Goede voorzieningen voorkomen dure gezondheidszorg
Onderzoek naar zorgbehoefte vanuit cliëntenperspectief
Het aanbieden van diensten en voorzieningen aan met name ouderen, kan
gebruik van intensieve (en dure) zorg zolang mogelijk uitstellen.
Zaken als inkomen, mantelzorg, mobiliteit en een sociaal netwerk
spelen daarbij een belangrijkere rol dan het ziektebeeld zelf. Dat
zijn twee belangrijke conclusies van de Provinciale Raad voor de
Volksgezondheid Limburg (PRV) in haar eindadvies over de onderzoeken
naar de aard en omvang van de zorgbehoefte vanuit cliëntenperspectief.
De onderzoeken zijn, in opdracht van de Provincie Limburg en de
zorgverzekeraars CZ en VGZ-IZA, door de PRV uitgevoerd in samenwerking
met de Universiteit Maastricht. Het eindadvies werd vandaag in het
Gouvernement gepresenteerd.
Uit het onderzoek blijkt dat de zorgbehoefte veel minder bepalend is
voor de realisatie van een vraaggestuurd zorgaanbod dan men zou
verwachten. Dit komt onder andere door de grote individuele
verschillen tussen mensen of groepen mensen met eenzelfde ziektebeeld.
Inzicht in en ondersteuning van bronnen van cliënten (zoals inkomen,
mobiliteit, zelfzorgvermogen, sociale netwerk en mantelzorg) bieden
veel betere aanknopingspunten voor het realiseren van een
vraaggestuurd zorgaanbod. Het gedeeltelijk wegvallen van een bron kan
al leiden tot een acute zorgvraag.
Het aanbod van zorg en voorzieningen moet dan ook gericht zijn op het
ondersteunen of vervangen van bronnen, stelt de PRV. De PRV adviseert
het aanbieden van diensten en voorzieningen die op dit uitgangspunt
gebaseerd zijn, en niet gehinderd door regelgeving, in preventieve zin
aan te bieden aan ouderen. Zodoende kunnen vragen voor intensieve (en
dure) zorg zo lang mogelijk uitgesteld worden
In de periode van 2000 tot 2006 is onderzoek uitgevoerd naar de aard
en omvang van de zorgbehoefte vanuit cliëntperspectief.
Op basis van dit onderzoek is een model geconstrueerd dat een antwoord
geeft op de vraag hoe richting kan worden gegeven aan het creëren van
een vraaggestuurd aanbod. Volgens de PRV heeft het onderzoeksproject
met dit model concrete handvatten opgeleverd voor aanbieders van zorg
en voorzieningen, overheden, verzekeraars en beleidsmakers om
vraaggerichte zorg en voorzieningen te ontwikkelen en te organiseren.
Bij een vraaggestuurd aanbod gaat het niet alleen over zorg maar ook
over een palet aan diensten en voorzieningen, zoals wonen, vervoer en
welzijnsactiviteiten. Zorgvragen ontstaan immers ook doordat bronnen
wegvallen die zorgaanbieders alleen niet kunnen vervangen. Voorbeelden
daarvan zijn het wegvallen van inkomen, mobiliteit, een partner,
mantelzorg en vrijwilligers. Om zorgvragen te voorkomen en mensen in
hun eigen omgeving te laten wonen moeten die bronnen ondersteund of
vervangen worden. Beschikbaarheid van betaalbaar goed (openbaar)
vervoer, aangepaste woningen, steunstructuren en ondersteuning van
mantelzorg en vrijwilligers zijn van groot belang naast kwalitatief
hoogwaardige en op de situatie van de cliënt afgestemde zorg. Daarvoor
is de inspanning van verschillende partijen noodzakelijk, waaronder in
ieder geval de gemeentelijke, provinciale en landelijke overheid,
aanbieders van zorg en voorzieningen, woningcorporaties en
verzekeraars.
Volgens de PRV kan een vraaggestuurd aanbod alleen worden gerealiseerd
door het aanbieden van een samenhangend aanbod van zorg en diensten op
het gebied van wonen, welzijn en zorg.
Bijlage:
* Complete tekst advies van de Provinciale Raad voor de
Volksgezondheid Limburg over het afstemmen van zorg op de
behoeften van de zorgvragers PDF-document
14-2-2007 11:07
Provincie Limburg