AutoRai

Ford presenteert nieuwe C-MAX op Autosalon Genève

(2/15/2007)
Ford presenteert de nieuwe Ford S-MAX op de Autosalon Genève. De no-nonsense vijfzits MAV (multi activity vehicle) van Ford Europa heeft voor 2007 niet alleen een dynamisch nieuw uiterlijk gekregen, ook het interieur en het exterieur zijn voorzien van een aantal nieuwe voorzieningen.
De veelzijdige en compacte Ford C-MAX schaart zich naast de Ford S-MAX â Auto van het Jaar 2007 â als lid van een nieuwe familie stijlvolle, flexibele people movers die over uitstekende rijeigenschappen beschikken.

Het uiterlijk van de nieuwe Ford C-MAX mag dan wel aanzienlijk zijn vernieuwd, de gewaardeerde voorzieningen zijn behouden gebleven. Bijvoorbeeld het flexibele 'Comfort Stoelsysteem', dat voorziet in comfortabele zitplaatsen voor drie inzittenden op de tweede rij of de unieke mogelijkheid om de achterste middenstoel weg te klappen en de twee overgebleven stoelen schuin naar elkaar toe te verplaatsen zodat er voor de twee passagiers nog meer been- en schouderruimte gecreëerd wordt.

Het exterieur en het interieur zijn ingrijpend gewijzigd en met name de voorkant heeft dankzij de 'kinetic designtaal' een ware metamorfose ondergaan. Bij deze nieuwe design vorm van Ford Europa worden strakke lijnen gecombineerd met krachtige, vloeiende vormen die, ook als de auto stilstaat, een gevoel oproepen van energie in beweging.

Net als bij de nieuwe Ford Mondeo, de Ford Galaxy en de Ford S-MAX, bevat ook de voorkant van de nieuwe C-MAX belangrijke 'kinetic design'elementen die tot uiting komen in een sportief, expressief karakter.

Ford heeft een uitgebreid aanbod people movers met de vijfzits C-MAX en vijf+tweezits S-MAX als dynamische en flexibele oplossingen voor klanten die op zoek zijn naar optimaal rijplezier en de traditionelere zevenzits Galaxy MPV die voldoende ruimte biedt aan een groot gezin.

"De hoeksteen van onze 'MAX'-strategie is de wens om onze klanten alle voorzieningen, ruimte en flexibiliteit van een gezinsauto te bieden, maar om tegelijkertijd de auto's zo vorm te geven dat ze opvallen en bovenal optimaal rijplezier bieden," zegt Stephen Odell, Vice President of Marketing, Sales and Service bij Ford Europa. "Zowel de nieuwe C-MAX als de grotere S-MAX voldoen volledig aan dit concept â veelzijdig, comfortabel en ruim, maar ook een genot om in te rijden."

Origineel en eigentijds exterieur

De nieuwe Ford C-MAX heeft een nieuwe voorkant waarin designelementen zichtbaar zijn die al eerder zijn toegepast in de Ford S-MAX en die op elegante wijze met de bestaande C-MAX-vorm zijn gecombineerd in een nog sportievere auto.

Aan het uiterlijk van de Ford C-MAX valt nu perfect zijn rijgedrag af te lezen. Bumper, grilles, motorkap, koplampen en mistlampen zijn opnieuw ontworpen om de nieuwe Ford C-MAX het uiterlijk en de uitstraling te geven die bij een lid van de MAX-familie passen.

De nieuwe voorbumper bestaat uit één kwalitatief hoogwaardig onderdeel waarvan een opvallende trapezoïde benedengrille deel uitmaakt en die de auto een krachtige en solide uitstraling geeft. Onder in de bumper zijn twee verticale mistlampen geplaatst. Het opvallendste onderdeel van de nieuwe voorkant is de trapezoïde-vormige benedengrille die samen met een nieuwe bovengrille, koplampen en een driedelige motorkap de sportieve uitstraling van de C-MAX nog meer benadrukken.

De nieuwe bovengrille is nu voorzien van een dikke chromen rand aan de voorkant van de motorkap en een fors Ford-logo â beide kenmerken van het nieuwe Ford 'gezicht'. Op de uit drie delen bestaande motorkap zijn twee duidelijke lijnen zichtbaar die van voorruit naar de bovengrille lopen.

Aan de achterkant is de nieuwe C-MAX voorzien van een nieuwe, rondere en dikkere bumper. Opvallend zijn hier verder de nieuwe verticale achterlichten met LED-technologie en heldere lenzen die voor een verzorgd en eigentijds uiterlijk zorgen.

De integratie van 'kinetic design'elementen in dit nieuwe model was geen geringe opgave. "Wij wilden de auto meer overeen laten komen met de nieuwe leden van de familie, in het bijzonder de S-MAX, echter zonder aantasting van de oorspronkelijkheid van het totale C-MAX-design," vertelt Claudio Messale, de chief designer van de C-MAX.

Technologieën voor comfort en veiligheid

De nieuwe Ford C-MAX beschikt over een groot aantal nieuwe technologieën die voor meer comfort en veiligheid zorgen.

Opvallende koplampen benadrukken de geavanceerde technologie en de uitstekende zichtbaarheid. Wanneer er voor Bi-Xenon-lampen is gekozen, loopt er langs de bovenrand van de lamp een opvallende lichtstrip die de conventionele lampjes van de parkeerlichten vervangt. Deze stippen stralen een blauw licht uit dat de algehele uitstraling van de auto nog meer klasse geeft.

De standaard LED-achterlichten zijn een unicum voor Ford en dragen bij tot de stijlvolle en eigentijdse afwerking en het energieke karakter van de nieuwe Ford C-MAX. In de nieuwe achterlichten is gebruikgemaakt van LEDs met een duidelijk grafisch patroon van puntjes dat, wanneer de lichten zijn ontstoken, de Ford C-MAX vanaf een afstand direct herkenbaar maken.

Eveneens nieuw voor de C-MAX is een optioneel glazen panoramadak dat maakt dat het al ruime interieur nog ruimer lijkt. Het panoramadak beslaat bijna het hele dak en zorgt zo voor optimaal zicht en dito lichtinval. Het glas is donkergetint om schittering te voorkomen. Aan de binnenkant zijn jaloezieën aangebracht om indien gewenst voor schaduw en privacy te zorgen. Het panoramadak is voorzien van een hittereflecterende 'Solar Reflect'-coating die bijdraagt tot de veiligheid van de inzittenden en zorgt voor een comfortabel klimaat in de auto.

Blauw glas is ook nieuw voor de C-MAX Titanium-uitvoering en versterkt de 'modern techno'-uitstraling van deze specificatie.

Kwalitatief hoogwaardig en flexibel interieur

De functionele en warme sfeer verschaft het interieur van de nieuwe Ford C-MAX een geheel eigen en comfortabel karakter.

Alle kleine details samen zorgen voor een hoge kwaliteit. De 'kinetic design'-elementen van het vernieuwde exterieur werken door in het aantrekkelijk vormgegeven interieur van de nieuwe C-MAX.

De alfanumerieke informatie die in rood op het instrumentencluster verschijnt, de rode verlichting van schakelaars en meters, maar ook de optionele DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control) en de grote verscheidenheid van interne infotainmentsystemen worden in dezelfde elegante stijl weergegeven als in de
S-MAX.

Voor de C-MAX is een aantal optionele Sony in-car entertainmentsystemen beschikbaar die dankzij hun ontwerp probleemloos in de nieuwe middenconsole passen. Deze geavanceerdere entertainmentsystemen zijn leverbaar met cd-speler of geïntegreerde wisselaar voor 6 cd's.

In de middenconsole is nu standaard een 3,5 mm AUX-aansluiting aangebracht waarop draagbare externe audioapparatuur kan worden aangesloten. Zo kan een standaard mp3-speler probleemloos op het audiosysteem worden aangesloten.

De uitvoeringen in de hogere prijsklassen zijn uitgerust met een nieuwe middenconsole die vloeiend doorloopt in het dashboard en een geïntegreerde, uitschuifbare armsteun bevat voor extra comfort.

Ook de binnenpanelen van de portieren zijn aangepast. De panelen van de Ghia en Titanium zijn daarnaast uitgerust in zacht materiaal uitgevoerde bovenlijst.

Overige voorzieningen die bijdragen tot de meer eigentijdse uitstraling van het interieur van de nieuwe C-MAX zijn onder andere, voor de Trend, een nieuwe stuurrand met duimondersteuning en voor de Ghia en Titanium een nieuwe, gebruikersvriendelijke verticale z-vormige handrem die zo compact is dat er in de middenconsole ruimte overblijft voor een 1,5-literfles.

Vanuit de dakhemel wordt de middenconsole amberkleurig verlicht. De nieuwe interieurkleuren (Arizona/Biscuit, Ebony/Pewter en Ebony/Dark Flint) zorgen voor een warme, prettige sfeer en complementeren een reeks nieuwe exterieurkleuren.

Comfortabele sportstoelen bieden extra steun aan de zijkanten, een unieke afwerking en nieuw stiksel in zigzag motief die de sportieve uitstraling versterken. De rijker gespecificeerde uitvoeringen zijn nog steeds standaard uitgerust met het befaamde Comfort Stoelsysteem.

Het Comfort Stoelsysteem van de C-MAX biedt comfortabele zitruimte aan drie inzittenden op de tweede rij. De middelste achterstoel kan worden weggeklapt waarna de twee buitenstoelen diagonaal naar elkaar toe kunnen worden geschoven zodat de twee achterpassagiers over meer been- en schouderruimte beschikken.

Om meer bagageruimte te creëren, kan elk van de drie achterstoelen afzonderlijk worden neergeklapt, gekanteld of verwijderd.

Meer keuze voor klanten

De nieuwe Ford C-MAX zal beschikbaar zijn in vier afzonderlijke uitvoeringen â de Trend, de Ghia en de Titanium. Voor de Ghia en de Titanium is een X-pack leverbaar en alle C-MAX modellen kunnen exclusief uitgerust worden met diverse pakketten. Dit brede aanbod is ontwikkeld om te voorzien in alle wensen en behoeften die er bij de klant leven.

De top van de C-MAX-reeks wordt gevormd door de modellen Ghia en Titanium, waarbij de Titanium garant staat voor maximaal comfort met een 'modern techno'-voorzieningenniveau en dito uitstraling. Het exterieur is standaard uitgerust met blauw getint glas en 17" meerspaaks licht metalen velgen met 205/50-banden. In het interieur vallen de in "geborsteld chroom" uitgevoerde elementen op. Bij elkaar vormen deze voorzieningen een aantrekkelijk pakket voor klanten die kiezen voor de combinatie van technologie en innovatie.

De exclusiviteit van de Ghia en de Titanium kan nog verder worden benadrukt met een X-pack dat bij de Ghia voorziet in een volledig lederen afwerking, een elektrisch in 6 standen te verstellen bestuurderstoel, een handmatig in vier hoogten te verstellen bijrijdersstoel â beide met verwarming â en getint glas dat de inzittenden meer privacy biedt.

Voor de Titanium bevat het X-pack het nieuwe panoramadak, sportstoelen met gedeeltelijk lederen afwerking en Bi-Xenon koplampen.

De klant kan kiezen uit nieuwe lichtmetalen velgen variërend van 16" tot 18" en uit verschillende aantrekkelijke styling pakketten.

Verder biedt de afdeling After Sales van Ford klanten een breed aanbod aan optionele voorzieningen en accessoires, waaronder stylingkits voor de carrosserie om het dynamische karakter van de auto verder te benadrukken.

Veiligheid en rijdynamiek Ford C-MAX

De basis van het pakket actieve veiligheidsvoorzieningen wordt gevormd door een nauwkeurig afgestelde wielophanging. Deze benadering van het begrip rijdynamiek staat bekend als Ford Precision Drive.

Het spoor van de nieuwe C-MAX is met 5 mm verbreed en zorgt onder alle rijomstandigheden voor een comfortabele en gecontroleerde rijervaring. Overige actieve veiligheidsvoorzieningen op de C-MAX zijn onder andere ABS, EBD, EBA en optioneel ESP. Samen vormen zij een systeem dat bestuurders meer veiligheid biedt in kritieke situaties.

Nieuw op de C-MAX is AFS (Adaptive Front lighting System), een veiligheidsvoorziening die efficiënter gebruikmaakt van lichtenergie en voor een beter zicht zorgt bij het nemen van een bocht. AFS is leverbaar met conventionele halogeenlampen die meedraaien bij het nemen van een bocht en zo de weg beter verlichten. Afhankelijk van de stuurhoek en de rijsnelheid, zwenken de lichtbundels licht mee in de rijrichting.

Passieve veiligheid van de C-MAX begint bij een ultrastijve carrosserie en een stijve veiligheidskooi voor de inzittenden. Beide maken deel uit van het Ford IPS (Intelligent Protection System) dat een aantal zeer geavanceerde veiligheidsvoorzieningen omvat.

Naast airbags voorin en zij-airbags voor bestuurder en bijrijder, bestaat het IPS van de C-MAX nog uit curtainairbags voor de eerste en tweede rij, gordelspanners en gordelklampen voor de veiligheidsgordels vóór, een energieabsorberende stuurkolom en een systeem dat voorkomt dat bij een botsing de pedalen naar binnen dringen.

