Barco


Groei 2006 ondersteund door sterk vierde kwartaal

Kortrijk, België, 14 februari, 2007 - Barco (Euronext: BAR; Reuters: BARBt.BR; Bloomberg: BAR BB) maakte vandaag de resultaten bekend voor het kwartaal en het jaar die eindigden op 31 december 2006. Voor het vierde kwartaal 2006 bedroeg de omzet 222,5 miljoen euro en de bestellingen 195,9 miljoen euro. De EBIT (vóór waardevermindering op goodwill) bedroeg 26.8 miljoen euro.
De omzet bedroeg voor boekjaar 2006 750,8 miljoen euro en de bestellingen 817,7 miljoen euro, wat leidt tot een een book-to-bill ratio (bestellingen gedeeld door de omzet) van 1,09. De EBIT (vóór waardevermindering op goodwill) bedroeg 60,7 miljoen euro.

De heer Martin De Prycker, CEO van Barco, lichtte deze resultaten toe: âDe omzet steeg voor heel 2006 met 5,4%, terwijl de bestellingen een stijging kenden van 12,0%. 2006 werd gekenmerkt door een sterke organische groei die werd opgetekend in de Medical, Events, Control Rooms, Digital Cinema, Presentation en Avionics markten. De book-to-bill ratio bedroeg 1,09.â

âIn 2006 zetten we met succes onze strategie voort wat betreft de verruiming van onze productportfolio's in sommige markten, zoals Medical en Defense, en we zijn van plan hetzelfde te doen in andere markten. Onze focus op operationele uitmuntendheid leidde tot een meer gestroomlijnde organisatie.â

âDe brutowinstmarge ging licht vooruit van 41,0% in 2005 naar 41,3%. De operationele winstmarge kende een stijging van 8,1% tegenover 7,3% in 2005, ondanks de sterke impact van de vervanging van een nieuw product in de mediamarkt.â

â2006 was ook het jaar waarin we twee afdelingen verkochten die vroeger deel uitmaakten van de divisie Manufacturing Services. De Prints afdeling ging naar de Belgische privé-onderneming Elprinta en de Electronic Manufacturing afdeling ging naar het beursgenoteerd bedrijf IPTE. We zijn van plan om de overblijvende Mechanical afdeling te verkopen in 2007. Daar we willen dat Barco zich volledig richt op visualisatie voor geselecteerde professionele markten, hebben we besloten de mogelijkheid tot desinvestering van de BarcoVision divisie te onderzoeken en een nieuwe marktgerichte divisiestructuur in te voeren vanaf 1 januari 2007.â

âVoor 2007 verwachten we dat de omzet organisch sterker zal groeien dan in 2006, maar nog niet met een dubbel cijfer. We zijn van plan de winstgevendheid te vergroten door een hogere operationele efficiëntie. In dit verband kan ik de aanstelling aankondigen van Piet Berkhout als President Global Operations & Supply Chain. Hij heeft een uitgebreide ervaring in het vertalen van technologie-opportuniteiten in successen, waarbij de volledige voorraadketen onder controle gehouden wordt.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR HET KWARTAAL

Financiële hoogtepunten van het vierde kwartaal 2006^1 :

â¢De bestellingen bleven zowat gelijk op 195,9 miljoen euro, wat leidde tot een book-to-bill ratio van 0,88 in vergelijking met 0,94 in het vierde kwartaal van 2005.
â¢De omzet bedroeg 222,5 miljoen euro, dit is jaar op jaar een stijging van 6,0%, en overtrof de verwachtingen van 207 tot 217 miljoen euro.
â¢De EBIT bedroeg 26,8 miljoen euro, in het midden van de vork die door het management werd vooropgesteld, wat een stijging betekent van 40,6%, De EBIT voor het vierde kwartaal van 2005 bedroeg 19,1 miljoen euro. De EBIT-marge voor het vierde kwartaal van 2006 bedroeg 12,0%, in het vierde kwartaal van 2005 was dit 9,1%.
â¢De courante winst per aandeel bedroeg 1,70 euro, en komt van 1,22 euro.
â¢Waardevermindering op goodwill van 11,5 miljoen euro, grotendeels op de acquisitie van Voxar.
⢠Het nettoresultaat daalde met 40,8% van 13,7 miljoen euro naar 8,1 miljoen euro.
â¢De nettowinst per aandeel daalde naar 0,67 euro, en bedroeg in het vierde kwartaal van 2005 1,12 euro.

