Gemeente Utrecht


2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
3 Vragen van de heer T.W. Schipper
(ingekomen op 17 januari 2007
en antwoorden door het college verzonden op 13 februari 2007)


In de uitzending van 'Radar'van 15 januari 2007 werd uitgebreid aandacht besteed aan de zeer onveilige situatie voor de bewoners van Mitros-woningen in Ondiep, als gevolg van slecht onderhoud van de Cv-ketels en de ouderdom ervan. Uit een steekproef bleek dat bij de onderzochte Cv-ketels de uitstoot van CO vele malen boven de toegestane waarde lag.
Mitros zegt naar aanleiding van de uitzending niet op de hoogte geweest te zijn van de slechte staat van de ketels en verwijst naar haar contract met installatiebedrijf Paans voor de verantwoordelijkheid van het onderhoud. Tevens stelt Mitros reeds 26 ketels te hebben vervangen de afgelopen twee jaar. Voor het plaatsen van die nieuwe ketels, brengt Mitros een maandelijkse huurverhoging van
EUR 13,65 in rekening.
Echter, reeds in 2003 is bij een bezoek aan de bewonerscommissie 'De Buitenring' in Ondiep, door voormalig wethouder van Kleef en de heren Onverzaagt en Duijster van Mitros, door de bewoners aandacht gevraagd voor de klachten over het onderhoud van de ketels. Dit is ondersteund door foto's van het binnenwerk van diverse onderzochte ketels. Naar aanleiding van dat bezoek is de toezegging gedaan dat er beter onderhoud zou komen en zijn er een aantal gesprekken geweest met de directie van Paans.
In 2005 is door een onafhankelijk installateur een steekproef genomen op de onderhoudstoestand van een aantal ketels. Ook hieruit kwam naar voren dat ze er slecht aan toe waren. Mitros is hiervan door de bewonersorganisatie per brief in kennis gesteld.
Een voorzichtige schatting is dat minimaal 1000 Mitros-woningen in Utrecht een Cv-ketel hebben met een ouderdom van boven de 15 jaar. Ook bij de andere corporaties is het waarschijnlijk dat er minimaal een paar honderd nog altijd in bedrijf zijn. Daarbovenop komen nog de woningen in particuliere verhuur en de waarschijnlijkheid dat ook in het eigen woningbezit een flink aantal oude ketels aanwezig zijn.
Los van dit alles kan tijdige vervanging van de oude ketels door Hr-ketels een flinke energiebesparing opleveren, tot 300 euro per jaar, per huishouden. Het belang hiervan voor de betrokken huishoudens en het milieu lijkt ons evident, zeker bij deze aantallen.


Dit brengt de SP tot de volgende vragen:


1. Hoe oordeelt het college over de ontstane situatie en de werkwijze en reactie van Mitros, mede gezien het feit dat men al lange tijd op de hoogte is van de onderhoudssituatie van de Cv-ketels.

Het College neemt deze zaak zeer serieus vanwege mogelijke risicos m.b.t. veiligheid en gezondheid en heeft daarover overleg gevoerd met Mitros. Wij waren net als Mitros niet op de hoogte van het feit dat er geen CO2 metingen werden verricht en hebben met instemming vernomen dat Mitros met spoed alsnog deze metingen gaat uitvoeren.

2. Vindt het college het redelijk dat Mitros de huur verhoogt als een nieuwe ketel wordt geplaatst, terwijl dit in feite het inlopen van achterstallig onderhoud is?

Mitros geeft huurders de keuze tussen een HR-combiketel tegen een brutohuurverhoging of een gewone VR-ketel zonder huurverhoging. Dat achten wij een redelijke keuze.

3. Hoe heeft het college toegezien op het nakomen van de in 2003 gedane toezegging voor beter onderhoud?

Het College heeft naar aanleiding van de signalen in 2003 met Mitros afgesproken dat het onderhoudsbedrijf strikt toeziet op de veiligheid van ketels en dat deze voldoen aan alle geldende voorschriften en regels. De afgekeurde ketels worden onmiddellijk vervangen. De suggestie dat in 2005 door een onafhankelijk installateur een steekproef is genomen op de onderhoudstoestand van een aantal ketels is onjuist.

4. Is het college het met de SP eens dat er in vele Utrechtse woningen een potentieel levensbedreigende situatie kan bestaan / ontstaan als gevolg van de ouderdom van de ketels en het gebrekkige onderhoud?

Neen, er is geen goed overzicht van de ouderdom en onderhoudsniveau van cv-ketels in alle Utrechtse woningen en er kan dus geen uitspraak worden gedaan over een mogelijk levensbedreigende situatie in Utrechtse woningen. Overigens wordt de veiligheidssituatie ook bepaald door het leefgedrag van bewoners zelf op het gebied van onvoldoende ventilatie, vegen van schoorstenen ed.

5. Is het college bereid een gerichte steekproef te laten houden door Bouw- en woningtoezicht, onder het woningbezit van alle corporaties en oudere woningen in de stad in particulier bezit en verhuur?

Ja, hier is reeds in voorzien. Onveilige installaties (gas en electra) vormen een risico voor de fysieke veiligheid. In 2007 start een handhavingscampagne die bestaat uit intensieve informatieverstrekking in combinatie met steekproefgewijze controles in risicopanden. (Bouwbeheergids 2007, handhavingsprogramma Bouwbeheer)

6. Is het college bevoegd en bereid om bij gebleken noodzaak bij de verhuurders / eigenaren op vervanging aan te dringen, of dit af te dwingen? Zo niet, welke maatregelen denkt het college dan te nemen om de mogelijke risico's voor een grote groep mensen weg te nemen?

Neen, dit is geen taak voor de gemeente en hiervoor ontbreekt een wettelijke basis. Gezien de mogelijke risicos zullen wij wel bij de woningcorporaties en particuliere verhuurders aandringen op permanente aandacht om de veiligheid te waarborgen.

7. Is het college bereid actief het meervoudige belang van tijdige vervanging van Cv-ketels onder de aandacht te brengen van de bewoners van Utrecht? Zo ja, op welke manier?

Ja, wij zullen de woningverhuurders verzoeken om via gerichte informatie via hun eigen kanalen hun huurders te informeren over mogelijke risico's en maatregelen.

De overige doelgroepen (eigenaar-bewoners, particuliere verhuurders en hun huurders) zullen door de gemeente worden geïnformeerd in het kader van het project Onveilige Installaties genoemd onder 5.


---- --