Alle achterstoelen zijn standaard uitgerust met driepunts veiligheidsgordels. Daarnaast zijn de buitenste achterstoelen nog voorzien van ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes. Deze voorzieningen zorgen niet alleen voor comfort, maar ook ultieme veiligheid voor meereizende kinderen: de oorspronkelijke Ford C-MAX is op het gebied van kindveiligheid onderscheiden met het maximaal haalbare aantal van vier Euro NCAP-sterren.

Motoren Ford C-MAX

De nieuwe Ford C-MAX is leverbaar met een reeks Duratec-benzinemotoren en Duratorq TDCi-dieselmotoren. Het zijn alle zuinige en schone motoren met het vermogen en prestatieniveau dat garant staat voor puur rijplezier.

Duratec-benzinemotoren

Alle C-MAX Duratec-benzinemotoren â 1.6-liter, 1.8-liter en 2.0-liter â zijn zo afgesteld dat het dynamische weggedrag van de auto wordt benadrukt. Vermogen varieert van 100 pk (74 kW) tot 145 pk (107 kW), met een koppel tussen 50 Nm en 185 Nm.

De aluminium cilinderblokken en -koppen in deze moderne motoren zorgen voor minder gewicht en een lager zwaartepunt.

Automobilisten die een positieve bijdrage willen leveren aan het milieu, kunnen kiezen voor een C-MAX met een 1.8-liter Duratec Flexifuel-motor.

De C-MAX Flexifuel loopt op 100 procent benzine maar ook op elke verhouding van benzine en maximaal 85 procent bio-ethanol (E85), zonder dat dit ten koste gaat van vermogen of rijplezier. Bio-ethanol wordt gewonnen uit hernieuwbare biomassa en reduceert de uitstoot van CO met wel 80 procent door de CO -kringloop te sluiten (het zogenaamde 'well-to-wheel'-perspectief).

De Flexifuel-modellen van Ford zijn aantrekkelijk geprijsd en zijn onderdeel van een reeks geavanceerde, milieuvriendelijke technologieën. In Zweden is tegenwoordig 80 procent van de verkochte Focus-modellen en 40 procent van alle verkochte Fords een Flexifuel-uitvoering. De Focus en de
C-MAX met Flexifuel-motor worden nu in tien Europese landen verkocht, waaronder in Nederland.

Duratorq TDCi-dieselmotoren

De Duratorq TDCi-dieselmotoren van Ford zijn toonaangevend op het gebied van vermogen en efficiëntie, zijn stil en hebben een lage uitstoot.

Er zijn vier motoren leverbaar met een inhoud van 1.6, 1.8 en 2.0 liter waarvan twee modellen zijn uitgerust met een filtersysteem voor roetdeeltjes, het zogenaamde DPF-systeem (Diesel Particulate Filter).

Vermogen varieert van 90 pk (66 kW) tot 136 pk (100 kW), met een maximum koppel dat tussen 215 Nm en 320 Nm ligt. Deze motoren leveren veel trekkracht, echter niet ten koste van het brandstofverbruik. Het gecombineerd verbruik (93/116/EG) van de nieuwe Ford C-MAX die is uitgerust met de 1.6-liter Duratorq TDCi-motor is slechts 4,8 liter diesel op 100 kilometer en zelfs met de 2.0-liter Duratorq TDCi DPF-motor is het gecombineerd verbruik slechts 5,8 liter brandstof per 100 kilometer.

Transmissies

De nieuwe Ford C-MAX is leverbaar met een keur aan transmissies die perfect aansluiten op de motoren met hun diverse vermogen- en koppelwaarden:


- De Ford Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak is leverbaar met de 1.6-liter, 1.8-liter en 2.0-liter Duratec-motoren en de 1.6-liter en 1.8-liter Duratorq TDCi-motoren


- De 2.0-liter Duratorq TDCi is standaard uitgerust met de Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak


- De Ford Durashift automatische 4-versnellingsbak is leverbaar bij de 2.0-liter Duratec-motor

Voortbouwen op succes

"Wij wilden de sterke punten van het huidige model nog verder versterken. Daarom hebben de ontwerpers van de nieuwe C-MAX goed gelet op het succes van de S-MAX," zegt Gunnar Herrmann, Vehicle Line Director for Medium Cars, Ford Europa. "Wij zijn erg tevreden over het het eindresultat en zijn van mening dat het nieuwe model een combinatie is van een nieuw, dynamisch uiterlijk, veel nieuwe voorzieningen en, bovenal een kwaliteitsniveau dat vergelijkbaar is met dat van auto's uit luxere segmenten."

De nieuwe Ford C-MAX is vanaf medio april 2007 in geheel Europa verkrijgbaar.