineel en eigentijds exterieur
De nieuwe Ford C-MAX heeft een nieuwe voorkant waarin designelementen
zichtbaar zijn die al eerder zijn toegepast in de Ford S-MAX en die op
elegante wijze met de bestaande C-MAX-vorm zijn gecombineerd in een
nog sportievere auto.
Aan het uiterlijk van de Ford C-MAX valt nu perfect zijn rijgedrag af
te lezen. Bumper, grilles, motorkap, koplampen en mistlampen zijn
opnieuw ontworpen om de nieuwe Ford C-MAX het uiterlijk en de
uitstraling te geven die bij een lid van de MAX-familie passen.
De nieuwe voorbumper bestaat uit één kwalitatief hoogwaardig
onderdeel waarvan een opvallende trapezoïde benedengrille deel
uitmaakt en die de auto een krachtige en solide uitstraling geeft.
Onder in de bumper zijn twee verticale mistlampen geplaatst. Het
opvallendste onderdeel van de nieuwe voorkant is de
trapezoïde-vormige benedengrille die samen met een nieuwe
bovengrille, koplampen en een driedelige motorkap de sportieve
uitstraling van de C-MAX nog meer benadrukken.
De nieuwe bovengrille is nu voorzien van een dikke chromen rand aan de
voorkant van de motorkap en een fors Ford-logo â beide kenmerken van
het nieuwe Ford 'gezicht'. Op de uit drie delen bestaande motorkap
zijn twee duidelijke lijnen zichtbaar die van voorruit naar de
bovengrille lopen.
Aan de achterkant is de nieuwe C-MAX voorzien van een nieuwe, rondere
en dikkere bumper. Opvallend zijn hier verder de nieuwe verticale
achterlichten met LED-technologie en heldere lenzen die voor een
verzorgd en eigentijds uiterlijk zorgen.
De integratie van 'kinetic design'elementen in dit nieuwe model was
geen geringe opgave. "Wij wilden de auto meer overeen laten komen met
de nieuwe leden van de familie, in het bijzonder de S-MAX, echter
zonder aantasting van de oorspronkelijkheid van het totale
C-MAX-design," vertelt Claudio Messale, de chief designer van de
C-MAX.
Technologieën voor comfort en veiligheid
De nieuwe Ford C-MAX beschikt over een groot aantal nieuwe
technologieën die voor meer comfort en veiligheid zorgen.
Opvallende koplampen benadrukken de geavanceerde technologie en de
uitstekende zichtbaarheid. Wanneer er voor Bi-Xenon-lampen is gekozen,
loopt er langs de bovenrand van de lamp een opvallende lichtstrip die
de conventionele lampjes van de parkeerlichten vervangt. Deze stippen
stralen een blauw licht uit dat de algehele uitstraling van de auto
nog meer klasse geeft.
De standaard LED-achterlichten zijn een unicum voor Ford en dragen bij
tot de stijlvolle en eigentijdse afwerking en het energieke karakter
van de nieuwe Ford C-MAX. In de nieuwe achterlichten is gebruikgemaakt
van LEDs met een duidelijk grafisch patroon van puntjes dat, wanneer
de lichten zijn ontstoken, de Ford C-MAX vanaf een afstand direct
herkenbaar maken.
Eveneens nieuw voor de C-MAX is een optioneel glazen panoramadak dat
maakt dat het al ruime interieur nog ruimer lijkt. Het panoramadak
beslaat bijna het hele dak en zorgt zo voor optimaal zicht en dito
lichtinval. Het glas is donkergetint om schittering te voorkomen. Aan
de binnenkant zijn jaloezieën aangebracht om indien gewenst voor
schaduw en privacy te zorgen. Het panoramadak is voorzien van een
hittereflecterende 'Solar Reflect'-coating die bijdraagt tot de
veiligheid van de inzittenden en zorgt voor een comfortabel klimaat in
de auto.
Blauw glas is ook nieuw voor de C-MAX Titanium-uitvoering en versterkt
de 'modern techno'-uitstraling van deze specificatie.
Kwalitatief hoogwaardig en flexibel interieur
De functionele en warme sfeer verschaft het interieur van de nieuwe
Ford C-MAX een geheel eigen en comfortabel karakter.
Alle kleine details samen zorgen voor een hoge kwaliteit. De 'kinetic
design'-elementen van het vernieuwde exterieur werken door in het
aantrekkelijk vormgegeven interieur van de nieuwe C-MAX.
De alfanumerieke informatie die in rood op het instrumentencluster
verschijnt, de rode verlichting van schakelaars en meters, maar ook de
optionele DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control) en de
grote verscheidenheid van interne infotainmentsystemen worden in
dezelfde elegante stijl weergegeven als in de
S-MAX.
Voor de C-MAX is een aantal optionele Sony in-car
entertainmentsystemen beschikbaar die dankzij hun ontwerp probleemloos
in de nieuwe middenconsole passen. Deze geavanceerdere
entertainmentsystemen zijn leverbaar met cd-speler of geïntegreerde
wisselaar voor 6 cd's.
In de middenconsole is nu standaard een 3,5 mm AUX-aansluiting
aangebracht waarop draagbare externe audioapparatuur kan worden
aangesloten. Zo kan een standaard mp3-speler probleemloos op het
audiosysteem worden aangesloten.
De uitvoeringen in de hogere prijsklassen zijn uitgerust met een
nieuwe middenconsole die vloeiend doorloopt in het dashboard en een
geïntegreerde, uitschuifbare armsteun bevat voor extra comfort.
Ook de binnenpanelen van de portieren zijn aangepast. De panelen van
de Ghia en Titanium zijn daarnaast uitgerust in zacht materiaal
uitgevoerde bovenlijst.
Overige voorzieningen die bijdragen tot de meer eigentijdse
uitstraling van het interieur van de nieuwe C-MAX zijn onder andere,
voor de Trend, een nieuwe stuurrand met duimondersteuning en voor de
Ghia en Titanium een nieuwe, gebruikersvriendelijke verticale
z-vormige handrem die zo compact is dat er in de middenconsole ruimte
overblijft voor een 1,5-literfles.
Vanuit de dakhemel wordt de middenconsole amberkleurig verlicht. De
nieuwe interieurkleuren (Arizona/Biscuit, Ebony/Pewter en Ebony/Dark
Flint) zorgen voor een warme, prettige sfeer en complementeren een
reeks nieuwe exterieurkleuren.
Comfortabele sportstoelen bieden extra steun aan de zijkanten, een
unieke afwerking en nieuw stiksel in zigzag motief die de sportieve
uitstraling versterken. De rijker gespecificeerde uitvoeringen zijn
nog steeds standaard uitgerust met het befaamde Comfort Stoelsysteem.
Het Comfort Stoelsysteem van de C-MAX biedt comfortabele zitruimte aan
drie inzittenden op de tweede rij. De middelste achterstoel kan worden
weggeklapt waarna de twee buitenstoelen diagonaal naar elkaar toe
kunnen worden geschoven zodat de twee achterpassagiers over meer been-
en schouderruimte beschikken.
Om meer bagageruimte te creëren, kan elk van de drie achterstoelen
afzonderlijk worden neergeklapt, gekanteld of verwijderd.
Meer keuze voor klanten
De nieuwe Ford C-MAX zal beschikbaar zijn in vier afzonderlijke
uitvoeringen â de Trend, de Ghia en de Titanium. Voor de Ghia en de
Titanium is een X-pack leverbaar en alle C-MAX modellen kunnen
exclusief uitgerust worden met diverse pakketten. Dit brede aanbod is
ontwikkeld om te voorzien in alle wensen en behoeften die er bij de
klant leven.