Omzet en bestellingen

De omzet voor het kwartaal bedroeg 222,5 miljoen euro en voldeed dus duidelijk aan de verwachtingen van het management die schommelden tussen 207 en 217 miljoen euro. De stijging bedroeg jaar op jaar 6,0%. De groei is vooral te danken aan BarcoView met 12,6% en Control Rooms met 24,3%. In het vierde kwartaal van 2006 daalde de omzet bij Media & Entertainment in vergelijking met het uitzonderlijke hoge omzetniveau in dezelfde periode van het jaar ervoor. Presentation & Simulation met 6.8% en BarcoVision met 3.1% droegen beide bij tot het resultaat jaar op jaar. De omzet bij Manufacturing Services groeide in het vierde kwartaal van 2006 met 20.8%.

De verkoop naar Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 43,7% van de geconsolideerde omzet; 35,3% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 21,0% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen bedroegen in het vierde kwartaal van 2006 195,9 miljoen euro. Dit is nagenoeg hetzelfde als in het vierde kwartaal het jaar ervoor.

De book-to-bill ratio bedroeg 0,88, tegen 0,94 voor het vierde kwartaal van 2005.

Book-to-Bill ratio

Brutoresultaat & brutowinstmarge

De brutowinst steeg jaar op jaar met 6,4% naar 92,4 miljoen euro. De brutowinstmarge bleef stabiel op 41,5% tegenover 41,4% in het vierde kwartaal van het jaar ervoor.

Het bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en waardevermindering op goodwill (EBIT)

De EBIT steeg jaar op jaar met 40,6% naar 26,9 miljoen euro; dit ligt in het midden van de verwachtingen van het management.

De EBIT-marge steeg van 9,1% in het vierde kwartaal van 2005 naar 12,0%.

De andere bedrijfsopbrengsten bedroegen â2,9 miljoen euro tegenover
-5,4 miljoen euro in 2005, en bestonden vooral uit provisies voor vervanging van een nieuw product in de mediamarkt.

De andere niet-operationele uitgaven bevatten een verlies van 1,4 miljoen euro op de verkoop van twee business units van Manufacturing Services en 0,4 miljoen euro voor intresten.

Belasting op het resultaat

De belasting bedroeg 5,4 miljoen euro tegenover 3,3 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2005.

Courante winst per aandeel

De courante winst (netto resultaat vóór waardevermindering op goodwill en netto impact van desinvesteringen) per aandeel steeg dit kwartaal naar 1,70 euro, tegenover 1,22 euro voor het vierde kwartaal van 2005.

Waardevermindering op goodwill

Een waardevermindering van 11,5 miljoen euro werd geboekt, voor het grootste deel op de goodwill van Voxar, overgenomen in 2004, gezien de markt voor 3D diagnostische software zich trager ontwikkelt dan verwacht.

Nettoresultaat

Het nettoresultaat voor het kwartaal daalde met 40,8% van 13,7 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2005 naar 8,1 miljoen euro in het vierde kwartaal van 2006. De netto marge voor het kwartaal bedroeg 3,6% in vergelijking met 6,5% één jaar eerder.

De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) bedroeg 0,67 euro. Dit is een daling tegenover 1,12 euro in het vierde kwartaal van 2005. De netto winst per aandeel na verwatering daalde naar 0,63 euro van 1,05 euro.

GECONSOLIDEERDE RESULTATEN VOOR BOEKJAAR 2006

Boekjaar 2006: Financiële hoogtepunten2

⢠De bestellingen stegen jaar op jaar met 12,0% naar 817,7 miljoen euro. De book-to-bill ratio bedroeg 1,09, tegenover 1,03 in 2005. ⢠De omzet bedroeg 750,8 miljoen euro, dit is jaar op jaar een toename van 5,4%.
⢠De EBIT steeg met 16,7% naar 60,7 miljoen euro tegenover 52,0 miljoen euro in 2005. De EBIT marge bedroeg 8,1% tegenover 7,3% het jaar ervoor.
⢠De courante winst (na belastingen, vóór waardevermindering op goodwill en netto impact van desinvesteringen) steeg met 19,4% naar 47,5 miljoen euro tegenover 39,8 miljoen euro in 2005. ⢠De courante winst per aandeel bedroeg 3,91 euro tegenover 3,25 euro in 2005
⢠Een waardevermindering van 13,1 miljoen euro, grotendeels op de overname van Voxar.
⢠Het netto resultaat daalde met 13,7% van 38,6 miljoen euro naar 33,3 miljoen euro.
⢠De nettowinst per aandeel daalde van 3,15 euro naar 2,76 euro.

Omzet en bestellingen

De omzet steeg met 5,4% naar 750,8 miljoen euro. Dit overtreft de bovenkant van de verwachtingen van het management van 745 miljoen euro. Alle divisies behalve BarcoVision en Manufacturing Services droegen bij tot deze organische groei, met een stijging jaar op jaar van 5,2% voor BarcoView en 15,1% voor de divisie Media & Entertainment.

De omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika vertegenwoordigde 48,9% van de geconsolideerde omzet. 33,1% van de omzet werd gerealiseerd in Noord- en Zuid-Amerika en 18,0% in de Asia Pacific regio.

De bestellingen stegen in 2006 met 12,0% ten opzichte van 2005, met een groei in alle divisies, gaande van 1,3% in Presentation & Simulation tot 27,2% voor BarcoView.

De book-to-bill ratio voor 2006 bedroeg 1,09 tegenover 1,03 in 2005.

Brutoresultaat & brutowinstmarge

Het brutoresultaat steeg van 292,2 miljoen euro vorig jaar naar 310,4 miljoen euro. De brutowinstmarge steeg van 41,0% naar 41,3%.

Bedrijfsresultaat vóór interesten, belastingen en waardevermindering op goodwill (EBIT)

De EBIT kende een stijging van 16,7% en ging van 52,0 miljoen euro in 2005 naar 60,7 miljoen euro. De EBIT-marge bedroeg 8,1% tegen 7,3% één jaar geleden.

De algemene en administratiekosten (7,4%), de investeringen in onderzoek & ontwikkeling (9,2%) en verkoop en marketing (16,0% van totale omzet) bleven nagenoeg gelijk tegenover 2005.

De andere bedrijfsopbrengsten die â4,9 miljoen euro bedroegen, bestonden vooral uit provisies voor de vervanging van een nieuw product in de media markt.

Ander niet-operationeel resultaat

Ander niet-operationeel resultaat van 2,4 miljoen euro omvat een verlies van 1,4 miljoen euro op de verkoop van twee business units van Manufacturing Services en 1,0 miljoen euro voor de betaling van intresten.

Belasting op het resultaat

De belasting op het resultaat bedroeg 11,8 miljoen euro, waaronder 0,3 miljoen euro op de verkoop van twee afdelingen van de divisie Manufacturing Services. De belasting op het resultaat vertegenwoordigt 20,3% van de courante winst vóór belasting.

Courante winst per aandeel

De courante winst per aandeel voor 2006 (netto resultaat vóór waardevermindering op goodwill en netto impact van desinvesteringen) bedroeg 3,91 euro, tegenover 3,25 euro in 2005.

Waardevermindering op goodwill

Er werd voor 13,1 miljoen euro waardevermindering geboekt, voor het grootste deel op de goodwill van Voxar, overgenomen in 2004, gezien de markt voor 3D diagnostische software zich trager ontwikkelt dan verwacht.

Nettoresultaat

Het nettoresultaat daalde van 38,6 miljoen euro in 2005 naar 33,3 miljoen euro. De nettowinst per gewoon aandeel (EPS) daalde van 3,15 euro naar 2,76 euro. De nettowinst per aandeel na verwatering bedroeg 2,61 euro, tegenover 2,97 euro het jaar ervoor.

Investeringen (CAPEX)

De investeringsuitgaven voor het jaar, de gecapitaliseerde R&D niet meegerekend, waren 12,3 miljoen euro.

DIVIDEND

De Raad van Bestuur zal de Jaarlijkse Algemene
Aandeelhoudersvergadering van 26 april 2007 vragen het dividend op te trekken van 2,15 euro voor het vorig jaar naar 2,30 euro. Dit zou de pay-out ratio op meer dan 80% brengen.

VOORUITZICHTEN VOOR 2007

De volgende verklaringen zijn voorspellingen en de werkelijke resultaten kunnen hier aanzienlijk van verschillen.

Voor 2007 verwacht Barco dat de omzet organisch sterker zal groeien dan in 2006, maar nog niet met een dubbel cijfer. De markten waarin een belangrijke organische groei verwacht wordt voor 2007, zijn de Medical, Control Rooms, Events en Digitale Cinema markten. Verdere groei wordt ook verwacht in Noord-Amerika en de Asia Pacific regio.

