Meldpunt Overlast voortaan Meldpunt Zorg en Overlast (persbericht 012
- 13 februari 2007)
Het Meldpunt Woonoverlast in de gemeente Hoogezand-Sappemeer is
veranderd in het Meldpunt Zorg en Overlast. Met de nieuwe naam wil de
gemeente samen met de diverse organisaties die deelnemen in het
Meldpunt ervoor zorgen dat nog duidelijker is wie met welke zorgen men
bij het Meldpunt terecht kan.
Inwoners kunnen het Meldpunt Woonoverlast sinds 2001 bellen als deze
last hebben van mensen of situaties die hun woon- en leefklimaat
aantasten. Dit kan variëren van burenruzies tot geluidsoverlast.
Daarnaast kan het Meldpunt Woonoverlast gebeld worden als iemand zich
zorgen maakt over bewoners in de buurt, ook al veroorzaakt hij of zij
geen overlast. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om mensen die
vereenzamen, die zichzelf en/of hun omgeving vervuilen of psychische
problemen hebben.
Op basis van onderzoek en signalen uit de samenleving is gebleken dat
er vaak sprake is van stille problematiek. Mensen die geen overlast
veroorzaken, maar in stilte lijden, bijvoorbeeld omdat ze eenzaam zijn
en geen sociale contacten meer hebben of kinderen die worden
verwaarloosd. De gemeente Hoogezand-Sappemeer wil dat aanpakken en het
Meldpunt Zorg en Overlast kan daarbij een effectief middel zijn.
Daarom heeft het Meldpunt een nieuwe naam, zodat nog duidelijker is
waarvoor het staat.
Achter het Meldpunt is een samenwerking tussen de
hulpverleningsorganisaties georganiseerd. In de praktijk komt het er
op neer dat na een melding via het Meldpunt de organisaties
gezamenlijk het probleem aanpakken. In de afgelopen jaren is het
aantal gevallen dat wordt behandeld stabiel geweest (rond de 120
meldingen per jaar). Maar er zijn wel verschuivingen, er komen minder
meldingen van inwoners en meer van organisaties. Het aantal meldingen
over overlast daalt ook sinds de start van het Meldpunt. Die daling
komt omdat het Meldpunt er in slaagt om structurele overlastgevers
goed aan te pakken.
Door het speciale telefoonnummer (050) 587 32 32 te bellen kan iemand
een melding doen of een klacht indienen. De burger kan zeven dagen per
week en 24 uur per dag bellen. Op maandag tot en met donderdag van
10.00 tot 12.00 uur wordt de beller persoonlijk te woord gestaan. Op
andere tijden kan de melding worden ingesproken op het
antwoordapparaat.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer