abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
14 februari 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/u.07.00215 2060707160
Onderwerp
Kamervragen van het lid Duyvendak over nieuw tracé Almere-Amsterdam
Geachte voorzitter,
Hierbij ontvangt u de antwoorden op de vragen van het lid Duyvendak over het
onderzoek naar een nieuw tracé tussen Almere en Amsterdam.
1. Bent u bekend met het artikel `Nieuw tracé voor verbinding Almere-Amsterdam in
onderzoek'?
1. Ja, ik ben bekend met het artikel in de Cobouw van 1 februari 2007.
2. Klopt het dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat of Rijkswaterstaat nieuwe
varianten onderzoekt voor de oplossing van de files tussen Almere en Amsterdam?
2. Op 13 oktober 2006 heb ik u bij brief met kenmerk DGP/WV/u.06.02330
geïnformeerd over de besluitvorming in het kabinet inzake de planstudie Schiphol-
Amsterdam-Almere. In deze brief heb ik onder meer aangegeven, dat in overleg met de
regio zou worden onderzocht wat de precieze vormgeving is van de tracé onderdelen A6,
A1, A10-Oost en wat het oplossend vermogen is van de uitbreiding en inpassing van de
Gaasperdammerweg en de A9 bij Amstelveen. In het onderzoek zijn varianten op het
zogenaamde Stroomlijnalternatief onderzocht. Op 7 februari 2007 heb ik u bij brief met
kenmerk DGP/WV/u.07.00209 de onderzoeksresultaten toegezonden.
3. Klopt het dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat of Rijkswaterstaat een
onderzoek doet naar de zogenoemde `kamelenvariant', welke tussen de
Gaasperdammerweg en de ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer zou slingeren?
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/u.07.00215
3. In het in antwoord op vraag 2 genoemde onderzoek is door rijk en regio gezamenlijk
gezocht naar varianten van het Stroomlijnalternatief, die een goede inpassing waarborgen.
De zogenoemde Kamelenvariant is zo'n goed ingepaste variant specifiek voor de A9
Gaasperdammerweg. Er is géén sprake van een nieuw tracé.
4. Klopt het dat de zogenoemde kamelenvariant hoge ogen gooit bij zowel lokale
bestuurders als Rijkswaterstaat?
4. In het onderzoek is de zogenoemde Kamelenvariant als kansrijke variant naar voren
gekomen. Op 22 januari 2007 heb ik u echter bij brief met kenmerk
DGP/WV/u.07.00197 geïnformeerd, dat het kabinet geen nader besluit zal nemen over
de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere, maar dit overlaat aan het volgend kabinet.
5. Waarom heeft u de Kamer niet geïnformeerd over het feit dat er nieuwe varianten
worden onderzocht, nadat u op 13 oktober 2006 aan de Kamer schreef dat het kabinet
kiest voor uitbreiding van de capaciteit van het bestaande netwerk in de corridor Schiphol-
Amsterdam-Almere en waarin u meedeelde "een nieuwe verbinding tussen de A6 en de
A9 (Verbindingsalternatief) valt hiermee af"?
5. Zoals aangegeven in het antwoord op vraag 2 zijn conform de brief van 13 oktober
2006 alleen varianten van het Stroomlijnalternatief onderzocht en is de Tweede Kamer
over de resultaten geïnformeerd. Aangezien geen nieuw tracé is onderzocht was er ook
geen reden de Tweede Kamer tussentijds te informeren.
6. Acht u een studie naar een dergelijk controversieel tracé passen bij de demissionaire
status van het kabinet? Zo ja, waarom?
6. Ik concludeer dat uitsluitend onderzoek is uitgevoerd naar varianten van het
Stroomlijnalternatief, die een goede inpassing waarborgen. Er is géén sprake van een
nieuw tracé.
7. Kunt u deze vragen op korte termijn beantwoorden?
7. Ik heb aan uw verzoek voldaan en de vragen op zo kort mogelijke termijn beantwoord.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat