Gemeente Hoogeveen

Consument waardeert winkelaanbod Stadscentrum Hoogeveen Bezoekers van het stadscentrum in Hoogeveen hebben een hoge waardering voor het aantal winkels en de diversiteit en kwaliteit ervan. Daarmee onderscheidt Hoogeveen zich positief in vergelijking met steden in de regio. Minder positief is men over de gezelligheid en de loopafstanden.

Dit blijkt uit onderzoek dat de gemeente heeft laten doen naar het consumentengedrag. Het onderzoek is eind 2006 gehouden door het bureau Goudappel Coffeng. In Hoogeveen en de omliggende gemeenten zijn 1200 huishoudens gebeld en bevraagd. In 2000 heeft een soortgelijk onderzoek plaatsgevonden.

Wethouder Wietze van der Zwaag is ingenomen met de groei die het onderzoek laat zien. âSinds 2000 is het aantal mensen dat komt winkelen in Hoogeveen groter geworden. Het groeiend winkelaanbod speelt daar een belangrijke rol in. De stijgende lijn gaan we doortrekken door de komende jaren vooral op kwaliteit in allerleiâ

Het verzorgingsgebied van Hoogeveen als winkelstad voor niet-dagelijkse boodschappen is bijna 78.000 mensen groot, dat is 17.000 meer dan in 2000. De binding van consumenten met Hoogeveen is hoog: 90% voor niet-dagelijkse en 98% voor dagelijkse boodschappen. Die binding is sterker dan in bijvoorbeeld Hengelo, Almelo en Deventer. Voor de dagelijkse boodschappen gaan de âvaste klantenâ vooral naar het stadscentrum (46%), en voor de rest naar de overige winkelcentra. Voor de niet-dagelijkse boodschappen gaat 69% naar het stadscentrum.

Het onderzoek toont verder aan dat de bereikbaarheid per fiets goed wordt beoordeeld (7,6), evenals aanbod en locatie van de markt (gemiddeld 7,3). Andere sterke punten vindt men de mogelijkheid overdekt te winkelen, de overzichtelijke structuur, de goede horecavoorzieningen en de aanwezigheid van bioscoop en theater. Wat men mist is met name een extra warenhuis, meer kledingzaken en levensmiddelen-speciaalzaken.

De uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt voor divers beleid van de gemeente, waaronder een ontwikkelingsvisie op het stadscentrum en een economische structuurvisie. De stadscentrumvisie is klaar in 2008 en moet leiden tot een kwaliteitsimpuls door markt en overheid.

Meer informatie

* rapport 'Koopstromenonderzoek gemeente Hoogeveen', 13 februari 2007 (PDF - 949 Kb)

* www.stadscentrumhoogeveen.nl
14 februari 2007
Afzender: College van B&W
Hoogeveners gratis naar film Al Gore over broeikaseffect Vanaf donderdag 15 februari is de film âAn inconvenient truthâ te zien in bioscoop Luxor aan de Kerkstraat in Hoogeveen. De gemeente Hoogeveen verzorgt vijf voorstellingen die gratis zijn te bezoeken voor mensen in Hoogeveen. Kaarten kunnen worden afgehaald bij de gemeente, aan de balie van het Compagnieshuis aan het Raadhuisplein.

Volgens wethouder Betty Poutsma biedt de gemeente deze mogelijkheid om het milieubewustzijn te versterken in Hoogeveen. âHet is niet meer de vraag of het klimaat verandert, maar op welke manier dat zal gebeuren en welke effecten dat zal hebben. Iedereen speelt een rol als het om het klimaat gaat. Deze film kan in ieder geval de discussie aanwakkeren. Als gemeente gaan we dit jaar ons milieuplan actualiseren. Deze film is een goede opmaat.â

De vijf gratis voorstellingen voor de inwoners van Hoogeveen zijn in de voorjaarsvakantie: maandag 26 februari om 11.00 uur, dinsdag 27 februari om 11.00 uur, woensdag 28 februari om 19.00 uur, woensdag 28 februari om 21.00 uur, en donderdag 29 februari om 14.00 uur. Verder biedt de gemeente een voorstelling voor bovenbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs en voor mensen van de gemeente (van raadslid tot ambtenaar).

De film duurt 100 minuten en kent geen pauze. De gratis kaartjes kunnen vanaf donderdag 15 februari worden afgehaald aan de balie van het Compagnieshuis, open op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur.