Technische Universiteit Eindhoven

07-02-2007: Stukje software maakt auto energiezuiniger

Een auto verspilt bijna continu energie. Of hij nou in zijn eerste, tweede of hogere versnelling zit, bij maar één stand van het gaspedaal wordt het optimale rendement bereikt. Een beetje meer of minder gas geven zorgt al voor een flink energieverlies. Ir. John Kessels heeft een manier ontworpen waarbij energie wordt bespaard door de auto vaker op zijn maximale rendement te laten lopen. Met een geringe aanpassing kan 2,6% aan brandstof bespaard worden. Kessels promoveert woensdag 14 februari 2007 aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).

Autofabrikanten liggen zwaar onder vuur om het brandstofverbruik te verminderen. Om de Kyoto-doelstellingen te halen, hebben de autofabrikanten in Europa afgesproken een maximale CO2-uitstoot te halen van 140 gr/km voor hun hele wagenpark in 2008. Deze gereduceerde CO2-uitstoot wordt door veel autofabrikanten nog niet gehaald, waaronder Ford. Dit bedrijf is dan ook naarstig op zoek om haar autos nog zuiniger te maken.

Hybride autos
Een manier om het energieverbruik van autos te beperken is met zogenaamde hybride autos. Hierbij kan de verbrandingsmotor zuiniger worden door de aanwezigheid van een tweede vermogensbron: de elektromotor. Als het ideale vermogen van de verbrandingsmotor hoger ligt dan het gevraagde rijvermogen, kan de overtollige energie worden opgeslagen in een accu middels de elektromotor. Omgekeerd kan de accu extra vermogen leveren als de auto meer energie nodig heeft dan de verbrandingsmotor kan leveren bij optimale verbranding. Hybride voertuigen kunnen op deze wijze tot wel meer dan 25% brandstof besparen.

Elektrische energiesystemen
Kessels onderzocht wat de winst kon zijn zonder dat er geavanceerde hybride technologie aan te pas komt. Bij overtollig vermogen zou dan de accu extra opgeladen kunnen worden. Daarnaast zou de dynamo, die nodig is om de accu op te laden, bij hogere vermogens kunnen uitschakelen, wat ook tot energiebesparing kan leiden. Ook kan de auto elektrisch remmen, waarbij de remenergie in de accu wordt opgeslagen. Tot slot bestaat de mogelijkheid om elektrische energiesystemen bij hoge vermogens deels uit te schakelen, zoals bijvoorbeeld de achterruitverwarming of stoelverwarming.

Stukje software
Met zijn nieuwe methode kan Kessels een totale energiebesparing van 2,6% realiseren. Daarbij hoeven nagenoeg geen onderdelen van de auto aangepast of vervangen worden. Alleen het uploaden van een stukje software en het plaatsen van één extra kabeltje volstaat. Als de motor ook op gezette tijden uitgeschakeld zou kunnen worden, kan deze besparing oplopen naar 5 tot 6%. Dit vraagt echter om significante wijzigingen in het voertuig, zoals het plaatsen van een zwaardere startmotor en het installeren van een automatische versnellingsbak.