Consument waardeert winkelaanbod Stadscentrum Hoogeveen
Bezoekers van het stadscentrum in Hoogeveen hebben een hoge waardering
voor het aantal winkels en de diversiteit en kwaliteit ervan. Daarmee
onderscheidt Hoogeveen zich positief in vergelijking met steden in de
regio. Minder positief is men over de gezelligheid en de
loopafstanden.
Dit blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten doen naar het
consumentengedrag. Het onderzoek is eind 2006 gehouden door het bureau
Goudappel Coffeng. In Hoogeveen en de omliggende gemeenten zijn 1200
huishoudens gebeld en bevraagd. In 2000 heeft een soortgelijk
onderzoek plaatsgevonden.
Wethouder Wietze van der Zwaag is ingenomen met de groei die het
onderzoek laat zien. âSinds 2000 is het aantal mensen dat komt
winkelen in Hoogeveen groter geworden. Het groeiend winkelaanbod
speelt daar een belangrijke rol in. De stijgende lijn gaan we
doortrekken door de komende jaren vooral op kwaliteit in allerleiâ
Het verzorgingsgebied van Hoogeveen als winkelstad voor
niet-dagelijkse boodschappen is bijna 78.000 mensen groot, dat is
17.000 meer dan in 2000. De binding van consumenten met Hoogeveen is
hoog: 90% voor niet-dagelijkse en 98% voor dagelijkse boodschappen.
Die binding is sterker dan in bijvoorbeeld Hengelo, Almelo en
Deventer. Voor de dagelijkse boodschappen gaan de âvaste klantenâ
vooral naar het stadscentrum (46%), en voor de rest naar de overige
winkelcentra. Voor de niet-dagelijkse boodschappen gaat 69% naar het
stadscentrum.
Het onderzoek toont verder aan dat de bereikbaarheid per fiets goed
wordt beoordeeld (7,6), evenals aanbod en locatie van de markt
(gemiddeld 7,3). Andere sterke punten vindt men de mogelijkheid
overdekt te winkelen, de overzichtelijke structuur, de goede
horecavoorzieningen en de aanwezigheid van bioscoop en theater. Wat
men mist is met name een extra warenhuis, meer kledingzaken en
levensmiddelen-speciaalzaken.
De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt voor divers beleid van
de gemeente, waaronder een ontwikkelingsvisie op het stadscentrum en
een economische structuurvisie. De stadscentrumvisie is klaar in 2008
en moet leiden tot een kwaliteitsimpuls door markt en overheid.
Meer informatie
* rapport 'Koopstromenonderzoek gemeente Hoogeveen', 13 februari
2007 (PDF - 949 Kb)
* www.stadscentrumhoogeveen.nl
14 februari 2007
Afzender: College van B&W
Hoogeveners gratis naar film Al Gore over broeikaseffect
Vanaf donderdag 15 februari is de film âAn inconvenient truthâ te zien
in bioscoop Luxor aan de Kerkstraat in Hoogeveen. De gemeente
Hoogeveen verzorgt vijf voorstellingen die gratis zijn te bezoeken
voor mensen in Hoogeveen. Kaarten kunnen worden afgehaald bij de
gemeente, aan de balie van het Compagnieshuis aan het Raadhuisplein.
Volgens wethouder Betty Poutsma biedt de gemeente deze mogelijkheid om
het milieubewustzijn te versterken in Hoogeveen. âHet is niet meer de
vraag of het klimaat verandert, maar op welke manier dat zal gebeuren
en welke effecten dat zal hebben. Iedereen speelt een rol als het om
het klimaat gaat. Deze film kan in ieder geval de discussie
aanwakkeren. Als gemeente gaan we dit jaar ons milieuplan
actualiseren. Deze film is een goede opmaat.â
De vijf gratis voorstellingen voor de inwoners van Hoogeveen zijn in
de voorjaarsvakantie: maandag 26 februari om 11.00 uur, dinsdag 27
februari om 11.00 uur, woensdag 28 februari om 19.00 uur, woensdag 28
februari om 21.00 uur, en donderdag 29 februari om 14.00 uur. Verder
biedt de gemeente een voorstelling voor bovenbouwleerlingen van het
voortgezet onderwijs en voor mensen van de gemeente (van raadslid tot
ambtenaar).
De film duurt 100 minuten en kent geen pauze. De gratis kaartjes
kunnen vanaf donderdag 15 februari worden afgehaald aan de balie van
het Compagnieshuis, open op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.
Gemeente Hoogeveen