De top van de C-MAX-reeks wordt gevormd door de modellen Ghia en
Titanium, waarbij de Titanium garant staat voor maximaal comfort met
een 'modern techno'-voorzieningenniveau en dito uitstraling. Het
exterieur is standaard uitgerust met blauw getint glas en 17"
meerspaaks licht metalen velgen met 205/50-banden. In het interieur
vallen de in "geborsteld chroom" uitgevoerde elementen op. Bij elkaar
vormen deze voorzieningen een aantrekkelijk pakket voor klanten die
kiezen voor de combinatie van technologie en innovatie.
De exclusiviteit van de Ghia en de Titanium kan nog verder worden
benadrukt met een X-pack dat bij de Ghia voorziet in een volledig
lederen afwerking, een elektrisch in 6 standen te verstellen
bestuurderstoel, een handmatig in vier hoogten te verstellen
bijrijdersstoel â beide met verwarming â en getint glas dat de
inzittenden meer privacy biedt.
Voor de Titanium bevat het X-pack het nieuwe panoramadak, sportstoelen
met gedeeltelijk lederen afwerking en Bi-Xenon koplampen.
De klant kan kiezen uit nieuwe lichtmetalen velgen variërend van 16"
tot 18" en uit verschillende aantrekkelijke styling pakketten.
Verder biedt de afdeling After Sales van Ford klanten een breed aanbod
aan optionele voorzieningen en accessoires, waaronder stylingkits voor
de carrosserie om het dynamische karakter van de auto verder te
benadrukken.
Veiligheid en rijdynamiek Ford C-MAX
De basis van het pakket actieve veiligheidsvoorzieningen wordt gevormd
door een nauwkeurig afgestelde wielophanging. Deze benadering van het
begrip rijdynamiek staat bekend als Ford Precision Drive.
Het spoor van de nieuwe C-MAX is met 5 mm verbreed en zorgt onder alle
rijomstandigheden voor een comfortabele en gecontroleerde rijervaring.
Overige actieve veiligheidsvoorzieningen op de C-MAX zijn onder andere
ABS, EBD, EBA en optioneel ESP. Samen vormen zij een systeem dat
bestuurders meer veiligheid biedt in kritieke situaties.
Nieuw op de C-MAX is AFS (Adaptive Front lighting System), een
veiligheidsvoorziening die efficiënter gebruikmaakt van lichtenergie
en voor een beter zicht zorgt bij het nemen van een bocht. AFS is
leverbaar met conventionele halogeenlampen die meedraaien bij het
nemen van een bocht en zo de weg beter verlichten. Afhankelijk van de
stuurhoek en de rijsnelheid, zwenken de lichtbundels licht mee in de
rijrichting.
Passieve veiligheid van de C-MAX begint bij een ultrastijve
carrosserie en een stijve veiligheidskooi voor de inzittenden. Beide
maken deel uit van het Ford IPS (Intelligent Protection System) dat
een aantal zeer geavanceerde veiligheidsvoorzieningen omvat.
Naast airbags voorin en zij-airbags voor bestuurder en bijrijder,
bestaat het IPS van de C-MAX nog uit curtainairbags voor de eerste en
tweede rij, gordelspanners en gordelklampen voor de veiligheidsgordels
vóór, een energieabsorberende stuurkolom en een systeem dat voorkomt
dat bij een botsing de pedalen naar binnen dringen.
Alle achterstoelen zijn standaard uitgerust met driepunts
veiligheidsgordels. Daarnaast zijn de buitenste achterstoelen nog
voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Deze
voorzieningen zorgen niet alleen voor comfort, maar ook ultieme
veiligheid voor meereizende kinderen: de oorspronkelijke Ford C-MAX is
op het gebied van kindveiligheid onderscheiden met het maximaal
haalbare aantal van vier Euro NCAP-sterren.
Motoren Ford C-MAX
De nieuwe Ford C-MAX is leverbaar met een reeks Duratec-benzinemotoren
en Duratorq TDCi-dieselmotoren. Het zijn alle zuinige en schone
motoren met het vermogen en prestatieniveau dat garant staat voor puur
rijplezier.
Duratec-benzinemotoren
Alle C-MAX Duratec-benzinemotoren â 1.6-liter, 1.8-liter en 2.0-liter
â zijn zo afgesteld dat het dynamische weggedrag van de auto wordt
benadrukt. Vermogen varieert van 100 pk (74 kW) tot 145 pk (107 kW),
met een koppel tussen 50 Nm en 185 Nm.
De aluminium cilinderblokken en -koppen in deze moderne motoren zorgen
voor minder gewicht en een lager zwaartepunt.
Automobilisten die een positieve bijdrage willen leveren aan het
milieu, kunnen kiezen voor een C-MAX met een 1.8-liter Duratec
Flexifuel-motor.
De C-MAX Flexifuel loopt op 100 procent benzine maar ook op elke
verhouding van benzine en maximaal 85 procent bio-ethanol (E85),
zonder dat dit ten koste gaat van vermogen of rijplezier. Bio-ethanol
wordt gewonnen uit hernieuwbare biomassa en reduceert de uitstoot van
CO met wel 80 procent door de CO -kringloop te sluiten (het
zogenaamde 'well-to-wheel'-perspectief).
De Flexifuel-modellen van Ford zijn aantrekkelijk geprijsd en zijn
onderdeel van een reeks geavanceerde, milieuvriendelijke
technologieën. In Zweden is tegenwoordig 80 procent van de verkochte
Focus-modellen en 40 procent van alle verkochte Fords een
Flexifuel-uitvoering. De Focus en de
C-MAX met Flexifuel-motor worden nu in tien Europese landen verkocht,
waaronder in Nederland.
Duratorq TDCi-dieselmotoren
De Duratorq TDCi-dieselmotoren van Ford zijn toonaangevend op het
gebied van vermogen en efficiëntie, zijn stil en hebben een lage
uitstoot.
Er zijn vier motoren leverbaar met een inhoud van 1.6, 1.8 en 2.0
liter waarvan twee modellen zijn uitgerust met een filtersysteem voor
roetdeeltjes, het zogenaamde DPF-systeem (Diesel Particulate Filter).
Vermogen varieert van 90 pk (66 kW) tot 136 pk (100 kW), met een
maximum koppel dat tussen 215 Nm en 320 Nm ligt. Deze motoren leveren
veel trekkracht, echter niet ten koste van het brandstofverbruik. Het
gecombineerd verbruik (93/116/EG) van de nieuwe Ford C-MAX die is
uitgerust met de 1.6-liter Duratorq TDCi-motor is slechts 4,8 liter
diesel op 100 kilometer en zelfs met de 2.0-liter Duratorq TDCi
DPF-motor is het gecombineerd verbruik slechts 5,8 liter brandstof per
100 kilometer.
Transmissies
De nieuwe Ford C-MAX is leverbaar met een keur aan transmissies die
perfect aansluiten op de motoren met hun diverse vermogen- en
koppelwaarden:
- De Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak is
leverbaar met de 1.6-liter, 1.8-liter en 2.0-liter Duratec-motoren en
de 1.6-liter en 1.8-liter Duratorq TDCi-motoren
- De 2.0-liter Duratorq TDCi is standaard uitgerust met de
Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak
- De Ford Durashift automatische 4-versnellingsbak is
leverbaar bij de 2.0-liter Duratec-motor
Voortbouwen op succes
"Wij wilden de sterke punten van het huidige model nog verder
versterken. Daarom hebben de ontwerpers van de nieuwe C-MAX goed gelet
op het succes van de S-MAX," zegt Gunnar Herrmann, Vehicle Line
Director for Medium Cars, Ford Europa. "Wij zijn erg tevreden over het
het eindresultat en zijn van mening dat het nieuwe model een
combinatie is van een nieuw, dynamisch uiterlijk, veel nieuwe
voorzieningen en, bovenal een kwaliteitsniveau dat vergelijkbaar is
met dat van auto's uit luxere segmenten."
De nieuwe Ford C-MAX is vanaf medio april 2007 in geheel Europa
verkrijgbaar.
AutoRai