AutoRai

Primeur nieuwe Ford Mondeo op Autosalon Genève

(2/14/2007)
Ford heeft de details bekendgemaakt van de nieuwe Mondeo, die op de Salon van Genève zijn wereldpremière beleeft. Dit belangrijke nieuwe model volgt op de grote successen die Ford Europa in 2006 heeft geboekt â het jaar waarin de nieuwe Ford S-MAX werd uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 2007', de gloednieuwe Ford Transit de titel 'Bedrijfsauto van het jaar 2007' in de wacht sleepte en het World Rally team van BP Ford winnaar werd van het constructeursklassement van het FIA World Rally Championship 2006.

Het design is een voortzetting van de Kinetic-filosofie die ook aan de basis stond van de S-Max. De nieuwe Mondeo straalt een comfortabel gevoel uit, is afgewerkt met hoogwaardige materialen en heeft een plezierige wegligging. De Mondeo komt in de zomer van 2007 naar de Nederlandse dealers. De prijslijst begint bij 26.925 euro voor de
1,6-liter met 125 pk. De 1.8 TDCi dieselmotor met 125 pk is er vanaf 31.625 euro.

De nieuwe Ford Mondeo is leverbaar als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en stationwagon. De sedan en hatchback hebben dezelfde prijs, voor de stationwagon geldt een meerprijs van 1.400 euro. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Trend, Ghia en Titanium. De meerprijs van Ghia of Titanium ten opzichte van Trend bedraagt 1.250 euro. De Ghia en Titanium zijn bovendien uit te breiden met het X-pack voor
2.125 euro.

Het volledige persbericht:

PRIMEUR NIEUWE FORD MONDEO OP AUTOSALON GENEVE

* Spectaculair en opvallend: 'kinetic design' betekent transformatie voor Ford in Europa

* Volledige Mondeo-serie voor het eerst te zien in Genève: opvallend design voor de vierdeurs, vijfdeurs en Wagon die tegelijk zullen worden geïntroduceerd

* Geheel nieuwe Mondeo zet de toon voor Ford Europa met geavanceerde technieken en topkwaliteit

Ford Europa introduceert de gloednieuwe Ford Mondeo op de Autosalon van Genève. Dit belangrijke nieuwe model volgt op de grote successen die Ford Europa in 2006 heeft geboekt â het jaar waarin de nieuwe Ford S-MAX werd uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 2007', de gloednieuwe Ford Transit de titel 'Bedrijfsauto van het jaar 2007' in de wacht sleepte en het World Rally team van BP Ford winnaar werd van het constructeursklassement van het FIA World Rally Championship 2006.

"Ook 2007 wordt een geweldig jaar voor Ford Europa. De dynamische, gloednieuwe Mondeo vormt een krachtige stimulans voor ons groeiend productaanbod," aldus John Fleming, President en CEO van Ford Europa. "De nieuwe Mondeo is voor ons heel belangrijk. Nooit eerder hebben wij zo'n technisch geavanceerde auto op de markt gebracht. Ik ben ervan overtuigd dat net als bij de Auto van het Jaar 2007, de Ford S-MAX, deze Mondeo binnen Europa niet alleen een hoop nieuwe klanten naar de showrooms zal trekken, maar dat ook onze bestaande, loyale klanten bijzonder geïnteresseerd zullen zijn."

De geheel nieuwe Ford Mondeo


* Anders durven zijn: De nieuwe Ford Mondeo is het bewijs dat Ford op het gebied van design en technologie een andere weg is ingeslagen.


* Opvallend en individualistisch: Dynamische en in het oog springende styling belichaamt de 'kinetic designtaal', een uitdrukking van energie in beweging.


* Topkwaliteit: De rationele eigenschappen van de traditionele Mondeo vormen de basis van het nieuwe model, met daaraan toegevoegd kwalitatief hoogwaardige voorzieningen, waaronder comfort en NVH-waarden (Noise, Vibration, Harshness) van limousineniveau, sfeervolle interieurverlichting en prettig aanvoelende materialen.


* Ingrijpend veranderd: Nieuwe, op de bestuurder gerichte technologieën, zoals sleutelloos portier ontgrendelen (keyfree systeem) en motor starten met de 'Ford Power'-startknop, nieuw Ford Convers+ HMI (Human Machine Interface) dashboard, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Interactive Vehicle Dynamics Control en Hill Launch Assist, and een Tyre Pressure Monitoring System.


* Indrukwekkend: De nieuwe Mondeo is onder andere standaard uitgerust met ESP (Electronisch Stabiliteits Programma), Ford Easyfuel-systeem voor doploos tanken en bescherming tegen het tanken van de verkeerde brandstof, 'follow-me-home'-verlichting, Dual zone airconditioning en cruise control.


* Een genot om in te rijden: Nieuw model borduurt voort op befaamde rijeigenschappen van vorige generatie Mondeo.


* Compromisloze veiligheid: Uitgebreid IPS (Intelligent Protection System) bevat de nieuwste technologieën op het terrein van bestuurdersassistentie en bescherming van inzittenden, zoals een knie-airbag voor de bestuurder, een horizontaal inschuifbare stuurkolom en curtainairbags over de volle lengte.


* Verschillende aandrijvingen: Serie efficiënte aandrijvingen telt drie Duratorq TDCi diesel- en vier Duratec benzinemotoren, in vermogen variërend van 125 pk (92 kW) tot 220 pk (162 kW), waaronder een nieuwe 2.3-liter Duratec HE-motor van 161 pk (119 kW), die later in 2007 wordt geïntroduceerd. De nieuwe Durashift 6-traps automatische transmissie die in de loop van 2007 beschikbaar komt, vormt een aanvulling op de beproefde handgeschakelde Durashift 5- en 6-versnellingsbakken.


* Duidelijk herkenbare line-up: Leverbaar als Trend, Titanium en Ghia â met optioneel X-pack voor de Titanium en de Ghia.


* Flexibel en ruim: Doordacht gebruik van ruimte, indrukwekkende standaardspecificatie en verbeterde bagageruimte.


* Productietechnieken: Toegepaste nieuwe productietechnieken omvatten 'lasersolderen' voor een sterkere en naadloze verbinding tussen zijpanelen en dakpaneel. De nieuwe Mondeo wordt exclusief gebouwd in de 'flexible manufacturing'-fabriek van Ford in het Belgische Genk, waar ook de S-MAX en Galaxy geproduceerd worden.

Complete transformatie Mondeo

De nieuwe Ford Mondeo belichaamt niet alleen de 'kinetic designtaal' van Ford, de auto omvat ook een aantal gloednieuwe technische voorzieningen die voor het eerst in een Ford zijn toegepast. Als uitgangspunt hebben de bewezen sterke punten van de Mondeo gediend, in het bijzonder bij de verbeterde rijdynamiek en de veiligheidsvoorzieningen.

De Mondeo kent drie verschillende carrosserieën, die in de zomer van 2007 in geheel Europa zullen worden geïntroduceerd. De nieuwe line-up biedt keuze uit een groot aantal interieurafwerkingen en een groot aantal motoren.

"De Ford Mondeo heeft altijd veel lof gekregen voor met name de rijdynamiek en de veiligheidsvoorzieningen," zegt Steve Adams, Vehicle Line Director, Large & Luxury Cars bij Ford Europa. "Met dit nieuwe model hebben we deze kwaliteiten naar een nog hoger plan gebracht. Niet alleen zijn het ontwerp en de kwaliteit verbeterd, hetzelfde geldt voor voor bijna het gehele prestatieniveau."

Voor de nieuwe Ford Mondeo is dankbaar gebruikgemaakt van het Global Shared Technologies initiatief van Ford Motor Company en zijn veel elementen van de basisarchitectuur gedeeld met die van de Ford S-MAX en de nieuwe generatie Ford Galaxy. Toch is de nieuwe Mondeo een op zichzelf staand model met een eigen gezicht geworden.

Keuzemogelijkheden Mondeo
De Ford Mondeo heeft klanten altijd volop keuzemogelijkheden geboden. Het ontwikkelingsteam dat aan het nieuwe model heeft gewerkt, heeft zijn uiterste best gedaan om voor het nieuwe model een brede strategie te ontwikkelen die voldoet aan de verwachtingen van toekomstige eigenaren.

Drie verschillende carrosserieën â een klassieke vierdeurs sedan, een stijlvolle vijfdeurs hatchback en de ruime Wagon â zijn direct vanaf de introductie leverbaar. Elk carrosserietype telt drie aparte uitvoeringen: de Trend, de Titanium en de Ghia.

De topmodellen Titanium en Ghia bieden een keur aan kwalitatief hoogwaardige details. Hierbij vertegenwoordigt de Ghia 'klassieke luxe' met een interieur dat veel chromen en houten elementen kent. De Titanium zal klanten aanspreken die op zoek zijn naar een eigentijdser 'techno'-uitstraling die het resultaat is van metalen interieurelementen, het standaard Ford Convers+ HMI-systeem en blauw glas.