Barco zal zich volledig richten op geselecteerde professionele markten voor visualisatie door de desinvestering van de Mechanical afdeling van de vroegere Manufacturing Services divisie en van de BarcoVision divisie.

Barco is van plan de winstgevendheid te vergroten door een hogere operationele efficiëntie.

RESULTATEN VAN DE DIVISIES VOOR HET BOEKJAAR 2006

BarcoView

De omzet bij BarcoView was 5,2% hoger dan in 2005. De groei in de medische markt was erg sterk, zowel voor PACS (Picture Archiving and Communication Systemen) als voor modality. De omzet voor 3D software bleef op hetzelfde niveau. Avionics bleef groeien dankzij het goed gevulde orderboek dat door de jaren heen werd opgebouwd. De omzet daalde lichtjes in de Defense markt.

De sterke toename van de bestellingen met 27,2% leidde tot een book-to-bill ratio van 1,16. De sterke prestatie van deze divisie steunt op de uitzonderlijke groei van de bestellingen in de Medische markt en Avionics, wat leidde tot een nog beter gevuld orderboek voor 2007 en ook daarna. Na een zwak 2005 kwamen er weer meer bestellingen in de Defense markt, met een toename jaar op jaar van 18,1%. Een uitzondering hierop vormde de Traffic Management markt, die het minder goed deed dan in 2005, omdat sommige klanten grote upgradeprojecten voor luchtverkeersleiding uitstelden

De brutowinstmarge bij BarcoView daalde van 47,1% naar 44,4% door een wijziging in de productmix en door prijsafvlakking voor displays die gebruikt worden voor verkeersleiding. De EBIT-marge eindigde op 9,0%, tegenover 10,5% het jaar ervoor, vanwege de lagere brutowinstmarge. Toch konden de omzetvolumes, die sterker stegen dan de indirecte kosten, deze lagere brutowinstmarge gedeeltelijk compenseren.

Barco Media & Entertainment

De omzet groeide met 15,1% in 2006, dankzij een sterke prestatie in de Events markt. De stijging van Digital Cinema met 27,3% droeg ook bij tot de omzetgroei van de divisie, hoewel de bestellingen sneller groeiden dan de omzet. Dit komt omdat de nieuwe digitale technologie nog niet op volle snelheid geïnstalleerd wordt, vooral buiten de VS. De omzet in de Mediamarkt bleef in 2006 gelijk tegenover 2005.

De bestellingen kenden in 2006 een groei van 16,7%. De book-to-bill bedroeg 1,12. De toenemende bestellingen weerspiegelden de opwaartse trend in de Events markt. De bestellingen voor de Digital Cinema markt groeiden sterk, terwijl de bestellingen voor de Media Markt jaar op jaar gelijk bleven.

De brutowinstmarge steeg licht naar 29,4% in 2006. De hogere omzet en de groei van de absolute brutowinst hadden samen met een matige groei van de indirecte kosten moeten leiden tot een gezonde groei van de operationele winst. De EBIT-marge bedroeg echter slechts 1,2%, tegenover â0,2% in 2005, wat te wijten was aan uitzonderlijke items in verband met de vervanging onder garantie van nieuwe producten voor de Media markt. Er werden maatregelen genomen om dergelijke problemen in de toekomst te vermijden.

Barco Control Rooms

Control Rooms groeide in 2006 met 7,8%. Alle markten van de divisie droegen hiertoe bij. De divisie kende in het eerste kwartaal van 2006 wat problemen met toelevering, maar dit was volledig van de baan in de volgende kwartalen.

In 2006 kenden de bestellingen een matige groei van 3,3%, na een erg sterke groei in 2005. Europa, het Midden-Oosten, India en China waren de sterkste geografische gebieden in 2006. De book-to-bill bedroeg
1,0.

De âend of lifeâ van één van de producten van Control Rooms en de daarop volgende waardevermindering van de inventaris, deed de brutowinstmarge dalen van 45,3% in 2005 naar 43,2% in 2006. De EBIT-marge bleef relatief stabiel op 12,9%, in vergelijking met de winstmarge van 13,1% voor 2006. De EBIT-marge voor het vierde kwartaal van 2006 was erg hoog, namelijk 24,9%.

Barco Presentation & Simulation

De omzet voor Presentation & Simulation steeg met 8.2%, dit is voornamelijk te danken aan een gezonde groei in de Corporate AV (Presentation) markt, waar nieuw gelanceerde producten steeds beter werden onthaald. De totale omzet voor 2006 in de Simulation markt kende een lichte daling, maar herstelde zich in de tweede helft van het jaar na een zwakkere eerste helft.

De book-to-bill ratio bedroeg 1,02. De bestellingen groeiden met 1,3%. De Corporate AV markt presteerde sterker dan de Simulation markt, die traag vooruit kwam door een omschakeling van technologie. Het is echter duidelijk dat de nieuw ontwikkelde LCOS-gebaseerde projector voor vluchtsimulatie de basis legt voor verdere groei.

De brutowinstmarge bleef stabiel op 41,9%. De EBIT-marge steeg van 6,8% in 2005 naar 8,4%, dankzij een stijging van de omzet.

BarcoVision

De omzet bij BarcoVision daalde met 4,0%, als gevolg van een overschakeling in de markt voor textielmachines van âopen-endâ spinnen naar âringâ spinnen.

De bestellingen groeiden met 3,9%. De book-to-bill bedroeg 1,04.

De brutowinstmarge bleef stabiel op 47,6%. De EBIT-marge was met 11,3% lager dan de marge van 14,0% in 2005, die het gevolg was van het positieve effect van de verkoop van gebouwen in 2005.

Barco Manufacturing Services

De omzet daalde met 7,5% wegens een zwakkere eerste halfjaar. In de tweede helft van het jaar herstelde de omzet zich voor een groot deel.

De bestellingen kenden een sterke groei van 19,9% omdat de interne vraag naar nieuwe producten toenam, vooral in de tweede helft van het jaar. De book-to-bill bedroeg 1,21.

De EBIT-marge steeg naar 4,4% van â3,2% in 2005, dankzij een streng programma voor vermindering van de kosten en de herstructurering in 2005.

De verkoop van 2 van de 3 business units van de divisie werd afgerond in december 2006. Er werden onderhandelingen opgestart met partijen die interesse hebben voor de derde bedrijfseenheid.

CONFERENCE CALL

Op 14 februari 2007 om 16.30 CET (10.30 uur EST) zal Barco een conference call houden met investeerders en analisten om de resultaten voor het kwartaal te bespreken. De vergadering wordt voorgezeten door de heer Martin De Prycker, CEO, de heer Antoon Van Petegem, CFO en de heer JP Tanghe, IRO.

Een audiocast van deze conference call zal beschikbaar zijn op de website van de groep www.barco.com vanaf 20.00 uur Belgische tijd (14:00 uur EST).

OVER BARCO

Barco, een internationaal bedrijf, ontwerpt en ontwikkelt visualisatieproducten voor verscheidene professionele markten. Barco heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support, Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Zuidoost-Azië.
Barco (Euronext Brussel: BAR) heeft zijn hoofdkantoor in België en is aanwezig in meer dan 90 landen en telt wereldwijd zo'n 3800 werknemers. In 2006 zette Barco een omzet neer van 751 miljoen euro.

Meer informatie en het volledige rapport âkwartaal en jaar eindigend op 31 december 2006â kunt u vinden op de website van de onderneming: www.barco.com

De boekhoudkundige gegevens in dit persbericht werden niet door de financiële commissaris gecontroleerd.


- DE FINANCIÃLE TABELLEN VOLGEN â (niet â geauditeerd)


1 Tenzij anders aangegeven, zijn de financiële en operationele gegevens die in deze mededeling worden besproken in overeenstemming met IFRS en uitgedrukt in miljoen euro. De gegevens in de tabellen zijn weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Tenzij anders vermeld, hebben alle vergelijkingen betrekking op het kwartaal dat eindigde op 31 december 2006 en het equivalente kwartaal dat eindigde op 31 december 2005.


2 Tenzij anders aangegeven, zij de financiële en operationele gegevens die in deze mededeling worden besproken in overeenstemming met IFRS en uitgedrukt in miljoen euro. De gegevens in de tabellen zijn weergegeven in duizenden euro, tenzij anders aangegeven. Tenzij anders werd vermeld, hebben alle vergelijkingen betrekking op het kwartaal dat eindigde op 31 december 2006 en het equivalente kwartaal dat eindigde op 31 december 2005.

For more information, please contact

JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investors Relations Barco nv

Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com

Downloads


* Financiële Tabellen Q406 & FY06