Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Meldpunt Overlast voortaan Meldpunt Zorg en Overlast (persbericht 012
- 13 februari 2007)

Het Meldpunt Woonoverlast in de gemeente Hoogezand-Sappemeer is veranderd in het Meldpunt Zorg en Overlast. Met de nieuwe naam wil de gemeente samen met de diverse organisaties die deelnemen in het Meldpunt ervoor zorgen dat nog duidelijker is wie met welke zorgen men bij het Meldpunt terecht kan.

Inwoners kunnen het Meldpunt Woonoverlast sinds 2001 bellen als deze last hebben van mensen of situaties die hun woon- en leefklimaat aantasten. Dit kan variëren van burenruzies tot geluidsoverlast. Daarnaast kan het Meldpunt Woonoverlast gebeld worden als iemand zich zorgen maakt over bewoners in de buurt, ook al veroorzaakt hij of zij geen overlast. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om mensen die vereenzamen, die zichzelf en/of hun omgeving vervuilen of psychische problemen hebben.

Op basis van onderzoek en signalen uit de samenleving is gebleken dat er vaak sprake is van stille problematiek. Mensen die geen overlast veroorzaken, maar in stilte lijden, bijvoorbeeld omdat ze eenzaam zijn en geen sociale contacten meer hebben of kinderen die worden verwaarloosd. De gemeente Hoogezand-Sappemeer wil dat aanpakken en het Meldpunt Zorg en Overlast kan daarbij een effectief middel zijn. Daarom heeft het Meldpunt een nieuwe naam, zodat nog duidelijker is waarvoor het staat.

Achter het Meldpunt is een samenwerking tussen de hulpverleningsorganisaties georganiseerd. In de praktijk komt het er op neer dat na een melding via het Meldpunt de organisaties gezamenlijk het probleem aanpakken. In de afgelopen jaren is het aantal gevallen dat wordt behandeld stabiel geweest (rond de 120 meldingen per jaar). Maar er zijn wel verschuivingen, er komen minder meldingen van inwoners en meer van organisaties. Het aantal meldingen over overlast daalt ook sinds de start van het Meldpunt. Die daling komt omdat het Meldpunt er in slaagt om structurele overlastgevers goed aan te pakken.

Door het speciale telefoonnummer (050) 587 32 32 te bellen kan iemand een melding doen of een klacht indienen. De burger kan zeven dagen per week en 24 uur per dag bellen. Op maandag tot en met donderdag van 10.00 tot 12.00 uur wordt de beller persoonlijk te woord gestaan. Op andere tijden kan de melding worden ingesproken op het antwoordapparaat.