Voor de Titanium en de Ghia is optioneel een X-pack beschikbaar.

Exterieurontwerp nieuwe Mondeo
De nieuwe Mondeo bevat de belangrijkste elementen van de Ford 'kinetic designtaal' en brengt deze taal en de achterliggende filosofie zo op een hoger plan. Het concept van kinetic design heeft geresulteerd in een gestroomlijnd en dynamisch ontwerp waaruit 'energie in beweging' spreekt. Het design straalt kracht en elegantie uit, wat de auto onderscheidend maakt.

Wat direct opvalt, is de voorkantvan de nieuwe Mondeo die wordt gekarakteriseerd door de trapezoïde vormige benedengrille, een element uit de 'kinetic designtaal' dat steeds meer wordt gezien als het nieuwe gezicht van Ford en die al duidelijk aanwezig is op een een aantal recente modellen, waaronder de S-MAX en de vernieuwde Ford C-MAX.

Een hoge motorkaplijn benadrukt bij alle drie de carrosserietypen de krachtige uitstraling en zorgt ervoor dat de nieuwe Mondeo voldoet aan de laatste eisen op het gebied van voetgangersbescherming.

Van bovenaf gezien, vallen aan de voorkant onmiddellijk de drie platen op, een duidelijke link tussen de Mondeo en de ultieme uitdrukking van 'kinetic design' â de conceptauto iosis â die in 2005 voor het eerst te zien was op de autotentoonstelling van Frankfurt.

De flexibele en stijlvolle vijfdeurs hatchback, de klassieke vierdeurs sedan en de ruime Wagon hebben alle een sterk silhouet waarin de A-stijl in alle drie de carrosserietypen mooi tot uitdrukking komt. De verhoogde schouderlijn geeft de auto een krachtige en aantrekkelijke uitstraling.

Eveneens kenmerkend voor het nieuwe Ford design is de toepassing van geprononceerde wielkasten. Dit designelement geeft de krachtige rijdynamiek van Ford aan.

Bij de productie past Ford Europa voor het eerst een innovatieve techniek toe die bekend staat als 'lasersolderen'. Hierdoor worden de zij- en dakpanelen op een minder in het oog springende manier met elkaar verbonden. Door deze kwalitatief hoogwaardige afwerking is het gebruik van plastic of rubber strips langs de rand waar dak- en zijpanelen elkaar raken niet langer nodig.

Alle carrosserietypen zijn uitgerust met tweedelige achterlichten met honingraatachtige filters en een speciaal, eenvoudig te verwijderen paneel aan de achterkant, dat het onderste deel van de achterklep of de kofferdeksel over de gehele breedte beslaat. Uit tests blijkt dat dit een voordelige oplossing is die in het geval van schade eenvoudig is te repareren.

Voor het eerst wordt op de Mondeo exclusief blauw glas standaard toegepast voor de Titanium uitvoering. Dit glas versterkt de eigentijdse 'modern techno' uitstraling voor deze uitvoering. Met dit blauwe glas onderscheidt de Titanium zich van de overige modellen die zijn voorzien van groen lichtgetint glas.

Alle Mondeo's zijn leverbaar met een speciaal infrarood (IR) voorruit. In tegenstelling tot gewoon glas, zorgt IR-glas voor verkoeling van het interieur. Uit onderzoek blijkt dat IR-glas, vergeleken met gewoon glas, energie viermaal beter reflecteert.

Nieuw interieur Mondeo
De 'kinetic designtaal' die is toegepast bij het exterieur van de nieuwe Mondeo, klinkt ook door in het ruime interieur dat eenzelfde gevoel van stijl en kwaliteit oproept.

Voor het optimaliseren van het interieurpakket en het zicht op de weg, heeft Ford eerst een nieuw CAVE-systeem ontworpen. CAVE staat voor Computer Aided Virtual Engineering en de Mondeo is de eerste auto waarop Ford dit systeem heeft toegepast. Met CAVE wordt door middel van een combinatie van computers en projectoren een virtueel interieur op ware grootte gecreëerd. Met een speciaal voor dit doel ontworpen opstelling wordt een echte autostoel in de voor de 'bestuurder' juiste positie gezet. De 'bestuurder' kan vervolgens beoordelen of het zicht goed is en of hij makkelijk bij het stuur en de belangrijke bedieningselementen kan.

De portieren van de nieuwe Mondeo kunnen ver open waardoor passagiers gemakkelijk kunnen in- en uitstappen. Eenmaal achter het stuur zal de bestuurder de ruimte en dynamiek opvallen. De been- en de schouderruimte vóór zijn met respectievelijk 24 en 52 mm toegenomen.

De afwerking van de nieuwe Mondeo is overduidelijk verbeterd. Neem bijvoorbeeld de zorgvuldig toegepaste 'piano black' stijlaccenten die de uitstraling van het geheel verhogen en die de aandacht vestigen op de bedieningsknoppen. In de cabine is veelvuldig gebruikgemaakt van zachte materialen die de kwaliteit en de verfijning van het interieur verbeteren en die ook het geluid dempen van voorwerpen in de verschillende kleinere opbergvakken die tijdens het rijden heen en weer schuiven. De nieuwe dakhemel van de Ghia en de Titanium is gemaakt van gewoven stof die doorloopt tot op de A-stijlen.

Ook de interieurverlichting is verbeterd. Alle modellen zijn nu uitgerust met 'ambient lighting' dat de middenconsole in een warm, amberkleurig licht zet. Om het in- en uitstappen te vergemakkelijken, zijn de voetruimten vóór uitgerust met heldere, gedempte verlichting.

Ook de stoelen zijn speciaal ontworpen voor de nieuwe Mondeo. Voor de bestuurder is een elektrisch in 8 standen verstelbare sportstoel leverbaar die niet alleen naar voren en achteren kan worden versteld, maar waarvan ook zithoogte, kussenhoek en rugleuning aanpasbaar zijn.

De 8-weg elektrisch verstelbare stoel is optioneel ook leverbaar met een geheugenfunctie. Door middel van geheugenknoppen kunnen er vier zitposities in het geheugen worden opgeslagen en hieruit weer worden opgevraagd. De stoel kan ook met de afstandsbediening van de auto weer in de laatstgebruikte stand worden gezet.

Ook de positie van de beide buitenspiegels wordt in het geheugen opgeslagen. Als er een zitpositie wordt opgevraagd, worden de buitenspiegels automatisch in de stand gezet die met die positie correspondeert. De geheugenfunctie is zo geprogrammeerd dat de opgeslagen zit- en buitenspiegelposities alleen kunnen worden opgevraagd als de auto stilstaat.

Nog een primeur voor de nieuwe Mondeo Ghia en Titanium: de B-stijlen zijn voorzien van extra ventilatieopeningen die het interieurcomfort verhogen en voor een betere ontwaseming zorgen.

Alle nieuwe Mondeo-uitvoeringen zijn standaard uitgerust met DEATC (Dual Electronic Automatic Temperature Control). Met het DEATC-systeem kunnen bestuurder en bijrijder voor hun eigen positie afzonderlijk de temperatuur instellen.

Aan de achterzijde van het doorlopende middenconsole bevindt zich een 12-voltsstopcontact waarmee achterpassagiers tijdens de rit elektrische apparaten kunnen opladen of gebruiken. Voor passagiers achterin is optioneel achterbankverwarming beschikbaar.

Veelzijdigheid voor nieuwe Mondeo
In alle drie de carrosserievarianten van de nieuwe Mondeo heeft de achterbank een 60/40-indeling voor rugleuning en zitkussen. De rugleuningen kunnen naar voren worden gevouwen als er in de bagageruimte grote voorwerpen moeten worden vervoerd.

De Wagon en de vijfdeursmodellen bieden met opgeklapte achterbank een aanzienlijke bagageruimte van respectievelijk 1745 liter en 1460 liter. De vierdeurs Mondeo heeft een gesloten bagageruimte met een inhoud van maar liefst 535 liter.

In de bagageruimte van alle carrosserietypen zijn bevestigingspunten aangebracht. De Wagon beschikt hier ook nog over een 12-voltsstopcontact voor het opladen van elektrische apparatuur.

In de voorportieren zijn langs de gehele lengte opbergvakken aangebracht waar met gemak een 1,5-literfles in past. Het dashboardkastje biedt probleemloos ruimte voor blikjes frisdrank. Hier bevindt zich ook het 'aux in'-stopcontact waarop draagbare audioapparatuur kan worden aangesloten.

Extra opbergruimte voor kleine voorwerpen bevindt zich ook binnen het bereik van de bestuurder in de diepe centrale armsteun en in de omgeving van het stuur.

Nieuwe technologieën voor bestuurdersassistentie

Nieuwe generatie Ford Human Machine Interface

De nieuwe Mondeo is standaard uitgerust met het nieuwste generatie HMI-systeem (Human Machine Interface) van Ford. Afhankelijk van de uitvoering en de technische specificaties waarvoor is gekozen, zijn er drie HMI-niveaus beschikbaar.

Dit nieuwe HMI-systeem brengt interactie en beheersing van de verschillende voertuigsystemen op een hoger niveau. Het systeem bestaat uit drie hoofdcomponenten:

Tuimelschakelaars: Op het stuur zijn twee tuimelschakelaars prominent aanwezig. De rechter schakelaar maakt gebruik van een geometrisch weergavesysteem met een bekende hiërarchische structuur; in zijn eenvoudigste vorm komt dit neer op omhoog, omlaag, naar links, naar rechts. Elke keuze moet worden bevestigd door in het midden van de tuimelschakelaar op 'ok' te drukken. De linker tuimelschakelaar kan omhoog en omlaag en wordt in audiomodus gebruikt voor het bedienen van de volume- en zoekfuncties.

Multimedia-eenheid: De middenconsole bevat een aanpasbare multimedia-kleurendisplay. Hiermee kan de radio, het navigatiesysteem, de mobiele telefoon, de cd-wisselaar en de op het extra stopcontact aangesloten audioapparatuur bediend worden.

Instrumentencluster-display: Alle nieuwe Mondeo-modellen worden uitgerust met een van de drie HMI-niveaus. Welk niveau dit is, is afhankelijk van de uitvoering en de gekozen voorzieningen. Het instrumentencluster bevindt zich in het gezichtsveld van de bestuurder. Het HMI-display bevindt zich in het midden van het instrumentencluster en verschaft beknopte informatie. Het standaard instrumentenpaneel maakt gebruik van een donker monochroom display met rode verlichting, maar een nieuw 15 cm Ford Convers+ kleurendisplay is eveneens leverbaar.

Het nieuwe Ford Convers+-systeem, optioneel voor de Trend en de Ghia en standaardvoorziening op de Titanium. Het systeem bevat een 15 cm kleurendisplay die tussen een speciaal ontworpen snelheidsmeter en toerenteller is geplaatst en geeft de bestuurder naast de standaard informatie van een boordcomputer ook visuele controle over de multimedia- en audiofuncties, waaronder voor extra audioapparatuur en de mobiele telefoon.

Het Ford HMI-systeem is eenvoudig en intuïtief te bedienen volgens duidelijke en logische regels. De belangrijkste onderdelen zijn ergonomisch zo ontwikkeld dat optimale interactie mogelijk is tussen de bestuurder en de bedieningselementen.

Geavanceerde systemen voor navigatie, audio en communicatie Afhankelijk van de uitvoering en het specificatieniveau, kan de klant bij de nieuwe Mondeo kiezen uit drie stereo radio/cd-spelers, waaronder twee ultramoderne Sony systemen waarvan er een ook over een automatische cd-wisselaar voor 6 cd's beschikt (front lader). Beide Sony systemen beschikken over mp3-functionaliteit en een lijst van 40 voorgeprogrammeerde radiostations. Het aantal geheugentoetsen voor radiozenders is uitgebreid van zes naar twaalf. Als de telefoonstand is geactiveerd, fungeren deze toetsen als keuzetoetsen.

Alle uitvoeringen van de nieuwe Mondeo beschikken over een 'aux in'-stopcontact waarop draagbare audio- en mp3-apparatuur kan worden aangesloten. Dit stopcontact bevindt zich in het dashboardkastje.

Verder kan er nog worden gekozen uit een reeks optionele cd- of dvd-navigatiesystemen.

Volledige informatie over de systemen voor HMI, navigatie, audio en communicatie zal rond de introductieperiode bekend worden gemaakt.

Nieuwe systemen voor sleutelloos ontgrendelen en starten Eigenaren van de Mondeo krijgen de beschikking over twee belangrijke nieuwe voorzieningen voor het sleutelloos ontgrendelen en starten van de auto.

De optie voor sleutelloze ontgrendeling maakt een conventionele mechanische sleutel overbodig. De auto is uitgerust met drie externe antennes die de aanwezigheid van de juiste 'sleutel' detecteren binnen een klein gebied rondom de auto. De gebruiker kan vervolgens toegang krijgen tot de cabine of de bagageruimte via de portiergreep of de greep van de kofferbak.

Wanneer de bestuurder de juiste afstandsbediening bij zich heeft en in de auto stapt, wordt dit door drie interne antennes opgemerkt. Om de motor te starten, moet de bestuurder het koppelingspedaal (bij handgeschakelde transmissie) of het rempedaal (bij automatische transmissie) intrappen en tegelijkertijd éénmaal op de Ford Power-startknop drukken. Deze reeks handelingen vermindert het risico dat een kind per ongeluk de motor start.

Nieuw Ford Easyfuel-systeem voor probleemloos tanken De nieuwe Mondeo is het eerste productiemodel van Ford dat is uitgerust met het bekroonde Ford Easyfuel-systeem.

De tankdop is geïntegreerd in de afdekklep, zodat de tankdop nooit meer vergeten kan worden en de handen schoon blijven bij het tanken. Met Ford Easyfuel kan nooit meer verkeerde brandstof worden getankt. Indien bijvoorbeeld benzine wordt getankt in een Ford Mondeo met dieselmotor zorgt intelligente technologie ervoor dat de brandstoftank automatisch wordt afgesloten. Met name in de zakelijke markt worden in Nederland honderd duizenden liters verkeerde brandstof getankt. Met dit intelligente systeem wordt niet alleen een hoop overlast voorkomen, maar worden ook kosten die kunnen oplopen tot ⬠5.000,- per gebeurtenis, bespaard.

Het Ford Easyfuel-systeem werd in 2005 voor het eerst als concepttechnologie gedemonstreerd op de autosalon van Frankfurt en werd in hetzelfde jaar nog in het Britse Autocar Magazine uitgeroepen tot 'Idea of the Year'.

Hill Launch Assist
Als is gekozen voor het optionele ESP met CCD (Continuously Controlled Damping), dan is de Mondeo ook uitgerust met het HLA-systeem (Hill Launch Assist). HLA maakt gebruik van het remsysteem en wordt geactiveerd als de auto op een helling stil staat. Het systeem voorkomt dat de auto achteruit naar beneden rolt. HLA zorgt ervoor dat wanneer de bestuurder zijn/haar voet van het rempedaal haalt en naar het gaspedaal brengt, de druk op het remsysteem nog twee tot drie seconden aanwezig blijft.

Ford Precision Drive: Rijdynamiek nieuwe Mondeo Vanaf het moment dat in 1993 de eerste generatie Mondeo werd geïntroduceerd, staat de auto bekend om zijn prettige rijeigenschappen. Bij de ontwikkeling van de nieuwe Mondeo was rijdynamiek een van de kernpunten en de nieuwe Mondeo zal de reputatie op dit gebied alleen nog maar verstevigen. De nieuwe Mondeo combineert een sportieve rijervaring met comfort en lage HVH-waarden.

De basisuitvoering biedt een superieure wegligging met uitstekend stuurgedrag. Er kan echter optioneel nog worden gekozen voor ESP met CCD (Continuously Controlled Damping) voor een nog betere wegligging, meer comfort en stabiliteit en een kortere remweg.

Het CCD-systeem past voortdurend de demping aan aan de actuele weg- en rijomstandigheden, waarbij de bestuurder kan kiezen uit drie instellingen: Comfort, Normal en Sport.

De rijdynamiek van de nieuwe Mondeo wordt voortaan aangeduid als Ford Precision Drive, om de onderscheidendheid van Ford op dit gebied nog beter onder de aandacht van de klant te brengen.

Het ontwikkelingsteam voor de Mondeo heeft bijzonder veel aandacht besteed aan de ophanging en het stuursysteem. Belangrijke aanpassingen zijn onder andere:


* Breder spoor


* Verbeterde voorwielophanging


* Nieuwe achterwielophanging


* Geïsoleerd hulpframe achter


* Verbeterd stuursysteem

Verfijnd ophangingssysteem
Voor de nieuwe Mondeo heeft Ford opnieuw gekozen voor het vertrouwde MacPherson-voorwielophangingssysteem. Het hulpframe is extreem stijf en breed en maakt gebruik van rubber ophangingspunten voor meer rijcomfort.

Het systeem versterkt de rijervaring met de Mondeo nog verder door geïsoleerde hulpframes, draagarmen met hydrolagers en S-vormige veren plus dual path veerpootophangingen.

Achter maakt de nieuwe Mondeo gebruik van een nieuwe versie van een beproefd multi-link achterwielophanging met een geïsoleerd ophangingssysteem voor het hulpframe waarbij gebruik wordt gemaakt van rubberen lagers. Dit ophangingsconcept wordt al toegepast in het Ford S-MAX 'Control Blade'-systeem en gebruikt vier koppelingen om ieder wiel nauwkeurig te regelen.

Lagere NVH-waarden en betere geluidskwaliteit
De nieuwe Mondeo biedt een ontspannen maar bovenal geluidsarme rijervaring waardoor inzittenden probleemloos een gesprek kunnen voeren of zelfs bij een hoge snelheid van de audiofaciliteiten kunnen genieten.

Er is een volumeverlaging in de cabine van meer dan 3 dB over de hele frequentie gerealiseerd ten opzichte van de vorige Mondeo.

Uit aero-akoestische tests die zijn uitgevoerd in Fords eigen ultramoderne windtunnel blijkt dat de geluidsniveaus van de nieuwe Mondeo de laagste in zijn klasse zijn. De kwaliteit van het interieur van de nieuwe Mondeo wordt versterkt door de lage geluidsdrukniveaus en harmonie die zijn bereikt voor geluidsbronnen als de motor, de weg en de wind.

Veiligheidsystemen voor nieuwe Mondeo

Uitgaande van de ultrastijve carrosserie, biedt de nieuwe Mondeo een indrukwekkende reeks compromisloze actieve en passieve veiligheidstechnologieën.

Aan het populaire IPS (Intelligent Protection System) van de nieuwe Mondeo zijn een knie-airbag voor de bestuurder en een horizontaal inschuifbare stuurkolom toegevoegd.

Actieve veiligheidssystemen zijn bedoeld om de bestuurder te assisteren bij het veilig besturen van de auto en bij het vermijden van een botsing. Passieve veiligheidssystemen dienen ter bescherming van de inzittenden en verlagen de kans op letsel als er een aanrijding plaats heeft gevonden.

De volgende actieve veiligheidssystemen zijn standaard aanwezig:


* Een uitgebreid ESP-systeem (Electronisch Stabiliteits Programma)


* ABS (Anti-Lock brakes) met EBD (Electronic Brake-Force Distribution)


* Standaard noodknipperlichtsysteem en 'follow-me-home'-verlichting


* Zeer geavanceerde verlichtingssystemen

Voor extra veiligheid is er optioneel een groot aantal actieve veiligheidssystemen leverbaar (afhankelijk van uitvoering en aandrijving), waaronder:


* ACC (Adaptive Cruise Control) met FA (Forward Alert): audiovisueel waarschuwingssysteem voor dreigende aanrijdingen en CMbB (Collision Mitigation by Braking)


* ESP met CCD (Continuously Controlled Damping)


* TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) en Run Flat-banden


* HLA (Hill Launch Assist)

Alle uitvoeringen van de nieuwe Mondeo zijn standaard uitgerust met de volgende passieve veiligheidssystemen:


* Uitgebreid Ford IPS (Intelligent Protection System) met zeven airbags, waaronder knie-airbag voor de bestuurder en curtainairbags over de volledige lengte


* Ultrastijve carrosserie voor een rigide veiligheidskooi


* Horizontaal inschuifbare stuurkolom biedt de bestuurder meer bescherming


* Wegklappende pedalen


* Verbeterde activering airbags


* Uitgebreid veiligheidgordelsysteem met gordelspanners voor de voorstoelen


* Geavanceerd stoeldesign


* Geavanceerd nekbeschermingssysteem voor bestuurder en bijrijder


* Geavanceerd ISOFIX-systeem voor veilig vervoer van kinderen


* Verbetering voetgangersbescherming

Geavanceerde productietechnologie

De nieuwe Ford Mondeo wordt geproduceerd in Genk. Hier is een van de meest flexibele en moderne autofabrieken in Europa gevestigd. De productie van de drie carrosserietypen van de Mondeo in deze Belgische fabriek waar de
S-MAX en de nieuwe Galaxy al worden gebouwd, betekent voor Ford de voltooiing van een investering van 715 miljoen euro.

Bij de productie van de nieuwe Mondeo wordt een belangrijke nieuwe technologie toegepast: lasersolderen. Volgens de conventionele methode worden de zijkanten en het dakpaneel van een auto aan elkaar gelast. De verbinding die hierbij ontstaat, wordt daarna weggewerkt met een plastic afwerking. Met lasersolderen worden het dak en de zijkanten zo met elkaar verbonden dat er geen verbindingsnaad zichtbaar is, wat de uitstraling van kwaliteit versterkt.

Deze voor Ford nieuwe technologie heeft een essentiële rol gespeeld bij de verwezenlijking van het uitgesproken design van de nieuwe Mondeo en het hoge niveau van de afwerking.

Ford Europa en duurzaamheid

Vanaf het eerste begin heeft het Ford PSI-initiatief (Product Sustainability Index) een belangrijke rol gespeeld bij de ontwikkeling van de nieuwe Mondeo. Dit initiatief beslaat de gehele levenscyclus van het product: van de constructie van de componenten, de productie en de exploitatie van de auto tot aan de sloop.

Belangrijke indicatoren zijn de bijdrage die de auto tijdens zijn levensduur levert aan de opwarming van de aarde en de luchtkwaliteit, het gebruik van duurzame materialen, het geluidsniveau van de auto als deze voorbij rijdt, maar ook maatschappelijke en economische aspecten zoals de veiligheid van voetgangers en inzittenden, mobiliteit en eigendomskosten.

PSI stelt Ford in staat om bij elke nieuwe generatie de duurzaamheid verder te verbeteren.

Duurzaamheid speelt een essentiële rol in de bedrijfsvoering van Ford Motor Company. De ontwikkeling en implementatie van een duurzaamheidssysteem omvat het streven naar een verbetering van de luchtkwaliteit en een laag brandstofverbruik gedurende de levenscyclus van de auto, maar ook de mate waarin materialen kunnen worden hergebruikt nadat de auto is afgedankt.

Ford Motor Company legt zich toe op een productiewijze die maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk is. Dit heeft ertoe geleid dat sinds 2000 overal ter wereld Ford fabrieken het energieverbruik met meer dan 16 procent hebben verlaagd. Ford heeft zich als doel gesteld dit percentage jaarlijks met 1 procent te verbeteren.

Motoren en tranmissies voor de nieuwe Mondeo

De nieuwe Mondeo is leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren, met als hoogtepunt de 220 pk (162 kW) Duratec 5-cilinder benzinemotor die ook leverbaar is in de Ford S-MAX. Deze motor is gebaseerd op die van de sportieve Ford Focus ST.

Later dit jaar wordt de reeks uitgebreid met een nieuwe 2.3-liter Duratec HE 161 pk (119 kW) 4-cilinder benzinemotor en een nieuwe Durashift 6-traps automatische tranmissie met een Sport-stand die bij hogere toerentallen schakelt.

Het motorenaanbod is een prachtige combinatie van vermogen en zuinigheid dat een laag geluidsniveau koppelt aan een uitmuntend rijgedrag. In Nederland zijn de volgende combinaties van motoren en tranmissie mogelijk:


* 1.8-liter Duratorq TDCi 125 pk (92 kW) commonrail turbodieselmotor met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.


* 2.0-liter Duratorq TDCi 130 pk (96 kW) commonrail turbodieselmotor, met een Durashift 6-traps automatische transmissie en een coated DPF (Diesel Particulate Filter).


* 2.0-liter Duratorq TDCi 140 pk (105 kW) commonrail turbodieselmotor, met een handgeschakelde 6-versnellingsbak een coated DPF (Diesel Particulate Filter).


* 1.6-liter Duratec Ti-VCT 125 pk (92 kW) benzinemotor met een handgeschakelde 5-versnellingsbak.


* 2.0-liter Duratec HE 145 pk (107 kW) benzinemotor met Durashift handgeschakelde 5-versnellingsbak.


* Een nieuwe 2.3-liter Duratec HE 161 pk (119 kW) 4-cilinder benzinemotor met Durashift 6-traps automatische transmissie. Deze wordt later dit jaar leverbaar.


* De top van de reeks wordt gevormd door de zeer potente 2.5-liter Duratec 5-cilinder 220 pk (162 kW) benzinemotor met Durashift handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Volledige informatie en technische specificaties met betrekking tot de aandrijvingen en informatie over beoogde prestaties komen dichterbij de introductieperiode (zomer 2007) beschikbaar.

Prijzen Nederlandse markt

De line-up en prijsstrategie van de nieuwe Mondeo zijn eenvoudig en helder. De vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback hebben dezelfde prijs. De vanaf- en meerprijzen (onder voorbehoud van wijzigingen in de energie-labels) incl. BTW en BPM zijn:

Ford Mondeo Trend 1.6 125 pk benzine vanaf ⬠26.925,- Ford Mondeo Trend 1.8 TDCi 125pk diesel vanaf ⬠31.625,-

Meerprijs Ghia of Titanium boven Trend ⬠1.250,- |Meerprijs X-Pack voor Ghia en Titanium ⬠2.215,- Meerprijs Wagon ⬠1.400,-