07-02-2007: Stukje software maakt auto energiezuiniger
Een auto verspilt bijna continu energie. Of hij nou in zijn eerste,
tweede of hogere versnelling zit, bij maar één stand van het gaspedaal
wordt het optimale rendement bereikt. Een beetje meer of minder gas
geven zorgt al voor een flink energieverlies. Ir. John Kessels heeft
een manier ontworpen waarbij energie wordt bespaard door de auto vaker
op zijn maximale rendement te laten lopen. Met een geringe aanpassing
kan 2,6% aan brandstof bespaard worden. Kessels promoveert woensdag 14
februari 2007 aan de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e).
Autofabrikanten liggen zwaar onder vuur om het brandstofverbruik te
verminderen. Om de Kyoto-doelstellingen te halen, hebben de
autofabrikanten in Europa afgesproken een maximale CO2-uitstoot te
halen van 140 gr/km voor hun hele wagenpark in 2008. Deze gereduceerde
CO2-uitstoot wordt door veel autofabrikanten nog niet gehaald,
waaronder Ford. Dit bedrijf is dan ook naarstig op zoek om haar autos
nog zuiniger te maken.
Hybride autos
Een manier om het energieverbruik van autos te beperken is met
zogenaamde hybride autos. Hierbij kan de verbrandingsmotor zuiniger
worden door de aanwezigheid van een tweede vermogensbron: de
elektromotor. Als het ideale vermogen van de verbrandingsmotor hoger
ligt dan het gevraagde rijvermogen, kan de overtollige energie worden
opgeslagen in een accu middels de elektromotor. Omgekeerd kan de accu
extra vermogen leveren als de auto meer energie nodig heeft dan de
verbrandingsmotor kan leveren bij optimale verbranding. Hybride
voertuigen kunnen op deze wijze tot wel meer dan 25% brandstof
besparen.
Elektrische energiesystemen
Kessels onderzocht wat de winst kon zijn zonder dat er geavanceerde
hybride technologie aan te pas komt. Bij overtollig vermogen zou dan
de accu extra opgeladen kunnen worden. Daarnaast zou de dynamo, die
nodig is om de accu op te laden, bij hogere vermogens kunnen
uitschakelen, wat ook tot energiebesparing kan leiden. Ook kan de auto
elektrisch remmen, waarbij de remenergie in de accu wordt opgeslagen.
Tot slot bestaat de mogelijkheid om elektrische energiesystemen bij
hoge vermogens deels uit te schakelen, zoals bijvoorbeeld de
achterruitverwarming of stoelverwarming.
Stukje software
Met zijn nieuwe methode kan Kessels een totale energiebesparing van
2,6% realiseren. Daarbij hoeven nagenoeg geen onderdelen van de auto
aangepast of vervangen worden. Alleen het uploaden van een stukje
software en het plaatsen van één extra kabeltje volstaat. Als de motor
ook op gezette tijden uitgeschakeld zou kunnen worden, kan deze
besparing oplopen naar 5 tot 6%. Dit vraagt echter om significante
wijzigingen in het voertuig, zoals het plaatsen van een zwaardere
startmotor en het installeren van een automatische versnellingsbak.
Technische Universiteit Eindhoven